Рішення
від 06.05.2014 по справі 906/756/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "06" травня 2014 р. Справа № 906/756/13

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Кравець С.Г.,

при секретарі Гекалюк О.І.,

за участю представників сторін:

від позивача: Коваль О.О. - представника за довіреністю №26/279 від 25.03.2014р.,

від відповідача: Татарченка В.Г. - представника за довіреністю від 17.06.2013р.,

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Житомирської міської ради (м.Житомир)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології" (м.Житомир)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Житомирська міська рада звернулась до господарського суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології" про внесення змін до п.3 та п.5 договору оренди земельної ділянки від 21.02.2006р., укладеного між Житомирською міською радою та ТОВ "Рибні промислові технології" у редакції Житомирської міської ради.

Ухвалою господарського суду Житомирської області від 26.06.2013р. зупинено провадження у справі №906/756/13 до вирішення пов'язаної з нею справи №906/865/13 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології" до Житомирської міської ради про визнання недійсним рішення.

Рішенням господарського суду Житомирської області від 05.09.2013р. у справі №906/865/13 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології" до Житомирської міської ради про визнання недійсним рішення задоволено. Визнано недійсним рішення Житомирської міської ради дев'ятнадцятої сесії шостого скликання від 24.01.2013 року №498 "Про затвердження нових розмірів річної орендної плати та приведення у відповідність договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення" в частині підпункту 1.11 пункту 1 щодо затвердження нового розміру нормативно-грошової оцінки орендованої Товариством з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології" за договором оренди від 21.02.2006р. №040620900092 земельної ділянки площею 1,4648га по вул.П.Сингаївського, 3 у м.Житомирі, у розмірі 5030779,71грн., нового розміру орендної плати у сумі 166015,73грн. за рік, коефіцієнту співвідношення орендної плати до земельного податку.

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 17.12.2013р. у справі №906/865/13 рішення господарського суду Житомирської області від 05.09.2013р. у справі №906/865/13 скасовано. Прийнято нове рішення. В позові відмовлено.

Постановою Вищого господарського суду України від 25.02.2014р. у справі №906/865/13 постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 17.12.2013р. у справі №906/865/13 залишено без змін.

Ухвалою господарського суду Житомирської області від 24.04.2014р. поновлено провадження у справі №906/756/13 та призначено до розгляду на 06.05.2014р.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримала у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та письмових поясненнях від 26.06.2013р. (а.с.69-71), просила позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав наведених у відзиві на позовну заяву, просив відмовити у його задоволенні. Зазначив, що позивач не подав доказів направлення та одержання ТОВ "Рибні промислові технології" в порядку ст.188 ГК України пропозиції про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 03.02.2006р. та доказів зміненого розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки - витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель та відповідного висновку державної землевпорядної експертизи. Вказав, що у постанові Вищого господарського суду України від 05.11.2013р. у справі №906/734/13 зазначено, що в силу приписів п.п.271.2 Податкового кодексу України та ч.4 ст.23 Закону України "Про оцінку землі" нова нормативно-грошова оцінка, встановлена рішенням Житомирської міської ради від 24.01.2013р. №498, може бути застосована лише з 01.01.2014р., а, отже, й перегляд розміру орендної плати може бути здійснений лише з 01.01.2014р.

Також представник відповідача надав додаткові пояснення по справі (вх.№6021/14 від 06.05.2014р., а.с.99-102).

Заслухавши пояснення представників сторін, оглянувши матеріали справи №906/865/13 за позовом ТОВ "Рибні промислові технології" до Житомирської міської ради про визнання недійсним рішення, дослідивши матеріали даної справи, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, 03.02.2006р. між Житомирською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу ОСОБА_3 03.02.2006р. за №1477, зареєстрований 21.02.2006р. у Житомирському міському відділі Житомирської регіональної філії Центру державного кадастру за №040620900092 (далі - договір, а.с.13-14).

Згідно з п.1 договору, орендодавець (відповідач) на основі рішення 26 сесії Житомирської міської ради 4 скликання від 29 вересня 2005 року №553 надає, а орендар (позивач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку для промисловості, яка знаходиться за адресою: м.Житомир, вул.П.Сингаївського, №3.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,4648 га, в тому числі під будівлями та спорудами - 0,5154 га, під проходами, проїздами та площадками - 0,9494 га (п.2 договору).

Пунктом 3 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 1 750 875,56грн.

Договір укладено на 10 років (п.4 договору).

Відповідно до п.5 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, розмір якої становить: 26 261,38грн. в рік.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься щомісячно, до тридцятого числа поточного місяця (п.6, п.7 договору).

Згідно з п.8 договору розмір орендної плати щорічно переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, визначених законом.

Відповідно до п.11 договору, цільове призначення земельної ділянки для промисловості.

Договір оренди підписано Міським головою Житомирської міської ради та директором ТОВ "Рибні промислові технології", скріплено відбитками печаток сторін.

Матеріали справи свідчать про те, що земельна ділянка для промисловості, яка знаходиться за адресою: м.Житомир, вул.П.Сингаївського, №3 передана відповідачу у фактичне користування за актом прийому-передачі об'єкта оренди від 03.02.2006р. і перебуває в користуванні останнього до теперішнього часу (а.с.63).

В подальшому, рішенням Житомирської міської ради дев'ятнадцятої сесії шостого скликання від 24.01.2013р. №498 "Про затвердження нових розмірів річної орендної плати та приведення у відповідність договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення" затверджено нові розміри нормативної грошової оцінки та орендної плати за використання земельними ділянками на умовах оренди в м.Житомирі. Зокрема, для ТОВ "Рибні промислові технології" (договір оренди земельної ділянки площею 1,4648 га по вул.П.Сингаївського, 3 від 21.02.2006 №040620900092) встановлено, що:

- нормативна грошова оцінка становить 5 030 779 грн. 71 коп.;

- орендна плата становить 166 015 грн. 73 коп. в рік.

Коефіцієнт співвідношення орендної плати до земельного податку при цьому становить 3,300 (а.с.77-80).

Пропозиції погодити внесення змін до договору оренди в частині нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати, підписати і надіслати орендодавцю зміни до договору оренди земельної ділянки для їх подальшої реєстрації, які вбачаються з листа виконавчого комітету Житомирської міської ради від 22.02.2013р. за №15/1476 - залишені відповідачем без відповіді та без задоволення.

У позовній заяві позивач просить внести зміни до п.3 та п.5 договору оренди земельної ділянки від 03.02.2006р., укладеного між Житомирською міською радою та ТОВ "Рибні промислові технології", виклавши їх в наступній редакції: "п.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 5 030 779грн. 71коп." та "п.5 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, розмір якої становить 166 015грн. 73коп. в рік; Коефіцієнт співвідношення орендної плати до земельного податку при цьому становить "3,300".

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на умови укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки від 03.02.2006р. (а.с.13-14), на прийняті рішення Житомирської міської ради №369 від 05.09.2007р., №456 від 21.11.2007р. та №498 від 24.01.2013р. (а.с.77-82), що є підставами для внесення змін до вказаного договору оренди земельної ділянки від 03.02.2006р., а також на приписи ст.ст.83, 96, 211 Земельного кодексу України та розрахунок визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, виконаний Комунальним підприємством "Житомирський міський центр земельних відносин" (а.с.15-16).

Проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, оцінивши подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, господарський суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.ст.142-144 Конституції України, до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Зазначеній нормі Основного закону кореспондує стаття 12 Земельного кодексу України, яка визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України "Про оренду землі", відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (ч.ч.1,2 ст.116 ЗК України).

З матеріалів справи вбачається, що з моменту затвердження 29.09.2005р. позивачем рішення права на оренду відповідачем земельної ділянки площею 1,4648га, яке стало підставою для укладення сторонами договору оренди земельної ділянки від 03.02.2006р., між сторонами виникли відносини оренди земель комунальної власності.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про оренду землі", ст.93 Земельного кодексу України, оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Як встановлено підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Статтею 274.1 Податкового кодексу України передбачено, що cтавка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу, при цьому до останніх віднесено: земельні ділянки сільськогосподарських угідь (незалежно від місцезнаходження); земельні ділянки, надані на землях лісогосподарського призначення (незалежно від місцезнаходження; земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами.

Згідно із ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ст.ст.1, 5 Закону України "Про оцінку земель", ст.201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами, використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, у якому і визначаються розмір та умови внесення орендної плати.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою, зокрема, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Житомирської міської ради 15 сесії 5 скликання від 05.09.2007р. №369 затверджено матеріали коригування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок міста Житомира (а.с.81).

Рішенням Житомирської міської ради 18 сесії 5 скликання від 21.11.2007р. №456 на підставі матеріалів коригування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок міста Житомира, зокрема, введено в дію нові розміри плати за землю для юридичних та фізичних осіб суб'єктів підприємницької діяльності та громадян міста з 01.01.2008р. (а.с.82).

Пунктом 3 рішення №456 зобов'язано всіх орендарів в період з жовтня по грудень 2007р. зробити перерахунки розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки відповідно прийнятої нормативної оцінки земель м.Житомира (матеріалів коригування) та привести у відповідність розмір орендної плати за земельні ділянки згідно з чинним "Положення про порядок встановлення розмірів та справляння орендної плати за земельні ділянки в м.Житомирі, які перебувають у державній або комунальній власності" з послідуючим внесенням змін в діючі договори оренди.

Пунктом 5 вказаного рішення зобов'язано орендарів надати матеріали коригування грошової оцінки земельних ділянок м.Житомира для КП "Житомирський міський центр земельних відносин" для використання в роботі.

Матеріали справи свідчать про те, що земельна ділянка, яка є об'єктом оренди, згідно з договором оренди земельної ділянки від 03.02.2006р., відноситься до комунальної власності, розташована у межах населеного пункту і не відноситься до земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 Податкового кодексу України.

У підпункті 2.19 пункту 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Як уже зазначалось в цьому рішенні, господарський суд зупиняв провадження у даній справі до вирішення пов'язаної з нею справи №906/865/13 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології" до Житомирської міської ради про визнання недійсним рішення Житомирської міської ради дев'ятнадцятої сесії шостого скликання від 24.01.2013 року №498 "Про затвердження нових розмірів річної орендної плати та приведення у відповідність договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення" в частині підпункту 1.11 пункту 1 щодо затвердження нового розміру нормативно-грошової оцінки орендованої Товариством з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології" за договором оренди від 21.02.2006р. №040620900092 земельної ділянки площею 1,4648га по вул.П.Сингаївського, 3 у м.Житомирі, у розмірі 5 030 779,71грн., нового розміру орендної плати у сумі 166 015,73грн. за рік, коефіцієнту співвідношення орендної плати до земельного податку (а.с.108-111).

Згідно з ч.2 ст.35 ГПК України факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори), за винятком встановлених рішенням третейського суду, під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони.

З матеріалів справи вбачається, що постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 17.12.2013р. у справі №906/865/13, яка залишена без змін постановою Вищого господарського суду України від 25.02.2014р., задоволено апеляційну скаргу Житомирської міської ради, скасовано рішення господарського суду Житомирської області від 05.09.2013р. про задоволення позову і прийнято нове рішення про відмову в позові (а.с.112-115).

При цьому, постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 17.12.2013р. у справі №906/865/13 встановлено, що доказом опублікування рішень Житомирської міської ради від 05.09.2007р. №369 та від 21.11.2007р. №456 у встановленому законодавством порядку є факт опублікування Житомирською міською радою повідомлення про зазначені рішення у друкованих засобах масової інформації відповідних органів державної влади - газеті "Місто", у яких повністю висвітлено рішення ради, яке підлягає неодноразовому застосуванню серед невизначеного кола осіб, а саме щодо затвердження матеріалів коригування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок міста Житомира та введення в дію у період жовтень-грудень 2007 року відкоригованої грошової оцінки земельних ділянок міста Житомира.

Також, постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 17.12.2013р. встановлено, що рішення Житомирської міської ради від 05.09.2007р. №369 "Про затвердження матеріалів коригування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок міста Житомира" оскаржувалося в судовому порядку прокурором Корольовського району м.Житомира. Постановою Корольовського районного суду м.Житомира від 21.07.2009р. у справі №2"а"-27 2009 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16.12.2010р., відмовлено в задоволенні позову прокурора Корольовського району м.Житомира до Житомирської міської ради про скасування рішення Житомирської міської ради від 05.09.2007р. №369. Судом підтверджено правомірність дій Житомирської міської ради по введенню в дію скоригованої грошової оцінки земельних ділянок згідно з рішенням від 05.09.2007р. №369. Оспорюване рішення Житомирської міської ради 19 сесії 6 скликання від 24.01.2013р. №498 "Про затвердження нових розмірів річної орендної плати та приведення у відповідність договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення" не має ознак регуляторного акту, оскільки підлягає застосуванню серед визначеного кола осіб, а тому офіційне оприлюднення не вимагається. Про зазначене рішення ТОВ "Рибні промислові технології" повідомлений листом виконавчого комітету від 22.02.2013р. №15/1476.

Таким чином, при вирішенні справи №906/865/13 судами було досліджено, що зміна розміру нормативної грошової оцінки та орендної плати за використання вищевказаної земельної ділянки встановлена рішенням Житомирської міської ради від 24.01.2013р. №498 у відповідності до вимог законодавства.

Рішення Житомирської міської ради дев'ятнадцятої сесії шостого скликання від 24.01.2013 року №498 "Про затвердження нових розмірів річної орендної плати та приведення у відповідність договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення" станом на час розгляду даної справи є чинним.

При цьому, суд зауважує, що рішення Житомирської міської ради від 24.01.2013р. №498 не встановлює нових розмірів нормативно-грошової оцінки землі, а відкориговує її вартість та розмір орендної плати за її користування відповідно до вимог законодавства, яке вступило в законну силу вже після укладення договору оренди.

Рішення від 24.01.2013р. №498 оприлюднено 11.02.2013р. на офіційному сайті Житомирської міської ради, що підтверджується копією витягу з журналу реєстрації матеріалів, що оприлюднені на офіційному сайті Житомирської міської ради за 2013 рік (а.с.98).

Органи місцевого самоврядування, відповідно до ст.144 Конституції України, в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Як уже зазначалось, листом від 22.02.2013р. №15/1476 Житомирська міська рада повідомила відповідача про встановлення розміру річної орендної плати за користування земельною ділянкою та направила йому проект змін до договору оренди земельної ділянки з пропозицією у двотижневий термін направити на адресу Житомирської міської ради підписані зміни до договору оренди земельної ділянки для їх подальшої реєстрації (а.с. 12,17, докази направлення а.с.76, докази вручення а.с.75).

Як вбачається з матеріалів справи, вказане повідомлення Житомирської міської ради залишено відповідачем без відповіді та задоволення.

Відповідно до ч.1 ст.632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Частиною 2 ст.759 Цивільного кодексу України передбачено, що законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Відповідно до ч.3 ст.762 Цивільного кодексу України, договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Однією з істотних умов договору оренди є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст.15 Закону України "Про оренду землі").

Як уже зазначалось, пунктом 8 договору сторони встановили, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, визначених законом.

Відповідно до п.29 договору оренди земельної ділянки від 03.02.2006р., зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно ст.18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Відповідно до ст.23 цього ж Закону, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Таким чином, згідно наведених норм чинного законодавства, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.

Відповідно до ст.30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно ч.2 ст.651 ЦК України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

У зв'язку з тим, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 06.12.2010р. у справі №2-1/10068-2008.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Відповідно до ч.3 ст.653 ЦК України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Згідно ст.654 ЦК України, зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Умовами договору передбачена можливість зміни його умов у випадках, передбачених законом (п.8 договору).

За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін в договір в частині, що заявлено в позові.

Враховуючи викладене, господарський суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, заявленими відповідно до чинного законодавства та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі - внести зміни до пунктів п.3 та п.5 договору оренди земельної ділянки від 03.02.2006р., укладеного між Житомирською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології", зареєстрованого 21.02.2006р. у Житомирському міському відділі Житомирської регіональної філії Центру державного кадастру за №040620900092, виклавши їх в наступній редакції: "п.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 5 030 779грн. 71коп." та "п.5 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, розмір якої становить 166 015грн. 73коп. в рік; Коефіцієнт співвідношення орендної плати до земельного податку при цьому становить "3,300".

Доводи відповідача спростовуються вищенаведеними встановленими судом обставинами справи.

Витрати зі сплати судового збору, відповідно до ст.49 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни до п.3 та п.5 договору оренди земельної ділянки від 03.02.2006р., укладеного між Житомирською міською радою (10014, м.Житомир, майдан С.П.Корольова 4/2, ідентифікаційний код 13576954) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології" (10025, м.Житомир, вул. П.Сингаївського, 3, ідентифікаційний код 33128522), зареєстрованого 21.02.2006р. у Житомирському міському відділі Житомирської регіональної філії Центру державного кадастру за №040620900092, виклавши їх в наступній редакції: "п.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 5 030 779грн. 71коп." та "п.5 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, розмір якої становить 166 015грн. 73коп. в рік; Коефіцієнт співвідношення орендної плати до земельного податку при цьому становить 3,300".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибні промислові технології" (10025, м.Житомир, вул. П.Сингаївського, 3, ідентифікаційний код 33128522) в доход Державного бюджету України - 1147,00 грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 08.05.14

Суддя Кравець С.Г.

Друк.:

1 - до справи,

2 - відповідачу (видати згідно заяви від 05.05.2014р.)

Дата ухвалення рішення06.05.2014
Оприлюднено13.05.2014
Номер документу38573899
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/756/13

Рішення від 06.05.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 26.06.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 30.05.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні