Рішення
від 20.05.2014 по справі 913/517/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВв, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Р І Ш Е Н Н Я

20 травня 2014 року Справа № 913/517/14

Провадження №1пд/913/517/14

За позовом позивача - Луганського міського комунального підприємства "Теплокомуненерго"

до відповідача - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гудок", м. Луганськ

про спонукання відповідача укласти договір

Головуючий Зюбанова Н.М.

Суддя Середа А.П.

Суддя Фонова О.С.

Секретар судового засідання Вороніна О.С.

В засіданні брали участь:

від позивача - Варака І.В., юрисконсульт за довіреністю від 03.07.2013 №82-д; Айрапетян Д.Ю., юрисконсульт за довіреністю від 14.10.2013 №1111-д;

від відповідача - Божинов І.Б., представник за довіреністю від 23.04.2014 б/н;

Суть спору: про спонукання відповідача укласти договір № 909-ТЭ/9-13 на поставку теплової енергії в редакції позивача.

Розпорядженням виконуючого обов'язки голови суду від 07.05.2014 по цій справі на підставі статей 24, 25 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", статті 4 6 Господарського процесуального кодексу України призначено колегію у складі суддів: Зюбанова Н.М. - головуючий у колегії, Середа А.П., Фонова О.С.

З урахуванням п. 3.8 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.11 № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" зі змінами та доповненнями, розгляд спору почався спочатку у зв'язку з призначенням колегіального розгляду справи.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши представників сторін, суд дійшов до наступного.

Так, загальний порядок укладання господарських договорів визначений ст. 181 ГК України та полягає у наступному. Господарський договір за загальним правилом виклада ється у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скрі пленого печатками. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний доку мент, він надається другій стороні у двох примірниках.

Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформлює договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.

Відповідно до ч. 4 ст. 179 ГК України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору у т.ч. на підставі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, а ч. 7 вказаної статті передбачено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Згідно п. 4 Правил користування тепловою енергією, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 № 1198, користування тепловою енергією допускається лише на підставі договору купівлі-продажу теплової енергії між споживачем і теплопостачальною організацією. Договори укладаються відповідно до типових договорів. Форми типових договорів затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання.

Також згідно з п. 1 ст. 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Як свідчать матеріали справи, у грудні 2013 року позивач - Луганське міське комунальне підприємство "Теплокомуненерго" - надіслав на адресу відповідача проект договору № 909-ТЭ/9-13 на поставку теплової енергії від 23.12.2013 з додатками та пропозицією укладання договору у строки, передбачені законодавством, але відповідач договір не уклав, про причини відмови не повідомив.

Оскільки встановлений строк для надіслання відповіді сплинув, позивач звернувся до суду, тому між сторонами у справі є спір на стадії укладення договору на поставку теплової енергії, можливість передачі якого до суду передбачена ст. 187 ГК України (договір є обов'язковим на підставі закону).

Відповідач за листом від 29.04.2014 у відзиві на позовну заяву та додаткових запереченнях за листом від 07.05.2014 проти її задоволення заперечує, посилаючись на те, що ОСББ "Гудок" не є балансоутримувачем будинку та споживачем відповідних послуг, Статутом об'єднання не передбачено надання житлово комунальних послуг мешканцям будинку та за чинним законодавством відсутня пряма вказівка щодо необхідності укладання такого договору. У додаткових запереченнях за листом від 07.05.2014 відповідач зазначає, що на загальних зборах об'єднання не приймалось рішення про наміри власників квартир бути колективним замовником послуг з поставки теплової енергії від позивача та правлінню не надавались повноваження на укладання цього договору.

Позивач у письмових поясненнях за листами від 05.05.2014 та 07.05.2014 в обґрунтування своїх доводів посилається на відповідні приписи Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 29.11.2001 № 2866-ІІІ, зокрема, за ст. 10 Закону саме до компетенції правління відноситься укладання договорів із суб'єктами підприємництва, які виконують роботи, надають послуги. Також позивач звертає увагу суду на те, що згідно мети створення об'єднання, визначеної п. 2 Статуту, воно фактично виконує функції управителя, а у відповідності до ч. 6 ст. 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-ІV особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.

Встановивши фактичні обставини справи, оцінивши доводи сторін, суд вважає вимоги позивача необгрунтованими, а позов таким, у задоволенні якого слід відмовити,, виходячи з наступних підстав.

Так, правове регулювання правовідносин, пов'язаних з виробництвом, транспортуванням, постачанням та використанням теплової енергії здійснюється Законом України "Про теплопостачання". За приписами ст. 2 вказаного Закону теплова енергія - це товарна продукція, що виробляється на об'єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу. Основними обов'язками споживача теплової енергії та теплопостачальної організації є своєчасне укладання договору на постачання теплової енергії.

У той же час, спірні правовідносини регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-ІV, згідно зі ст. 13 якого залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на комунальні послуги, у т.ч. з централізованого опалення.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідач користується послугами по наданню теплової енергії, що виробляється Луганським МКП "Теплокомуненерго", по опаленню будинку № 8, який розташований за адресою: м. Луганськ, вул. 41-ий квартал. За таких обставин мешканці цього будинку є споживачами житлово-комунальних послуг, які забезпечують їх перебування у квартирах за відповідним переліком (арк.. справи 37).

Відповідно до абз. 5, 6 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

- балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом;

- виконавець - суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору;

- виробник - суб'єкт господарювання, який виробляє або створює житлово-комунальні послуги;

- точка розподілу - місце передачі послуги від однієї особи до іншої, облаштоване засобами обліку та регулювання.

Таким чином, виходячи з матеріалів справи, позивач є виробником житлово-комунальної послуги, який постачає теплоносій у вигляді гарячої води на обігрів житлового будинку за адресою: м. Луганськ, вул. 41-ий квартал, б. 8.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 29.11.2001 № 2866-ІІІ, - об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.

У статті 4 цього Закону зазначено, що об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Об'єднання створюється як організація для здійснення функцій, визначених законом.

Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.

Так, у ході розгляду справи судом було досліджено Статут ОСББ "Гудок", який передбачає метою діяльності об'єднання, у т.ч. забезпечення мешканців будинку комунальними та іншими послугами (п. 2.1), для чого у розділі "Органи управління Об'єднання" до компетенції правління віднесено укладання договорів з підприємствами, які надають житлово-комунальні послуги, виконують будівельні роботи тощо, та здійснення контролю за виконанням (п. 11.11.4 Статуту).

Поряд з цим, суд дійшов висновків, що вимоги позивача не узгоджуються з приписами законів "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-ІV та "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 29.11.2001 № 2866-ІІІ.

У відповідності до ст. 22 Закону від 29.11.2001 № 2866-ІІІ, яка регулює питання оплати комунальних послуг членами об'єднання, у разі, якщо правління об'єднання самостійно здійснює функції управителя , воно за договором з постачальниками комунальних послуг може бути колективним замовником (абонентом) таких послуг. Згідно зі ст. 19 цього ж Закону законодавцем передбачено, що особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель , які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.

Як свідчить зміст Статуту ОСББ "Гудок", його фінансові документи, протокол № 1 установчих зборів співвласників квартир від 11.04.2003, відповідач не є балансоутримувачем будинку, а також управителем, який визначений у порядку, передбаченому п. 1.4 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затв. наказом Міністерства з питань ЖКГ України від 02.02.2009 № 13, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 27.04.2009 за № 377/16393.

Суд також звертає увагу сторін на необхідність застосування при розгляді даної справи господарським судом на підставі ст. 111 28 ГПК України рішення Верховного Суду України у подібних правовідносинах по справі № 28/5005/640/2012 від 20.11.2012, у якій наголошується, що оскільки на балансі відповідача не перебуває будь-яких житлових будівель, останній не відноситься до суб'єктного складу осіб, з якими відповідно до закону підприємства питного водопостачання безпосередньо повинні укладати договори про надання відповідних послуг.

Щодо приписів Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-ІV у редакції Закону від 1198-VІІ від 10.04.2014 , то ст. 29 доповнено новою частиною, а саме: договір про надання послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з централізованого постачання гарячої води, послуг з водовідведення (з використанням внутрішньо будинкових систем) у багатоквартирному будинку укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та виконавцями цих послуг .

У відповідності до п. 1.4 Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді, затв. наказом Держжитлокомунгоспу України від 25.04.2005 № 60, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 19.05.2005 за № 541/10821, виконавець житлово-комунальних послуг визначається органами місцевого самоврядування, крім випадків коли власник (власники) житлових будинків бажає (бажають) визначити виконавця житлово-комунальних послуг самостійно.

Як свідчать матеріали справи, ні позивач, ні відповідач не визначені виконавцями послуг у будинку № 8, в м. Луганськ по вул. 41-ий квартал.

В обгрунтування позову позивач посилається на рішення Луганської міської ради від 24.04.2014 № 42/24 "Про деякі питання щодо надання пільг та субсидій мешканцям житлових будинків, у яких створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи), у додатку до якого до Переліку об'єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельних кооперативів, які виконують функції управителя в т.ч. вказано ОСББ "Гудок".

Але у зв'язку з тим, що матеріалами справи не підтверджується наявність у відповідача статусу управителя, суд не приймає до уваги вказане рішення на підставі ч. 2 ст. 4 ГПК України.

За таких обставин у задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір в сумі 1218 грн. 00 коп. покладається на позивача.

У судовому засіданні відповідно до ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керуючись ст. ст. 4, 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

1. У задоволенні позову Луганського міського комунального підприємства "Теплокомуненерго" до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гудок", м. Луганськ про спонукання відповідача укласти договір № 909-ТЭ/9-13 на поставку теплової енергії в і д м о в и т и.

2. Судові витрати покласти на позивача.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складене 26.05.2014.

Головуючий Н.М.Зюбанова

Суддя А.П.Середа

Суддя О.С.Фонова

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення20.05.2014
Оприлюднено29.05.2014
Номер документу38866851
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/517/14

Ухвала від 27.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Радіонова О.О.

Рішення від 20.05.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 07.05.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 22.04.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 08.04.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 27.03.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 11.03.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 21.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні