10/188
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
18.06.2009 Справа № 10/188
За позовом ВАТ ЕК „Закарпаттяобленерго”, с. Оноківці Ужгородського району
до відповідача ДП ЖПФ”ТИС” ВАТ ”Машинобудівний завод ”ТИСА”, м. Ужгород
про стягнення 54 875,44 грн., в т.ч. 38 256,29 грн. основного боргу за спожиту електроенергію, 1911,76 грн. пені, 13065,44 грн. інфляційних, 1641,95 грн. 3% річних.
Суддя-І.В.Івашкович
представники:
від позивача –
від відповідача –
У судовому засіданні 28.04.09 за участю представників: від позивача- Тодавчич Г.І., юрисконсульт І категорії, довіреність №1554 від 05.03.09;від відповідача - Гомза В.І., представник за довіреністю від 28.02.07, оголошувалась перерва до18.06.09 12.00 год.
Суть спору: ВАТ ЕК „Закарпаттяобленерго”, Ужгородський район, с.Онокіцві звернулось з позовом до ДП ЖПФ”ТИС” ВАТ ”Машинобудівний завод ”ТИСА”, м. Ужгород про стягнення 54 875,44 грн., в т.ч. 38 256,29 грн. основного боргу за спожиту електроенергію, 1911,76 грн. пені, 13065,44 грн. інфляційних, 1641,95 грн. 3% річних.
Позов мотивує тим, що в порушення взятих на себе за договором № 13-1254 від 05.12.2005р. про постачання електроенергії зобов'язань відповідач не оплатив спожиту за період з жовтня 2006р.по вересень 2008р. електроенергію, внаслідок чого за ним утворилась заборгованість в розмірі 38256,29грн. За допущену прострочку платежу відповідачу на підставі умов п.4.2.1 договору, ст.ст.231,232 Господарського кодексу України нараховано пеню в розмірі 1 911,76грн. (додано розрахунок), на підставі ст.625 Цивільного кодексу України нараховано інфляційні в розмірі 13 065,44грн. та 3% річних в розмірі 1 641,95грн.
В процесі судового розгляду позивач подав заяву №6-5-223 від 26.11.2008р.,згідно з якою посилається на уточнення розрахунку заборгованості та в порядку ст.22 ГПК України просить стягнути 41 967,72 грн. основного боргу,1227,02 грн. пені,16776,94 грн. інфляційних,2248,18 грн.3% річних.
У зв'язку з недосягненням сторонами узгодженого результату звірки позивачем на вимогу суду подано письмові обґрунтування розбіжностей, що стосуються зарахування проведених в межах спірного періоду платежів.
Відповідач згідно з поданим письмовим відзивом на позов заперечив наявність заборгованості у заявленому до стягнення розмірі, стверджуючи про те, що позивачем при розрахунку заборгованості не враховано частину проведених протягом спірного періоду проплат. Окрім того, відповідач заперечив проти вимог в частині інфляційних,3%річних та пені. Відповідач подав доповнення до відзиву на позов з обґрунтуванням розбіжностей в частині зарахування платежів, які виникли при звірянні розрахунків, а також подано докази(копії платіжних доручень) на підтвердження проведених протягом усього спірного періоду платежів.
Заслухавши доводи та заперечення сторін, дослідивши матеріали справи, суд
встановив:
Між ВАТ ЕК ”Закарпаттяобленерго” в особі Ужгородського МРЕМ(Постачальник) та дочірнім підприємством „Житлова-побутова фірма ”ТИС” ВАТ „Машинобудівний завод ”ТИСА”, м. Ужгород (Споживач) укладено договір № 13-1254 від 05.12.2005р. на постачання електроенергії. Відповідно до укладеного договору відповідачем взято на себе зобов'язання оплачувати Постачальнику вартість використаної електроенергії, здійснювати інші платежі згідно з умовами цього договору та додатками до договору, зокрема, згідно з додатком 7”Порядок розрахунків” та додатком 8”Графік зняття показів засобів обліку електричної енергії”.
Із фактичних обставин і матеріалів слідує,що протягом періоду з жовтня 2006 р. по вересень 2008р. відповідачу згідно з виставленими до оплати рахунками проведено нарахування за спожиту активну електроенергію на загальну суму 228 912,23 грн., що підтверджується доданими до матеріалів справи копіями щомісячних рахунків, а також актом звірки розрахунків сторін, який в частині проведених нарахувань підписано без розбіжностей.
При проведенні звірки розрахунків за спожиту протягом спірного періоду електроенергію між сторонами виникли розбіжності в частині оплат,оскільки платежі, які надходили кожного місяця спірного періоду, по-різному обліковано як оплату відповідних поточних нарахувань. Зокрема, із поданих позивачем письмових обґрунтувань (заява №6-5-223 від 26.11.2008р.,т.1,т.1,а.с.79-81;заява № 6-5-43 від 26.02.2009р.,т.2а.с.№.1-5) слідує, що у випадку відсутності у платіжному документі посилань на призначення платежу як на оплату за конкретний період, або при перевищенні суми платежу, необхідної для відповідного періоду, позивач на підставі норм п.6.5 Правил користування електричною енергією здійснював зарахування цих коштів в погашення заборгованості із найдавнішим терміном виникнення. Натомість, відповідач стверджує, що платежі, які перевищували розмір нарахувань за відповідний місяць спірного періоду, спрямовувались як авансовий платіж за наступний місяць(заява за вх.№0605-1930 від 17.03.09,т.2,а.с.121-125).
При перевірці правильності зарахування платежів за кожний місяць спірного періоду, судом взято до уваги наведені у платіжних дорученнях (копії додано відповідачем) дані про призначення платежу, а також враховано договірні умови щодо порядку розрахунків за використану електроенергію, встановлені, зокрема, у додатку №7 до договору, та вимоги Правил користування електричною енергією у чинній на час виникнення спірних правовідносин редакції ( затв. постановою Національної комісії регулювання електроенергетики N 28 від 31.07.96, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 2 серпня 1996 р. за N 417/1442, із змінами, внесеними згідно з постановами Національної комісії регулювання електроенергетики N 1196 від 14.09.99,N 998 від 22.09.2000, N 1072 від 18.10.2000,N 393 від 20.04.2001,N 983 від 27.09.2001,N 280 від 25.03.2002, N 928 від 22.08.2002,N 1305 від 11.12.2003,N 910 від 17.10.2005,N 1497 від 22.11.2006 ) в частині регламентації розрахунків за користування електроенергією. Так, за змістом норм п.6 ”Розрахунки за користування електричною енергією” вищезгаданих Правил розрахунки споживача за використану електричну енергію здійснюються відповідно до умов договору(п.6.1).Встановлено, що початок та тривалість розрахункового та/або планового періоду для розрахунку плати за спожиту електричну енергію, форма та порядок оплати, терміни здійснення планових платежів та остаточного розрахунку зазначаються у договорі між постачальником електричної енергії та споживачем(6.6). Остаточний розрахунок споживача за електричну енергію, спожиту протягом розрахункового періоду, здійснюється на підставі виставленого постачальником електричної енергії рахунка відповідно до даних про фактичне споживання електричної енергії, визначеного за показами розрахункових засобів обліку, які фіксуються у терміни, передбачені договором, та/або розрахунковим шляхом у випадках, передбачених цими Правилами. Під час визначення суми платежу остаточного розрахунку за поточний розрахунковий період мають бути враховані суми проведеної в попередніх та поточному розрахункових періодах оплати споживання електричної енергії за поточний розрахунковий період.Тривалість періоду для здійснення споживачем розрахунків зазначається у договорі та/або на платіжному повідомленні і має не перевищувати 5 операційних днів з дня отримання рахунка для споживачів, які оплачують електричну енергію самостійно, і 10 операційних днів з дня отримання рахунка для споживачів, які здійснюють розрахунки через структурний підрозділ, який розташований в іншому місті ( п.6.11). Відповідно до встановлених у додатку №7 до договору на постачання електроенергії №13-1254 від 05.12.2005р. умов розрахунковим періодом вважається місяць, починаючи з 19 числа попереднього місяця по 19 число звітного місяця. Встановлено, що оплата використаної електроенергії здійснюється споживачем один раз по закінченню розрахункового періоду на протязі не більше 5-ти операційних днів від дати отримання рахунку. Таким чином, згідно з регламентацією норм Правил користування електричною енергією та умовами договору сторін поточними нарахуваннями для здійснення споживачем відповідної оплати є нарахування за електроенергію, використану протягом розрахункового періоду, що триває з 19 попереднього місяця по 19 число звітного місяця, тобто охоплює частину попереднього та наступного календарного місяців.
Виходячи з вищевикладеного, суд приходить до такого висновку, що оскільки відповідачем у платіжних документах зроблено посилання на призначення платежу, як оплату споживання електроенергії за певний календарний місяць, то такі платежі підлягають зарахуванню як оплата нарахувань за активну електроенергію, спожиту протягом тих розрахункових періодів, які охоплюють відповідний календарний місяць.
Зокрема, платежі на загальну суму 11300грн., що сплачено відповідачем у листопаді 2006р. (платіжні доручення №203 від 08.11.06, №210 від 29.11.06, №211 від 30.11.08, №213 від 30.11.06, №212 від 30.11.06), підлягають зарахуванню в оплату нарахувань згідно з рахунком №131254 від 31.10.06 (за розрахунковий період з 19.09.06 по 19.10.06) та частково,на суму 5892,81 грн.,згідно з рахунком №131254 від30.11.06(за розрахунковий період з 19.10.06 по 19.11.06); платежі, що надійшли у грудні 2006р., на загальну суму 13995,48грн. (платіжні доручення №227 від22.12.06, №235 від 26.12.06, №237 від 28.12.06, №238 від 29.12.06, та 325,48 грн. субсидій)- як повну оплату нарахувань згідно з рахунком №131254 від 31.12.06 (за розрахунковий період з 19.11.06 по 19.12.06) та частково, в розмірі 99,19грн., як платіж за розрахунковий період з 19.10.06 по 19.11.06;платежі, що надійшли у січні 2007 р. на суму 6000 грн. (платіжні доручення №5 від 18.01.07,№7 від 30.01.07) та у лютому 2007р. на суму 8615 грн.(платіжні доручення №11 від 02.02.07,№14 від 06.02.07,що містять посилання на призначення платежу як на оплату за січень 2007р.),а також субсидія в розмірі 162,74 грн. - як часткову, на загальну суму 14777,74 грн., оплату нарахувань згідно з рахунком №131254 від 31.01.07(за розрахунковий період з 19.12.06 по 19.01.07); платежі, що надійшли у лютому 2007 р. на суму 11153,98 грн. (платіжні доручення №20 від 17.02.07,№28 від 22.02.07,№28 від 28.02.07,та 153,98 грн. субсидії) - як оплату нарахувань згідно з рахунком №131254 від 28.02.07(за розрахунковий період з 19.01.07 по 19.02.07); платежі, що надійшли у березні 2007 р. на суму 7500 грн. (платіжні доручення №24 від 23.03.07,№20 від 31.31.07) та у квітні 2007р. на суму 6400 грн.(платіжні доручення №31 від 05.04.07,№32 від 06.04.07,що містять посилання на призначення платежу як на оплату за березень 2007р.)- як повну оплату нарахувань згідно з рахунком №131254 від 31.03.07за розрахунковий період з 19.02.07 по 19.03.07( надлишок оплати в розмірі 23,93грн.- в оплату нарахувань згідно з рахунком №131254 від 30.04.07за розрахунковий період з 19.03.07 по 19.04.07);платіж на суму 2800 грн. згідно з платіжним дорученням №35 від 28.04.07, платежі на суму 5000 грн. згідно з платіжними дорученнями №39 від 04.05.07,№42 від 08.05.07(з урахуванням зазначених призначень платежу, як оплата за квітень 2007р.),а також субсидія в розмірі 277,41 грн. - як повна оплата нарахувань згідно з рахунком №131254 від 30.04.07за розрахунковий період з 19.03.07 по 19.04.07(надлишок оплати в розмірі 332,78 грн. - в оплату нарахувань згідно з рахунком №131254 від 31.05.07за розрахунковий період з 19.04.07 по 19.05.07);платежі на суму 2800грн. згідно з платіжними дорученнями №43 від 10.05.07,№48 від 22.05.07,№49 від 29.05.07-як часткову оплату нарахувань згідно з рахунком №131254 від 31.05.07за розрахунковий період з 19.04.07 по 19.05.07;платежі на суму 6400 грн. згідно з платіжними дорученнями №60 від 21.06.07,№70 від 06.07.07-як повна оплата нарахувань згідно з рахунком №11749 від 15.06.07 та часткова, в розмірі 999,42 грн.,оплата нарахувань згідно з рахунком №14081 від 15.07.07;платіж в розмірі 1000 грн. згідно з платіжним дорученням №79 від 27.07.07-як часткова оплата нарахувань згідно з рахунком №14081 від 15.07.07; платіж в розмірі 5000 грн. згідно з платіжним дорученням №105 від 23.08.07-як повна оплата нарахувань згідно з рахунком №16467 від 15.08.07 та часткова, в розмірі 88,22 грн., оплата згідно з рахунком № 18385 від 15.09.07; платіж в розмірі 4911,78 грн. згідно з платіжним дорученням №110 від 14.09.07-як повна оплата нарахувань згідно з рахунком № 18385 від 15.09.07 та часткова, в розмірі 202,88 грн., оплата згідно з рахунком №20832 від 15.10.07; платіж в розмірі 5000 грн. згідно з платіжним дорученням № 165 від 31.10.07 - як часткова оплата нарахувань згідно з рахунком №20832 від 15.10.07;платіж в розмірі 9000 грн. згідно з платіжними дорученнями №210 від 28.11.07,№211 від 30.11.07,та субсидія в розмірі 454,46 грн. - як часткова оплата нарахувань згідно з рахунком №24009 від 15.11.07 ;платежі в розмірі 18800 грн. згідно з платіжними дорученнями №130 від 28.12.07,№211 від 27.12.07,№226 від 20.12.07(за мінусом 2450 грн. повернутих за погодженням сторін коштів) та 303,13 грн. субсидії - як повну оплату нарахувань згідно з рахунком №26452 від 15.12.07 та часткову, в розмірі 952,09 грн., оплату згідно з рахунком №2236 від 15.01.08; платежі в розмірі 16000 грн. згідно з платіжними дорученнями № 6 від 22.01.08, №7 від 25.01.08, №8 від 29.01.08, №8 від 30.01.08, №9 від 31.01.08, №10 від 01.02.08 та 197,21 грн. субсидії - як часткова оплата нарахувань згідно з рахунком №2236 від 15.01.08 ;платежі в розмірі 14500грн. згідно з платіжними дорученнями №20 від 26.02.08, №25 від 27.02.08, №26 від 28.02.08, №28 від 29.02.08 та 530,69 грн. субсидії - як часткова оплата згідно з рахунком №4850 від 15.02.08;платежі в розмірі 11820 грн. згідно з платіжними дорученнями №57 від 10.04.08,№58 від 14.04.08 ,авансовий платіж в розмірі 1000грн. згідно з платіжним дорученням №37 від 12.03.08, субсидія в розмірі 308,37 грн. - як повна оплата нарахувань згідно з платіжним дорученням №72205 від 15.03.08 та часткова, в розмірі 1325,07 грн., оплата нарахувань згідно з рахунком №9708 від 15.04.08 ; платежі в розмірі 10230 грн. згідно з платіжними дорученнями №69 від 12.05.08,№70 від 14.05.08,№71 від 15.05.08,№72 від 16.05.08,308,37 грн. субсидії - як повна оплата згідно з рахунком №9708 від 15.04.08 та часткова, в розмірі 838,16 грн., оплата згідно з рахунком №12006 від 15.05.08; платежі в розмірі 5200 грн. згідно з платіжними дорученнями № 84 від 10.06.08,№85 від 11.06.08,№88 від 13.06.08-як повну оплату згідно з рахунком №12006 від 15.05.08 та часткову ,в розмірі 876,63 грн., оплату згідно з рахунком №14334 від 15.06.08; платежі в розмірі 4700 грн. згідно з платіжними дорученнями №98 від 10.07.08,№101 від 15.07.08-як оплату нарахувань згідно з рахунком №14334 від 15.06.08 та часткову,в розмірі 822,98 грн., оплату згідно з рахунком №16610 від 15.07.08;платежі в розмірі 4670 грн. згідно з платіжними дорученнями № 117 від 14.08.08,№118 від 15.08.08 –як оплату нарахувань згідно з рахунком №16610 від 15.07.08 та часткову ,в розмірі 831,46 грн.,оплату згідно з рахунком №18885 від 15.08.08; платежі в розмірі 4920 грн. згідно з платіжними дорученнями № 131 від 10.09.08,№132 від 12.09.08,№133 від 15.09.08 –як оплату нарахувань згідно з рахунком №18885 від 15.08.08 та часткову ,в розмірі 833,51грн.,оплату згідно з рахунком №21329 від 15.09.08.
Окрім того, при аналізі платіжних документів, згідно з якими здійснювались проплати протягом спірного періоду, суд з урахуванням призначення платежу відносить оплату згідно з платіжним дорученням №38 від 17.03.08 (розмір платежу складає 11765 грн.) на покриття заборгованості за листопад 2006р. в розмірі 6184,94 грн., за січень 2007р.- в розмірі 2086,47 грн., за лютий –в розмірі 3493,59 грн.;платіж в розмірі 255грн. згідно з платіжним дорученням №40 від 22.03.08-на покриття заборгованості за лютий 2007р.;платіж в розмірі 2770 грн. згідно з платіжним дорученням №37 від 12.03.08(не враховуючи авансового платежу 1000грн. за березень 2008р.)- на покриття заборгованості за січень 2008р. в розмірі 1174,99грн.,за лютий 2008р.-в розмірі 568,77грн.,та в розмірі 956,24 грн. - за листопад 2007р.
Таким чином, виходячи з аналізу вищенаведеного розрахунку ,суд констатує, що станом на день заявлення позову заборгованість за спожиту в межах спірного періоду електроенергію становила 16820,98 грн., в т.ч.1185,25 грн. за лютий 2007р.,4133,51 грн. - за травень 2007р.,2624,18 грн. - за липень 2007р.,2293,90грн.- за жовтень 2007р., 2578,54 грн. - за листопад 2007р., 4005,60 грн. - за вересень 2008р.
В період після пред'явлення позову відповідачем здійснено часткову, в розмірі 2000грн.,оплату боргу, що підтверджено копією платіжного доручення №141 від 13.10.08. Провадження у справі в частині 2000 грн. основного боргу підлягає припиненню на підставі п.1-1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України. Стягненню підлягає 14820,98 грн. боргу.
Проведеним судом перерахунком розміру інфляційних та 3% річних встановлено, що із простроченого згідно з вищенаведеним розрахунком боргу станом на 10.09.08(кінцева дата періоду прострочки згідно з розрахунком позивача) підлягають нарахуванню інфляційні в розмірі 5709,66 грн., 3% річних-в розмірі 688,88 грн. З урахуванням встановленого ст.232 Господарського кодексу України обмеженого строку нарахування штрафних санкцій судом проведено перерахунок розміру належної до сплати пені та встановлено, що виходячи із наявності простроченого боргу згідно з вищенаведеним розрахунком, підлягає нарахуванню пеня в розмірі 1595,53 грн.,а отже підлягає стягненню в межах заявленої позивачем згідно із заявою№6-5-223 від 26.11.2008р. суми 1227,02 грн.
На підставі вищенаведених обґрунтувань позов підлягає задоволенню частково. Стягується сума 22446,54грн., в т.ч. 14820,98 грн. основного боргу, 5709,66 грн. інфляційних,688,88грн. 3%річних, 1227,02 грн. пені. Провадження у справі в частині 2000 грн. основного боргу підлягає припиненню на підставі п.1-1 ст.80 ГПК України. В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.
За правилами ст..49 ГПК України суд при вирішенні спору покладає на відповідача відшкодування витрат позивача по оплаті держмита в розмірі 242,65 грн. та 53,36 грн.- витрат по оплаті інформаційно-технічних послуг.
Керуючись ст. ст.43,49,п.1-1ст.80,ст.ст.82,84,85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
1.Позов задоволити частково.
2.Стягнути з дочірнього підприємства „Житлово-побутової фірми „ТИС” ВАТ ”Машинобудівний завод ”ТИСА” (м. Ужгород, вул. Можайського, 5, і.к.25434509) на користь ВАТ ЕК ”Закарпаттяобленерго”(Ужгородський район,с.Оноківці,вул..Головна,57,і.к.00131529) суму 22446,54 грн.( в т.ч. 14820,98 грн. основного боргу, 5709,66 грн. інфляційних,688,88грн. 3%річних, 1227,02 грн. пені) та 296,01 грн. відшкодування судових витрат. Видати наказ.
3.Провадження у справі в частині позовних вимог про стягнення 2000грн. боргу припинити.
4.В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржено в порядку, передбаченому нормами Господарського процесуального кодексу України.
Суддя І.В.Івашкович
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2009 |
Оприлюднено | 22.06.2009 |
Номер документу | 3875456 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні