Постанова
від 14.05.2014 по справі 805/5467/14
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 травня 2014 р. Справа № 805/5467/14

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Волгіної Н.П.,

розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Територіального управління Держгірпромнагляду у Донецькій області в особі Східної державної регіональної гірничотехнічної інспекції у вугільної промисловості до Товариства з обмеженою відповідальності «Донбас Майнінг» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

В С Т А Н О В И В:

Територіальне управління Держгірпромнагляду у Донецькій області в особі Східної державної регіональної гірничотехнічної інспекції у вугільної промисловості, звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальності «Донбас Майнінг», в якому просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальності «Донбас Майнінг» (86200, Донецька обл., м. Шахтарськ, вул. Петровського, буд. 195) шляхом зупинення ведення робіт у виробках, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначене наступне.

Відповідно до направлення на перевірку № 024/3-49 від 21 березня 2014 року у період з 7 квітня 2014 року по 11 квітня 2014 року посадовими особами теруправління проведено планову перевірку суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбас Майнінг», розташованого за адресою: Донецька область, м. Шахтарськ, вул. Петровського, буд. 195, на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, під час якої виявлені порушення нормативно-правових актів з охорони праці, з яких вісім створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

У зв'язку із виникненням загрози життю та/або здоров'ю людей, позивач вважає, що є підстави для зупинення ведення робіт у виробках з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей.

Керуючись п. 2.26 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11 серпня 2011 року № 826 (далі - Положення), позивач звернувся до суду з даним позовом (а.с. 2-6).

Ухвалою суду від 30 квітня 2014 року задоволено клопотання позивача про відстрочення сплати судового збору до ухвалення судового рішення по справі (а.с. 29).

Представник позивача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся судом належним чином. 13 травня 2014 року до канцелярії суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника Територіального управління Держгірпромнагляду у Донецькій області в особі Східної державної регіональної гірничотехнічної інспекції у вугільної промисловості (а.с. 32-33).

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся судом належним чином. 14 травня 214 року представником відповідача до канцелярії суду надійшло клопотання про розгляд справи за відсутністю представника товариства. Крім того зазначено, що позовні вимоги Товариство з обмеженою відповідальності «Донбас Майнінг» визнає у повному обсязі (а.с. 34-35).

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Донбас Майнінг» (код ЄДРПОУ 35400991) зареєстроване 15 лютого 2008 року за № 1 265 102 0000 000528, місцезнаходження: 86200, Донецька область, м. Шахтарськ, вул. Петровського, буд. 195 (а.с. 36-40).

29 листопада 2013 року Територіальним управлінням Держгірпромнагляду у Донецькій області прийнято наказ № 1174 про проведення у І кварталі 2014 року всебічних та комплексних перевірок стану промислової безпеки та охорони праці (а.с. 20).

21 березня 2014 року Територіальним управлінням Держгірпромнагляду у Донецькій області на ім'я директора ТОВ «Донбас Майнінг» Хоменко Є.А. виписано направлення № 024/3-49 на проведення планової перевірки з питань дотримання законодавчих з охорони праці та промислової безпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення з 7 квітня 2014 року по 11 квітня 2014 року (а.с. 21).

9 квітня 2014 року головним державним гірничотехнічним інспектором позивача Дорошенко І.А. на підставі наказу № 1174 від 29 листопада 2013 року та направлення на перевірку проведено планову перевірку відповідача, за наслідками проведення якої складено акт № 024/3-5-188 від 9 квітня 2014 року.

Відповідно вказаного Акту під час проведення перевірки виявлені порушення вимог законодавства, а саме:

1. не погоджено з Держгірпромнаглядом проект плану розвитку гірничих робіт, що є порушенням п. 12 гл. 1 p. IV. Правил безпеки у вугільних шахтах НПАОП 10.0-1.01.-10;

2. не створено дільницю ВТБ, що є порушенням п. 9.1. p. IV. Правил безпеки у вугільних шахтах НПАОП 10.0-1.01.-10;

3. на шахті відсутній узгоджений План ліквідації аварії, що є порушенням п. 6 гл. 3 p. IV. Правил безпеки у вугільних шахтах НПАОП 10.0-1.01.-10;

4. на шахті не створено шахтна гірничорятувальна станція, що є порушенням п. 5 гл. 3 p. ІV. Правил безпеки у вугільних шахтах НПАОП 10.0-1.01.-10;

5. на шахті відсутні ізолювальні саморятівники, що є порушенням п. 10 гл. 3 p. ІV. Правил безпеки у вугільних шахтах НПАОП 10.0-1.01.-10;

6. відсутня шахтна лампова та індивідуальні головні акумуляторні світильники, що є порушенням п. 4 гл. 3 p. ІV. Правил безпеки у вугільних шахтах НПАОП 10.0-1.01.-10;

7. не надано проект протипожежного захисту, що є порушенням п. 1 гл. 1 p. ІХ. Правил безпеки у вугільних шахтах НПАОП 10.0-1.01.-10;

8. на гірничому відводу підприємства в наявності сліди несанкціонованого видобутку корисних копален, що є порушенням п. 12 гл. 1 p. ІV. Правил безпеки у вугільних шахтах НПАОП 10.0-1.01.-10;

9. на підприємстві не створена служба охорони праці, що є порушенням п. 7 гл. 1 p. ІV. Правил безпеки у вугільних шахтах НПАОП 10.0-1.01.-10 (а.с. 22-24).

Зазначений акт отриманий директором товариства 9 квітня 2014 року (а.с. 24).

Враховуючи наведене вище, позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із даним позовом (а.с. 2-6).

При прийнятті рішення суд керується наступним.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 408/2011 (далі - Положення № 408) Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України (Держгірпромнагляд України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра надзвичайних ситуацій України. Держгірпромнагляд України входить до системи органів виконавчої влади та забезпечує реалізацію державної політики з промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, охорони надр та державного регулювання у сфері безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.

Згідно п. 6 Положення № 408, Держгірпромнагляд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, у місті обласного значення Кривий Ріг.

Відповідно до п. 1 Положення про територіальне управління Держгірпромнагляду України у Донецькій області, затвердженого наказом Держгірпромнагляду України від 2 грудня 2011 року № 186-к, ТУ Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Донецькій області є територіальним органом, який діє у складі Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у та їй підпорядковується.

Згідно із ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Статтею 38 Закону України "Про охорону праці" від 14 жовтня 1992 № 2694-XII (далі - Закон № 2694-XII), визначено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Таким чином, позивач у справі є органом владних повноважень, якому чинним законодавством України надані владні управлінські функції щодо реалізації державної політики у сфері охорони праці.

Положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров'я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, поряд з іншими правовими актами регулює Закон України "Про охорону праці".

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2694-XII охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.

Згідно з ч. 1 ст. 6 цього Закону умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.

Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 22 березня 2010 року № 62, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 7 червня 2010 року за 398/17693, затвердженні Правила безпеки у вугільних шахтах (далі - Правила). Ці Правила встановлюють порядок безпечного ведення гірничих робіт і використання гірничошахтного, транспортного та електротехнічного обладнання, провітрювання та протиаварійного захисту гірничих виробок, забезпечення пилогазового режиму, виробничої санітарії та охорони праці.

Згідно до п. 7 гл. 1 розділу IV Правил, Мінвуглепром та суб'єкти господарювання у вугільній промисловості створюють службу охорони праці відповідно до вимог Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 15 листопада 2004 року № 255, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 1 грудня 2004 року за № 1526/10125 (далі - НПАОП 0.00-4.35-04).

Відповідно до п.п. 1.1 Типового положення про службу охорони праці, згідно з Законом України "Про охорону праці" служба охорони праці створюється роботодавцем для організації виконання правових, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних, соціально-економічних і лікувально-профілактичних заходів, спрямованих на запобігання нещасним випадкам, професійним захворюванням і аваріям у процесі праці.

Згідно п.п. 1.2 Типового положення, на основі нього та з урахуванням специфіки виробництва та видів діяльності, чисельності працівників, умов праці та інших факторів роботодавець розробляє і затверджує Положення про службу охорони праці відповідного підприємства, визначає структуру служби охорони праці, її чисельність, основні завдання, функції та права її працівників відповідно до законодавства. Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади в положенні про структурний підрозділ з охорони праці враховують вимоги цього Типового положення.

Порядок створення та організації роботи структурних підрозділів з охорони праці місцевих органів виконавчої влади визначається відповідно до ст.і 34 Закону України "Про охорону праці". Об'єднання підприємств у разі виконання ними делегованих функцій в галузі охорони праці розробляють і затверджують Положення про службу охорони праці відповідно до ст. 36 Закону України "Про охорону праці" та цього Типового положення.

Згідно п. 9 гл. 1 розділу IV Правил на кожній технічно відокремленій шахті має бути створена дільниця, яка організовує і забезпечує провітрювання підземних виробок шахти та здійснює контроль за пилогазовим режимом (далі - ВТБ). Дві або декілька шахт, пов'язаних гірничими виробками, повинні мати єдину дільницю ВТБ і ПЛА (план ліквідації аварії).

Відповідно до п. 12 гл. 1 розділу VI Правил, проекти планів розвитку гірничих робіт в частині їх безпечного ведення, а також зміни до них погоджуються з територіальними органами Держгірпромнагляду України відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2006 року № 1640 "Про затвердження Положення про Державний комітет з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду". Ведення робіт, не передбачених планами розвитку гірничих робіт, не дозволяється.

Проектна організація зобов'язана здійснювати авторський нагляд за виконанням проектних рішень під час будівництва, експлуатації та ліквідації шахти і її об'єктів.

Відповідно до п. 4 гл. 3 розділу IV Правил, всі особи під час спуску і перебування в шахті повинні мати індивідуальні головні акумуляторні світильники, бути в справних захисних касках, спецодязі та спецвзутті, мати при собі та вміти користуватися і застосовувати за необхідності ЗІЗ.

Згідно з п. 5 гл. 3 розділу IV Правил, усі гірничі підприємства незалежно від форми власності в період їх будівництва, реконструкції, експлуатації, ліквідації або консервації обслуговуються підрозділами ДАРС (ДВГРС), дислокація яких визначається за згодою Держгірпромнагляду України. Права та функції ДАРС (ДВГРС) визначаються їх статутом. Керівники гірничорятувальних служб, частин і підрозділів не мають права відмовляти шахтам у ліквідації аварій і порятунку працівників. На шахті має бути створена та функціонувати шахтна гірничорятувальна станція, а також допоміжна гірничорятувальна команда, діяльність якої регламентується чинним законодавством.

Пунктом 6 гл. 3 розділу IV Правил, для кожної шахти згідно з чинним законодавством має бути складений ПЛА. ПЛА розробляється кожні 6 місяців головним інженером шахти і командиром гірничорятувального взводу, погоджується з командиром загону ДАРС (ДВГРС) і затверджується технічним керівником гірничого підприємства (шахти). Всі особи, які опускаються у шахту, мають бути ознайомлені з ПЛА у тій його частині, що стосується їх місця роботи, шляхів пересування та запасних виходів із шахти. За відсутності затвердженого ПЛА, а також у випадку скасування ДАРС (ДВГРС) узгодження ПЛА у цілому або його окремих позицій ведення робіт у виробках, що відповідають цим позиціям, не дозволяється, крім робіт щодо усунення причин, через які неможливе виконання ПЛА. Виконання робіт з усунення причин скасування узгодження ПЛА або його окремих позицій має виконуватися за спеціальними заходами, які гарантують безпеку робіт, затвердженими технічним керівником гірничого підприємства (шахти). Забороняється видача нарядів на роботи в шахті за відсутності членів ДГК у зміні згідно з розстановкою, передбаченою ПЛА.

Згідно з п. 10 гл. 3 розділу IV Правил усім, хто опускається в шахту, мають бути видані справні ізолювальні саморятівники. За кожним працівником шахти під особистий підпис у журналі закріплюється саморятівник, кількість яких має відповідати обліковій чисельності працівників, зайнятих на підземних роботах.

Пунктом 1 гл. 1 розділу ІХ Правил встановлено, що на кожній шахті повинен бути розроблений проект протипожежного захисту відповідно до вимог НАПБ Б.01.009-2004. Протипожежний захист шахти має бути спроектований і виконаний так, щоб запобігти виникненню пожежі, а у разі її появи - забезпечувалась можливість її ефективної локалізації та гасіння на початковій стадії.

Як вбачається з акту перевірки та припису відповідачем порушені положення наведених вище нормативно-правових актів, а саме: не погоджено з Держгірпромнаглядом проект плану розвитку гірничих робіт, не створено дільницю ВТБ, на шахті відсутній узгоджений План ліквідації аварії, не створено шахтна гірничорятувальна станція, відсутні ізолювальні саморятівники, відсутня шахтна лампова та індивідуальні головні акумуляторні світильники, не надано проект протипожежного захисту, наявні сліди несанкціонованого видобутку корисних копален, не створена служба охорони праці (а.с. 22-24).

Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону № 2694-XII державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, серед інших, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці яким є Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України (Держгірпромнагляд України) в силу п. 1 Положення про цю службу, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 408/2011.

З метою впорядкування організації та здійснення державного нагляду Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України та її територіальними органами розроблено Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, що затверджено Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України № 826 від 11 серпня 2011 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2011 року за № 1531/20269). Згідно пункту 2.26 цього Положення виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки є підставою заборони виконання робіт.

Пунктом 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного контролю у сфері здійснення господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

На підставі вищевикладеного, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Територіального управління Держгірпромнагляду у Донецькій області в особі Донецько-Макіївської державної регіональної гірничотехнічної інспекції.

При цьому суд вважає за необхідне роз'яснити відповідачу, що згідно ч. 8 п. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного контролю у сфері здійснення господарської діяльності" застосовані адміністративним судом заходи реагування за позовом органу державного нагляду (контролю), а також вжиті органом державного нагляду (контролю) заходи, обґрунтованість яких підтверджена адміністративним судом, скасовуються адміністративним судом у порядку, встановленому процесуальним законом.

Відповідно до ч.ч. 12-13 ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої п. 5 ч. 1 цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Відповідно до ст. 136 КАС України відповідач має право визнати адміністративний позов протягом всього часу судового розгляду, зробивши відповідну заяву. Судове рішення у зв'язку із визнанням адміністративного позову ухвалюється за правилами, встановленими ст. 112 КАС України, згідно з якою у разі повного визнання відповідачем адміністративного позову і прийняття його судом приймається постанова суду про задоволення адміністративного позову. Суд не приймає визнання адміністративного позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

Враховуючи встановлені судом обставини, беручи до уваги фактичне визнання позову відповідачем, суд вважає позовну заяву такою, що підлягає задоволенню в повному обсязі.

Згідно ч. 2 ст. 88 КАС України витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо оплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.

На підставі викладеного вище, керуючись ст. 19 Конституції України, Законом України "Про охорону праці", Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та ст. 2, ст. 17-20, ст. 69-72, ст. 86, ст. 94, ст. 112, ст. 122-154, ст. 158-163, ст. 167, ст. 183-2, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Територіального управління Держгірпромнагляду у Донецькій області в особі Східної державної регіональної гірничотехнічної інспекції у вугільної промисловості до Товариства з обмеженою відповідальності «Донбас Майнінг» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбас Майнінг» (код ЄДРПОУ 36540991).

Зупинити ведення робіт у виробках Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбас Майнінг» (юридична адреча: 86200, Донецька область, м. Шахтарськ, вул. Петровського, буд. 195), крім робіт, пов'язаних у усуненням встановлених судом порушень.

Постанова підлягає негайному виконанню.

Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Волгіна Н.П.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.05.2014
Оприлюднено21.05.2014
Номер документу38736859
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/5467/14

Постанова від 14.05.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 30.04.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні