ЛЬВІВСЬКИЙ
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа
№2а-9147/08/1370
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
1 червня 2009 року
Львівський окружний
адміністративний суд у складі:
головуючого судді Брильовського
Р.М.,
при секретарі Івашків В.І.
за участю:
представників
позивача - Мелян Н.Ю. (дов. №17 від 02.02.2009 р.),
Лоза Е.В. (дов. №207 від
05.12.2008 р.)
представника відповідача - Кармелюка Т.Б.
розглянувши у відкритому
судовому засіданні у місті Львові справу за адміністративним позовом ЗАТ
"Західно - Український Консорціум" до Державної податкової інспекції
у Шевченківському районі м. Львова про
скасування податкових повідомлень - рішень , -
Встановив:
ЗАТ "Західно -
Український Консорціум" звернулось до суду з позовною заявою до Державної
податкової інспекції у Шевченківському районі м. Львова, в якій просить
скасувати податкові повідомлення-рішення від 28.08.2008 р. № 0011941630/0/20814 та
податкове повідомлення - рішення від 31.10.2008 р. № 0011941630/1/26650, якими
встановлено порушення вимог п.п.7.2.4 п.7.2 ст.7 та п.п.7.4.5 п.7.4. ст.7
Закону України "Про податок на додану вартість" №168/97 від
03.04.1997р. (зі змінами і доповненнями) і нараховано
ЗАТ "Західно - Український Консорціум" суму податкового зобов'язання
в розмірі 549 617,17 грн., у тому числі за основним платежем - 523 444,93 грн.,
за штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 26 172,24 грн. Підставою винесення даних податкових
повідомлень-рішень став акт від 18.08.2008 р. № 1572/422/15-2/30583551 про
результати документальної невиїзної (камеральної) перевірки податкової
декларації з податку на додану вартість.
В судовому засіданні
представником позивача подано уточнення до позовної заяви, згідно якого просить
суд скасувати податкові повідомлення-рішення ДПІ у Шевченківському районі м.
Львова №0011941630/0/20814 від 28.08.2008 р., №0011941630/0/26650 від
31.10.2008 р. та стягнути з державного бюджету на користь ЗАТ "Західно -
Український Консорціум" 3,40 грн. судового збору.
Представники позивача позов
підтримали з мотивів, зазначених у позовній заяві з врахуванням додаткових
обґрунтувань до неї, пояснивши, що старшим державним податковим інспектором
відділу адміністрування ПДВ з оподаткування юридичних осіб проведено
документальну невиїзну (камеральну) перевірку податкової декларації з податку
на додану вартість ЗАТ "Західно - Український Консорціум" за червень
2008 року (дата реєстрації в податковому органі - 21.07.2008 року, вх. №
59793). За її результатами складено акт про результати документальної невиїзної
(камеральної) перевірки податкової декларації з податку на додану вартість від
18.08.2008 р. № 1572/422/15-2/30583551 (далі - Акт перевірки), який став
підставою для прийняття оскаржуваних Податкових повідомлень-рішень від
28.08.2008 р. № 0011941630/0/20814 та від 31.10.2008р. №0011941630/1/26650.
З зазначеним Актом перевірки
та податковими повідомленнями-рішеннями позивач не погоджується та вважає їх прийнятими з порушеннями норм
діючого законодавства, яке регулює підстави та порядок погашення
зобов"язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими
фондами.
Відповідно до п 1.7, пп.
7.4.1. п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість"
передбачено, що податковий кредит податковий кредит звітного періоду визначається
виходячи із договірної (контрактної) вартості товарів (послуг ) , та складається із сум
податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою
пунктом 6.1 статті 6 та статтею 8-1 цього Закону, протягом такого звітного
періоду. Між Закритим акціонерним товариством "Західно - Український
Консорціум" (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю
"СВХ БАЗИС" (Продавець) був укладений договір № 783 від 10.06.2008 р.
На виконання умов цього договору, ЗАТ "Західно - Український
Консорціум" у червні 2008 р. була придбана жерсть біла ЕЖК в асортименті
та оцинкований прокат в асортименті на суму 3 140 669,58 грн. (у тому числі ПДВ
523 444,93 грн.).
На зазначену суму ПДВ від ТОВ
"СВХ БАЗИС" було отримано належним чином оформлені податкові
накладні. На підставі яких ЗАТ "Західно - Український Консорціум"
таку суму ПДВ було включено до складу податкового кредиту за червень 2008 р.
Відповідно до пп. 7.5.1. п.
7.5. ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" датою
виникнення права ЗАТ "Західно - Український Консорціум" на податковий
кредит є дата отримання податкових накладних, що засвідчують факт придбання
платником податку товарів, а саме - червень 2008 р.
Накладання штрафних санкцій,
передбачених Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників
податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" можливе лише за
умови порушення податкового законодавства, тому застосування зазначених у
Податковому повідомленні-рішенні штрафних санкцій є незаконним з тих підстав,
що підтвердженням реєстрації особи як платника податку на додану вартість є
свідоцтво про податкову реєстрацію платником такого податку. Слід зазначити, що
на момент складання податкових накладних ЗАТ "Західно - Український
Консорціум" було пред'явлено свідоцтво про податкову реєстрацію ТОВ
"СВХ БАЗИС" платником податку на додану вартість.
Законом України "Про
систему оподаткування" № 1251-XII
від 25 червня 1991 року для платника податків не передбачений обов'язок (стаття
9) і не надано право (стаття 10) вимагати від іншого платника податку будь-яких
відомостей (у тому числі і щодо реєстрації платником податку, ведення останнім
яких-небудь бухгалтерських книг, журналів і т. і.). Також Закон України
"Про податок на додану вартість" не передбачає обов'язку або права
одного платника податків контролювати показники податкової звітності з податку
на додану вартість іншого платника податків.
Таким чином, анулювання
свідоцтва платника ПДВ ТОВ "СВХ БАЗИС" не впливає на результати
діяльності ЗАТ "Західно - Український Консорціум" та не може бути
підставою для притягнення ЗАТ "Західно - Український Консорціум" до
відповідальності, оскільки згідно зі ст. 61 Конституції України юридична відповідальність
особи має індивідуальний характер.
Крім того, згідно постанови
Донецького окружного адміністративного суду від 28.08.2008 р. по справі №
2-а-15066/08 та ухвали Донецького апеляційного адміністративного суду від
06.11.2008 р. по справі № 22-а-12971/08, котрі вступили в законну силу, дії
Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька щодо
анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "СВХ
БАЗИС" визнано неправомірними та зобов'язано ДПІ у Ворошиловському районі
м. Донецька поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "СВХ
БАЗИС" реєстрацію платника податку на додану вартість з моменту
анулювання, а саме з 28.02.2008 р.
Позивачем 18.08.2008р. надіслано до ДПІ у
Шевченківському районі м. Львова уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з
податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених
помилок за червень місяць. Оскільки у ньому був відсутній додаток 5, тому
03.09.2008 р. ЗАТ "Західно - Український Консорціум" повторно
відіслано уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з податку на додану
вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок за червень 2008
р. з описом вкладеного та повідомленням про вручення. В цьому Уточнюючому
розрахунку відображено зменшення податкового кредиту за червень по ТОВ
"СВХ БАЗИС" на суму 523 444,93 грн. та збільшенню податкового кредиту
за цей же період по іншим контрагентам на суму 3 327 102,93 грн. у зв'язку з чим, у ЗАТ "Західно -
Український Консорціум" не виникає факту заниження ПДВ за червень 2008 р.
Представник відповідача у
судовому засіданні позов заперечив з мотивів, зазначених у відзиві на позовну
заяву. Ствердив, зокрема, що ЗАТ
"Західно - Український консорціум" в червні 2008 р. до складу податкового
кредиту включено суму ПДВ 523 444,93грн., по товарах, придбаних у ТОВ "СВХ
БАЗИС" (ЄДРПОУ 34705564), що підтверджується розшифровками податкового
зобов'язання та кредиту в розрізі контрагентів (додаток № 5 до декларації №
59793 від 21.07.2008 р.) за червень 2008 р. Згідно пп. 7.2.4. п. 7.2. ст. 7 Закону
України "Про податок на додану вартість" № 168/97 від 03.04.1997р.
(із змінами і доповненнями) право на нарахування податку та складання
податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники
податку у порядку, передбаченому статтею 9 цього Закону. Відповідно до
центральної бази даних ДПІ України свідоцтво платника ПДВ ТОВ "СВХ
БАЗИС" (ЄДРПОУ 34705564) № 7311059 видане 03.11.2006 р. анульоване
28.02.2008 р., отже вказане підприємство не має права на формування податкового
зобов'язання за червень 2008 р. Таким чином, ЗАТ "Західно - Український
Консорціум" порушено пп. 7.2.4. п. 7.2. ст. 7 та пп. 7.4.5. п. 7.4. ст. 7
Закону України "Про податок на додану вартість" № 168/97 від 03.04.1997 р. (із змінами і
доповненнями) зайво включено до складу податкового кредиту суму 523 444,93
грн., що привело до заниження ПДВ, що підлягає сплаті в державний бюджет на
суму 523 444,93 грн.
Окрім того, центральний
податковий орган веде реєстр платників податку на додану вартість для
інформування платників податку ДПА України про осіб, позбавлених реєстрації як
платника податку на додану вартість і вважає, що позивач зобов"язаний перевіряти достовірність податкових накладних
та свідоцтв платників податку на додану вартість згідно цього реєстру. Просив в
задоволенні позовних вимог відмовити, судові витрати покласти на позивача.
Заслухавши пояснення
представників сторін, дослідивши матеріали справи в їх сукупності, суд
приходить до висновку, що позовні вимоги з врахуванням уточнених позовних вимог
підлягають задоволенню з наступних підстав.
ДПІ у Шевченківському районі
м. Львова прийнято податкове повідомлення - рішення від 28.08.2008 р. №
0011941630/0/20814
та
податкове повідомлення - рішення від 31.10.2008 р. № 0011941630/1/26650, яким
встановлено порушення п.п.7.2.4 п.7.2 ст.7 та п.п.7.4.5 п.7.4. ст.7 Закону
України "Про податок на додану вартість" №168/97 від 03.04.1997р. (зі
змінами і доповненнями) і
нараховано
ЗАТ "Західно - Український Консорціум" суму податкового зобов'язання
в розмірі 549 617,17 грн., у тому числі за основним платежем - 523 444,93 грн.,
за штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 26 172,24 грн. Підставою винесення даних податкових
повідомлень-рішень став акт про
результати документальної невиїзної (камеральної) перевірки податкової
декларації з податку на додану вартість від 18.08.2008 р. №
1572/422/15-2/30583551.
Згідно п.п.1,2 ч.3 ст.2
Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження
рішень, дій чи бездіяльності суб"єктів владних повноважень адміністративні
суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та
у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням
повноваження з метою, з якою повноваження надано.
Так, у відповідності до
Закону України "Про податок на додану вартість", а саме пп. 7.2.4. 7.2. ст. 7 право на нарахування
податку та складання податкових накладних надається виключно особам,
зареєстрованим як платники податку у порядку, передбаченому статтею 9 цього
Закону та пп. 7.4.5. п. 7.4. ст. 7 не підлягають включенню до складу
податкового кредиту суми сплаченого (нарахованого) податку у зв'язку з
придбанням товарів (послуг), не підтверджені податковими накладними чи митними
деклараціями (іншими подібними документами згідно з підпунктом 7.2.6 цього
пункту).
Відповідно до Закону України
"Про податок на додану вартість", а саме п. 9.5. ст. 9 підтвердженням реєстрації особи
як платником податку на додану вартість є свідоцтво про податкову реєстрацію
платником такого податку.
Згідно з Законом України
"Про систему оподаткування" №
1251-XII від 25 червня 1991 року для платника податків не передбачений
обов'язок (стаття 9) і не надано право (стаття 10) вимагати від іншого платника
податку будь-яких відомостей (у тому числі і щодо реєстрації платником податку,
ведення останнім яких-небудь бухгалтерських книг, журналів і т. і.). Також
Закон України "Про податок на додану вартість" не передбачає
обов'язку або права одного платника податків контролювати показники податкової
звітності з податку на додану вартість іншого платника податків.
В судовому засіданні було встановлено, що
позивачем в червні 2008 р. до складу податкового кредиту включено суму ПДВ 523
444,93грн., по товарах, придбаних у ТОВ "СВХ БАЗИС". На момент складання податкових накладних ЗАТ
"Західно - Український Консорціум" було пред'явлено свідоцтво про
податкову реєстрацію ТОВ "СВХ БАЗИС" платником податку на додану
вартість, що вбачається з розшифровки податкового зобов'язання та кредиту в
розрізі контрагентів (додаток № 5 до декларації № 59793 від 21.07.2008 р.) за
червень 2008 р. та акту камеральної
перевірки. Отже, на момент проведення камеральної перевірки позивач мав всі
необхідні податкові накладні, що підтверджують суми податкового кредиту. Цей
факт відповідачем не заперечується.
03.09.2008 р. ЗАТ
"Західно-Український Консорціум" направлено на адресу ДПІ у
Шевченківському районі м.Львова уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з
податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених
помилок за червень 2008 р. в котрому відображено зменшення податкового кредиту
за червень по ТОВ "СВХ БАЗИС" на суму 523 444,93 грн. та збільшенню
податкового кредиту за цей же період по іншим контрагентам на суму 3 327 102,93
грн.
Як вбачається з постанови від
28.08.2008р. Донецького окружного адміністративного суду по справі №
2-а-15066/08, ТОВ "СВХ БАЗИС"
звернулося до суду з адміністративним позовом про визнання дій ДПІ у
Ворошиловському районі м. Донецька щодо анулювання реєстрації платника податку
на додану вартість неправомірними та зобов'язати ДПІ у Ворошиловському районі
м. Донецька поновити реєстрацію платника податку на додану вартість з моменту
анулювання, а саме з 28.02.2008 р. В
мотивувальній частині постанови зазначено, що відповідно до Положення "Про
реєстрацію платників податків на додану вартість" затвердженого наказом
ДПА України №79 від 01.03.2000р. та зареєстрованого в Мінюсті, на пізніше
наступного робочого дня після затвердження один примірник акта про анулювання
реєстрації платника податку на додану вартість надсилається податковим органом
особі, реєстрацію якої анульовано. В порушення зазначеної норми ДПІ у
Ворошиловському р-ні м.Донецька не надіслав один примірник акта про анулювання
реєстрації платника податку на додану вартість ТзОВ "СВХ БАЗИС".
Цією постановою задоволено
позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СВХ БАЗИС" до
Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька про
скасування акту про анулювання реєстрації та зобов'язання вчинити певні дії,
визнано дії Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька
щодо анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "СВХ
БАЗИС" неправомірними та зобов'язано ДПІ у Ворошиловському районі м.
Донецька поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "СВХ БАЗИС"
реєстрацію платника податку на додану вартість з моменту анулювання, а саме з
28.02.2008 р.
Крім того, Донецький
апеляційний адміністративний суд 06.11.2008 р. по справі № 22-а-12971/08
ухвалив постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28.08.2008 р.
у справі № 2-а-15066/08 залишити без
змін.
Суд встановив, що ДПІ у
Шевченківському р-ні м.Львова, приймаючи спірні податкові повідомлення-рішення,
обмежився лише фактом визнання недійсним свідоцтва платника ПДВ ТзОВ "СВХ
БАЗИС", на якому ґрунтується висновок про те, що відповідно позивач не мав
права на підставі цих податкових накладних
відносити вказані суми ПДВ в податковий кредит.
Цей висновок ДПІ у
Шевченківському р-ні м.Львова помилковий і не відповідає вимогам законодавства
України, яке регулює правовідносини в сфері оподаткування.
Як зазначалося вище, у відповідності до
п.п.7.2.4 п.7.2. ст.7 Закону України " Про ПДВ", право на нарахування
податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим
як платники податку у порядку, передбаченому статтею 9 цього Закону.
Визнання в судовому порядку
дій Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька щодо
анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "СВХ
БАЗИС" неправомірними та поновлення Товариству з обмеженою
відповідальністю "СВХ БАЗИС" реєстрації платника податку на додану
вартість з моменту анулювання, а саме з 28.02.2008 р. є однією з підстав
вважати дії ЗАТ "Західно-Український Консорціум" правомірними щодо
формування спірного податкового кредиту.
Анулювання свідоцтва платника
ПДВ ТОВ "СВХ БАЗИС" не впливає на результати діяльності ЗАТ
"Західно - Український Консорціум" та не може бути підставою для
притягнення ЗАТ "Західно - Український Консорціум" до відповідальності,
оскільки згідно зі ст. 61 Конституції України юридична відповідальність особи
має індивідуальний характер.
Окрім того, суду не надано
доказів визнання недійсним укладеного між позивачем та ТзОВ "СВХ
БАЗИС" договору поставки товару. Факт укладення та виконання цього
договору відповідачем не заперечується. Тобто господарська операція відбулася,
що підтверджено доказами по справі.
Враховуючи вище зазначені
факти, суд вважає, що позовні вимоги позивача являються обґрунтованими та
підлягають до задоволення.
Враховуючи що, на момент
складання податкових накладних по договору № 783 від 10.06.2008 р. ТОВ
"СВХ БАЗИС" мало статус платника податку на додану вартість та
податкові накладні були виписані обґрунтовано і надані позивачу, а позивач
оплатив вартість товару в повному обсязі, суд вважає правомірним включення до
податкового кредиту за червень 2008 року ЗАТ "Західно - Український
Консорціум" суму ПДВ у розмірі 523
444,93 грн., по товарах, придбаних у ТОВ "СВХ БАЗИС" , а прийняття
відповідачем податкових повідомлень-рішень про донарахування позивачу суми ПДВ
і застосування штрафних санкцій у відповідності із спірними
повідомленнями-рішеннями - необґрунтованими.
З огляду на вищезазначене,
суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову.
Керуючись ст. ст. 21, 69, 70,
128, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
Постановив:
Позов задовольнити.
Скасувати податкове
повідомлення-рішення ДПІ у Шевченківському районі м. Львова №0011941630/0/20814
від 28.08.2008 р.
Скасувати податкове
повідомлення-рішення ДПІ у Шевченківському районі м. Львова №0011941630/0/26650
від 31.10.2008 р.
Стягнути з державного бюджету
на користь ЗАТ "Західно - Український Консорціум" 3,40 грн. судового
збору.
Постанова набирає законної
сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження,
встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано
заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк,
встановлений цим Кодексом, постанова набирає законної сили після закінчення
цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не
скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова
суду не набрала законної сили.
Заява про апеляційне
оскарження та апеляційна скарга подаються до адміністративного суду апеляційної
інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду
апеляційної інстанції. Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої
інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. Апеляційна
скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів
після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути
подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга
подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя Р.
Брильовський
Повний текст постанови виготовлено
04.06.2009 р.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2009 |
Оприлюднено | 18.06.2009 |
Номер документу | 3852093 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Р.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні