Рішення
від 24.04.2014 по справі 916/652/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"24" квітня 2014 р.Справа № 916/652/14

За позовом: Заступника прокурора м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради

Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Департамент комунальної власності Одеської міської ради

До відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Одесадерев"

Про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Рога Н.В.

Представники:

Від прокуратури: Незовибатько О.В. - згідно посвідчення № 014637 від 16.01.2013р.,

Доброжан Н.І - згідно посвідчення № 010038 від 17.10.2012р.

Від позивача Одеської міської ради: Асташенкова О.І. - згідно довіреності № 562/исх-гс від 13.11.2013р., Динту В.А. - згідно довіреності № 564/исх-гс від 13.11.2013р.

Від третьої особи: Польщіна Т.Л. - згідно довіреності № 01-36/44 від 15.01.2014р.

Від відповідача: Чапуріна С.І. - згідно довіреності від 15.04.2014р., Букаров Ю.С.- згідно довіреності від 03.04.2014р.

В засіданні брали участь:

Від прокуратури: Незовибатько О.В. - згідно посвідчення № 014637 від 16.01.2013р.

Від позивача Одеської міської ради: Динту В.А. - згідно довіреності № 564/исх-гс від 13.11.2013р.

Від третьої особи: Польщіна Т.Л. - згідно довіреності № 01-36/44 від 15.01.2014р.

Від відповідача: Чапуріна С.І. - згідно довіреності від 15.04.2014р.

СУТЬ СПОРУ: Заступник прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради, за участю третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, звернувся до господарського суду Одеської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Одесадерев" про внесення змін до Договору оренди землі від 13.12.2004р., зареєстрованому у Одеській регіональній філії ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03.02.2005р. за №040550500244, за яким Одеською міською радою передано Акціонерному товариству закритого типу промислово-торгівельному об'єднанню "Одесадерев" терміном на 25 років у строкове платне користування земельну ділянку, загальною площею 44865 кв.м, розташовану за адресою: м. Одеса, вул. Бугаївська, 41, для експлуатації будівель та споруд, а саме: викласти п. 2.3 Договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 44865 кв.м становить 30 455 707 грн. 95 коп. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.11.2012р. №35/М, складеного управлінням Держземагентства у м.Одесі Одеської області" та викласти п. 4.1. Договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку загальною площею 44865 кв.м, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 913 671 грн. 24 коп. на рік".

Позивач позов підтримує, наполягає на його задоволенні.

Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департамент комунальної власності Одеської міської ради, позов заступника прокурора підтримує, наполягає на його задоволенні.

Відповідач проти позову заперечує з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокуратури, суд встановив:

13 грудня 2004р. між Одеською міською радою (Орендодавець) та Акціонерним товариством закритого типу промислово - торгівельного об'єднання "Одесадерев", правонаступником якого є ТОВ "Одесадерев" (Орендар) був укладений Договір оренди землі, згідно якого Орендодавець, на підставі Закону України "Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради № 3296-ІV від 11.10.2004р. надає, а Орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, загальною площею 44865 кв.м, що знаходиться у місті Одесі, Малиновському районі, вулиці Бугаївська, 41, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору. Договір укладено на 25 років, для експлуатації виробничих будівель та споруд.

Договір оренди посвідчено нотаріально та зареєстровано у Одеському міському управлінні ОРФ ЦДЗК у Державному реєстрі земель записом від 03.02.2005р. за № 040550500244.

Відповідно до п. 2.3 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 21 255 691 грн. 05 коп.

За умовами розділу 4 Договору орендна плата, вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі: - за земельну ділянку площею 44865 кв.м: 4,74 * 44865 = 212 660 грн. 10 коп. на рік.; де 4,74 - ставка орендної плати за 1 кв.м земельної ділянки на рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється відповідно до "Положення про порядок розрахунку плати за користування земельними ділянками і за часткову участь у землекористуванні в м.Одесі", затвердженого рішенням Одеської міської ради №702-ХХІІІ від 29.02.2000р. та рішень Одеської міської ради №1709-ХХІІІ від 31.10.2000р. і №1061-XXIV від 26.03.2003р.; Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р №783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель". Орендна плата, вноситься за базовий податковий період, якій дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, слідуючи за останнім календарним днем звітного місяця на: Банк - УДК в Одеській області, МФО 828011, код ЄДПРОУ 223862106, на рахунок Одержувача - ВДК у м.Одесі, ЄДРПОУ 23862106, місцевий бюджет Малиновського району № 33218812800007, код бюджетної класифікації 13050200. Орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. №783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель". Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадку збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку.

Рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41 -VІ "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси" вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, ввести в дію затверджену нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012р.

Рішенням Одеської міської ради від 20.09.2011р. №1268-VІ внесено зміни до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41 -VІ "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси". Зокрема, вирішено ввести в дію затверджену нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р.

Рішенням Одеської міської ради від 20.09.2011р. №1267-VІ "Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м.Одесі" вирішено затвердити фіксовані відсотки при визначенні ставок орендної плати за землі міста Одеси відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41 -VІ, зазначені фіксовані відсотки ввести в дію з 20.09.2011р. Відповідно до п.4 зазначеного рішення ради Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради вжити заходи щодо внесення відповідних змін в договори оренди земельних ділянок.

07 червня 2013р. Одеським міським головою видано довіреність № 309/исх-гс, згідно якої Одеська міська рада уповноважує першого заступника директора департаменту комунальної власності Одеської міської ради Гресь - Соборову Віру Олександрівну представляти інтереси Одеської міської ради в сфері земельних відносин у будь-яких органах, в тому числі судових, та вчиняти від імені Одеської міської ради будь-які дії, пов'язані з укладанням договорів авансового внеску в рахунок оплати цін земельних ділянок, з урахуванням договорів резервування (використання) місця розташування об'єкта, із замовлення експертної грошової оцінки земельних ділянок комунальної власності територіальної громади міста Одеси, що підлягають продажу, із державною реєстрацією прав власності на земельні ділянки комунальної власності за територіальною громадою міста Одеси в особі Одеської міської ради, з правом звертатися та подавати заяви до відповідних органів державної виконавчої влади, судових інстанцій, підприємств та організацій відповідно до повноважень, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування".

11 листопада 2013р. в.о. Одеського міського голови видано довіреність № 548/исх-гс, згідно якої Одеська міська рада уповноважує першого заступника директора департаменту комунальної власності Одеської міськоїради Гресь-Соборову Віру Олександрівну представляти інтереси Одеської міської ради щодо захисту інтересів Одеської міської ради стосовно об'єктів права комунальної власності територіальної громади м. Одеси та у сфері земельних відносин у будь-яких установах підприємства, закладах, в тому числі місцевих судових, апеляційних, касаційних та інших судових інстанціях України, з усіма необхідними для того повноваженнями, які надано законом позивачу, відповідачу третій особі, представляти інтереси Одеської міської ради у Державній реєстраційній службі України із питань пов'язаних з державною реєстрацією прав власності на земельні ділянки та об'єкти нерухомості комунальної власності за територіальною громадою міста Одеси в особі Одеської міської ради та вчиняти від імені Одеської міської ради будь-які інші дії, пов'язані з належним виконання цієї довіреності. Для цього представнику надається право укладати договори, у тому числі, але не обмежуючись, авансового внеску в рахунок оплати цін земельних ділянок, договорів резервування (використання) місця розташування об'єкта, договорів із замовлення експертної грошової оцінки земельних ділянок комунальної власності територіальної громади м. Одеси, що підлягають продажу, підписувати та подавати від імені Одеської міської ради, претензії, позови, заяви до відповідних органів державної виконавчої влади, судових інстанцій, підприємств та організацій відповідно до повноважень, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування", виконувати інші дії та формальності, передбачені чинним законодавством України для такого роду повноважень, та які на думку представника будуть доцільними для правильного й ефективного виконання цієї довіреності.

Заступник прокурора м. Одеси зазначає, що орендна плата є істотною умовою договору оренди землі. Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За таких обставин, заступник прокурора вважає, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки у зв'язку із проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає, як вимогам чинного законодавства, так і умовам Договору оренди землі від 13.12.2004р., укладеного між Одеською міською радою та Акціонерним товариством закритого типу промислово - торгівельного об'єднання "Одесадерев".

Крім того, заступник прокурора зазначає, що відповідно до п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Заступник прокурора також зазначає, що відповідно до ст. 11 ГПК України підприємство, організація, які одержали пропозицію про зміну чи розірвання договору, відповідають на неї не пізніше 20 днів після одержання пропозиції. Якщо підприємства і організації не досягли згоди щодо зміни чи розірвання договору, а також у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення господарського суду.

Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

22 жовтня 2013р. за №01-13/8477 та 03 лютого 2014р. за № 01-13/701 Департамент комунальної власності Одеської міської ради надіслав ТОВ "Одесадерев" пропозицію про внесення змін до Договору разом з повідомленням про час і місце прийому юридичних осіб з питань внесення змін до договорів оренди, та додало розрахунок орендної плати за земельну ділянку, але ТОВ "Одесадерев" розрахунок орендної плати не підписало, що заступник прокурора м. Одеси вважає порушенням прав та інтересів Одеської міської ради, у зв'язку з чим, на підставі ст.121 Конституції України, ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", звернувся до суду за захистом та просить суд внести зміни до Договору оренди землі від 13.12.2004р., зареєстрованому у Одеській регіональній філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03.02.2005р. за №040550500244, за яким Одеською міською радою передано Акціонерному товариству закритого типу промислово-торгівельному підприємству "Одесадерев" терміном на 25 років у строкове платне користування земельну ділянку, загальною площею 44865 кв.м, розташовану за адресою: м. Одеса, вул. Бугаївська, 41, для експлуатації будівель та споруд, а саме: викласти п. 2.3 Договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 44865 кв.м становить 30 455 707 грн. 95 коп. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.11.2012р. №35/М, складеного управлінням Держземагентства у м.Одесі Одеської області" та викласти п. 4.1. Договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку загальною площею 44865 кв.м, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 913 671 грн. 24 коп. на рік".

Одеська міська рада позов заступника прокурора м. Одеси підтримує у повному обсязі.

Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департамент комунальної власності Одеської міської ради, позов заступника прокурора підтримує, наполягає на його задоволенні.

Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на те, що Одеська міська рада прийняла рішення за № 3017- VI від 19.02.2013р. стосовно АТЗТПТП "Одесадерев", правонаступником якого є ТОВ "Одесадерев", яким було вирішено внести зміни у частині нормативної грошової оцінки та розміру річної орендної плати до Договору оренди землі, між Одеською міською радою та АТЗТПТП "Одесадерев", який зареєстрований 03.02.2005р. за № 040550500244. Відповідно до п. 3 річна орендна плата склала 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку на 07.10.2013р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 30 455 707 грн. 95 коп. за земельну ділянку загальною площею 44 865 кв.м., таким чином розмір земельного податку склав 304 557 грн. 08 коп., а розмір орендної плати склав 913 671 грн. 24 коп.

Відповідач у справі зазначає, що він продав нежитлові будівлі та споруди, які розташовані на земельній ділянці загальною площею 23 065,50 кв.м. за адресою м. Одеса, вул. Бугаївська, 41, у зв'язку з чим відповідно ч. 1, 2, 5 ст. 120 Земельного кодексу України ТОВ "Одесадерев" не має права користуватися цією частиною земельної ділянки.

Відповідач також зазначає, що він неодноразово звертався до Одеської міської ради та до директора Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, а саме з листами від 20.09.2007р. №127, від 24.04.2006р. №100, від 16.05.2005р. за №68, від 14.11.2013р. за №19, від 14.02.2014р. за №1 з проханням внести зміни до п. 2.1. Договору оренди земельної ділянки від 03.02.2005р. зареєстрованому за №040550500244, відповідно з п. 9.4.5. зазначеного Договору оренди земельної ділянки, а саме зменшення загальної площі орендованої земельної ділянки, але відповіді отримано не було.

Відповідно до п. 12.1., п. 13.1., п. 13.4. Договору оренди земельної ділянки від 03.02.2005р. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору. Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини. ТОВ "Одесадерев" вважає, що порушення умов Договору щодо внесення змін стосовно зменшення загальної площі орендованої земельної ділянки сталося з вини Одеської міської ради.

На думку відповідача, у його фактичному користуванні знаходиться земельна ділянка за адресою: м. Одеса, вул.. Бугаївська, 41, загальною площею 21 799,5 кв.м, таким чином розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку необхідно було здійснити на земельну ділянку загальною площею 21 799,5 кв.м, а не на 44 865 кв.м.

Крім того, відповідач вважає, що ігнорування Одеською міською радою неодноразових звернень відповідача з проханням внести зміни у п. 2.1. Договору оренди земельної ділянки від 03.02.2005р. стосовно зменшення загальної площі орендованої земельної ділянки з 44 865 кв.м. на 21 799,5 кв.м., є порушенням його прав та законних інтересів.

Також відповідач звертає увагу суду на те, що позивач в обґрунтування позову посилається на постанову Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. № 783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель". Але зазначена постанова втратила чинність від 08.02.2011р. на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2011р. №56 "Про визнання такою, що втратила чинність, постанова Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. №783".

Розглянувши матеріали справи, суд доходить до такого висновку:

Згідно з п.2 ст. 121 Конституції України на Прокуратуру України покладається представництво інтересів громадян або держави в суді у випадках, визначених законом. Зазначене конституційне положення знайшло своє відображення в ст. 5 Закону України "Про прокуратуру", де зазначено, що прокуратура виконує функцію представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Представництво інтересів громадянина або держави здійснюється прокурором також на підставі заподіяння громадянину або державі шкоди внаслідок вчинення кримінального правопорушення чи іншого суспільно небезпечного діяння, передбаченого законом про кримінальну відповідальність.

Ч. 1 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, в якій визначено підстави порушення справ у господарському суді, відносить до таких підстав позовні заяви прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень ч. 3 цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Як зазначено в п. 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 р. N 3-рп/99 (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді), поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", що міститься в частині другій статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України, означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Відповідно до п. 2 резолютивної частини зазначеного Рішення Конституційного Суду України під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у частині другій ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Виходячи з матеріалів справи, на думку суду, заступник прокурора м.Одеси правомірно звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави в особі Одеської міської ради.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Як вбачається з матеріалів справи, 13 грудня 2004р. між Одеською міською радою (Орендодавець) та Акціонерним товариством закритого типу промислово - торгівельного об'єднання "Одесадерев", правонаступником якого є ТОВ "Одесадерев" (Орендар) був укладений Договір оренди землі, згідно якого Орендодавець, на підставі Закону України "Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради № 3296-ІV від 11.10.2004р. надає, а Орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, загальною площею 44865 кв.м, що знаходиться у місті Одесі, Малиновському районі, вулиці Бугаївська, 41, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору. Договір укладено на 25 років, для експлуатації виробничих будівель та споруд.

За умовами розділу 4 Договору орендна плата, вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі: - за земельну ділянку площею 44865 кв.м: 4,74 * 44865 = 212 660 грн. 10 коп. на рік.; де 4,74 - ставка орендної плати за 1 кв.м земельної ділянки на рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється відповідно до "Положення про порядок розрахунку плати за користування земельними ділянками і за часткову участь у землекористуванні в м.Одесі", затвердженого рішенням Одеської міської ради №702-ХХІІІ від 29.02.2000р. та рішень Одеської міської ради №1709-ХХІІІ від 31.10.2000р. і №1061-XXIV від 26.03.2003р.; Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. №783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель". Орендна плата, вноситься за базовий податковий період, якій дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, слідуючи за останнім календарним днем звітного місяця. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадку збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку.

Згідно ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Тобто договір - це домовленість, що свідчить про волевиявлення сторін та узгодження їхніх дій. Він є інститутом добровільного виконання зобов'язань для отримання результату, задля якого його укладено, і якого намагаються досягти сторони шляхом вчинення певних дій.

Зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст. 628 ЦК України). Отже, уклавши договір сторони за цим договором домовилися щодо його умов .

За таких обставин, між сторонами за Договором виникли правовідносини щодо користування зазначеною у Договорі земельною ділянкою, які, у першу чергу, регулюються умовами Договору, нормами земельного законодавства, а також загальними нормами матеріального права.

Рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41 - VІ "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси" вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, ввести в дію затверджену нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012р.

Рішенням Одеської міської ради від 20.09.2011р. №1268- VІ внесено зміни до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41 - VІ "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси". Зокрема, вирішено ввести в дію затверджену нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р.

Рішенням Одеської міської ради від 20.09.2011р. №1267- VІ "Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м.Одесі" вирішено затвердити фіксовані відсотки при визначенні ставок орендної плати за землі міста Одеси відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41 - VІ, зазначені фіксовані відсотки ввести в дію з 20.09.2011р.

З наявної в матеріалах справи довідки - витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 05.11.2012р. №35/М, розробленого управлінням Держземагенства у м.Одесі Одеської області, вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 44 865 кв.м, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Бугаївська, 41, землекористувачем якої являється відповідач - ТОВ "Одесадерев", становить 30 455 707 грн. 95 коп. Відповідно до розрахунку, який здійснений Департаментом комунальної власності Одеської міської ради, розмір орендної плати за спірну земельну ділянку становить 913 671 грн. 24 коп. на рік.

22 жовтня 2013р. за №01-13/8477 та 03 лютого 2014р. за № 01-13/701 Департамент комунальної власності Одеської міської ради надіслав ТОВ "Одесадерев" пропозиції про внесення змін до договору, разом з повідомленням про час і місце прийому юридичних осіб з питань внесення змін до договорів оренди, та додало розрахунок орендної плати за земельну ділянку. Але ТОВ "Одесадерев" на дану пропозицію не відповіло, зміни до Договору не підписало.

Відповідач свою відмову щодо внесення змін до Договору оренди землі мотивував тим, що внесення змін до договору можливо лише за згодою сторін.

З такою позицією відповідача суд не погоджується, адже, згідно із ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати (пункт 4.4. Договору), а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Таким чином, суд доходить до висновку про наявність правових підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині встановлення орендної плати у розмірі 3% відсотків від нової нормативної грошової оцінки. Тим більше, що рішенням Одеської міської ради № 3017-VI від 19.02.2013р. "Про внесення змін до договору оренди землі укладеному між Одеською міською радою та Акціонерним товариством закритого типу промислово - торгівельного об'єднання "Одесадерев"" вирішено внести зміни у частині нормативної грошової оцінки та розміру річної орендної плати до договору оренди землі, між Одеською міською радою та Акціонерним товариством закритого типу промислово - торгівельного об'єднання "Одесадерев", та затверджено річну орендну плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Слід також зауважити, що Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002 р. № 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України (254к/96-ВР) стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.

Отже, надсилання орендарю пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком орендодавця, тому недотримання вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє заінтересовану особу права звернутися до суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору (аналогічну правову позицію висловлено Верховним судом України у постанові від 20.11.2012р. у справі №28/5005/640/2012).

Відповідно до Положення про Департамент комунальної власності Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 19.02.2013р. №2752 - VІ, Департамент комунальної власності Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради і забезпечує реалізацію повноважень Одеської міської ради у галузі земельних відносин відповідно до чинного законодавства України. Одеська міська рада довіреностями від 07.06.2013р. та від 11.11.12013р. уповноважила першого заступника директора Департаменту комунальної власності Одеської міської ради Гресь - Соборову В.О. вчиняти від імені Одеської міської ради дії, пов'язані з укладанням договорів авансового внеску в рахунок оплати цін земельних ділянок, з урахуванням договорів резервування (використання) місця розташування об'єкта, із замовлення експертної грошової оцінки земельних ділянок комунальної власності територіальної громади міста Одеси, що підлягають продажу, із державною реєстрацією прав власності на земельні ділянки комунальної власності за територіальною громадою міста Одеси в особі Одеської міської ради, з правом звертатися та подавати заяви до відповідних органів державної виконавчої влади, судових інстанцій, підприємств та організацій відповідно до повноважень, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування".

За таких обставин, позовна заява заступника прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради є обґрунтованою, підтверджена матеріалами справи та підлягає задоволенню.

Судові витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву заступника прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради задовольнити повністю.

2. Внести зміни до Договору оренди землі від 13.12.2004р., зареєстрованого у Одеському міському відділі регіональної філії ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03.02.2005р. за №040550500244, за яким Одеською міською радою передано Акціонерному товариству закритого типу промислово-торгівельному об'єднанню "Одесадерев" земельну ділянку, загальною площею 44865 кв.м, розташовану за адресою: м. Одеса, вул. Бугаївська, 41, для експлуатації будівель та споруд, в частині розміру орендної плати.

3. Викласти п. 2.3 Договору оренди землі від 13.12.2004р., укладеного між Одеською міською радою та Акціонерним товариством закритого типу промислово - торгівельного об'єднання "Одесадерев зареєстрованого у Одеському міському відділі регіональної філії ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03.02.2005р. за №040550500244, у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 44865 кв.м становить 30 455 707 грн. 95 коп. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.11.2012р. №35/М, складеного управлінням Держземагентства у м.Одесі Одеської області".

4. Викласти п. 4.1. Договору оренди землі від 13.12.2004р., укладеного між Одеською міською радою та Акціонерним товариством закритого типу промислово - торгівельного об'єднання "Одесадерев" зареєстрованого у Одеському міському відділі регіональної філії ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03.02.2005р. за №040550500244, у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку загальною площею 44865 кв.м, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 913 671 грн. 24 коп. на рік".

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Одесадерев" (65012, м. Одеса, вул.. Нова, 4, код ЄДРПОУ 00274950) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008, одержувач ГУ ДКСУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) судовий збір у розмірі 1 218 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги , якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 29 квітня 2014р.

Суддя Рога Н. В.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення24.04.2014
Оприлюднено07.05.2014
Номер документу38524546
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/652/14

Ухвала від 10.06.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Постанова від 24.06.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 22.05.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 24.04.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 24.04.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 20.03.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 27.02.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні