5.1.1
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
29 квітня 2014 рокуЛуганськСправа № 812/2067/14
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
судді: Пляшкової К.О.,
при секретарі: Шибаєвій Т.В.,
за участю представників
позивача: Великодного В.Б. (голова комісії з припинення),
відповідача: не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації» до реєстраційної служби Старобільського районного управління юстиції про зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
24 березня 2014 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації» до реєстраційної служби Старобільського районного управління юстиції, у якому позивачем заявлено вимогу про зобов'язання державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, легалізації громадських формувань реєстраційної служби Старобільського районного управління юстиції провести державну реєстрацію новоутвореної в результаті перетворення юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації».
В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що 22.03.1994 створено відкрите акціонерне товариство «Старобільське управління механізації» (далі - ВАТ «Старобільське управління механізації») на підставі протоколу загальних зборів № 1 від 22.02.1994.
01.02.2013 на позачергових загальних зборах акціонерів ВАТ «Старобільське управління механізації» відповідно до ст.80 Закону України «Про акціонерні товариства» прийнято рішення про зміну організаційно-правової форми юридичної особи та утворити товариство з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» в результаті реорганізації шляхом перетворення діючого ВАТ «Старобільське управління механізації».
Згідно ч.17 ст.37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» державна реєстрація юридичної особи, яка утворена в результаті перетворення, здійснюється у порядку, який встановлений статтями 24-27 цього Закону. При перетворенні юридичної особи до неї не застосовуються обмеження, встановлені частиною другою статті 35 цього Закону. Перетворення вважається завершеним з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення.
08.02.2013 державному реєстратору Старобільського РДА для початку проведення процедури ліквідації шляхом перетворення було подано протокол позачергових загальних зборів акціонерів ВАТ «Старобільське управління механізації», у зв'язку з чим 08.02.2013 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено реєстраційний запис № 13771270008000500 про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.
05.03.2014 відповідно до ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» до відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань реєстраційної служби Старобільського РУЮ уповноваженою особою подано документи для державної реєстрації новоутвореної юридичної особи, а саме: заповнену реєстраційну картку; примірник оригіналу протоколу загальних зборів учасників ТОВ «Старобільське управління механізації»; два примірники статуту ТОВ «Старобільське управління механізації»; квитанцію про сплату реєстраційного збору; копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, який містить інформацію про структуру власності засновника - юридичної особи відповідно до опису.
Від державного реєстратора отримано повідомлення від 05.03.2014 вих. № 02.4-3.2/521, у якому зазначено, що установчі документи не відповідають п.1 ст.87 ЦК України - підписані не всіма учасниками (засновниками).
Позивач з таким повідомленням не згоден, оскільки ч.5 ст.8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» не вимагає підписання установчих документів юридичної особи всіма засновниками (учасниками).
З посиланням на ч.4 ст.87 Закону України «Про акціонерні товариства», ст.60 Закону України «Про господарські товариства», оскільки статут ТОВ «Старобільське управління механізації» затверджувався повноважними загальними зборами, то статут правомірно підписано тільки засновниками, які були присутні на загальних зборах.
На підставі вищевикладеного позивач просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Від представника відповідача до матеріалів справи надійшли письмові заперечення проти позову (а.с.45-47), у яких представник відповідача з посиланням на положення ст.ст.2, 8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», ст.87 Закону України «Про акціонерні товариства», ст.87 ЦК України зазначив, що установчі документи потребують підписання всіма засновниками (учасниками).
Представник відповідача просив винести судове рішення по даній адміністративній справі на розсуд суду.
У судове засідання представник відповідача не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 69-72 КАС України, судом встановлено таке.
Відкрите акціонерне товариство «Старобільське управління механізації» зареєстровано як юридичну особу 31.03.1994, про що 27.12.2006 за № 13771200000000500 внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.80-82).
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців юридична особа з 08.02.2013 перебуває у процесі припинення за рішенням засновників, голова комісії з припинення або ліквідатор - Великодний В.Б.
Відповідно до протоколу № 1 від 24.04.2013 загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» вирішено створити товариство з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» шляхом перетворення відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації» та затвердити статут товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації». Встановити, що товариство з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» є правонаступником відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації», всіх його прав та зобов'язань (а.с.21-25).
До відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань реєстраційної служби Старобільського РУЮ уповноваженою особою подано документи для державної реєстрації новоутвореної юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» (а.с.53-83).
Державним реєстратором реєстраційної служби Старобільського районного управління юстиції Луганської області залишено документи без розгляду, про що 05.03.2014 за № 02-4-3.2/521 складено повідомлення про залишення документів без розгляду (а.с.26).
Як вбачається з повідомлення, документи, подані для проведення державної реєстрації юридичної особи шляхом перетворення щодо товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації», залишено без розгляду з підстав невідповідності документів вимогам ч.5 ст.8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», п.1 ст.87 ЦК України - установчі документи підписані не всіма учасниками (засновниками).
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених позовних вимог, оцінюючи обґрунтованість заперечень відповідача, суд виходить з такого.
Відносни, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців, врегульовано Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Згідно ч.17 ст.37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» державна реєстрація юридичної особи, яка утворена в результаті перетворення, здійснюється у порядку, який встановлено статтями 24-27 цього Закону. При перетворенні юридичної особи до неї не застосовуються обмеження, встановлені частиною другою статті 35 цього Закону. Перетворення вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення.
Відповідно до ч.1 ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення або в разі подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані електронні документи, в електронній формі) такі документи:
заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи, до якої може бути подана як додаток заява щодо обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику;
примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом;
два примірники установчих документів (у разі подання електронних документів - один примірник);
документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи. У разі подання електронних документів для проведення державної реєстрації юридичної особи підтвердженням внесення плати за проведення державної реєстрації юридичної особи є примірник електронного розрахункового документа, засвідченого електронним цифровим підписом;
інформацію з документами, що підтверджують структуру власності засновників - юридичних осіб, яка дає змогу встановити фізичних осіб - власників істотної участі цих юридичних осіб.
Документи, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, приймаються за описом, копія якого в день надходження документів видається (надсилається поштовим відправленням) засновнику або уповноваженій ним особі з відміткою про дату надходження документів. Дата надходження документів для проведення державної реєстрації юридичної особи вноситься до журналу обліку реєстраційних дій (ч.10 ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»).
Відповідно до ч.11 ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» державний реєстратор зобов'язаний залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, якщо, зокрема, документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою, другою, четвертою - сьомою статті 8 та частиною п'ятою статті 10 цього Закону.
Про залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, без розгляду засновнику або уповноваженій ним особі не пізніше наступного робочого дня з дати їх надходження державним реєстратором видаються (надсилається поштовим відправленням з описом вкладення) відповідне повідомлення із зазначенням підстав залишення документів без розгляду та документи, що подавалися для проведення державної реєстрації юридичної особи, відповідно до опису (ч.12 ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»).
Згідно опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація юридичної особи шляхом перетворення» ліквідатором відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації» 05.03.2014 до відповідача подано такі документи: реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації діючої (діючих) юридичної особи (юридичних осіб); рішення засновників або уповноваженого ним органу про створення юридичної особи (примірник оригіналу); статут (два примірники); копію квитанції, виданої банком; документ, що підтверджує структуру власності засновників - юридичних осіб, який дає змогу встановити фізичних осіб - власників істотної участі цих юридичних осіб (а.с.48, 53-83).
З огляду на вищевикладене судом встановлено, що позивачем для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація юридичної особи шляхом перетворення» подано необхідний пакет документів, визначений ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».
Що стосується невідповідності поданих позивачем документів вимогам ч.5 ст.8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», п.1 ст.87 ЦК України - установчі документи підписані не всіма учасниками (засновниками), суд зазначає таке.
Відповідно до ч.5 ст.8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. У випадках, які передбачені законом, установчі документи повинні бути погоджені з відповідними державними органами.
Згідно ч.1 ст.87 Цивільного кодексу України для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження.
Установчим документом товариства є затверджений учасниками статут або засновницький договір між учасниками, якщо інше не встановлено законом (ч.1 ст.87 Цивільного кодексу України).
Порядок створення, діяльності, припинення, виділу акціонерних товариств, їх правовий статус, права та обов'язки акціонерів визначено Законом України «Про акціонерні товариства».
Згідно ст.79 Закону України «Про акціонерні товариства» акціонерне товариство припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим підприємницьким товариствам - правонаступникам (шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.
Добровільне припинення акціонерного товариства здійснюється за рішенням загальних зборів у порядку, передбаченому цим Законом, з дотриманням вимог, встановлених Цивільним кодексом України та іншими актами законодавства. Інші підстави та порядок припинення акціонерного товариства визначаються законодавством.
Відповідно до ч.1 ст.87 Закону України «Про акціонерні товариства» перетворенням акціонерного товариства визнається зміна організаційно-правової форми акціонерного товариства з його припиненням та передачею всього майна, прав і обов'язків підприємницькому товариству - правонаступнику згідно з передавальним актом.
Загальні збори акціонерів товариства, що перетворюється, ухвалюють рішення про перетворення товариства, про порядок і умови здійснення перетворення, порядок обміну акцій товариства на частки (паї) підприємницького товариства-правонаступника. Учасники створюваного при перетворенні нового підприємницького товариства ухвалюють на своєму спільному засіданні рішення про затвердження установчих документів такої юридичної особи і обрання (призначення) органів управління відповідно до вимог законодавства (ч.3 ст.87 Закону України «Про акціонерні товариства»).
Згідно ч.4 ст.87 Закону України «Про акціонерні товариства» розподіл часток (паїв) підприємницького товариства - правонаступника відбувається із збереженням співвідношення кількості акцій, що було між акціонерами у статутному капіталі акціонерного товариства, що перетворилося.
Поняття і види господарських товариств, правила їх створення, діяльності, а також права і обов'язки їх учасників та засновників визначено Законом України «Про господарські товариства».
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про господарські товариства» акціонерне товариство, товариство з обмеженою і товариство з додатковою відповідальністю створюються і діють на підставі статуту, повне і командитне товариство - засновницького договору.
Згідно ч.1 ст.60 Закону України «Про господарські товариства» загальні збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники (представники учасників), що володіють у сукупності більш як 60 відсотками голосів.
Системним аналізом вищенаведених норм Закону України «Про акціонерні товариства» та Закону України «Про господарські товариства» встановлено, що діючим законодавством встановлено також інший порядок затвердження установчих документів (статуту) відмінний від порядку визначеного ч.1 ст.87 Цивільного кодексу України.
Так, статут товариства з обмеженою відповідальністю може бути затверджено повноважними загальними зборами учасників.
З реєстру власників іменних цінних паперів відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації» вбачається, що засновниками юридичної особи є 42 фізичні особи та 1 юридична особа (а.с.97-103).
Дослідженням протоколу № 1 від 24.04.2013 загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» встановлено, що на засіданні були присутні 12 учасників, які володіють 79,44% голосів від розміру статутного капіталу товариства (а.с.21-25).
З урахуванням того, що зареєстровані учасники володіють більш ніж 60 відсотками голосів товариства, судом встановлено, що створення товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» та затвердження статуту товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» здійснено повноважними загальними зборами учасників товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації».
Відповідно, статут підписано засновниками, які були присутні на загальних зборах учасників товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації», що у повній мірі узгоджується з вимогами чинного законодавства.
Таким чином, судом встановлено, що статут товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» у повній мірі відповідає вимогам ч.5 ст.8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».
Відповідно, судом встановлено, що державним реєстратором реєстраційної служби Старобільського районного управління юстиції Луганської області безпідставно залишено без розгляду документи, подані для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація юридичної особи шляхом перетворення» щодо товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації».
Крім того, суд вважає за необхідне зауважити, що позивачем повідомлення учасників товариства про проведення загальних зборів 24.04.2013 здійснено належним чином, що підтверджено чеками про направлення рекомендованих поштових відправлень та реєстром учасників товариства про отримання повідомлень чергових загальних зборів учасників, що відбудеться 24.04.2013 (а.с.91-96).
Також, співставленням реєстру власників іменних цінних паперів відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації» та статуту товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» встановлено, що під час перетворення відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації» у товариство з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації», збережено частки учасників згідно з умовами обміну акцій на частки в сатутутному капіталі юридичної особи - правонаступника акціонерного товариства та у відповідності із вкладом, переданим з балансу відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації» на баланс товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації» (а.с.21-25, 97-103).
Отже, судом встановлено, що загальними зборами учасників товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації», що відбулися 24.04.2013, жодним чином не порушено майнових та немайнових прав інших учасників товариства, що були відсутні на загальних зборах.
З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Розподіл судових витрат здійснюється судом відповідно до ст.ст.87-94 КАС України та Закону України «Про судовий збір».
На підставі ч.3 ст.160 КАС України у судовому засіданні 29 квітня 2014 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Складення постанови у повному обсязі відкладено до 05 травня 2014 року, про що згідно вимог ч.2 ст.167 КАС України повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частин постанови у судовому засіданні.
Керуючись ст.ст.2, 9, 10, 11, 17, 18, 23, 69-72, 87, 94, 158-163, 167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації» до реєстраційної служби Старобільського районного управління юстиції про зобов'язання вчинити певні дії, - задовольнити повністю.
Зобов'язати державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, легалізації громадських формувань реєстраційної служби Старобільського районного управління юстиції провести державну реєстрацію новоутвореної в результаті перетворення юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю «Старобільське управління механізації».
Стягнути з Державного бюджету України на користь відкритого акціонерного товариства «Старобільське управління механізації» (місцезнаходження: 92740, Луганська область, Старобільський район, с. Чмирівка, вул. Східна, 2, ідентифікаційний код 01351807) судовий збір у розмірі 73,08 грн. (сімдесят три гривні вісім копійок).
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено та підписано 05 травня 2014 року.
Суддя К.О. Пляшкова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2014 |
Оприлюднено | 08.05.2014 |
Номер документу | 38543018 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.О. Пляшкова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні