Ухвала
від 13.05.2014 по справі 820/1921/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 травня 2014 р.Справа № 820/1921/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Кононенко З.О.

Суддів: Бондара В.О. , Калитки О. М.

за участю секретаря судового засідання Запара Е.В.

представника позивача - Макаренко О.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 18.03.2014р. по справі № 820/1921/14

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛВИК"

до Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області

про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ВАЛВИК" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області про визнання дій податкового органу протиправними щодо проведення зустрічної звірки позивача, за результатами якої складено акт від 29.08.2013 року №38/20-33-22-03-07/38280400 "Про неможливість проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛВИК" щодо документального підтвердження господарських відносин з платниками податків, їх реальності та повноти відображення в обліку за травень, червень 2013 року".

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 18.03.2014 року адміністративний позов задоволено.

Податковий орган, не погодившись із постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції оскаржувану постанову скасувати та прийняти нову, якою у задоволені позовних вимог відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга відповідача не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що фахівцями податкового органу згідно із п.73.5 ст.73 Податкового кодексу проведена зустрічна звірка ТОВ "ВАЛВИК" (код ЄДРПОУ 38280400) щодо документального підтвердження господарських відносин з платниками податків, їх реальності та відображення в обліку за травень, червень 2013 року.

За результатами зустрічної звірки складено акт №38/20-33-22-03-07/38280400 від 29.08.2013 "Про неможливість проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю " ВАЛВИК " щодо документального підтвердження господарських відносин з платниками податків, їх реальності та повноти відображення в обліку за травень, червень 2013 року".

Зі змісту даного акту вбачається, що інспектором податкової служби Західної об'єднаної Державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області згідно із п.73.5 ст. 73 Податкового кодексу України здійснені відповідні заходи з метою проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛВИК". Відповідачем складно запит № 8097/10/15.3-18 від 22.07.13 про надання документального підтвердження та письмових пояснень. Згідно довідки про неможливість вручення запиту від 22.07.2013р. № 870/15.3-9/38280400 зазначений запит вручити не вдалось. Згідно довідки про не встановлення місцезнаходження платника податків від 22.07.2013 року № 366/07-06 місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЛВИК» не встановлено. Перевірка податковим органом проведена на підставі даних облікової справи, АІС "Аудит", Бест Звіт, АІС "Перелік платників податків за результатами співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України".

Отже, підставами для складання акту про неможливість проведення зустрічної звірки податковим органом є висновки відповідача про неможливість співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів.

У акті перевірки відповідач з посиланням на довідку про неможливість вручення запиту № 870/15.3-9/38280400 від 22.07.2013р. та довідку про не встановлення місцезнаходження позивача від 22.07.2013 року № 366/07-06, а також на підставі даних облікової справи та електронних даних відповідача кваліфікував укладені позивачем правочини як такі, що не спрямовані на настання відповідних правових наслідків, та дійшов висновку про відсутність у Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЛВИК» факту реального здійснення господарської діяльності за період травень, червень 2013 року, у зв'язку з цим висновки, викладені в Акті, були відображені податковим органом у електронній базі даних «Податковий блок».

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач, як суб'єкт владних повноважень не надав до суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності його дій щодо проведення зустрічної звірки.

Колегія суддів погоджується з вищезазначеним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Пунктом 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України встановлено, що зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Відповідно до п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження. Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту. Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема: за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків.

Відповідно до п.п. 2, 3 Порядку про проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року N 1232 (далі - Порядок №1232) зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань. З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.

Натомість, з акту про неможливість проведення зустрічної звірки колегією суддів не встановлено під час здійснення перевірки якого саме платника податків та зборів виникли сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або у якого існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань. До того ж, відповідачем не надано доказів отримання запиту від органу державної податкової служби (ініціатора) про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних та не надано доказів, що суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, який перевіряється, або в межах одного населеного пункту.

На підставі викладеного колегія суддів дійшла висновку щодо порушення відповідачем порядку проведення зустрічної звірки в частині недотримання процедури ініціювання такої звірки та відсутності права податкового органу одночасно виступати ініціатором та виконавцем зустрічної звірки без отримання запиту на її проведення по контрагентам платника податків.

Крім того, податковим органом не надано довідку про неможливість вручення запиту № 870/15.3-9/38280400 від 22.07.2013р., довідку про не встановлення місцезнаходження позивача від 22.07.2013 р. № 366/07-06 та запит № 8097/10/15.3- 18 від 22.07.13р. про надання документального підтвердження та письмових пояснень, а також доказів їх направлення та отримання позивачем.

Колегія суддів не бере до уваги посилання відповідача на запит від 09.08.2013р. №8823/10/15.3-18, оскільки посилань на вказаний запит в акті не міститься. До того ж, податковим органом не надано відомостей та доказів на підтвердження існування інформації щодо сумнівності фактів здійснення господарських операцій із постачальниками та покупцями, на яку міститься посилання в запиті від 09.08.2013р.

Пунктом 4 Порядку №1232 встановлено, що орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

Таким чином, обов'язковою умовою проведення зустрічної звірки є направлення податковим органом платнику податків запиту про подання інформації та її документального підтвердження.

Згідно з розділом XII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, складання довідки про встановлення місцезнаходження чи про відсутність платника за місцезнаходженням не передбачене. Підпунктами 12.2.-12.3. вказаного Порядку передбачене складання акту перевірки місцезнаходження.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що дії податкового органу щодо складання акту про неможливість проведення зустрічної звірки №38/20-33-22-03-07/38280400 від 29.08.2013 року вчинені за відсутності правових підстав для проведення такої зустрічної звірки підприємства позивача.

Відповідно до приписів п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України, за результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надсилається суб'єкту господарювання у десятиденний термін, проте, відповідачем складений акт № №38/20-33-22-03-07/38280400 "Про неможливість проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛВИК" щодо документального підтвердження господарських відносин з платниками податків, їх реальності та повноти відображення в обліку за травень, червень 2013 року".

Таким чином податковим органом була проведена зустрічна звірка підприємства позивача, за результатами якої зроблено висновок про відсутність факту реального вчинення господарських операцій, проте за результатом останньої складено не довідку, а акт про неможливість проведення зустрічної звірки, що в свою чергу порушує вимоги ст.73 Податкового кодексу України.

До того ж, висновки контролюючого органу щодо відсутності факту реального вчинення господарських операцій ґрунтуються лише на підставі даних обов'язкової податкової звітності платника податків, при цьому відомості первинних документів, які відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" є підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій, фіксують факти здійснення господарських операцій та повинні бути складені під час здійснення господарських операцій, а також дані розрахункових документів, які згідно з Законом України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" опосередковують рух коштів у безготівковій формі, податковим органом не досліджувалися.

Згідно з п.п.4.4 п.4 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених Наказом ДПА України від 22.04.2011 року №236, у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від підписання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає заходів, передбачених актами ДПС України.

Отже, у акті про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання лише засвідчується факт неможливості її проведення без встановлення висновків стосовно документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Додатком 3 до Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених Наказом ДПА України від 22.04.2011 року № 236 встановлений зразок форми акту про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, яким взагалі не передбачено можливості робити висновок щодо реальності (нереальності) вчинення господарських операцій платником податків.

Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 199, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 18.03.2014р. по справі № 820/1921/14 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Кононенко З.О. Судді (підпис) (підпис) Бондар В.О. Калитка О.М. Повний текст ухвали виготовлений 18.05.2014 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2014
Оприлюднено21.05.2014
Номер документу38727297
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/1921/14

Ухвала від 17.02.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бездітко Д.В.

Ухвала від 15.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Постанова від 26.03.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Чудних С.О.

Ухвала від 20.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 11.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 13.05.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 17.02.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бездітко Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні