Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 травня 2014 р. № 820/8058/14
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заічко О.В., розглянувши у порядку скороченого провадження адміністративну справу за адміністративним позовом
Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі Харківської області до Фермерського господарства "Лан-М" про стягнення заборгованості, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Харкова, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Фермерського господарства "Лан-М", в якому просить суд стягнути з відповідача заборгованість в сумі 3895, 15 грн. на користь управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі Харківської області.
В обґрунтування позову зазначив, що відповідач знаходиться як платник страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та платник єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування в Управлінні Пенсійного фонду України в Шевченківському районі Харківської області та має заборгованість по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до п. "в" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" в сумі 3895,15 грн.
Позивач зазначає, що заборгованість Фермерського господарства "Лан-М" перед управлінням Пенсійного фонду України в Шевченківському районі по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених ОСОБА_1 та ОСОБА_2 відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» у розмірі 3895,15 грн.
Відповідач не виконав вимоги чинного законодавства, оскільки сума існуючої заборгованості ним не сплачена.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 20.05.2014 року відкрито скорочене провадження по справі.
Відповідно до ч. 4 ст. 183-2 КАС України, суддя розглядає справу в порядку скороченого провадження одноособово, без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Копія ухвали про відкриття скороченого провадження від 20.05.2014 року була надіслана відповідачу рекомендованим листом зі зворотнім повідомленням за адресою, внесеною до відповідного державного реєстру.
Конверт разом із вищезазначеною ухвалою повернулись до суду 26.05.2014 року з відміткою "за зазначеною адресою не значиться", тобто ухвала не вручена адресату з незалежних від суду причин.
Враховуючи положення ч.11 ст.35 КАС, відповідач є належним чином повідомлений про наслідки неподання заперечень проти позову та необхідних документів або заяви про визнання позову до суду, з огляду на що суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини, дослідивши матеріали справи, приходить до висновку про задоволення позову, виходячи з наступного.
За матеріалами справи судом встановлено, що Фермерське господарство "Лан-М" (далі по тексті - ФГ "Лан-М") знаходиться як платник страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та платник єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування в Управлінні Пенсійного фонду України в Шевченківському районі Харківської області.
Працівникам відповідача було призначено пенсію за віком на пільгових умовах на підставі довідок підприємства.
Судом з'ясовано, що заборгованість Фермерського господарства "Лан-М" перед управлінням Пенсійного фонду України в Шевченківському районі по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених ОСОБА_1 та ОСОБА_2 відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» у розмірі 3895,15 грн.
Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі Харківської області направляло відповідачу повідомлення для відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, проте відповідачем сума заборгованості по теперішній час не сплачена.
Як встановлено приписами ст. 19 Конституції України відповідач - суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти тільки на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 2.1 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України № 8-2 від 30.04.2002 року, одним з основних завдань управління є збирання та акумулювання в районі (місті) внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та інших коштів, призначених для пенсійного забезпечення, ведення їх обліку.
Відповідно до преамбули Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV (далі - Закон № 1058) останній визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.
Отже, спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються нормами Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV (далі - Закон № 1058) та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною другою розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України № 1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом (до набрання чинності Закону України № 1058 діяв Закон України № 400). Згідно з абзацом 4 пункту 1 статті 2 Закону України № 400, для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення", за ставкою 100 відсотків від об'єкта оподаткування.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами Закону України № 1058-IV у разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (надалі - Закон України «Про пенсійне забезпечення»).
У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 Закону України № 1058-IV. При цьому, зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до 01.01.2004, тобто до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пільгових пенсій. Підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.
При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
На момент набрання чинності Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», питання щодо відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту «б» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» було врегульовано Законом України від 26.06.1997 року «Про збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», відповідно пунктів 1 та 2.
Згідно абз. 4 п.1 ст. 2 Закону України «Про збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Відповідно абз. 3 п.1 ст. 4 Закону України «Про збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» встановлена ставка збору у розмірі 100 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону.
Оскільки судом встановлено, що спір стосується стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту «б - з» частини першої статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», суд вважає, що на відповідача у справі покладений обов'язок щодо покриття витрат на виплату та доставку пенсій таким особам.
Порядок відшкодування підприємством витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах встановлено Інструкцією «Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України», затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України №21-1 від 19.12.2003 року, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України №64/8663 від 16.01.2004 року.
Відповідно до ст. 6 Інструкції "Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України" (далі - Інструкція) передбачається відшкодування витрат Пенсійному фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" № 1058.
Згідно з п. 6.2 Інструкції витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій покриваються підприємством, на якому працювали застраховані особи.
Згідно пункту 6.4 вказаної Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у повідомленнях про розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», які надсилаються підприємствами до 20-го січня поточного року протягом десяти днів з новопризначених пенсій.
Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, що визначено пунктом 6.8 Інструкції.
Відповідно до п. 6.10 Інструкції, відшкодування сум і фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцем його реєстрації.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи відповідні розрахунки у встановлений Законом термін у добровільному порядку відповідачем не виконані.
Так, з матеріалів справи вбачається, що в СФГ "Лан-М" трактористом працював ОСОБА_1, йому була видана довідка про підтвердження стажу, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах. Зазначена довідка підписана керівником господарства - Макєєвим В.І. (а.с. 5). По рішенню Шевченківського районного суду 20.08.2012 року Управлінням ПФУ з 18.12.2011 ОСОБА_1, відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», була призначена пенсія на підставі п. "в" ст. 13 ЗУ "Про пенсійне забезпечення". При призначенні до пільгового стажу був зарахований стаж роботи в АТЗТ "Світло шахтаря", ФГ "Лан-М" та ПП «Лан-М» і відповідно розподілено витрати на виплату і доставку пенсій між цими підприємствами, пропорційно набутому пільговому стажу.
Таким чином, пільговий стаж роботи на підприємстві відповідача, врахований при обчисленні пенсії - 2 роки 6 місяців 27 днів. Загальний місячний розмір пенсії 1201 грн. 35 коп. Частка плати підприємства відповідача 12,88 %, місячний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсії складає 154 грн.73 коп. (а.с.7).
Позивач зазначає, що на час призначення пенсії ОСОБА_1 в УПФУ була наявна інформація, що ФГ «Лан-М» сплачує фіксований сільськогосподарський податок, що підтверджується матеріалами справи, а тому витрати на виплату і доставку пільгових пенсій не підлягали відшкодуванню, відповідно до п.п.6.1 п.6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, яка затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. № 21-1.
У 2012-2013 відповідач перебував на спрощеній системі оподаткування - сплачував єдиний податок (є платником єдиного податку і в 2014 році), але жодним чином не повідомив про це УПФУ.
З того часу, як підприємство відповідача перейшло на єдиний податок, він повинен відшкодовувати витрати на виплату і доставку пільгових пенсій. Про перехід ФГ "Лан-М" на спрощену систему оподаткування УПФУ дізналося лише у 15.01.2014 році, у зв'язку із чим позивач надіслав відповідачу розрахунки витрат на виплату і доставку пільгової пенсії ОСОБА_1, починаючи з вересня 2012 року.
Управлінням ПФУ на адресу підприємства відповідача надсилаються розрахунки фактичних витрат на виплату і доставку пенсії ОСОБА_1, але листи повертались не отриманими (а.с. 8, 11).
Позивач зазначає, що отримано лише розрахунок з березня 2014 року (відмітка пошти 15.03.2014), але відповідач і далі не сплачує витрати на виплату і доставку пільгової пенсії, призначеної ОСОБА_1
За матеріалами справи судом також з'ясовано, що 04.03.2014 року до УПФУ звернувся за призначенням пенсії ОСОБА_4, який також працював у ФГ "Лан-М" та надав пільгову довідку, підписану керівником підприємства - Макєєвим В.І. (а.с. 6).
Судом встановлено, що в березні 2014 року ОСОБА_4 була призначена пенсія за віком на пільгових умовах, відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень ЗУ "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" на підставі п. "в" ст. 13 ЗУ "Про пенсійне забезпечення" починаючи з 11.02.2014 року. При призначенні пенсії до пільгового стажу був зарахований стаж роботи в АТЗТ "Світло шахтаря", ФГ "Лан-М", ТОВ "Перфекта Д" та ХТЗ ім. С. Орджонікідзе. Відповідно до цих даних УПФУ розподілено витрати на виплату і доставку пенсій між зазначеними підприємствами, пропорційно набутому пільговому стажу. Пільговий стаж роботи ОСОБА_4 на підприємстві відповідача, який врахований при обчисленні пенсії - складає 3 роки 04 міс 01 день (3 р. 4,03 міс.). Загальний місячний розмір пенсії становить 1815,78 грн. Частка плати підприємства - відповідача складає 16,68 %, місячний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсії складає 302 грн.87 коп.(а.с. 13).
Управлінням ПФУ в шевченківському районі Харківської області 26.03.2014 року на адресу відповідача був направлений розрахунок фактичних витрат на виплату і доставку пенсії ОСОБА_4, але лист повернувся до позивача не врученим, 15.04.2014 року був направлений повторно, але також повернувся не врученим (а.с.16).
Між тим, позивач повідомив суд про те, що підприємство веде діяльність та є платником єдиного внеску.
Суд зазначає, що суми, зазначені в розрахунках, відповідачем не оскаржено та на теперішній час не сплачено, тому фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій складають 3895,15 грн.
Відповідачем не надано до суду доказів щодо сплати суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Враховуючи викладене вище, беручи до уваги той факт, що відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона належними і достатніми доказами повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд вбачає достатньо підстав для задоволення позову.
Враховуючи вимоги ч. 4 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати у цій справі не підлягають стягненню з відповідача, оскільки у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Частиною 1 статті 256 КАС України встановлено, що негайно виконуються постанови суду, прийняті в порядку скороченого провадження.
На підставі викладеного, керуючись п.5 ч.2 ст. 17, 71, 86, 94, 158, 159, 160-164, 183-2, 186, 254, 256Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі Харківської області до Фермерського господарства "Лан-М" про стягнення заборгованості - задовольнити.
Стягнути з Фермерського господарства "Лан-М" (код ЄДРПОУ 25609601; 63650, обл. Харківська, Шевченківський район, с. Петропілля) заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в сумі 3895,15 грн. (три тисячі вісімсот дев'яносто п'ять грн. 15 коп.) на користь управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі Харківської області (код ЄДРПОУ 22645370; юридична адреса; 63601, обл. Харківська, смт. Шевченково, вул. Лермонтова, б. 7) на р/р N 25604302507; МФО 350181 в Куп'янському відділенні Ощадбанку.
Постанова, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною та підлягає негайному виконанню.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня отримання копії постанови.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строків для подачі апеляційної скарги, в порядку встановленому ст. 254 КАС України.
Суддя Заічко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2014 |
Оприлюднено | 29.05.2014 |
Номер документу | 38889277 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Заічко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні