Ухвала
від 13.05.2014 по справі 812/6806/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Пляшкова К. О.

Суддя-доповідач - Ляшенко Д.В.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 травня 2014 року справа №812/6806/13-а приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів судді-доповідача Ляшенка Д.В., суддів Ястребової Л.В., Чумака С.Ю., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Станично-Луганському районі Головного управління Міндоходів у Луганської області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 24 березня 2014 р. у справі № 812/6806/13-а за позовом Приватного акціонерного товариства "Кондрашівський піщаний кар'єр" до Державної податкової інспекції у Станично-Луганському районі Головного управління Міндоходів у Луганської області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

В С Т А Н О В И В :

В серпні 2013 року Приватне акціонерне товариство "Кондрашівський піщаний кар'єр" звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Станично-Луганському районі Головного управління Міндоходів у Луганської області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

Постановою суду 1 інстанції позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Станично-Луганському районі Головного управління Міндоходів у Луганській області № 0000062200 від 31.05.2013, яким приватному акціонерному товариству «Кондрашівський піщаний кар'єр» зменшено розмір від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 24968,00 грн.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Станично-Луганському районі Головного управління Міндоходів у Луганській області № 0000092200 від 24.07.2013, яким приватному акціонерному товариству «Кондрашівський піщаний кар'єр» збільшено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів на суму 24172,00 грн. та застосовано штрафну (фінансову) санкцію на суму 4369,00 грн.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Станично-Луганському районі Головного управління Міндоходів у Луганській області № 0000102200 від 24.07.2013, яким приватному акціонерному товариству «Кондрашівський піщаний кар'єр» збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств на суму 34860,00 грн. та застосовано штрафну (фінансову) санкцію на суму 10893,75 грн.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Станично-Луганському районі Головного управління Міндоходів у Луганській області № 0000112200 від 24.07.2013, яким приватному акціонерному товариству «Кондрашівський піщаний кар'єр» збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств на суму 8715,00 грн.

Стягнуто з Державного бюджету України на користь приватного акціонерного товариства «Кондрашівський піщаний кар'єр» судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1079,78 грн.

Відповідач вважаючи, що це судове рішення ухвалено з порушенням норм матеріального та процесуального права, звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просив постанову скасувати та постановити нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Сторони в судове засідання суду апеляційної інстанції не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. За приписами п.2 ч.1 ст.197 КАС України розгляд справи колегією суддів здійснюється в письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.

Відповідачем надано заяву про розгляд справи без участі його представника.

Заслухавши доповідача, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги колегія суддів вважає, що скарга задоволенню не підлягає, а постанову суду першої інстанції необхідно залишити без змін з наступних підстав.

Приватне акціонерне товариство "Кондрашівський піщаний кар'єр" (ПрАТ «КПК»), зареєстровано як юридичну особу Станично-Луганською районною державною адміністрацією Луганської області, що підтверджено довідкою АА № 563688 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) та випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.42-43 том 1).

Позивач перебуває на податковому обліку у ДПІ в Станично-Луганському районі з 27.07.1994 за № 264 та відповідно до свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість від 01.03.2012 № 200030812, виданого ДПІ в Станично-Луганському, індивідуальний податковий номер 053835612299, зареєстровано платником податку на додану вартість з 29.07.1997 (а.с.200 том 1).

У період з 20.05.2013 по 22.05.2013, згідно п.п.20.1.4, п.п.20.1.6 ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78, ст.79 ПК України та відповідно до наказу ДПІ у Станично-Луганському районі Луганської області ДПС № 108 від 17.05.2013, повідомлення № 14/22-105 від 17.05.2013 проведено позапланову невиїзну документальну перевірку ПрАТ «КПК», код за ЄДРПОУ 05383566, з питань правомірності нарахування податкових зобов'язань та податкового кредиту декларації з податку на додану вартість за травень 2010 року та податку на прибуток за півріччя 2010 року, 3 квартали 2010 року, 2010 рік в частині взаємовідносин з ТОВ «Восток Інвест Метал», код ЄДРПОУ 35413267; з питань правомірності нарахування податкових зобов'язань та податкового кредиту декларації з податку на додану вартість за лютий 2011 року та податку на прибуток за 1 квартал 2011 року, 2 квартал 2011 року, 2-3 квартали 2011 року, 2-4 квартали 2011 року в частині взаємовідносин з ПП «Сайд Маркет», код ЄДРПОУ 36526593, за результатами якої складено акт від 23.05.2013 № 16/22/05383566 (а.с.48-75 том 1).

Згідно висновків акта від 23.05.2013 № 16/22/05383566 перевіркою встановлено порушення ПрАТ «КПК»:

- п.5.1, п.п.5.2.1 п.5.2, п.п.5.3.9 п.5.3 ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»; ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»; п.2.15, п.2.16, п.1.2, п.2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704, в результаті чого платником податку ПрАТ «КПК» занижено прибуток, що підлягає оподаткуванню за період з 01.04.2010 по 31.12.2011 в сумі 174298,00 грн., в тому числі по фінансово-господарським операціям з ТОВ «Восток Інвест Метал» за період з 01.04.2010 по 31.03.2011 в сумі 174298,00 грн., що призвело до заниження суми податку на прибуток, яка підлягає нарахуванню до сплати в бюджет за період з 01.04.2010 по 31.03.2011 в сумі 34860,00 грн.;

- п.п.7.3.1 п.7.3, п.п.7.2.6 п.7.2 ст.7, п.п.7.7.1 п.7.1 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість»; п.44.1 ст.44, 185.1 ст.185, п.188.1 ст.188, п.198.6 ст.198, п.201.10 ст.201 ПК України; п.1.2 ст.1, п.2.1 ст.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704, в результаті чого платником податку ПрАТ «КПК» завищено податковий кредит за період з 01.05.2010 по 31.05.2010 та з 01.02.2011 по 28.02.2011 в сумі 49140,00 грн., в тому числі по фінансово-господарським операціям з ТОВ «Восток Інвест Метал» в сумі 34860,00 грн., з ПП «Сайд Маркет» в сумі 14280,00 грн., що призвело до завищення від'ємного значення податку на додану вартість в сумі 24968,00 грн. та заниження податку на додану вартість, що підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету в сумі 24172,00 грн., у тому числі по фінансово-господарським операціям з ТОВ «Восток Інвест Метал» за травень 2010 року в сумі 17472,00 грн., з ПП «Сайд Маркет» за лютий 2011 року в сумі 6700,00 грн.

З акта перевірки від 23.05.2013 № 16/22/05383566 вбачається, що відповідачем зроблено висновок про порушення ПрАТ «КПК» вимог податкового законодавства, а саме: безпідставно віднесено до складу валових витрат, сформовано податковий кредит, та від'ємне значення податку на додану вартість, що призвело до заниження податкових зобов'язань по податку на прибуток та податку на додану вартість по операціях з ТОВ «Восток Інвест Метал» у травні 2010 року; безпідставно сформовано податковий кредит та від'ємне значення податку на додану вартість, що призвело до заниження податкових зобов'язань по податку на додану вартість по операціях з ПП «Сайд Маркет» у лютому 2011 року.

Таких висновків відповідач дійшов з огляду на те, що ПрАТ «КПК» до перевірки не надані документи на перевезення вантажу: товарно-транспортні накладні, дорожні листи вантажного автомобіля або інші документи, що свідчать про поставку товару (документи про оплату послуг з перевезення ТМЦ).

Крім того, відповідач вважав, що первинна документація отримана ПрАТ «КПК» від ТОВ «Восток Інвест Метал» та ПП «Сайд Маркет» оформлена підприємствами без мети реального настання правових наслідків, з метою заниження об'єкту оподаткування, несплати податків, у зв'язку з чим дії підприємств призвели до втрати дохідної частини Державного бюджету України.

Також, в акті від 28.10.2010 № 2630/236-35413267 про результати невиїзної документальної перевірки ТОВ «Восток Інвест Метал» з питань правомірності нарахування податкових зобов'язань та податкового кредиту декларацій з податку на додану вартість за період з 01.09.2009 по 30.09.2009, з 01.12.2009, з 01.01.2010 по 30.06.2010 та акті від 05.03.2012 № 556/236-36526593 про результати позапланової невиїзної документальної перевірки ПП «Сайд Маркет» з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість за період з 01.12.2010 по 31.07.2011 зазначено про відсутність у зазначених підприємств необхідних умов для здійснення господарських операцій, а саме: відсутні основні фонди, транспортні засоби, складські приміщення, трудові ресурси.

Засновник та директор ТОВ «Восток Інвест Метал» ОСОБА_2 працівникам податкової міліції пояснив, що документів фінансово-господарської діяльності, печаток, штампів даного підприємства у нього немає. Про те, що він є засновником та директором ТОВ «Восток Інвест Метал» дізнався від працівників податкової міліції.

У зв'язку з викладеним відповідачем зроблено висновок, що первинні документи, отримані ПрАТ «КПК» від ТОВ «Восток Інвест Метал», і надані до ДПІ у Станично-Луганському районі, підписані не уповноваженою на це особою.

На підставі акта перевірки від 23.05.2013 № 16/22/05383566 відповідачем винесено податкові повідомлення-рішення: від 31.05.2013 № 0000052200, № 0000062200, № 0000072200.

Не погодившись з прийнятими рішеннями, ПрАТ «КПК» 10.06.2013 звернулося з первинною скаргою до ГУ Міндоходів у Луганській області (а.с.80-87 том 1).

Рішенням ГУ Міндоходів у Луганській області про результати розгляду первинної скарги від 10.07.2013 № 2956/12-32-10-04/08:

- залишено без змін податкове повідомлення-рішення ДПІ у Станично-Луганському районі від 31.05.2013 № 0000062200 про зменшення розміру від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 24968,00 грн.;

- скасовано податкові повідомлення-рішення ДПІ у Станично-Луганському районі від 31.05.2013 № 0000052200 у частині 6536,25 грн. застосованої штрафної (фінансової) санкції та № 0000072200 у частині 4368,00 грн. застосованої штрафної (фінансової) санкції, а в іншій частині зазначені податкові повідомлення-рішення залишено без змін;

- збільшено на 8715,00 грн. суму податку на прибуток визначену в податковому повідомленні-рішенні ДПІ у Станично-Луганському районі від 31.05.2013 № 0000052200.

Скаргу директора ПрАТ «КПК» від 10.06.2013 № 151 не задоволено у певній частині (а.с.88-94 том 1).

На підставі акта перевірки від 23.05.2013 № 16/22/05383566 та рішення ГУ Міндоходів у Луганській області про результати розгляду первинної скарги від 10.07.2013 № 2956/12-32-10-04/08 ДПІ у Станично-Луганському районі винесено такі податкові повідомлення-рішення:

- № 0000062200 від 31.05.2013, яким ПрАТ «КПК» зменшено розмір від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 24968,00 грн., у тому числі по декларації за лютий 2011 року у сумі 7580,00 грн., за травень 2010 року - 17388,00 грн. (а.с.76 том 1);

- № 0000092200 від 24.07.2013, яким ПрАТ «КПК» збільшено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів на суму 24172,00 грн. та застосовано штрафну (фінансову) санкцію на суму 4369,00 грн. (а.с.77 том 1);

- № 0000102200 від 24.07.2013, яким ПрАТ «КПК» збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств на суму 34860,00 грн. та застосовано штрафну (фінансову) санкцію на суму 10893,75 грн. (а.с.78 том 1);

- № 0000112200 від 24.07.2013, яким ПрАТ «КПК» збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств на суму 8715,00 грн. (а.с.79 том 1).

Актом перевірки від 23.05.2013 № 16/22/05383566 ДПІ у Станично-Луганському районі встановлено порушення з боку ПрАТ «КПК» податкового законодавства з податку на прибуток у травні 2010 року та податку на додану вартість у травні 2010 року, лютому 2011 року.

Спірні відносини між ПрАТ «КПК», ТОВ «Восток Інвест Метал» та ПП «Сайд Маркет» склалися, у тому числі, під час дії Законів України «Про оподаткування прибутку підприємств», «Про податок на додану вартість».

Відповідно до п.3.1 ст.3 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» об'єктом оподаткування є прибуток, який визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу звітного періоду, визначеного згідно з п.4.3 цього Закону на суму валових витрат платника податку, визначених ст.5 цього Закону; суму амортизаційних відрахувань, нарахованих згідно із ст.ст.8 і 9 цього Закону.

Валовий доход - загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за її межами (п.4.1 ст.4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»).

Валові витрати виробництва та обігу - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності (п.5.1 ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»).

За змістом п.п.5.2.1 п.5.2 ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» до складу валових витрат включаються, зокрема, суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії (включаючи реактивну), з урахуванням обмежень, установлених п.5.3 - 5.7 цієї статті.

Відповідно до п.п.5.3.9 п.5.3 ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» не належать до складу валових витрат будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.

Згідно із ст.1 Закону України «Про податок на додану вартість»:

- податкове зобов'язання - загальна сума податку, одержана (нарахована) платником податку в звітному (податковому) періоді, визначена згідно з цим Законом (пункт 1.6);

- податковий кредит - сума, на яку платник податку має право зменшити податкове зобов'язання звітного періоду, визначена згідно з цим Законом (пункт 1.7).

Відповідно до п.п.7.4.1 п.7.4 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість» податковий кредит звітного періоду визначається виходячи із договірної (контрактної) вартості товарів (послуг), але не вище рівня звичайних цін, у разі якщо договірна ціна на такі товари (послуги) відрізняється більше ніж на 20 відсотків від звичайної ціни на такі товари (послуги), та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п.6.1 ст.6 та ст.8-1 цього Закону, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: - придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; - придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій в необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання у виробництві та/або поставці товарів (послуг) для оподатковуваних операцій у межах господарської діяльності платника податку.

Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари (послуги) та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Датою виникнення права платника податку на податковий кредит вважається відповідно до п.п.7.5.1 п.7.5 ст.5 Закону України «Про податок на додану вартість» дата здійснення першої з подій: або дата списання коштів з банківського рахунку платника податку в оплату товарів (робіт, послуг), дата виписки відповідного рахунку (товарного чека) - в разі розрахунків з використанням кредитних дебетових карток або комерційних чеків; або дата отримання податкової накладної, що засвідчує факт придбання платником податку товарів (робіт, послуг).

Підставою для нарахування податкового кредиту відповідно до п.п.7.2.6 п.7.2 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість» є податкова накладна, яка видається платником податку, який поставляє товари (послуги), на вимогу їх отримувача.

Податкова накладна у відповідності із п.п.7.2.3 п.7.2 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість» є звітним податковим документом і одночасно розрахунковим документом.

Згідно із п.п.7.4.4 п.7.4 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість» якщо платник податку придбаває (виготовляє) матеріальні та нематеріальні активи (послуги), які не призначаються для їх використання в господарській діяльності такого платника, то сума податку, сплаченого у зв'язку з таким придбанням (виготовленням), не включається до складу податкового кредиту.

Згідно абз.1 п.п.7.4.5 п.7.4 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість» не підлягають включенню до складу податкового кредиту суми сплаченого (нарахованого) податку у зв'язку з придбанням товарів (послуг), не підтверджені податковими накладними чи митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з підпунктом 7.2.6 цього пункту).

Розділом V Податкового кодексу України врегульовані питання, пов'язані з обчисленням та сплатою податку на додану вартість.

У відповідності із ст.198 ПК України:

- право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв'язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу (пункт 198.1);

- датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається: дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною (пункт 198.2);

- податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (пункт 198.3);

- якщо платник податку придбає (виготовляє) товари/послуги та необоротні активи, які призначаються для їх використання в операціях, що не є об'єктом оподаткування або звільняються від оподаткування, то суми податку, сплачені (нараховані) у зв'язку з таким придбанням (виготовленням), не відносяться до податкового кредиту зазначеного платника (пункт 198.4);

- платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, за товарами/послугами, необоротними активами, під час придбання або виготовлення яких суми податку були включені до складу податкового кредиту, у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи починають використовуватися: а) в операціях, що не є об'єктом оподаткування (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу); б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу); в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів; г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (пункт 198.5);

- не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними або оформлені з порушенням вимог чи не підтверджені митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу) (пункт 198.6).

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначено ст.200 ПК України.

Згідно ст.200 ПК України:

- сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду (пункт 200.1);

- при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом (пункт 200.2);

- при від'ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (пункт 200.3);

- якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 цієї статті, має від'ємне значення, то: а) бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від'ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, а в разі отримання від нерезидента послуг на митній території України - сумі податкового зобов'язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем послуг; б) залишок від'ємного значення попередніх податкових періодів після бюджетного відшкодування включається до складу сум, що відносяться до податкового кредиту наступного податкового періоду (пункт 200,4);

- за наявності достатніх підстав, які свідчать, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, податковий орган має право провести документальну позапланову виїзну перевірку платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном проведення камеральної перевірки. Перелік достатніх підстав, які надають право податковим органам на позапланову виїзну документальну перевірку платника податку на додану вартість для визначення достовірності нарахування бюджетного відшкодування податку, встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт 200.11).

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою податкову накладну, яка згідно з п.201.6 ст.201 ПК України є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов'язаннях і реєстрі виданих податкових накладних продавця та реєстрі отриманих податкових накладних покупця.

Податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (п.201.10 ст.201 ПК України).

Згідно з ч.2 ст.3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Відповідно до ч.1 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Пунктом 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88 встановлені обов'язкові реквізити для первинних документів, а саме: назва підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), код форми, дата і місце складання, зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа.

Згідно з п.п.54.3.2 п.54.3 ст.54 ПК України контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.

Між ПрАТ «КПК» та ТОВ «Восток Інвест Метал» укладено договір б/н від 05.05.2010, відповідно до умов якого постачальник зобов'язується поставити, а покупець зобов'язується прийняти та сплатити за виробничо-технічну продукцію, що зазначена у специфікації № 1, яка є невід'ємною частиною договору (а.с.235 том 2).

До договору складено специфікацію № 1, у якій зазначено найменування товару, його кількість, вартість (а.с.236 том 2).

Зазначену господарську операцію оформлено такими документами:

- податковими накладними: № 40 від 06.05.2010 на суму 19000,01 грн., у тому числі ПДВ - 3166,67 грн.; № 41 від 19.05.2010 на суму 82800,00 грн., у тому числі ПДВ - 13800,00 грн.; № 42 від 28.05.2010 на суму 107358,00 грн., у тому числі ПДВ - 17893,00 грн. (а.с.201, 205, 209 том 1);

- актами про прийняття: № 182 від 30.05.2010, 183 від 19.05.2010 (а.с.202, 206 том 1);

- видатковими накладними: № 282 від 06.05.2010 на суму 19000,01 грн., у тому числі ПДВ - 3166,67 грн.; № 283 від 19.05.2010 на суму 82800,00 грн., у тому числі ПДВ - 13800,00 грн., № 286 від 28.05.2010 на суму 107358,00 грн., у тому числі ПДВ - 17893,00 грн. (а.с.203, 207, 210 том 1);

- рахунками: № 13 від 06.05.2010 на суму 19000,01 грн., у тому числі ПДВ - 3166,67 грн., № 14 від 19.05.2010 на суму 82800,00 грн., у тому числі ПДВ - 13800,00 грн. (а.с.204, 208 том 1).

Податкові накладні, отримані від ТОВ «Восток Інвест Метал», позивач включив до реєстру отриманих та виданих податкових накладних за травень 2010 року (а.с.199 том 1, 3-4 том 3).

З податкової звітності ПрАТ «КПК» з податку на прибуток та податку на додану вартість за спірний період встановлено, що позивачем у податковій звітності відображено операції з ТОВ «Восток Інвест Метал», а саме: включено витрати по операціях з ТОВ «Восток Інвест Метал» до складу валових витрат по декларації з податку на прибуток за 1 півріччя 2010 року (а.с.190-192 том 1); до складу податкового кредиту включено податок на додану вартість за податковими накладними, отриманими від ПрАТ «КПК», по декларації з ПДВ за травень 2010 року (а.с.187-189 том 1).

Оплату за отриманий товар від ТОВ «Восток Інвест Метал» здійснено шляхом укладення договору про уступку права вимоги б/н від 21.07.2010 та складання акта погашення взаємної заборгованості б/н від 30.07.2010 (а.с.237-238, 258 том 2).

Між ПрАТ «КПК» та ПП «Сайд Маркет» укладено договір № 1М-11 від 11.01.2011, відповідно до умов якого постачальник зобов'язується поставити, а покупець зобов'язується прийняти та сплатити за виробничо-технічну продукцію, що зазначена у додатку № 1, який є невід'ємною частиною договору (а.с.95-96 том 1).

До договору складено додаток № 1, у якому зазначено найменування товару, його кількість, вартість (а.с.247 том 2).

Господарську операцію оформлено: видатковою накладною № РН-0000003 від 01.02.2011 на суму 85680,00 грн., у тому числі ПДВ - 14280,00 грн.; податковою накладною № 7 від 01.02.2011 на суму 85680,00 грн., у тому числі ПДВ - 14280,00 грн. (а.с.218, 219 том 1).

Податкову накладну, отриману від ПП «Сайд Маркет», позивачем включено до реєстру отриманих та виданих податкових накладних за лютий 2011 року (а.с.198 том 1).

Дослідженням податкової звітності ПрАТ «КПК» з податку на додану вартість за спірний період встановлено, що позивачем у декларації по податку на додану вартість за лютий 2011 року включено до складу податкового кредиту податок на додану вартість по операції з ПП «Сайд Маркет» (а.с.26-29 том 2).

Оплату за отриманий товар від ПП «Сайд Маркет» здійснено шляхом складання акта взаємозаліку б/н від 31.03.2011 (а.с.249 том 2).

Також, судом встановлено, що операції з придбання товарів у ТОВ «Восток Інвест Метал» та ПП «Сайд Маркет» відображено ПрАТ «КПК» у бухгалтерському обліку підприємства, що підтверджено оборотно-сальдовою відомістю по рахунку № 281 (а.с.250 том 2).

У відповідності до частин 1 та 2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

ДПІ у Станично-Луганському районі суду не надано належних та допустимих доказів на підтвердження невідповідності первинної документації, якою оформлено господарські операції з придбання ПрАТ «КПК» товарів від ТОВ «Восток Інвест Метал» та ПП «Сайд Маркет» вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та Положенню про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88.

Посилання представника ДПІ у Станично-Луганському районі на пояснення засновника та директора ТОВ «Восток Інвест Метал» ОСОБА_2, надані працівникам податкової міліції, як на доказ того, що первинні документи, отримані ПрАТ «КПК» від ТОВ «Восток Інвест Метал», і надані до ДПІ у Станично-Луганському районі, підписані не уповноваженою на це особою, суд до уваги не приймає, оскільки, по-перше, договір та первинні документи від імені ТОВ «Восток Інвест Метал» підписано не ОСОБА_2, а заступником директора Скосаревою О.В., а, по-друге, суду не надано обвинувальних вироків про притягнення осіб до кримінальної відповідальності за підробку документів, які б підтверджували чи мало місце кримінальне діяння та якою особою його вчинено.

Крім того, ПрАТ «КПК» до матеріалів справи приєднано докази на підтвердження того, що договори, укладені ПрАТ «КПК» з ТОВ «Восток Інвест Метал» та ПП «Сайд Маркет», укладені позивачем в межах його господарської діяльності, з метою використання у господарській діяльності підприємства, що підтверджено: актами списання товарів № 56 від 05.12.2011, № 15 від 31.01.2013, № 9 від 29.10.2010, № 10 від 29.10.2010 та переліком матеріалів, що підлягає списанню (а.с.211-216 том 1).

З огляду на викладене вбачається, що позивачем визначено базу оподаткування податком на прибуток та податком на додану вартість, сформовано валові витрати товариства та податковий кредит, визначено податкові зобов'язання по податку на прибуток та податку на додану вартість із дотриманням вимог Законів України «Про оподаткування прибутку підприємств», «Про податок на додану вартість» та Податкового кодексу України.

Також, судом встановлено, що ПрАТ «КПК» документально підтверджено реальність здійснених господарських операцій з ТОВ «Восток Інвест Метал» та ПП «Сайд Маркет» у спірному періоді.

Суд 1 інстанції правильно зазначив, що висновки відповідача про відсутність реальності здійснення господарських операцій між ПрАТ «КПК», ТОВ «Восток Інвест Метал» та ПП «Сайд Маркет», що ґрунтуються на висновках актів перевірок від 28.10.2010 № 2630/236-35413267 та від 28.10.2010 № 2630/236-35413267, є безпідставними, оскільки порушення податкового законодавства з боку контрагента платника податків не може автоматично свідчити про наявність порушень податкового законодавства саме з боку позивача без підтвердження належними та допустимими доказами, а отже не може тягнути за собою настання негативних наслідків для нього.

Відповідачем суду не надано доказів на підтвердження факту узгодженості дій позивача з його контрагентами з метою незаконного отримання податкових вигод або його обізнаності з такими діями підприємств-контрагентів, чи сприяння ухиленню цих підприємств від виконання податкових зобов'язань.

Чинне законодавство України не ставить в залежність виникнення у платника ПДВ права на податковий кредит від дотримання вимог податкового законодавства іншим суб'єктом господарювання, зокрема, тим, який був постачальником товарів (послуг), на вартість яких нарахований ПДВ, що включений платником податку до податкового кредиту.

Порушення норм податкового законодавства контрагентом позивача має породжувати негативні наслідки саме для цього підприємства і не може впливати на права позивача на формування податкового кредиту з податку на додану вартість та включення витрат за цими операціями до складу валових витрат підприємства.

Зазначене узгоджується із практикою Європейського Суду з прав людини. Так, у справі «БУЛВЕС» АД проти Болгарії» (заява № 3991/03) Європейський Суд з прав людини у своєму рішенні від 22 січня 2009 року зазначив, що платник податку не повинен нести наслідків невиконання постачальником його зобов'язань зі сплати податку і в результаті сплачувати ПДВ другий раз, а також сплачувати пеню. На думку Суду, такі вимоги стали надмірним тягарем для платника податку, що порушило справедливий баланс, який повинен підтримуватися між вимогами суспільного інтересу та вимогами захисту права власності.

Позиція про те, що невиконання контрагентом свого зобов'язання зі сплати ПДВ до бюджету тягне відповідальність та негативні наслідки саме для цієї особи висловлена Верховним Судом України в постанові суду від 31 січня 2011 року в адміністративній справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «ВІК» до Державної податкової інспекції у м. Херсоні про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень.

Відповідно до ч.1 ст.244-2 КАС України рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.

Стосовно посилань податкового органу на відсутність товарно-транспортних накладних у ПрАТ «КПК», як на доказ відсутності фактичного здійснення господарської операції, суд зазначає наступне.

Доставка товару на адресу покупця здійснювалася продавцями.

Дослідженням податкових накладних, виданих позивачу ТОВ «Восток Інвест Метал», ПП «Сайд Маркет» встановлено, що ПрАТ «КПК» жодних товарно-транспортних витрат не понесено.

Товарно-транспортна накладна за своєю суттю є підтвердженням придбання автотранспортних послуг і єдиною підставою для включення до складу валових витрат сплачених сум за автотранспортні послуги. Відсутність товарно-транспортної накладної свідчить про відсутність підстав для віднесення до складу валових витрат, витрат за автотранспортні послуги, а не витрат з придбання товарів.

Таким чином, відсутність товарно-транспортних накладних у ПрАТ «КПК» не є перешкодою для формування підприємством валових витрат податку на прибуток приватних підприємств та податкового кредиту по податку на додану вартість, та не свідчить про відсутність фактичного здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.

Стосовно посилань відповідача на відсутність під час перевірки договору, укладеного між ПрАТ «КПК» та ТОВ «Восток Інвест Метал», а також доказів оплати за отриманий товар, як на доказ відсутності фактичного здійснення господарських операцій, та відсутності цих документів на час складання податкової звітності, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.44 ПК України:

- для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту (п.44.1 ст.44 ПК України);

- платники податків зобов'язані забезпечити зберігання документів, визначених у пункті 44.1 цієї статті, а також документів, пов'язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а у разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності (п.44.3 ст.44 ПК України);

- у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам органу державної податкової служби, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності (п.44.6 ст.44 ПК України).

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що первинна документація по операціях з ТОВ «Восток Інвест Метал» та ПП «Сайд Маркет», у тому числі й договір, укладений між ПрАТ «КПК» та ТОВ «Восток Інвест Метал», а також докази оплати за отриманий товар (акти взаємозаліку, договір уступки права вимоги, тощо) вилучена у ПрАТ «КПК» слідчим відділом Алчевської ОДПІ протоколами обшуку від 05 квітня 2013 року, від 08 квітня 2013 року (а.с.5-8, 9-11 том 2).

Тобто, зазначені документи позивачем не надані до перевірки з поважних причин та їх ненадання у даному випадку не свідчить про відсутність документів на час складання податкової звітності відповідно до п.44.6 ст.44 ПК України.

З урахуванням викладеного та з огляду на реальний характер всіх операцій з придбання товарів, з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності товариства, суд 1 інстанції дійшов правильного висновку, що відповідачем безпідставно збільшено позивачу податкові зобов'язання по податку на прибуток приватних підприємств, податку на додану вартість, зменшено розмір від'ємного значення по податку на додану вартість по операціях з ТОВ «Восток Інвест Метал» та ПП «Сайд Маркет».

Безпідставність збільшення позивачу грошових зобов'язань по податку на додану вартість та податку на доходи приватних обумовлює й безпідставність застосування штрафних (фінансових) санкцій в цій частині.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду 1 інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог Приватного акціонерного товариства "Кондрашівський піщаний кар'єр" до Державної податкової інспекції у Станично-Луганському районі Головного управління Міндоходів у Луганської області про скасування податкових повідомлень-рішень № 0000062200 від 31.05.2013, № 0000092200 від 24.07.2013, № 0000102200 від 24.07.2013, № 0000112200 від 24.07.2013.

Таким чином судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та ухвалено постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Доводи викладені в апеляційній скарзі не спростовують висновків суду 1 інстанції і підстави для скасування постанови відсутні.

Керуючись статтями 184, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 211, 212 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Станично-Луганському районі Головного управління Міндоходів у Луганської області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 24 березня 2014 р. у справі № 812/6806/13-а - залишити без задоволення, а постанову суду без змін.

Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили через п'ять днів після направлення копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Суддя - доповідач Д.В. Ляшенко

Судді Л.В. Ястребова

С.Ю. Чумак

Дата ухвалення рішення13.05.2014
Оприлюднено27.05.2014
Номер документу38822065
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

Судовий реєстр по справі —812/6806/13-а

Ухвала від 16.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Д.В.

Ухвала від 12.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

Ухвала від 13.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Д.В.

Ухвала від 16.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Д.В.

Постанова від 24.03.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 18.02.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 04.02.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 15.01.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 16.12.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 25.11.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні