ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
19 травня 2014 року Справа № 913/1109/14
Провадження № 15пд/913/1109/14
За позовом позивача-1 - Виконавчого комітету Луганської міської ради, м.Луганськ
позивача-2 - Луганської міської ради, м.Луганськ
до відповідача Публічного акціонерного товариства "Дисана", м.Луганськ
про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 03.02.1995, державна реєстрація від 13.02.1995 № 609
Суддя Смола С.В.
Секретар судового засідання Данилкіна Н.В.
У засіданні брали участь:
від позивача-1 - Шинкарьова О.А. - начальник відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження юридичного управління, довіреність № И01/03-31/5160/0/2-13 від 20.08.2013;
від позивача-2 - Шинкарьова О.А. - начальник відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження юридичного управління, довіреність № И01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013;
від відповідача - не прибув.
СУТЬ СПОРУ:
Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Луганською міською радою заявлено вимоги про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 03.02.1995, державна реєстрація від 13.02.1995 № 609, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Акціонерним товариством закритого типу "Дисана" (яке в подальшому перейменоване в Публічне акціонерне товариство "Дисана"), відносно земельної ділянки площею 0,0370 га, для розміщення магазину № 36 за адресою: вул.Керченская, м.Луганськ, а саме: викласти п.2.1 розділу "Плата за землю" договору в новій редакції: "2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере 3 процентов от нормативной денежной оценки земельного участка, который передан в аренду, в гривнах"; доповнити розділ "Плата за землю" договору новим пунктом 2.2 наступного змісту: "2.2. Арендная плата платится за базовый налоговый (отчётный) период, который равен календарному месяцу, в денежной безналичной форме, ежемесячно на протяжении 30 календарных дней, следующих за последним календарным днём отчётного (налогового) месяца"; абзац 11 пп."б" п.3.2 розділу 3 "Права и обязанности сторон" викласти в новій редакції: "Своевременно вносить обусловленную договором плату за землю. За несвоевременное внесение арендной платы за землю взыскивается пеня в размере пени, предусмотренной действующим законодательством, за несвоевременную уплату земельного налога от неуплаченной суммы за каждый день просрочки".
Ухвалою господарського суду Луганської області від 24.04.2014 було порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 19.05.2014.
Відповідач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечив участі повноважного представника у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Згідно до п.п. 3.9.1, 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, отриманої на сайті www.irс.gov.ua місцезнаходженням відповідача є: вул.А.Ліньова, б.85А, м.Луганськ. На вказану адресу господарський суд і надсилав поштову кореспонденцію.
Відповідно до п.3.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи-підприємця визначається на підставі відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців").
Згідно з ст.18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 №755-IV якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Також відповідач не надав суду відзив на позовну заяву, не забезпечив явку представника у судове засідання, не надання відзиву на позовну заяву та не прибуття у судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті.
Згідно положень ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
У судовому засіданні 19.05.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивачів, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", відповідно до п.7 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" якого встановлено, що з дня набрання чинності цим законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.
Згідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин, тому, оскільки земельна ділянка була надана відповідачу рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, належними позивачами за даним позовом є виконавчий комітет Луганської міської ради та Луганська міська рада.
Рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 19.08.1994 № 413/54 вирішено передати Акціонерному товариству закритого типу "Дисана", яке в подальшому перейменоване в Публічне акціонерне товариство "Дисана" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,0370 га, для розміщення магазину № 36 за адресою: вул.Керченская, м.Луганськ.
На виконання вказаного рішення між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Акціонерним товариством закритого типу "Дисана" було укладено договір на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 03.02.1995, державна реєстрація від 13.02.1995 № 609.
Відповідно до п.2.1 договору плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати в розмірі земельного податку з коефіцієнтом 1 на 1994 р. щомісячно рівними частками.
Відповідно до абзацу 4 п.п.а) п.3.1 виконком Луганської міської ради має право змінювати орендну плату при зміні економічної оцінки земель та ставки земельного податку.
Згідно абзацу 11 п.п.б п.3.2 договору землекористувач зобов'язався своєчасно вносити обумовлену договором плату за землю, за несвоєчасне внесення плати за землю стягується пеня в розмірі 0,2% від суми недоїмки за кожен день прострочення.
З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.
Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Обґрунтованою суд вважає вимогу позивачів про викладення п.2.1 розділу "Плата за землю" договору у наступній редакції: "2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере 3 процентов от нормативной денежной оценки земельного участка, который передан в аренду, в гривнах", враховуючи наступне.
Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).
Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Суд вважає обґрунтованою вимогу позивачів про доповнення розділу "Плата за землю" договору новим пунктом 2.2 наступного змісту: "2.2. Арендная плата платится за базовый налоговый (отчётный) период, который равен календарному месяцу, в денежной безналичной форме, ежемесячно на протяжении 30 календарных дней, следующих за последним календарным днём отчётного (налогового) месяца" з огляду на наступне.
Згідно з п.287.3 ст.287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Пунктом 288.7 ст.288 Податкового кодексу України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Відносно вимоги позивачів про викладення в новій редакції абзацу 1 пп."б" п.3.2 розділу 3 "Права и обязанности сторон": "Своевременно вносить обусловленную договором плату за землю. За несвоевременное внесение арендной платы за землю взыскивается пеня в размере пени, предусмотренной действующим законодательством, за несвоевременную уплату земельного налога от неуплаченной суммы за каждый день просрочки", суд зазначає наступне.
В абзаці 11 п.п.б п.3.2 договору сторони передбачили, що землекористувач зобов'язався своєчасно вносити обумовлену договором плату за землю, за несвоєчасне внесення плати за землю стягується пеня в розмірі 0,2% від суми недоїмки за кожен день прострочення.
Відповідно до п.п.129.1.1 п.129.1 ст.129 Податкового кодексу України, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.
Згідно абзацу першого п.п.129.4 Податково кодексу України пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120% річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Як вже зазначалось, п.288.7 ст.288 Податкового кодексу України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Відповідно до абзацу 2 пп.1.3 п.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" системний аналіз норм законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України "Про оренду землі", підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України). Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України "Про оренду землі", пункт 288.1 статті 288 ПК України).
Відповідно до ч.1 ст.546 Цивільного кодексу України виконання зобов'язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком.
За змістом ч.1 ст.547 Цивільного кодексу України правочин щодо забезпечення виконання зобов'язання вчиняється у письмові формі.
Частиною 1 ст.549 Цивільного кодексу України визначено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Частиною 3 вказаної статті визначено, що пенею - неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Водночас, господарський суд відзначає, що Податковий кодекс України (п.288.7 ст.288) не передбачає нарахування пені за прострочення орендарем виконання зобов'язання зі сплати орендної плати.
Отже внесення змін у договір оренди землі в частині відповідальності за несвоєчасне внесення плати за землю в судовому порядку можливе лише за наявності підстав, передбачених ст.ст.651, 652 Цивільного кодексу України.
Позивачами вимога про викладення в новій редакції абзацу 11 пп.б п.3.2 договору обґрунтовується посиланням виключно на приписи Податкового кодексу України; позовна заява не містить посилань на обставини, які є підставою для зміни договору в частині відповідальності за несвоєчасне внесення плати за землю в порядку, передбаченому ст.ст.651,652 Цивільного кодексу України.
За таких обставин господарський суд не вбачає підстав для внесення змін у абзац 11 пп.б п.3.2 договору оренди землі, а отже у позові в цій частині слід відмовити.
Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Таким чином, вимоги позивачів про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 03.02.1995, державна реєстрація від 13.02.1995 № 609, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Акціонерним товариством закритого типу "Дисана" є обґрунтованими частково.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, господарський суд виходить з того, що позивачами заявлено вимогу про внесення змін у три пункти договору, яку задоволено частково відносно двох пунктів. За таких обставин судовий збір покладається на сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог, враховуючи приписи ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України, тобто з відповідача підлягає стягненню на користь Луганської міської ради 2/3 судового збору, сплаченого нею при зверненні до суду з даним позовом.
Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради до Публічного акціонерного товариства "Дисана" задовольнити частково.
2. Внести зміни до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 03.02.1995, державна реєстрація від 13.02.1995 № 609, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Акціонерним товариством закритого типу "Дисана" (яке в подальшому перейменоване в Публічне акціонерне товариство "Дисана"), відносно земельної ділянки площею 0,0370 га, для розміщення магазину № 36 за адресою: вул.Керченская, м.Луганськ, а саме: викласти п.2.1 розділу "Плата за землю" договору в наступній редакції: "2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере 3 процентов от нормативной денежной оценки земельного участка, который передан в аренду, в гривнах"; доповнити розділ "Плата за землю" договору пунктом 2.2 наступного змісту: "2.2. Арендная плата платится за базовый налоговый (отчётный) период, который равен календарному месяцу, в денежной безналичной форме, ежемесячно на протяжении 30 календарных дней, следующих за последним календарным днём отчётного (налогового) месяца".
3. В решті позову відмовити.
4. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Дисана", вул.А.Ліньова, б.85-А, м.Луганськ, ідентифікаційний код 01557578, на користь Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, судовий збір у сумі 812 грн 00 коп., про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 26.05.2014.
Суддя С.В. Смола
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2014 |
Оприлюднено | 28.05.2014 |
Номер документу | 38856180 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Смола С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні