Рішення
від 22.05.2014 по справі 913/841/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВв, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Р І Ш Е Н Н Я

22 травня 2014 року Справа № 913/841/14

Провадження №1пд/913/841/14

За позовом прокурора м. Стаханова Луганської області в інтересах держави в особі позивача Стахановської міської ради, м. Стаханов Луганської області

до відповідача Приватного підприємства "Трансбуд-сервіс", м. Стаханов Луганської області

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Зюбанова Н.М.

Секретар судового засідання Колпакова Г.О.

У засіданні брали участь:

від позивача - представник не прибув ;

від відповідача - Стеценко О.М., директор; Альохін М.А., представник за довіреністю від 22.05.2014;

прокурор відділу прокуратури м. Луганська Голоденко К.О.

Суть спору: про внесення змін до договору оренди землі від 09.04.2008 (державна реєстрація від 21.05.2008 № 040840700135) до пунктів 4, 8, 12.

Відповідач у відзиві на позовну заяву проти задоволення позову заперечує, посилаючись на те, що внесення змін до договору щодо застосування нової нормативної грошової оцінки та річної орендної плати є необгрунтованим, оскільки дія Податкового кодексу не може розповсюджуватися на умови договору оренди землі, укладеного до 01.01.2011.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників відповідача та прокурора, суд дійшов до наступного.

Так, ст. 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст. 20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатись до суду в передбачених законом випадках.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

За змістом ст. 2 ГПК України (у редакції Закону від 18.09.12), яка регулює порушення справ у господарському суді, такі справи порушуються за позовними заявами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.

Підставою звернення прокурора з даною позовною заявою до суду в інтересах держави є порушення відповідачем інтересів Стахановської міської ради, як власника землі, у сфері орендних правовідносин.

Щодо обставин спору, то судом встановлено, що 29.02.2008 Стахановською міською радою Луганської області було прийняте рішення № 606/18 "Про припинення права користування земельними ділянками та про надання в користування земельних ділянок підприємствам", яким вирішено для ПП "Трансбуд-сервіс" на підставі ст. 93 ЗК України та ст. 33 Закону України "Про оренду землі" поновити договір оренди земельної ділянки з 04.02.2008 на 10 років.

На підставі вказаного рішення 09.04.2008 між Стахановською міською радою Луганської області (позивачем) та приватним підприємством "Трансбуд-сервіс" (відповідачем) було укладено договір оренди землі, зареєстрований у встановленому законом порядку 21.05.2008 за № 040840700135, за умовами якого відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування власних будівель та споруд загальною площею 0,5208 га за адресою: м. Стаханов, вул.. Водопровідна, 21.

За змістом п. 7 договору його строк поновлено з 04.02.2008 по 04.02.2018.

Пунктом 8 укладеного договору встановлено, що річна сума орендної плати становить 10564 грн. 45 коп., яка розрахована із застосуванням коефіцієнту 5 (арк.. справи 16).

У відповідності до п. 4 договору сторони дійшли згоди, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 211289 грн.

На виконання положень цивільного законодавства, яке регулює порядок внесення змін до договору, прокурор та позивач просять суд внести зміни до наступних умов договору, які регулюють розмір річної орендної плати, відповідальність орендаря за несвоєчасну сплату останньої тощо:

- п. 4 договору оренди землі викласти у новій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1329550 гривень";

- речення п. 8 договору "Річна сума орендної плати становить 10564 грн. 45 коп." викласти у наступній редакції: "Річна сума орендної плати становить 66477 (шістдесят шість тисяч чотириста сімдесят сім грн. 50 коп.";

- викласти п. 12 договору в новій редакції: "У разі не внесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню за ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу";

- доповнити договір оренди землі наступним розділом: "Умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки

Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужене орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передане у заставу".

Підставою для внесення змін до договору позивач також зазначає рішення Стахановської міської ради від 29.05.2009 № 973/14 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Стаханов Луганської області (станом на 01.01.2008 року) та введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Стаханов Луганської області" (арк. справи 17).

За змістом п. 1 даного акту органу місцевого самоврядування затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Стаханов Луганської області (станом на 01.01.2008 року) та проіндексовану базову вартість одного метра квадратного міста у розмірі 75,32 грн. кв.м., які введено в дію з 01.06.2009.

З посиланням на зазначені підстави для перегляду розміру орендної плати за листом від 05.03.2014 № 190 на адресу відповідача орендодавцем було надіслано проект додаткової угоди про внесення зазначених вище змін до договору оренди землі, яке залишене без реагування орендарем.

Відповідач проти позову заперечує з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Оцінивши обставини справи, суд вважає позовні вимоги прокурора обґрунтованими, а позов таким, що підлягає повному задоволенню, з огляду на наступне.

Так, відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Матеріалами справи підтверджено факт належного укладання між сторонами у справі договору оренди землі від від 09.04.2008 (державна реєстрація від 21.05.2008 № 040840700135).

Факт звернення з позовом прокурора м. Стаханова в інтересах держави в особі Стахановської міської ради Луганської області обумовлений тим, що згідно з п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради.

З матеріалів справи вбачається, що роботу у частині внесення змін до договору оренди земельної ділянки орендодавцем розпочато у тому числі у зв'язку з набранням чинності з 01.01.2011 Податковим кодексом України, яким зокрема врегульовано обчислення орендної плати за землю та пені за прострочення її сплати, а саме:

- розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288);

- ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274);

- пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті (п. 129.4 ст. 129).

Відповідно до ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору /ст. 652 ЦК України/.

Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки, тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується у тому числі для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Як було зазначено вище, рішенням Стахановської міської ради від 29.05.2009 № 973/14 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Стаханов Луганської області (станом на 01.01.2008 року) та введено її в дію, у зв'язку з чим до усіх землекористувачів вказаного міста, в тому числі й до відповідача, повинна бути застосована нова нормативна грошова оцінка землі.

У відповідності до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2014 рік, виданої користувачу ПП "Трансбуд-сервіс", нормативна грошова оцінка орендованою ним землі складає 1329550 грн. (арк. справи 19).

Враховуючи вищевказане, розмір річної орендної плати за відповідну земельну ділянку позивач пропонує встановити у розмірі 66477 грн. 50 коп. (зем. податок 13295,50 грн. х коефіцієнт орендної плати 5 , встановлений рішенням Стахановської міської ради № 928/25 від 04.03.2009 "Про затвердження методики розрахунку та нарахування орендної плати за землю").

Відповідно до статті 96 ЗК України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Тому суд дійшов висновку, що позивачем доведено обґрунтованість та під ставність внесення змін до п. 4, п. 8 договору оренди землі.

Щодо редакції п. 12 договору про відповідальність орендаря у вигляді пені у розмірі, передбаченому діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу, то таке визначення відповідає пункту 129.4 ст. 129 ПК України, який наведений вище.

Доповнення договору оренди землі новим розділом відповідає ст. 15 Закону України "Про оренду землі", згідно якої суттєвими умовами даного правочину є у тому числі існуючі обмеження щодо використання земельної ділянки, а також умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки, з огляду на те, що позивач є власником землі та може встановлювати вказані обмеження для орендаря.

Суд також звертає увагу сторін на необхідність застосування при розгляді даної справи господарським судом на підставі ст. 111 28 ГПК України рішення Верховного Суду України у подібних правовідносинах по справі № 5009/3430/12 від 03.12.2013, у якій наголошується, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Заперечення відповідача за відзивом відхиляються судом з тих підстав, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною та п. 11 договору передбачено можливість перегляду розміру орендної плати у випадках підвищення цін, тарифів, збільшення розміру ставки земельного податку, зміни коефіцієнтів індексації, у т.ч. внаслідок інфляції та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Доводи відповідача з посиланням на недотримання прокурором ст. 188 ГК України судом також не приймаються до уваги, оскільки надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача (постанова Верховного Суду України від 20.11.2012 у справі № 28/5005/640/2012).

У відповідності до ст. 653 ЦК України у разі зміни договору у судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

За вказаних обставин позов підлягає задоволенню та за судовим рішенням вносяться наступні зміни до договору оренди землі, укладеного сторонами:

- п. 4 договору оренди землі викласти у новій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1329550 гривень";

- речення п. 8 договору "Річна сума орендної плати становить 10564 грн. 45 коп." замінити реченням: "Річна сума орендної плати становить 66477 (шістдесят шість тисяч чотириста сімдесят сім грн. 50 коп.";

- викласти п. 12 договору в новій редакції: "У разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню за ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу";

- доповнити договір оренди землі наступним розділом: "Умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки

Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужене орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передане у заставу".

Судові витрати по сплаті судового збору за даною справою у розмірі 1218 грн. 00 коп. покладаються на відповідача згідно до ст. 49 ГПК України та стягуються в доход державного бюджету України, оскільки позов заявлений прокурором, який звільнений від їх сплати.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85, 111 28 ГПК України, суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 09.04.2008 (державна реєстрація від 21.05.2008 № 040840700135), укладеного між Стахановською міською радою Луганської області, м. Стаханов Луганської області, вул. Кірова, 32, ідент. код 25963320 та Приватним підприємством "Трансбуд-сервіс", м. Стаханов Луганської області, вул. Водопровідна, 21, ідент. код 13404236 та п. 4 договору оренди землі викласти у новій редакції:

- "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1329550 гривень";

- речення п. 8 договору "Річна сума орендної плати становить 10564 грн. 45 коп." замінити реченням: "Річна сума орендної плати становить 66477 (шістдесят шість тисяч чотириста сімдесят сім грн. 50 коп.";

- викласти п. 12 договору в новій редакції: "У разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню за ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу";

- доповнити договір оренди землі наступним розділом: "Умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки

Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужене орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передане у заставу".

3. Стягнути з Приватного підприємства "Трансбуд-сервіс", м. Стаханов Луганської області, вул. Водопровідна, 21, ідент. код 13404236 в доход державного бюджету України на рахунок 31214206783006, отримувач УДКСУ у м. Луганську, код ОКПО 37991503, МФО 804013, банк отримувач ГУДКСУ у Луганській області, по коду класифікації доходів (ККД) 22030001, символ 206, назва Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) судовий збір у сумі 1218 грн. 00 коп., видати на виконання наказ Стахановській ОДПІ Головного управління Міндоходів після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складене 26.05.2014.

Суддя Н.М.Зюбанова

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення22.05.2014
Оприлюднено28.05.2014
Номер документу38859575
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/841/14

Ухвала від 19.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Рішення від 22.05.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 06.05.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 15.04.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні