Рішення
від 14.05.2014 по справі 908/1275/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 4/32/14

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Запоріжжя

14.05.2014 справа № 908/1275/14

за позовом Запорізької міської ради, (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма Запоріжнафтопродукт», (69005, м. Запоріжжя, бул. Центральний, буд. 9-А)

про внесення змін до договору оренди землі від 23.11.2010 р. реєстраційний № 041026102208

суддя Зінченко Н.Г.

За участю представників сторін:

від позивача - Сосновська А.Ю., довіреність № 01-38/01772 від 12.07.2012 р.;

від відповідача - Мітєва А.Л., довіреність № 1 від 02.01.2014 р.;

15.04.2014 р. до господарського суду Запорізької області звернулася Запорізька міська рада, м. Запоріжжя з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма Запоріжнафтопродукт», м. Запоріжжя (далі за текстом скорочено - ТОВ «ТФ Запоріжнафтопродукт») про внесення змін до договору оренди землі, укладеного 26.10.2010 р. Запорізькою міською радою та ТОВ «ТФ «Запоріжнафтопродукт» щодо земельної ділянки площею 0,0829 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 14, для розташування автозаправної станції, і зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 23.11.2010 р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 041026102208, виклавши пункт 5 договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 721677 грн. 66 коп. (сімсот двадцять одна тисяча шістсот сімдесят сім грн. 66 коп.) в цінах 2013 року» та виклавши пункт 9 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 43300 грн. 65 коп. (сорок три тисячі триста гривень 65 коп.), що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

Згідно Протоколу автоматичного розподілу справи між суддями від 15.04.2014 р. справу № 908/1275/14 призначено до розгляду судді Зінченко Н.Г.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 15.04.2014 р. порушено провадження у справі № 908/1275/14, справі № 908/1275/14 присвоєно номер провадження справи 4/32/14, судове засідання призначено на 14.05.2014 р., у сторін витребувані документи і матеріали, необхідні для вирішення спору.

В судовому засіданні 14.05.2014 р. справу розглянуто, прийнято і оголошено, на підставі ст. 85 ГПК України, вступну і резолютивну частини рішення.

За письмовою заявою представників сторін розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.

Заявлені позовні вимоги ґрунтуються на положеннях ст., ст. 142, 144 Конституції України, ст., ст. 274, 288.1, 288.5 Податкового кодексу України, ст., ст. 632, 651, 652 ЦК України, ст. 188 ГК України, ст., ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст., ст. 10, 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст., ст. 18, 20 Закону України «Про оцінку землі» і полягають в наступному. 26.10.2010 р. позивачем та відповідачем у справі був укладений договір оренди землі, який 23.11.2010 р. зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 041026102208. За умовами вказаного договору позивач передав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:05:014:0059) загальною площею 0,0829 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 14, для розташування автозаправної станції. Відповідно до п. 8 договору він укладений на дев'ятнадцять років. Згідно з п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2010 року становить 644356,83 грн. Пунктом 9 договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 25774,28 грн., що складає чотирьохкратний розмір земельного податку в цінах 2010 року. 26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення в м. Запоріжжя», яким було встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки, надані для розташування автозаправних станцій, використовується коефіцієнт « 6». Таким чином, відповідно до приписів ст. 288.5 Податкового кодексу України та рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. орендна плата за земельну ділянку, яка надана в орендне користування відповідачу на підставі договору оренди землі від 26.10.2010 р., повинна сплачуватися орендарем у шестикратному розмірі земельного податку за календарний рік у цінах 2013 року. За даними Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки, наданим Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, станом на 07.08.2013 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:05:014:0059) загальною площею 0,0829 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 14, становить 721677,66 грн. На підставі зазначеного, 16.10.2013 р. позивачем на адресу відповідача за вих. № 01/02-21/03187 була направлена пропозиція щодо внесення змін до договору оренду землі від 26.10.2010 р., в якій відповідачу було запропоновано внести відповідні зміни до договору оренди землі шляхом укладення додаткового договору. Однак на час звернення до суду з даним позовом позивачем та відповідачем відповідні зміни до договору не внесені. Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. З урахуванням викладеного, позивач просить суд позов задовольнити повністю, внести зміни до договору оренди землі від 26.10.2010 р., виклавши пункт 5 договору та пункт 8 договору у запропонованих редакціях.

Відповідач проти позову заперечив, заявлені вимоги вважає безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню судом, виходячи з наступного. По-перше, чинними нормами Податкового кодексу України (зокрема, ст., ст. 274, 288 ПК України) затверджені граничні ставки з орендної плати, а саме: орендна плата, визначена в договорі оренди землі, не може бути нижчою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 % від нормативної грошової оцінки. Таким чином, відповідач вважає, що звернення позивача до суду з метою захисту права на отримання належного розміру орендної плати та приведення умов договору оренди землі від 26.10.2010 р. до вимог закону є безпідставним, оскільки договір вже в повній мірі відповідає вимогам податкового законодавства, а сплачуваний розмір орендної плати жодним чином не порушує інтересів Запорізької міської ради щодо отримання належного розміру орендної плати. По-друге, враховуючи факт, що жодним положенням чинного законодавства не передбачено в якості безумовної підстави для внесення змін до договору оренди землі затвердження органом місцевого самоврядування нових ставок з орендної плати, ТОВ «ТФ Запоріжнафтопродукт» сплачує оренду плату на рівні чотирикратного земельного податку, що в повній мірі відповідає вимогам податкового законодавства, то одностороння вимога орендодавця змінити істотну умову договору є не тільки безпідставною, а й неправомірною в розумінні діючого законодавства. Враховуючи викладене, з огляду на відсутність порушення права позивача щодо недоотримання коштів з орендної плати, оскільки спірний договір в повній мірі відповідає вимогам податкового законодавства, відповідач просить суд відмовити в задоволенні позову.

Судом були досліджені письмові докази, що залучені до матеріалів справи, з яких судом встановлено наступне.

26.10.2010 р. Запорізькою міською радою (позивачем у справі) та ТОВ «ТФ Запоріжнафтопродукт» (відповідачем у справі), на підставі рішення тридцять дев'ятої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради № 87/5 від 24.03.2010 р. був укладений Договір оренди землі з відповідними додатками до нього (далі за текстом - Договір).

За умовами п., п. 1, 2, 7.1, 14 Договору позивач (Орендодавець) надав, а відповідач (Орендар) прийняв в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:05:014:0059) загальною площею 0,0829 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 14, для розташування автозаправної станції.

Пунктом 8 встановлено, що Договір укладений на дев'ятнадцять років.

Згідно з пунктами 3 і 4 Договору на земельній ділянці, що передається в оренду, знаходяться будівлі і споруди Орендаря, інші об'єкти інфраструктури відсутні. Земельна ділянка передається в оренду разом із будівлями і спорудами Орендаря.

Відповідно до п. 19 Договору передача земельної ділянки Орендарю здійснюється Орендодавцем на умовах, що визначені у Договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до Договору. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у п'ятиденний термін після державної реєстрації Договору за актом її приймання-передачі.

23.11.2010 р. Договір оренди землі зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 041026102208.

Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:014:0059, загальною площею 0,0829 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 14, для розташування автозаправної станції підтверджується Актом приймання-передачі земельної ділянки, який підписано Орендодавцем і Орендарем та скріплено печаткою міської ради і ТОВ «ТФ Запоріжнафтопродукт». (а.с. 15 на зворотному боці).

Як зазначено в п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 644356 грн. 83 коп. (шістсот сорок чотири тисячі триста п'ятдесят шість грн.. 83 коп.) в цінах 2010 року.

Згідно з п. 9 Договору орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та в розмірі: 25774 грн. 28 коп. (двадцять п'ять тисяч сімсот сімдесят чотири грн.. 28 коп.), що складає чотирьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2010 року.

Пунктом 12 Договору сторонами було погоджено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Пунктами 10, 11 Договору закріплено, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору чи продовження його дії. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Орджонікідзевського району.

Як свідчать досліджені судом фактичні обставини справи, 27.07.2011 р. позачерговою сесією шостого скликання Запорізької міської ради було прийнято рішення № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», яким було затверджено коефіцієнти, згідно якого розраховується розмір орендної плати за земельні ділянки.

26.06.2012 р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 37, яким було внесено зміни до рішення Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 р., та яким було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, зокрема, затверджено, що при розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки, надані для розташування автозаправних станцій, газових автозаправних станцій використовується коефіцієнт «6». (Попереднім рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011 р. № 16 для аналогічних земельних ділянок був встановлений коефіцієнт « 4»).

Також рішенням № 37 від 26.06.2012 р. було зобов'язано орендарів земельних ділянок, у яких розмір орендної плати, встановлений в договір оренди землі, не відповідає даному рішенню або розрахований без урахування рішення міської ради від 03.03.2008 р. № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати. (а.с. 21)

Рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 р. № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення в м. Запоріжжя» було оприлюднено 24.07.2012 р. в газеті «Запорізька Січ» № 146 (5087) та набрало чинності з 01.01.2013 р. (відповідно до пункту 5 цього рішення).

У зв'язку із тим, що розмір орендної плати за надану відповідачу в оренду земельну ділянку, визначений пунктом 9 Договору оренди землі від 26.10.2010 р., не відповідає встановленому рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. та вимогам діючого законодавства, 17.10.2013 р. позивачем на адресу відповідача була направлена пропозиція від 16.10.2013 р. за № 01/02-21/03187 щодо внесення змін до Договору оренди землі реєстраційний № 041026102208 шляхом підписання Додаткового договору до Договору оренди землі, в якому пункт 9 Договору був викладений в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 43300 грн. 65 коп. (сорок три тисячі триста гривень 65 коп.), що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

Зазначена пропозиція відповідачем була отримана 21.10.2013 р., про що свідчить відповідна відмітка уповноваженої особи ТОВ «ТФ Запоріжнафтопродукт» на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення (штрих-код 6900516045638). (а.с. 18)

Як з'ясовано судом та не заперечується сторонами, вирішити питання щодо приведення Договору оренди землі від 26.10.2010 р. у відповідність до вимог діючого земельного законодавства у позасудовому порядку сторонам у справі не вдалося.

У зв'язку із цим, позивач звернувся до суду з даними позовом про внесення змін до Договору оренди землі, укладеного 26.10.2010 р. і зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 23.11.2010 р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 041026102208, виклавши пункт 5 договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 721677 грн. 66 коп. (сімсот двадцять одна тисяча шістсот сімдесят сім грн. 66 коп.) в цінах 2013 року» та виклавши пункт 9 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 43300 грн. 65 коп. (сорок три тисячі триста гривень 65 коп.), що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

Проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, вислухавши представників сторін, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі, виходячи з наступного.

Приписами ст. 188 ГК України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, що передбачено ст. 652 ЦК України.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 652 ЦК України зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

На час вирішення даного спору в судом питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно Податковим кодексом України від 02.12.2010 р. № 19127/03/07.3/17-10, який набув чинності з 01.01.2011 р. (далі за текстом скорочено - ПК України).

Згідно із статтею 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Статтею 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. (п. 288.1 ст. 288 ПК Укпаїни).

Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою : для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку , що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати : для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3-и відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки. (п. 288.5.1 ст. 288 ПК України).

Статтею 274.1 ПК України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки .

Згідно з п. 14.1.125 ст. 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Пунктом 2 частини 1 статті 13 цього ж Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: щодо земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. (ст. 18 Закону України «Про оцінку земель»).

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Як встановлено судом в ході судового вирішення спору, 03.03.2008 р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», відповідно до якого вирішено: затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ «Діпромісто»; затвердити базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р.; впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р.

Земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду, пройшла нормативну грошову оцінку і на час звернення до суду із даним позовом розмір нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, яка є об'єктом Договору, внесення змін до якого є предметом позовних вимог, становить 721677,66 грн., що підтверджується Витягом з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, складеним Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області станом на 07.08.2013 р. (а.с.25)

Відповідно до проведеного позивачем розрахунку розмір орендної плати за спірну земельну ділянку становить 43300,65 грн., тобто 6 % від земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року.

Статтею 21 Закон України «Про оренду землі» унормовано, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

У зв'язку із прийняттям Податкового кодексу України до статті 21 Закону України «Про оренду землі» були внесені зміни, відповідно до яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). (Частина 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» в редакції Закону України № 2756-VІ від 02.12.2010 р.).

Відповідно до ч. 3 ст. 22 цього ж Закону орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, справляється виключно у грошовій формі.

Згідно зі ст. 290 ГК України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.

З матеріалів справи вбачається, що рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012 р. № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» встановлено, що розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.

Статтею 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.

Згідно з п. 34 ст. 26 вказаного Закону України виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до чинного законодавства.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада, в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

Таким чином, з аналізу вище наведених норм законодавства, вбачається, що рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р., яким встановлено орендну плату за земельну ділянку, що є предметом Договору оренди землі від 26.10.2010 р., в розмірі 6 % від її нормативної грошової оцінки, прийняте Запорізькою міською радою в межах наданої чинним законодавством компетенції.

Станом на час вирішення спору судом згадане рішення міської ради в установленому законом порядку не оскаржено, воно не змінено і не визнано недійсним, а тому, в силу приписів ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є обов'язковим для виконання на відповідній території.

З системного аналізу вище наведених норм чинного законодавства слідує, що нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.

Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.

Зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки автоматично змінює розмір орендної плати.

Відповідно до ст., ст. 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 654 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

У пункті 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» (з подальшими змінами і доповненнями) викладено правову позицію про те, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України «Про оренду землі».

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Аналогічні умови сторони передбачили в п. 32 Договору оренди, яким встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Як вже зазначалося раніше пунктом 12 Договору сторони узгодили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України та частиною 5 ст. 188 ГГ України встановлено, якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

За таких обставин, оскільки з наявного в матеріалах справи рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. вбачається про затвердження коефіцієнтів, які використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, за наявності в спірному Договорі оренди землі від 26.10.2010 р. умов про можливість перегляду розміру орендної плати, враховуючи приписи чинного земельного та податкового законодавства, приймаючи до уваги, що відповідач не ставить питання про розірвання спірного Договору, на цьому не наполягає і позивач, суд вважає наявними підстави для зміни Договору у частині, що стосується розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, виклавши пункти 5 і 9 Договору у запропонованій позивачем редакції.

Заперечення відповідача щодо того, що жодним положенням чинного законодавства не передбачено в якості безумовної підстави для внесення змін до договору оренди землі затвердження органом місцевого самоврядування нових ставок з орендної плати, повністю спростовуються вище викладеним.

Доводи відповідача про відсутність порушення права позивача щодо недоотримання коштів з орендної плати, оскільки спірний Договір в повній мірі відповідає вимогам податкового законодавства, також є хибними та не ґрунтуються на нормах чинного законодавства.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.

Доводи відповідача, надані в обґрунтування заперечень на позов, суд визнав хибними.

За таких обставин, позовні вимоги про внесення змін до Договору оренди землі, укладеного 26.10.2010 р. Запорізькою міською радою з ТОВ «ТФ «Запоріжнафтопродукт» щодо земельної ділянки площею 0,0829 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 14, для розташування автозаправної станції, і зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 23.11.2010 р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 041026102208, виклавши пункт 5 Договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 721677 грн. 66 коп. (сімсот двадцять одна тисяча шістсот сімдесят сім грн. 66 коп.) в цінах 2013 року» та виклавши пункт 9 Договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 43300 грн. 65 коп. (сорок три тисячі триста гривень 65 коп.), що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року», є доведеними, обґрунтованими, заснованими на законі, а тому задовольняються судом.

Відповідно до ст. 49 ГПК України, враховуючи міру та ступінь вини кожної із сторін у спірних правовідносинах, судові витрати присуджуються до стягнення з відповідача на користь позивача, оскільки спір доведено до суду з його вини.

Керуючись ст., ст. 4 5 , 33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма Запоріжнафтопродукт», м. Запоріжжя про внесення змін до договору оренди землі, укладеного 26.10.2010 р. Запорізькою міською радою з ТОВ «ТФ «Запоріжнафтопродукт» щодо земельної ділянки площею 0,0829 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 14, для розташування автозаправної станції, і зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 23.11.2010 р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 041026102208, задовольнити повністю.

2. Внести зміни до Договору оренди землі від 26.10.2010 р. щодо оренди земельної ділянки площею 0,0829 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 14, для розташування автозаправної станції, укладеного Запорізькою міською радою, м. Запоріжжя та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма Запоріжнафтопродукт», м. Запоріжжя і зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 23.11.2010 р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 041026102208, а саме:

пункт 5 Договору викласти в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 721677 грн. 66 коп. (сімсот двадцять одна тисяча шістсот сімдесят сім грн. 66 коп.) в цінах 2013 року»;

пункт 9 Договору викласти в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 43300 грн. 65 коп. (сорок три тисячі триста гривень 65 коп.), що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма Запоріжнафтопродукт», (69005, м. Запоріжжя, бул. Центральний, буд. 9-А, код ЄДРПОУ 36163895) на користь Запорізької міської ради, (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206; код ЄДРПОУ 04053915) 1218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат на сплату судового збору. Видати наказ.

Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст., ст. 84, 85 ГПК України "19" травня 2014 р.

Суддя Н.Г.Зінченко

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення14.05.2014
Оприлюднено22.05.2014
Номер документу38760788
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1275/14

Постанова від 23.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 10.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Рішення від 14.05.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 15.04.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні