ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВв, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
27 травня 2014 року Справа № 913/810/14
Провадження №1пн/913/810/14
За позовом позивача - Обласного комунального підприємства "Компанія "Луганськвода"
до відповідача - Об'єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку "Пошук", м. Луганськ
про спонукання відповідача укласти договір
Суддя Зюбанова Н.М.
Секретар судового засідання Колпакова Г.О.
В засіданні брали участь:
від позивача - Шликова О.А., юрисконсульт за довіреністю від 20.12.2013 № 601;
від відповідача - Малахова Ю.В., голова правління;
Морозов С.І., представник за довіреністю від 27.05.2014 б/н;
Суть спору: про спонукання відповідача укласти договір № 585 на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення за проектом від 25.10.2013 у редакції позивача.
На підставі ст. 77 ГПК України у судовому засіданні 22.05.2014 було оголошено перерву до 27.05.2014 , 14-30.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши представників сторін, суд дійшов до наступного.
Так, загальний порядок укладання господарських договорів визначений ст. 181 ГК України та полягає у наступному. Господарський договір за загальним правилом виклада ється у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скрі пленого печатками. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний доку мент, він надається другій стороні у двох примірниках.
Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформлює договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.
Відповідно до ч. 4 ст. 179 ГК України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору у т.ч. на підставі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, а ч. 7 вказаної статті передбачено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Згідно з ч. 1 ст. 19 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002 № 2918-ІІІ послуги з питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання на підставі договору з об'єднаннями співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельними кооперативами та іншими об'єднаннями власників житла, яким передано право управління багатоквартирними будинками та забезпечення надання послуг з водопостачання та водовідведення на підставі укладених ними договорів.
Також згідно з п. 1 ст. 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.
Як свідчать матеріали справи, у жовтні 2013 року позивач - Обласне комунальне підприємство "Компанія "Луганськвода" - надіслав на адресу відповідача проект договору № 585 на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення від 25.10.2013 з додатками та пропозицією укладання у строки, передбачені законодавством, але відповідач договір не уклав, про причини відмови не повідомив.
Оскільки встановлений строк для надіслання відповіді сплинув, позивач звернувся до суду, тому між сторонами у справі є спір на стадії укладення договору на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, можливість передачі якого до суду передбачена ст. 187 ГК України (договір є обов'язковим на підставі закону).
У запереченнях на позов відповідач вимоги ОКП "Компанія "Луганськвода" відхиляє з посиланням на те, що письмову пропозицію про укладення договору у встановленому законом порядку об'єднання не отримувало.
Позивач за листом від 06.05.2014 у відповідних поясненнях посилається на те, що об'єднання відповідача виконує функції управителя на підставі п. 1 рішення Луганської міської ради від 24.04.2014 № 42/24 "Про деякі питання щодо надання пільг та субсидій мешканцям житлових будинків, у яких створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи)". За змістом вказаного рішення об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельним кооперативам делеговано виконання функцій управителя щодо здійснення розрахунків передбачених законом пільг та субсидій мешканцям житлових будинків, у яких зазначені юридичні особи є управителями, по оплаті житлово-комунальних послуг шляхом передачі зазначеним об'єднанням (кооперативам) встановлених державних дотацій (субвенцій) на фінансування субсидій на житлово-комунальні послуги, компенсаційних коштів за надані пільги по оплаті житлово-комунальних послуг мешканцям.
Встановивши фактичні обставини справи, оцінивши доводи сторін, суд вважає вимоги позивача необгрунтованими, а позов таким, у задоволенні якого слід відмовити,виходячи з наступних підстав.
Так, правове регулювання правовідносин, пов'язаних з водопостачанням та водовідведенням здійснюється Законом України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002 № 2918-ІІІ. За приписами ст. 1 вказаного Закону централізоване водовідведення - це господарська діяльність з водовідведення та очищення комунальних та інших стічних вод за допомогою комплексу об'єктів, споруд, колекторів, трубопроводів, пов'язаних з єдиним технологічним процесом.
У той же час, спірні правовідносини регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-ІV, згідно зі ст. 13 якого залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на комунальні послуги, у т.ч. з централізованого водопостачання та водовідведення.
Матеріалами справи підтверджено, що позивач має ліцензію Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг № 119, виданої 30.08.2013 на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (арк. справи 22).
Також вочевидь, що мешканці будинку № 8 на кварталі Волкова у м. Луганську, які об'єдналися в ОСБЖБ "Пошук", споживають житлово-комунальні послуги з водопостачання та водовідведення, які забезпечують їх перебування у відповідних квартирах.
Відповідно до абз. 5, 6 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом;
- виконавець - суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору;
- виробник - суб'єкт господарювання, який виробляє або створює житлово-комунальні послуги;
- точка розподілу - місце передачі послуги від однієї особи до іншої, облаштоване засобами обліку та регулювання.
Таким чином, виходячи з матеріалів справи, позивач є виробником житлово-комунальної послуги по централізованому забезпеченню житлового будинку за адресою: м. Луганськ, кв. Волкова, б. 8 питною водою та послугами водовідведення.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 29.11.2001 № 2866-ІІІ, - об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.
У статті 4 цього Закону зазначено, що об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Об'єднання створюється як організація для здійснення функцій, визначених законом.
Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.
Так, у ході розгляду справи судом було досліджено Статут ОСБЖБ "Пошук", який передбачає метою діяльності об'єднання, у т.ч. забезпечення мешканців будинку опаленням, газом, водою, електроенергією (п. 6), для чого у до компетенції правління віднесено укладання договорів, пов'язаних з експлуатацією житлового будинку (п. 7 Статуту).
Поряд з цим, суд дійшов висновків, що вимоги позивача не узгоджуються з приписами законів "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-ІV та "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 29.11.2001 № 2866-ІІІ.
У відповідності до ст. 22 Закону від 29.11.2001 № 2866-ІІІ, яка регулює питання оплати комунальних послуг членами об'єднання, у разі, якщо правління об'єднання самостійно здійснює функції управителя , воно за договором з постачальниками комунальних послуг може бути колективним замовником (абонентом) таких послуг. Згідно зі ст. 19 цього ж Закону законодавцем передбачено, що особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель , які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.
Як свідчить зміст Статуту ОСБЖБ "Пошук", протокол № 1 установчих зборів співвласників квартир від 20.10.2009, відповідач не є балансоутримувачем будинку, а також управителем, який визначений у порядку, передбаченому п. 1.4 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затв. наказом Міністерства з питань ЖКГ України від 02.02.2009 № 13, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 27.04.2009 за № 377/16393.
Суд також звертає увагу сторін на необхідність застосування при розгляді даної справи господарським судом на підставі ст. 111 28 ГПК України рішення Верховного Суду України у подібних правовідносинах по справі № 28/5005/640/2012 від 20.11.2012, у якій наголошується, що оскільки на балансі відповідача не перебуває будь-яких житлових будівель, останній не відноситься до суб'єктного складу осіб, з якими відповідно до закону підприємства питного водопостачання безпосередньо повинні укладати договори про надання відповідних послуг.
Щодо приписів Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-ІV у редакції Закону від 1198-VІІ від 10.04.2014 , то ст. 29 доповнено новою частиною, а саме: договір про надання послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з централізованого постачання гарячої води, послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) у багатоквартирному будинку укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та виконавцями цих послуг . А у відповідності до ч. 5 ст. 19 цього ж Закону (у редакції змін від 10.04.02014) виконавцем послуг з централізованого постачання холодної води та послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для об'єктів усіх форм власності є суб'єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення (яким може бути виробник - ч. 3 ст. 19 Закону).
У відповідності до п. 1.4 Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді, затв. наказом Держжитлокомунгоспу України від 25.04.2005 № 60, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 19.05.2005 за № 541/10821, виконавець житлово-комунальних послуг визначається органами місцевого самоврядування, крім випадків коли власник (власники) житлових будинків бажає (бажають) визначити виконавця житлово-комунальних послуг самостійно.
Як свідчать матеріали справи, ні позивач, ні відповідач не визначені виконавцями послуг у будинку № 8 в м. Луганськ на кварталі Волкова.
В обгрунтування позову позивач посилається на рішення Луганської міської ради від 24.04.2014 № 42/24 "Про деякі питання щодо надання пільг та субсидій мешканцям житлових будинків, у яких створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи), у додатку до якого до Переліку об'єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельних кооперативів, які виконують функції управителя в т.ч. вказано ОСБЖБ "Пошук".
У зв'язку з тим, що матеріалами справи не підтверджується наявність у відповідача статусу управителя, суд не приймає до уваги вказане рішення на підставі ч. 2 ст. 4 ГПК України.
За таких обставин у задоволенні позову слід відмовити.
З огляду на викладене, клопотання позивача про витребування від відповідача протоколів установчих зборів відхиляється судом.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір в сумі 1218 грн. 00 коп. покладається на позивача.
У судовому засіданні відповідно до ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Керуючись ст. ст. 4, 44, 49, 82, 84, 85, 111 28 , Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1. У задоволенні позову Обласного комунального підприємства "Компанія "Луганськвода" до Об'єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку "Пошук", м. Луганськ про спонукання відповідача укласти договір № 585 на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення за проектом від 25.10.2013 в і д м о в и т и.
2. Судові витрати покласти на позивача.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складене 02.06.2014.
Суддя Н.М.Зюбанова
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2014 |
Оприлюднено | 04.06.2014 |
Номер документу | 38984263 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Зюбанова Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні