2/140
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел.230-31-34
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 2/140
02.06.09
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Міськбуд-1»
до 1) Управління з питань комунального майна, приватизації та
підприємництва Шевченківської районної у м. Києві ради
2) Шевченківської районної у м. Києві ради
Про зобов'язання вчинити дії
та за зустрічним позовом Шевченківської районної у місті Києві ради
до 1) Товариства з обмеженою відповідальністю «Міськбуд-1»
Третя особа: Управління з питань комунального майна, приватизації та
підприємництва Шевченківської районної у м. Києві ради
Про визнання права власності
Суддя Домнічева І.О.
Представники:
Від позивача (за первісним позовом) Киселевич Ю.А.
Від відповідача-1 (за первісним позовом): Марусеченко В.
Від відповідача-2 (за первісним позовом) Розумяк Г.М.
Від Третьої особи: Марусеченко В.В.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Господарського суду міста Києва звернулося з позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Міськбуд-1" (позивач) до Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної у місті Києві ради (відповідача-1) та Шевченківської районної у місті Києві ради (відповідача-2) про зобов'язання відповідача-1 та відповідача-2 провести приватизацію нежитлових приміщень (групи приміщень №21) (в літ. А), загальною площею 239,5 кв.м., які знаходяться за адресою: м. Київ, вул. Пирогова, 5 (літера А), та зобов‘язання відповідача-1 укласти з позивачем договір купівлі-продажу зазначеного вище нежитлових приміщень загальною площею 239,5 кв.м., що знаходиться за адресою: м.Київ, вул. Пирогова, 5 (літера А).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до рішення про приватизацію об'єктів комунальної власності Шевченківського району міста Києва №394, прийнятого Шевченківською районною у місті Києві радою 31.01.2008р., спірні нежитлові приміщення підлягають приватизації шляхом викупу позивачем
Проте, до цього часу відповідачем-1 не виконано рішення відповідача-2 про приватизацію, не проведено підготовку до приватизації спірних нежитлових приміщень та не укладено з позивачем договір купівлі-продажу зазначеного нерухомого майна в рамках його приватизації.
Відповідач-1 позовні вимоги відхилив, пояснюючи це тим, що станом на дату розгляду справи належним чином оформлене на територіальну громаду Шевченківського району м. Києва свідоцтво на право власності (правовстановлюючий документ) на спірне нерухоме майно відсутнє, а тому укладання договору купівлі-продажу з позивачем на зазначене нерухоме майно у відповідності до вимог чинного законодавства, зокрема, в частині нотаріального посвідчення цього договору, є неможливе.
В межах розгляду справи №2/140 Шевченківська районна у місті Києві рада подала зустрічний позов про визнання права комунальної власності територіальної громади Шевченківського району міста Києва на згадане вище нерухоме майно. У зв'язку із цим розгляд справи було відкладено на 02.06.2009 року.
Зустрічний позов мотивований тим, відповідно до рішення Київради від 27.12.2001 №208/1642 "Про формування комунальної власності територіальних громад районів міста Києва" (п.№677 таблиці 7 додатку 11 до рішення), а також рішення Шевченківської районної у місті Києві ради від 18.06.2002 №40 "Про формування комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва" (п. №677 таблиці 7 додатку 1 до рішення) спірні нежитлові приміщення є комунальною власністю Шевченківського району м. Києва.
Взаємопов'язаність зустрічного позову із первісним позовом, позивач за зустрічним позовом пояснює тим, що позивач за первісним позовом фактично вимагає укладення договору купівлі-продажу спірного нерухомого майна в рамках його приватизації, то його вимоги є похідними від визнання права комунальної власності на спірне нерухоме майно за територіальною громадою Шевченківського району м. Києва та реєстрацію цього права комунальної власності в БТІ.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 26.05.2009 вказана зустрічна позовна заява прийнята для спільного розгляду з первісним позовом на підставі ст. 60 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 26.05.2009 до участі у справі третьої особою без самостійних вимог на предмет спору залучено Управління з питань комунальної майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної у місті Києві ради, яке повністю підтримало зустрічний позов.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Міськбуд-1" проти задоволення зустрічного позову заперечило, оскільки Шевченківською районною у місті Києві радою прийнято рішення про приватизацію позивачем спірного нерухомого майна, а тому це приміщення належить на праві власності відповідачу за зустрічним позовом.
01.06.2009 відповідач-2 по первісному позову подав до суду заяву про уточнення своїх позовних вимог по зустрічному позову, в частині адреси, площі та нумерації нежитлових приміщень по вул. Пирогова, 5 (літера А) в м. Києві у відповідності до технічної документації Київського міського бюро технічної інвентаризації.
В судовому засіданні, призначеному на 02.06.2009р., за згодою сторін оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, Господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
По первісному позову.
21 грудня 2007р. між позивачем та відповідачем-1, на підставі розпорядження голови Шевченківської районної у м. Києві ради №334 від 17 грудня 2007р. укладено договір оренди №616/2, згідно з яким позивач прийняв у строкове платне користування нежилі приміщення (групи приміщень №21) (в літ. А), загальною площею 244,4 кв.м., які знаходяться за адресою: м. Київ, вул. Пирогова, 5 (літера А) згідно поверхового плану Київського міського бюро технічної інвентаризації.
Рішенням Шевченківської районної у місті Києві ради № 394 від 31.01.2008 року затверджено Перелік об'єктів комунальної власності територіальної громади Шевченківського району міста Києва, що підлягають приватизації шляхом викупу.
Відповідно до пункту 123 затвердженого Шевченківською районною у місті Києві радою вищенаведеного Переліку (додаток до рішення №394 від 31.01.2008р.), спірні нежитлові приміщення, підлягають приватизації шляхом їх викупу позивачем.
23.12.2008 року між позивачем та відповідачем-1 на підставі розпорядження голови Шевченківської районної у м. Києві ради №403 від 05 грудня 2008р., у зв'язку із закінченням строку дії попереднього договору оренди №616/2 спірних нежитлових приміщень, укладено новий договір оренди №1373/2, згідно з яким позивач прийняв у строкове платне користування зазначені приміщення, але вже тільки із зменшеною (239,5 кв.м.) площею на підставі інвентаризаційних даних Київського міського бюро технічної інвентаризації.
Згідно з п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання про прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна, затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об'єктів права комунальної власності належать до виключної компетенції міської ради, що вирішуються на її пленарних засіданнях.
В залежності від об'єкта, приватизаційний процес регулюється нормами Закону України "Про приватизацію державного майна" та Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)". Під дію Закону України "Про приватизацію державного майна" підпадає, зокрема, продаж цілісних майнових комплексів підприємств, а під дію Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" - продаж окремого індивідуально визначеного майна.
Приватизація об'єктів малої приватизації згідно з положеннями ст. 3 Закону України "Про приватизацію майна невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" здійснюється шляхом викупу; продажу на аукціоні, за конкурсом.
Згідно зі ст. 4 Закону України "Про приватизацію майна невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" продавцями об'єктів малої приватизації, що перебувають у комунальній власності, є органи приватизації, створені місцевими Радами.
Рішенням Шевченківської районної у м. Києві ради від 25.11.2003 №263 "Про реорганізацію Фонду приватизації комунального майна Шевченківського району у м. Києві" реорганізовано з 01.12.2003 Фонд приватизації комунального майна Шевченківського району у м. Києві в Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва зі статусом юридичної особи, яке є виконавчим органом Шевченківської районної у м. Києві ради та правонаступником КП УЖГ Шевченківського району в частині орендних відносин.
Положенням про Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва, затвердженим вищевказаним рішенням, передбачено, що Управління, серед іншого, виконує продаж об'єктів приватизації, в т.ч. на аукціоні та за конкурсом; здійснює повноваження власника щодо майна, яке приватизується відповідно до прийнятих рішень; через комісії по приватизації формує цінову політику з питань приватизації, здійснює оцінку комунального майна та укладає договори на проведення робіт по експертній оцінці об'єктів комунальної власності району, що підлягає приватизації (п. 3.1.17, п. 3.1. 18, п. 3.1.26).
Як вже було зазначено, відповідач-2 прийняв рішення №394 від 31.01.2008 року, яким затвердив Перелік об'єктів комунальної власності територіальної громади Шевченківського району міста Києва, що підлягають приватизації шляхом викупу.
Відповідно до пункту 123 затвердженого Шевченківською районною у місті Києві радою вищенаведеного переліку (додаток до рішення №394 від 31.01.2008 р.), спірні нежитлові приміщення, площею 239,5 кв.м. по вул. Пирогова, 5 (літера А) в м. Києві, підлягають приватизації шляхом його викупу позивачем.
Отже, позивач у встановленому законодавством порядку одержав право на викуп спірного нерухомого майна.
Відповідно до рішення від 31.01.2008 №394 "Про приватизацію об'єктів комунальної власності Шевченківського району м. Києва" у разі виникнення розбіжностей між площами з різницею не більше 20 кв. м., зазначеними в додатках до цього рішення, та площами, зазначеними у технічній документації, виготовленій БТІ, остаточною вважається площа, зазначена в документах БТІ.
Згідно з поточною інвентаризацією БТІ та виготовленим технічним паспортом, виготовленим БТІ, станом на 15.05.2008 площа нежитлових приміщень (групи приміщень №21) на першому поверсі житлового будинку по вул. Пирогова, 5 (літера А) складає 239,5 кв.м.
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України "Про приватизацію майна невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" з моменту прийняття рішення про приватизацію підприємства здійснюється його підготовка до приватизації. Строк підготовки не повинен перевищувати двох місяців з дня прийняття рішення про включення його до відповідного переліку об'єктів приватизації.
Підготовка об'єкту до продажу включає в себе визначення ціни продажу об'єкта, підготовку та опублікування інформації про об'єкту у відповідних інформаційних бюлетенях та місцевій пресі, інших друкованих виданнях, визначених органами приватизації; проведення у разі необхідності реорганізації або ліквідації державного підприємства, замовлення у разі потреби екологічного аудиту.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" ціна продажу об'єкта, що підлягає приватизації шляхом викупу, визначається шляхом проведення незалежної оцінки.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", Положення про Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної у м. Києві ради, затвердженого рішенням ради від 25.11.2003 №263, продавцем об'єктів малої приватизації (органом приватизації), що належать на праві власності територіальній громаді Шевченківського району м. Києва, є Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної у м. Києві ради.
У даному випадку, з врахуванням рішення відповідача-2 №394 від 31.01.2008р., відповідач-1 був зобов'язаний в строк до 31.03.2008 року провести перед приватизаційну підготовку та укласти з позивачем договір купівлі-продажу нежитлових приміщень (групи приміщень №21) по вул. Пирогова, 5 (літера А) в місті Києві, .
Однак, на момент розгляду спору підготовка об'єкта приватизації до продажу не проведена, зокрема, не здійснено оцінки об'єкта з метою визначення ціни його продажу, договору купівлі-продажу об'єкта приватизації не укладено.
Частиною 1 ст. 648 Цивільного кодексу України визначено, що зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору має відповідати цьому акту.
Частина 1 ст. 649 Цивільного кодексу України визначає, що розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках встановлених законом, вирішуються судом.
Згідно ч. 1 ст. 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Частиною 1 ст. 23 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" встановлено, що право власності на державне майно підтверджується договором купівлі-продажу, який укладається між покупцем та уповноваженим представником відповідного органу приватизації, а також актом приймання-передачі зазначеного майна. Договір купівлі-продажу державного майна підлягає нотаріальному посвідченню та у випадках, передбачених законом, державній реєстрації.
Примірний договір купівлі-продажу окремого індивідуально визначеного майна, у тому числі будівлі (споруди, приміщення), що підлягає продажу шляхом викупу, затверджено Наказом Фонду державного майна України № 2411 від 22.08.2005.
Закон України «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)» не визначає будь-яких правових підстав для продовження визначеного Законом України про малу приватизацію двомісячного терміну для підготовки об'єкта до приватизації.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Оскільки відповідачем-2 прийнято рішення щодо приватизації спірного об'єкта шляхом його викупу позивачем та уповноважено відповідача-2 здійснити оцінку даного майна, а також укласти договори купівлі-продажу щодо нього, суд погоджується з твердженням позивача про неправомірність відмови відповідача-1 в укладенні договору купівлі-продажу об'єкта приватизації. Бездіяльність відповідача-1 порушує права позивача як покупця об'єкта приватизації.
Однак, суд дійшов висновку про необхідність задоволення первісного позову частково з огляду на те, що відповідач-2 виконав дії, покладені на нього законом, а саме: 31.01.2008 прийняв рішення про приватизацію об'єктів комунальної власності Шевченківського району м. Києва, відповідно до якого нежитлові приміщення за адресою м. Київ, вул. Пирогова, 5, загальною площею 244,4 кв.м., підлягають приватизації шляхом викупу товариством з обмеженою відповідальністю "Міськбуд-1", а органом, який уповноважений проводити підготовку до приватизації та укладати договори купівлі-продажу майна, що перебуває у комунальній власності, є відповідач-1.
Таким чином, відповідачем-2 не порушено права та охоронювані законом інтереси щодо приватизації майна, яке перебуває у комунальній власності, а отже, відсутні підстави для зобов'язання відповідача-2 проводити приватизацію.
По зустрічному позову.
Згідно ст. 392 Цивільного кодекс України власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Згідно зі ст. 5 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Статтею 6 Закону України "Про столицю України –місто-герой Київ" визначено, що місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста, як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті ради та їх виконавчі органи.
Шевченківська районна у місті Києві рада є органом місцевого самоврядування, що представляє інтереси територіальної громади Шевченківського району м. Києва, і виступає суб‘єктом права власності комунального майна, що перебуває у власності територіальної громади Шевченківського району міста Києва.
Відповідно до положень ст. 143 Конституції України та ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежилі приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров‘я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону, як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою та іншими суб'єктами права власності в порядку, встановленому законом.
Згідно з ч. 2 ст. 11 Закону України "Про столицю України –місто герой Київ" Київська міська рада може передавати районним у містах радам у власність або в управління об'єкти комунальної власності міста Києва в порядку, передбаченому законами України.
Судом встановлено, що Київська міська рада своїм рішенням від 27.12.2001 №208/1642 "Про формування комунальної власності територіальних громад районів міста Києва" (додаток 11, таблиця 7, розділ 1.1.а, позиція 677) передала житловий будинок разом із спірними нежитловими приміщеннями по вул. Пирогова, 5 літ. А в м. Києві, до комунальної власності Шевченківської районної у місті Києві ради, а остання своїм рішенням від 18.06.2002 №40 "Про формування комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва" (позиція №677 таблиці 7 додатку 1 до рішення) прийняла зазначене вище нерухоме майно до комунальної власності Шевченківського району міста Києва.
Жодних інших рішень, які б визначали правовий статус вказаного нерухомого майна, не приймалося.
За таких обставин, власником спірних нежитлових приміщень, розташованих в житловому будинку за адресою: м. Київ, вул. Пирогова, 5 (літ. А), є територіальна громада Шевченківського району м. Києва в особі Шевченківської районної у місті Києві ради, яка є суб'єктом права комунальної власності і має право на власний розсуд володіти, користуватись та розпоряджатись зазначеним приміщенням, у зв'язку з чим вимоги зустрічного позову визнаються судом обґрунтованими.
Враховуючи вищевикладене, первісний позов підлягає задоволенню частково, по відношенню до відповідача-1, а зустрічний позов - задоволенню повністю.
З огляду на приписи п. 29, п. 30 Інструкції про порядок обчислення та справляння державного мита, затвердженої наказом Головної державної податкової інспекції України №15 від 22.04.1993, державне мито з позовної заяви про визнання права власності визначається з урахуванням вартості спірного майна. Відповідно до залишкової балансової вартості житлового будинку по вул. Пирогова, 5 літ. А в м. Києві зазначеної у рішенні Київської міської ради від 27.12.2001 №208/1642 "Про формування комунальної власності територіальних громад районів міста Києва" (додаток 11, таблиця 7, розділ 1.1.а, позиція 677) та рішенні Шевченківської районної у місті Києві ради від 18.06.2002 №40 "Про формування комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва" (позиція №677 таблиці 7 додатку 1 до рішення), залишкова балансова вартість зазначеного нерухомого майна становить 84 400,00 грн. Отже, розмір державного мита за зустрічною позовною заявою про визнання права власності з урахуванням ставок державного мита передбачених Декретом Кабінету Міністрів України від 21 січня 1993 року №7-93, становить 844,00 грн., в той час як позивач за зустрічним позовом сплатив лише 102,00 грн. державного мита.
Враховуючи положення ст. 49 Господарського процесуального кодексу України та усну заяву позивача за первісним позовом, судові витрати за первісним позовом у розмірі 170 грн. державного мита та 312,50 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на позивача за первісним позовом.
Судові витрати за зустрічним позовом в розмірі 102 грн. державного мита та 312,50 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу підлягають стягненню з відповідача за зустрічним позовом на користь позивача за зустрічним позовом. Державне мито в розмірі 844,00 грн. підлягає стягненню з відповідача за зустрічним позовом в доход Державного бюджету відповідно до ст. 46 Господарського процесуального кодексу України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 33, 49, 82-87 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
Первісний позов задовольнити частково.
Зобов‘язати Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної у м. Києві Ради (01030, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, 26/4, ідентифікаційний код 21532540) виконати рішення Шевченківської районної у м. Києві Ради № 394 від 31.01.2008р., а саме укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю «Міськбуд-1»(04108, місто Київ, проспект Правди, 62; п/р 26001000110090 в ВАТ КБ “Хрещатик”, МФО 300670, ідентифікаційний код 33403990) договір купівлі-продажу нежитлових приміщень з №1 по №23 (групи приміщень №21) (в літ. А), загальною площею 239,5 кв.м., які знаходяться на першому поверсі житлового будинку №5 (літера А) по вулиці Пирогова у місті Києві, протягом 30 календарних днів з моменту набрання рішенням суду законної сили.
В іншій частині первісного позову відмовити.
Зустрічний позов задовольнити повністю.
Визнати право комунальної власності територіальної громади Шевченківського району міста Києва в особі Шевченківської районної у місті Києві ради (01030, м.Київ, вул. Б.Хмельницького, 24, ідентифікаційний код 26077632) на нежитлові приміщення з №1 по №23 (групи приміщень №21) (в літ. А), загальною площею 239,5 кв.м., які знаходяться на першому поверсі житлового будинку № 5 (літера А) по вулиці Пирогова у місті Києві.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Міськбуд-1» (04108, місто Київ, проспект Правди, 62; п/р 26001000110090 в ВАТ КБ “Хрещатик”, МФО 300670, ідентифікаційний код 33403990) на користь Шевченківської районної у м. Києві ради (01030, м. Київ, вул. Б.Хмельницького, 24; банківські реквізити: п/р 35416001002447 в УДК у м. Києві, МФО 820019, ідентифікаційний код 26077632) - 102,00 грн. державного мита, 312,50 грн. –витрати по сплаті інформаційно-технічного забезпечення судового процесу.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Міськбуд-1» (04108, місто Київ, проспект Правди, 62; п/р 26001000110090 в ВАТ КБ “Хрещатик”, МФО 300670, ідентифікаційний код 33403990) в доход Державного бюджету України 844,00 грн. (вісімсот сорок чотири гривні нуль копійок) державного мита.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Суддя І.О.Домнічева
Дата підписання рішення
03.06.09 року
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 02.06.2009 |
Оприлюднено | 23.06.2009 |
Номер документу | 3879899 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні