Рішення
від 17.06.2009 по справі 12/1034
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

12/1034

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, Майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98

          


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"17" червня 2009 р.Справа № 12/1034

За позовом приватного підприємства „Вітмакс” код ЄДРПОУ 34584234 с. Малинчі, Хмельницького районну     

до Хмельницької районної Державної адміністрації м. Хмельницький, вул. Камянецька 122/2

про зобов'язання Хмельницької райдержадміністрації вчинити дії направлені на викуп ПП „Вітмакс” земельної ділянки площею 10,07 га., та зміну її цільового призначення яка знаходиться за межами населених пунктів на території Грузевицької сільської Ради Хмельницького району.

                                                                        Суддя Шпак В. О.

представники сторін:

від позивача: Капура А.Й. –представник за довіреністю;

від відповідача: Пелюшко Л.О. - за довіреністю №37/14-2181/08 від 15.10.2008р.

Позивач приватне підприємство «Вітмакс»звернувся до суду з позовом до Хмельницької районної державної адміністрації про зобов'язання до вчинення дій, а саме: Зобов'язати відповідача вчинити дії направленні на викуп земельної площею 10,07 га., та зміну її цільового призначення яка знаходиться за межами населених пунктів на території Грузевицької сільської Ради Хмельницького району

В судовому засіданні представник позивача  заявлений позов підтримує, наполягає на задоволенні його позовних вимог, мотивуючи його тим, що

·          24 жовтня  2008 року між ПП „Вітмакс” та Хмельницькою районною державною адміністрацією в особі голови адміністрації Вітвицького Івана Антоновича було укладено договір оренди земельної ділянки за № 356.

·          Бажаючи провести викуп земельної ділянки та змінити її цільове призначення з подальшою грошовою компенсацією втрат сільськогосподарського призначення, ПП «Вітмакс»звернулось до Хмельницької РДА із відповідним клопотанням (заявою).

·          10.03.2009 року від Хмельницької РДА надійшла відповідь за № 37/01-527/2009 в якій зазначалось, що згідно пункту 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків встановлених частиною другою цієї статті.

·          Вимога про зміну цільового призначення земельної ділянки, за твердженням представника позивача взагалі була проігнорована.                                                                      

·          Представник позивача, зокрема вказує на те, що ст. ст. 127, 128 Земельного кодексу України передбачає проведення земельних торгів, щодо передачі  земельних ділянок державної та комунальної власності у приватну власність  які є вільними, та перебувають у віданні відповідного органу місцевого самоврядування чи орану виконавчої влади в даному випадку –Хмельницької райдержадміністрації. Тому проведення земельних торгів в даному випадку не вимагається, оскільки вказана земельна ділянка перебуває в довгостроковій оренді. Для врегулювання даного питання слід застосовувати ст. 128 Земельного кодексу, тобто подати документи до Хмельницької РДА та вчинити дії передбачені цією статтею.

Представник відповідача в судове засідання з'явився, з доводами представника позивача не погоджується, у  письмовому відзиві просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог. Вважає, що продаж земельної ділянки має відбутися на конкурентних засадах, також не може бути задоволена вимога позивача про зміну цільового призначення, оскільки позивач ПП „Вітмакс” не являється власником земельної ділянки.

Розглядом матеріалів справи встановлено наступне:

24 жовтня 2008 року між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ПП „Вітмакс” було укладено договір оренди № 356. За умовами даного договору в оренду приватному підприємству „Вітмакс” було передано згідно акту приймання –передачі земельні ділянки загальною площею 10, 07 га.,  що знаходиться за межами населених пунктів на території Грузевицької сільської Ради, Хмельницького району.

02 березня 2009 року ПП „Вітмакс” звернулось із заявою до Хмельницької районної державної адміністрації в якій просили в порядку ст. 128 ЗК України прийняти рішення відповідно якого  передати у власність ПП „Вітмакс” земельну ділянку загальною площею 10,07 га., що знаходиться за межами населених пунктів на території Грузевицької сільської Ради, Хмельницького району; та змінити її цільове призначення із категорії земель сільського господарського призначення на категорію земель промисловості, транспорту,  зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

До заяви було додано копії договору оренди № 356 від 24.10.2008 року, копію план –схеми земельної ділянки, копію свідоцтва про державну реєстрацію.

10 березня 2009 року Хмельницька РДА повідомила ПП „Вітмакс”, що згідно з п. 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків встановлених частиною другою цієї статті.     

 

Аналізуючи надані докази, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, суд прийшов до висновку що позов  підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

       

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного Кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно – правовими актами.

Статтею 116 Земельного кодексу України (підстави набуття права на землю) передбачено, що  громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності і за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Частина друга даної статті вказує на те, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Одночасно пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до статті 130 Земельного кодексу України покупцями земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва можуть бути: а) громадяни України, які мають сільськогосподарську освіту або досвід роботи у сільському господарстві чи займаються веденням товарного сільськогосподарського виробництва; б) юридичні особи України, установчими документами яких передбачено ведення сільськогосподарського виробництва.

Установчим документом ПП „Вітмакс” передбачено ведення сільськогосподарського виробництва.

Також, статтею 131 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи України, а також територіальні громади та держава мають право набувати у власність земельні ділянки на підставі міни, ренти, дарування, успадкування та інших цивільно-правових угод.

Укладення таких угод здійснюється відповідно до вимог Цивільного кодексу України з урахуванням вимог цього кодексу. Угоди про перехід права власності на земельну ділянку підлягають нотаріальному посвідченню та державній реєстрації. Документ про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) є підставою для видачі державного акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації.

Згідно ст. 1 Закону України „Про місцеві державні адміністрації” виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Таким чином, ПП „Вітмакс”, подаючи 02.03.2009 р. заяву до Хмельницької райдержадміністрації з вимогою прийняти рішення, щодо передачі у власність земельної ділянки шляхом укладення договору купівлі - продажу, яка перебуває у їхньому користуванні діяв в межах вимог, які  встановлених земельним законодавством, оскільки, відповідно до ч. 2 ст. 128 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради, або державного органу приватизації, або центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів. У заяві зазначаються бажане місце розташування земельної ділянки, цільове призначення та її розмір. До заяви додається: - державний акт на право постійного користування землею або договір оренди землі, план земельної ділянки та документ про її надання у разі відсутності державного акта, свідоцтво про реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності. Відповідна місцева державна адміністрація у місячний термін розглядає заяву і приймає рішення про продаж земельної ділянки або про відмову в продажу із зазначенням причин відмови.

В даному конкретному випадку ПП „Вітмакс” являється належним землекористувачем і передумовою укладення  договору оренди було  проект  відведення земельної ділянки.

 Судом враховуються те що у частині 5 ст. 128 ЗК України вказано, що підставами для відмови в продажу земельної ділянки є: а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки; б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; в) якщо щодо суб'єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності; г) встановлена цим кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність.

Одночасно ч. 6 ст. 128 ЗК України вказує, що рішення місцевої державної адміністрації є підставою для укладення договору купівлі –продажу земельної ділянки.

 Таким чином, саме рішення Хмельницької райдержадміністрації про передачу у власність ПП „Вітмакс” земельних ділянок, є підставою для укладення договору купівлі –продажу в порядку визначеному земельним законодавством України.

Відповідно до ст. 3емельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно правовими актами.  

Землі за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, які встановлені статтею 19 Земельного кодексу України. Статтею 20 встановлено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів місцевого самоврядування та органів державної влади відповідно до їх повноважень.

Одним із принципів земельного законодавства є обов'язковість використання земель за цільовим призначенням.

Використання земельної ділянки не за цільовим призначенням відповідно до статті 141 Земельного кодексу України є однією з підстав для припинення права користування земельною ділянкою.

Механізм зміни цільового призначення земель визначений Постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р. "Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб". Ініціатором такої зміни виступають власники земельних ділянок, які подають заяву (клопотання) до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації, якщо земельна ділянка розташована за межами населеного пункту.

Враховуючи наведене, вимога позивача про зміну цільового призначення земельної ділянки є необгрунтованою, оскільки на момент подання заяви до Хмельницької РДА та розгляду справи позивач ПП „Вітмакс” не являється власником земельної ділянки. Отримавши державний акт на право приватної власності, позивач не позбавлений права на відповідне звернення в порядку визначеному Постановою КМУ від 11.04.2002 року.

З огляду на вищевикладене, позов в частині зобов'язання відповідача вчинити дії направленні на викуп ПП „Вітмакс” земельної ділянки площею 10,07 га. заявлений обґрунтовано із вірним посиланням на нормативно правові акти.

Крім того, судом враховуються рекомендації Президії Вищого Господарського суду України від 27 червня 2007 р. № 04-5/120 „Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам”, а також Інформаційний лист Вищого Господарського Суду України від 18 березня 2008 року № 01-8/164 (із змінами, внесеними згідно з листом ВГСУ від 08.04.2008 р. № 01-8/218) в яких рекомендовано господарським судам розглядати справи у спорах, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, оскільки земля є об'єктом цивільних прав та обов'язків і використовується в господарській діяльності на підставі цивільно –правових угод.

До таких справ треба відносити справи, пов'язані із захистом права власності або користування землею, набуття права користування чи права власності на землю, в яких захищаючи свої цивільні права і охороню вальні законом інтереси, беруть участь суб'єкти господарської діяльності.

Керуючись ст.ст. 44,49,82-85,116 Господарського процесуального кодексу України, ст. ст. 116, 128,, 130 Земельного кодексу України

                                        

                                                  ВИРІШИВ:

Позов приватного підприємства „Вітмакс” задоволити частково.

Зобов'язати Хмельницьку районну державну адміністрацію Хмельницької області вчинити дії направлені з питання про викуп ПП „Вітмакс” земельної ділянки площею 10,07 га. яка знаходиться за межами населеного пункту на території Грузевицької сільської Ради Хмельницького району Хмельницької області.

В решті позовних вимог відмовити.

                              Суддя                                                                      В.О. Шпак

Віддруковано  3 примірники:

                1 - до справи,

                2 –позивачу,

                3 –відповідачу

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення17.06.2009
Оприлюднено23.06.2009
Номер документу3881559
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —12/1034

Рішення від 17.06.2009

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шпак В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні