Копія
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 травня 2014 р. справа №818/1064/14
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бондаря С.О.
за участю секретаря судового засідання - Мамонтової К.В.
представника позивача - ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №818/1064/14
за позовом ОСОБА_2
до управління Держземагенства в Охтирському районі Сумської області
про зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом до управління Держземагенства в Охтирському районі Сумської області про зобов'язання управління Держземагенства в Охтирському районі Сумської області у відповідності до вимог Закону України "Про Державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051, вчинити дії по державній реєстрації земельної ділянки площею 0,0421 га для ведення садівництва, яка розташована за межами населених пунктів на території Бакирівської сільської ради Охтирського району Сумської області. Свої вимоги мотивує тим, що розпорядженням голови Охтирської райдержадміністрації Сумської області від 09.08.2011 №443 позивачу був наданий дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,05 га у власність для ведення садівництва із земель державної власності. На підставі вказаного розпорядження, підприємством «Гео-Сервіс» розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0421 га у власність ОСОБА_2 для ведення садівництва на території Бакирівської сільської ради Охтирського району Сумської області. Проект землеустрою був погоджений з відповідними контролюючими органами. Таким чином, Охтирська райдержадміністрація в межах своїх повноважень розпорядилась даною земельною ділянкою та передала її позивачу у власність. Згідно ст. 126 Земельного кодексу України, в редакції, яка діяла до 01.01.2013, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом. Проте, до вказаної дати позивач державного акту на земельну ділянку не отримав. Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». В абз. 5 частини 1 статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що заява про державну реєстрацію прав власності на земельну ділянку, права оренди земельної ділянки державної або комунальної власності за письмовою заявою правонабувача може подаватися державним кадастровим реєстратором, який здійснив державну реєстрацію такої земельної ділянки. Отже, для реєстрації права власності на земельну ділянку, відомості про неї підлягають внесенню до Державного земельного кадастру. З метою реєстрації права власності на земельну ділянку, позивач неодноразово звертався до управління Держземагентства в Охтирському районі Сумської області, службовою особою якого є державний кадастровий реєстратор. Проте, посилаючись на те, що згідно висновку державної експертизи землевпорядної документації від 05.04.2012 № 113 Головного управління Держкомзему у Сумській області, проект землеустрою отримав негативну оцінку, позивачу відмовлено у реєстрації права власності на земельну ділянку. На думку позивача, управлінням Держземагенства в Охтирському районі не враховано, що згідно діючого законодавства існує обов'язкова, вибіркова та добровільна експертизи. Під час виготовлення проекту землеустрою була проведена добровільна експертиза за ініціативою позивача, яка не є обов»язковою, і висновки якої не можуть бути підставою для відмови у державній реєстрації земельної ділянки.
Управління Держземагенства в Охтирському районі Сумської області, заперечуючи проти позову, свою позицію обґрунтовує тим, що питання державної реєстрації земельної ділянки врегульовується статтею 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (далі - Закон) та Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051. Згідно з пунктом 107 Порядку державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку. Відповідно до пункту 109 Порядку державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою:, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у документація після доопрацювання підлягає повторній експертизі на загальних підставах. ОСОБА_2 було рекомендовано направити повторно проект землеустрою на державну експертизу та після отримання позитивного висновку передати до архіву Управління Держземагентства.
Представник позивача ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представник відповідача надіслав на адресу суду клопотання про розгляд справи за його відсутністю.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача, вивчивши письмові матеріали справи, вважає, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
В судовому засіданні встановлено, що розпорядженням голови Охтирської райдержадміністрації Сумської обл. від 09.08.2011р. № 443 ОСОБА_2 був наданий дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,05 га у власність для ведення садівництва із земель державної власності.
На підставі вказаного розпорядження, малим колективним підприємством «Гео-Сервіс», яке має відповідний дозвіл на даний вид робіт, у відповідності до вимог Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій», розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0421 га у власність ОСОБА_2 для ведення садівництва на території Бакирівської сільської ради Охтирського району Сумської області.
Проект землеустрою був погоджений відділом регіонального розвитку містобудування та архітектури Охтирської райдержадміністрації (висновок від 31.08.2011 № 80), Охтирською районною санітарно-епідеміологічною станцією (висновок від 08.09.2011 № 1897), управлінням культури і туризму Сумської облдержадміністрації (висновок від 12.09.2011 № 16/213), Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Сумській області (висновок від 25.11.2011р. №892), відділом Держкомзему в Охтирському районі Сумської області (висновок від 26.12.2011 р. №1617), районною комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою (висновок від 28.12.2011 № 8).
У відповідності до ст.186-1 Земельного кодексу України (в редакції на час надання вищевказаних висновків), для розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, в районах та містах обласного значення, містах Києві та Севастополі функціонують постійно діючі комісії. До повноважень Комісії належить забезпечення погодження документації із землеустрою відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Документація із землеустрою, погоджена Комісією, вважається такою, що погоджена органами, представники яких входять до її складу.
Враховуючи вищевказані висновки та у відповідності до ст. ст. 13, 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст. ст. 17, 35, 125, 126, п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, головою Охтирської районної державної адміністрації було прийнято розпорядження від 09.02.2012 року №70, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 для ведення садівництва на території Бакирівської сільської ради Охтирського району Сумської області, та передано гр. ОСОБА_2 у власність земельну ділянку площею 0,0421 га для ведення садівництва із земель державної власності за межами населених пунктів на території Бакирівської сільської ради Охтирського району Сумської області.
Згідно ст.ст. 17, 122 Земельного кодексу України (в редакції на час прийняття вказаного розпорядження), до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла на час прийняття розпорядження і дії на даний час) встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Таким чином, Охтирська райдержадміністрація в межах своїх повноважень розпорядилась даною земельною ділянкою та передала її ОСОБА_2 у власність.
За приписами ст. 126 Земельного кодексу України, в редакції, яка діяла до 01.01.2013р., право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом.
До вказаної дати, позивач не отримав державного акту на передану йому у власність земельну ділянку.
Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України, в редакції, яка діє з 01.01.2013р., право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Абзацом 5 частини 1 статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що заява про державну реєстрацію прав власності на земельну ділянку, права оренди земельної ділянки державної або комунальної власності за письмовою заявою правонабувача може подаватися державним кадастровим реєстратором, який здійснив державну реєстрацію такої земельної ділянки.
Отже, для реєстрації права власності на земельну ділянку, відомості про неї підлягають внесенню до Державного земельного кадастру.
У відповідності до ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр», Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно ч. 1 ст. 9 вказаного Закону внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюється кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_2, з метою реєстрації права власності на надану йому ділянку, неодноразово звертався до управління Держземагентства в Охтирському районі Сумської області, службовою особою якого є державний кадастровий реєстратор.
Проте, посилаючись на висновок державної експертизи землевпорядної документації від 05.04.2012р. № 113 Головного управління Держкомзему у Сумській області, згідно якої, проект землеустрою отримав негативну оцінку, позивачу було відмовлено у реєстрації права власності на земельну ділянку.
На думку суду, дії відповідача щодо відмови позивачу у реєстрації права власності на земельну ділянку є не обґрунтованими, з огляду на таке.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» встановлені форми державної експертизи: обов'язкова, вибіркова та добровільна.
Статтею 11 цього Закону визначено, що добровільна державна експертиза проводиться за ініціативою замовника або розробника об'єкта експертизи щодо об'єктів, які не підлягають обов'язковій державній експертизі.
Тобто, форми експертизи добровільна та обов'язкова є взаємовиключними. Добровільна експертиза проводиться щодо об'єктів, які не підлягають обов'язковій експертизі, і навпаки.
Згідно висновку державної експертизи землевпорядної документації від 05.04.2012р. № 113 (пункт 7), вказана форма проведення державної експертизи - добровільна.
Дана експертиза проекту землеустрою проводилась на замовлення землевпорядної організації, яка здійснювала виготовлення проекту (МКП «Гео - Сервіс») та згідно висновку відділу Держкомзему в Охтирському районі Сумської області від 26.12.2011 року №1617. Цим висновком відділ погодив проект землеустрою та рекомендував подати його на державну землевпорядну експертизу.
За приписами ч. 8 ст. 118 Земельного кодексу України, в редакції на час проведення експертизи, розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою. Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту. У разі, якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект землеустрою подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи.
Статтею 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» визначені випадки обов'язкової державної експертизи.
Зі змісту даної норми, а також статті 11 цього Закону, яка встановлює, що добровільна експертиза проводиться щодо об'єктів, які не піддягають обов'язковій експертизі, вбачається, що проект землеустрою про відведення ОСОБА_2 земельної ділянки обов'язковій державній експертизі не підлягав.
Тому у висновку районної комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою від 28.12.2011р. №8 не вказувалось про направлення проекту землеустрою на державну експертизу.
Суд також зазначає, що згідно пункту 110 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051, для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору подається, зокрема, оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації, у разі коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації).
Тобто, вказаним Порядком встановлено, що висновок державної експертизи землевпорядної документації надається лише у випадку коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі.
У даному випадку землевпорядна документація не підлягала обов'язковій державній експертизі.
Отже, відмова позивачу у державній реєстрації земельної ділянки Державним кадастровим реєстратором у зв»язку з негативним висновком добровільної експертизи землевпорядної документації, яка не є обов»язковою для пред»явлення реєстратору, є необґрунтованою.
Крім того, Охтирська райдержадміністрація в межах своїх повноважень, встановлених у статтях 17, 116, 118, 122 Земельного кодексу України, розпорядженням від 09.02.2012р. № 70 передала вищевказану земельну ділянку мені у власність.
Також, згідно ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни набувають право власності на земельні ділянки із земель державної власності за рішенням органів виконавчої влади в межах їх повноважень.
Тому право власності на надану позивачу земельну ділянку підлягає державній реєстрації.
Відповідно до вимог ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Управління Держземагенства в Охтирському районі Сумської області, як суб'єкт владних повноважень, не довело правомірності відмови у державній реєстрації земельної ділянки.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне зобов"язати управління Держземагенства в Охтирському районі Сумської області у відповідності до вимог Закону України "Про Державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051, вчинити дії по державній реєстрації земельної ділянки площею 0,0421 га для ведення садівництва, яка розташована за межами населених пунктів на території Бакирівської сільської ради Охтирського району Сумської області.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов ОСОБА_2 до управління Держземагенства в Охтирському районі Сумської області про зобов'язання вчинити дії - задовольнити.
Зобов"язати управління Держземагенства в Охтирському районі Сумської області (42700, Сумська область, м.Охтирка, вул.Чкалова, 27-А, код ЄДРПОУ 38288656) у відповідності до вимог Закону України "Про Державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051, вчинити дії по державній реєстрації земельної ділянки площею 0,0421 га для ведення садівництва, яка розташована за межами населених пунктів на території Бакирівської сільської ради Охтирського району Сумської області.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя (підпис) С.О. Бондар
Повний текст постанови виготовлений 26 травня 2014 року.
З оригіналом згідно:
Суддя С.О. Бондар
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2014 |
Оприлюднено | 02.06.2014 |
Номер документу | 38907947 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.О. Бондар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні