ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВв, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
27 травня 2014 року Справа № 913/858/14
Провадження №1н/913/858/14
За позовом позивача фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, м. Красний Луч Луганської області
до 1-го відповідача - Краснолуцької міської ради Луганської області
2-го відповідача - Виконавчого комітету Краснолуцької міської ради Луганської області
про визнання незаконними та скасування рішень
Суддя Зюбанова Н.М.
Секретар судового засідання Колпакова Г.О.
В засіданні брали участь:
від позивача -ОСОБА_2, представник за довіреністю від 07.03.2014;
від відповідачів - Хижняк М.В., представник за довіреностями від 03.04.2014 №№ 424/416, 1/931 ;
Суть спору: про визнання незаконними та скасування рішення Краснолуцької міської ради Луганської області від 27.11.2012 № 176 "Про відміну рішення 57-ї сесії 5-го скликання Краснолуцької міської ради № 48/1-17, 48/1-18, 48/1-19, 48/1-20 від 11.08.2010 р. "Про попереднє погодження місця розташування малої архітектурної форми та надання фізичним особам-підприємцям дозволу на розміщення малої архітектурної форми у АДРЕСА_1" та рішення виконавчого комітету Краснолуцької міської ради Луганської області від 28.03.2013 № 96 "Про демонтаж малої архітектурної форми, розташованої по АДРЕСА_1".
Відповідач у відзиві на позовну заяву проти задоволення позову заперечує, посилаючись на те, що оспорювані позивачем рішення є законними та обґрунтованими.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, суд дійшов до наступного.
Так, господарський суд розглядає дану справу по суті вимог та вважає її підвідомчою господарському суду з огляду на наступне.
Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам (п. 1.2.4 постанови пленуму ВГСУ від 17.05.11 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").
Як встановлено судом при розгляді справи, 11.08.2010 року Краснолуцька міська рада (1-ий відповідач) на підставі заяви позивача прийняла рішення № 48/1-17, № 48/1-18, № 48/1-19, № 48/1-20, а також 20.10.2010 року № 83/1-17, № 83/1-16, № 83/1-18, якими попередньо погодила для фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 місця розташування малої архітектурної форми - стаціонарних торгових павільйонів на земельній ділянці орієнтовною площею 30 кв.м. у АДРЕСА_1.
Відповідно до п. 1.1 вказаних рішень ОСОБА_1 було зобов'язано подати відповідні документи до Краснолуцької міської ради для прийняття рішення щодо розміщення малої архітектурної форми та укладення договору особистого строкового сервітуту, тому позивач звернувся до спеціалізованого підприємства з виконання топографо-геодезичних, картографічних робіт, для виготовлення паспортів прив'язки малої архітектурної форми - стаціонарних торгових павільйонів.
Як свідчать матеріали справи, рішеннями від 20.10.2010 № 83/2-1, № 83/2-2, № 83/2-3, № 83/2-4 та від 16.03.2011 № 115/2-23, № 115/2-24, № 115/2-25 Краснолуцька міська рада надала фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 дозволи на розміщення малих архітектурних форм та укладення договорів особистого строкового сервітуту стаціонарних торгових павільйонів (кожен площею 30 кв.м.) у АДРЕСА_1, строком до 20.10.2015 року та 16.03.2016 відповідно.
На підставі вказаних рішень між територіальною громадою м. Красний Луч Луганської області та позивачем було укладено договори особистого строкового сервітуту для розміщення малої архітектурної форми для провадження підприємницької діяльності від 04.05.2011 року № 7 - № 13, на земельні ділянки площею 30 м.кв. за адресою: АДРЕСА_1, які додані до справи.
Правове регулювання права земельного сервітуту здійснюється главою 16 Земельного кодексу, згідно зі ст. 98 якого, зокрема, право земельного сервітуту - це право власника або землекористувача земельної ділянки на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою (ділянками); земельні сервітути можуть бути постійними і строковими.
Втім, 27.12.2012 року Краснолуцька міська рада прийняла рішення за № 176, яким скасувала рішення 57-ої сесії 5-го скликання № 48/1-17, № 48/1-18, № 48/1-19 та № 48/1-20, а 28.03.2013 виконавчим комітетом Краснолуцької міської ради (2-им відповідачем) прийнято рішення № 96 , яким позивача зобов'язано демонтувати МАФ, розташований по АДРЕСА_1 в строк до 01.05.2013 року.
Позивач, не погоджуючись з зазначеними рішеннями, звернувся до суду з позовними вимогами про визнання їх незаконними та скасування, посилаючись на ч. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування", згідно з якою акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними у судовому порядку.
Оцінивши обставини справи, додатково надані сторонами документи, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а позов таким, що підлягає повному задоволенню, з огляду на наступне.
Так, відповідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
З матеріалів справи вбачається, що спірні правовідносини сторін виникли через прийняття 27.11.2012 1-им відповідачем на підставі ст. 12, п. 12 розділу Х Земельного Кодексу України та ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення № 176 (арк.. справи 48) з тих підстав, як зазначено у ньому, що мали місце скарги мешканців будинку, в районі якого розташовані належні позивачу малі архітектурні форми.
Відповідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як вбачається зі змісту рішення від 27.12.2012 року № 176, при його прийнятті міська рада взагалі не зробила посилань на норми чинного законодавства, яким, на її думку, суперечить скасоване рішення.
Вказані у рішенні ст. 12, п. 12 розділу Х Земельного Кодексу України та ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" не передбачають права органу місцевого самоврядування скасовувати раніше прийняті рішення.
Суд звертає увагу сторін на Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року по справі № 7рп/2009 за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ч. 2 ст. 19, ст. 144 Конституції України, ст. 25, ч. 14 ст. 46, ч. 1, ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", у якому наголошується, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення, тому ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання.
Тому рішення Краснолуцької міської ради від 27.11.2012 № 176 "Про відміну рішення 57-ї сесії 5-го скликання Краснолуцької міської ради № 48/1-17, 48/1-18, 48/1-19, 48/1-20 від 11.08.2010 р. "Про попереднє погодження місця розташування малої архітектурної форми та надання фізичним особам-підприємцям дозволу на розміщення малої архітектурної форми у АДРЕСА_1" є незаконним.
Щодо рішення виконавчого комітету Краснолуцької міської ради від 28.03.2013 року № 96 "Про демонтаж малої архітектурної форми, розташованої по АДРЕСА_1", то воно також є таким, що порушує права позивача на законне розміщення МАФ згідно рішення № 48/1-19 від 11.08.2010.
Так, у рішенні № 96 від 28.03.2013 (арк. справи 49) зазначається, що воно приймається на підставі подання прокурора м. Красний Луч від 21.11.2012 року № 07-4128, ухваленого за результатами проведеної перевірки додержання вимог законодавства при розміщенні малої архітектурної форми, за скаргою мешканців будинку АДРЕСА_1.
За змістом подання йдеться про порушення вимог п. 27 "Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони", затв. постановою КМ України від 30.03.1994 року № 198, оскільки металевий торговельний контейнер розташований фактично по краю проїзної частини АДРЕСА_1, при мінімально необхідній відстані від краю проїзної частини 5 м. Також зазначається про порушення вимог п. 4.3.15 Правил безпеки систем газопостачання України.
Втім, як свідчать матеріали справи, Краснолуцька міська рада за результатами розгляду вищевказаного подання 13.12.2012 року надала відповідь, що комісійно виходом на місце було встановлено, що МАФ за відповідною адресою встановлений без фундаменту з вирівнюванням земельної ділянки з використанням дикого каміння, з додержанням охоронної зони 2 м. від газової труби, згідно постанови КМ України № 982 від 26.08.2009. Згідно акту перевірки вказаної земельної ділянки від 14.10.2012 року порушень не виявлено.
Також за листом філії Краснолуцького міжрайонного управління по експлуатації газового господарства ПАТ "Луганськгаз" від 22.10.2012 року № 443 надано інформацію, що при розміщенні торговельних павільйонів за адресою: АДРЕСА_1 відстань (2 метри) від осі газопроводу до стіни павільйону витримано, тобто вимоги п. 4.3.15 "Правил безпеки систем газопостачання України" не порушені.
За актом перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 03.12.2012 року, Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Луганській області встановлено, що за адресою: АДРЕСА_1 одноповерхові споруди збудовані з легких метало-профільних панелей, торговельні павільйони встановлені відповідно до паспортів прив'язки.
Суд звертає увагу 2-го відповідача, що, зобов'язуючи позивача демонтувати МАФ, він не звернув уваги на те, є чинними рішення Краснолуцької міської ради від 20.10.2010 року за № 83/2-1, № 83/2-2, № 83/2-3, № 83/2-4, та від 16.03.2011 року за № 115/2-23, № 115/2-24, № 115/2-25, на підставі яких було укладено договори особистого строкового сервітуту для розміщення малої архітектурної форми, які укладені між 1-им відповідачем та позивачем.
Крім цього, суд погоджується з доводами позивача про те, що при прийнятті цього рішення виконавчий комітет Краснолуцької міської ради вийшов за межі повноважень, наданих йому чинним законодавством.
Так, посилання в оспорюваному рішенні від 28.03.2013 року № 96 на ст. 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є необґрунтованим та безпідставним, оскільки вона регулює повноваження у галузі будівництва, в той час, коли стаття 52 вказаного Закону визначає повноваження виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради (у разі її створення), які можуть розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради, при цьому:
- попередньо розглядає проекти місцевих програм соціально-економічного і культурного розвитку, цільових програм з інших питань, місцевого бюджету, проекти рішень з інших питань, що вносяться на розгляд відповідної ради;
- координує діяльність відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників;
- має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.
На підставі викладеного суд погоджується з доводами фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, що оспорюваними ним рішеннями порушуються його права користування земельними ділянками, оформленими земельними сервітутами.
У відповідності до ст. 152 ЗК України, яка визначає способи захисту прав на земельні ділянки, до останніх відноситься визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно з ч.1 ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
За приписами ч. 2 ст. 144 Конституції України акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними у судовому порядку.
Щодо способу захисту, обраного позивачем у вигляді визнання рішень незаконними та їх скасування, то суд, задовольняючи позов, визнає їх недійсними з урахуванням ст. 20 ГК України та ст. ст. 152, 155 ЗК України, оскільки такі вимоги тотожні за своєю правовою природою та підлягають розглядові господарським судом (з урахуванням інформаційного листа ВГСУ від 14.08.2007 № 01-8/675).
За таких обставин позов підлягає повному задоволенню та рішення Краснолуцької міської ради Луганської області від 27.11.2012 № 176 та рішення виконавчого комітету Краснолуцької міської ради Луганської області від 28.03.2013 № 96 підлягають визнанню недійсними.
Судові витрати по сплаті судового збору за даною справою у розмірі по 1218 грн. 00 коп. за кожну з позовних вимог покладаються на відповідачів згідно до ст. 49 ГПК України та стягуються на користь позивача.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним рішення Краснолуцької міської ради від 27.11.2012 року № 176 "Про відміну рішення 57-ої сесії 5-го скликання Краснолуцької міської ради № 48/1-17, 48/1-18, 48/1-19, 48/1-20 від 11.08.2010 року "Про попереднє погодження місця розташування малої архітектурної форми та надання фізичним особам- підприємцям дозволу на розміщення малої архітектурної форми у АДРЕСА_1".
3. Визнати недійсним рішення виконавчого комітету Краснолуцької міської ради від 28.03.2013 року № 96 "Про демонтаж малої архітектурної форми, розташованої по АДРЕСА_1".
4. Стягнути з Краснолуцької міської ради Луганської області, м. Красний Луч Луганської області, вул. Комуністична, б. 33, ідент. код 26180502 на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (р.н. ІНФОРМАЦІЯ_1), АДРЕСА_2, ідент. номер НОМЕР_1 - 1218 грн. 00 коп. судового збору, видати на виконання наказ позивачу після набрання рішенням законної сили.
5. Стягнути з виконавчого комітету Краснолуцької міської ради Луганської області, м. Красний Луч Луганської області, вул. Комуністична, б. 33, ідент. код 04051945 на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (р.н. ІНФОРМАЦІЯ_1), АДРЕСА_2, ідент. номер НОМЕР_1 - 1218 грн. 00 коп. судового збору, видати на виконання наказ позивачу після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складене 02.06.2014.
Суддя Н.М.Зюбанова
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2014 |
Оприлюднено | 04.06.2014 |
Номер документу | 38984085 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Зюбанова Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні