ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
29 травня 2014 рокум. Ужгород№ 807/1479/14
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Плеханова З.Б.
при секретарі Стенавській А.М. за участю:
Ужгородський міжрайонний прокурор - представник Дюдя О.Р. в інтересах Державної екологічної інспекції Закарпатської області- представник не зявився
відповідача: Руськокомарівська сільська рада Ужгородського району ,- представник Ердик Л.Д.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Ужгородського міжрайонного прокурора в інтересах Державної екологічної інспекції Закарпатської області до Руськокомарівської сільської ради Ужгородського району про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Ужгородський міжрайонний прокурор звернувся в Закарпатський окружний адміністративний суд з позовом до Державної екологічної інспекції у Закарпатській області до Руськокомарівської сільської ради Ужгородського району про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Ужгородською міжрайонною прокуратурою із залученням спеціалістів Державної екологічної інспекції в Закарпатській області 18.03.2014 проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині зберігання та видалення відходів на території Пацканівської сільської ради.
Перевіркою встановлено, що документи, які посвідчують право користування або володіння земельними ділянками під вказаними сміттєзвалищами, відсутні. Перевіркою, також, встановлено, що вищевказані сміттєзвалища не огороджені, не обваловані, заїзд на них не обладнаний шлагбаумом, територія сміттєзвалища не охороняється, облік відходів, що видаляються на сміттєзвалища, не ведеться, схему санітарної очистки території сіл Руські Комарівці, Нижнє Солотвино та Глибоке не погоджено в установленому порядку.
Заходи щодо усунення вищенаведених порушень законодавства з боку Руськокомарівської сільської ради протягом 2000-2014 років не вжиті, відповідні дозвільні документи не отримані.
Таким чином, Руськокомарівською сільською радою та її виконавчим органом не вживаються заходи щодо виконання вимог чинного законодавства у сфері поводження з відходами.
На підставі викладеного позивач просить суд задовольнити позовні вимоги.
Прокурор в судовому засіданні підтримав позовні вимоги з підстав наведених у позовній заяві.
Представник відповідача частково заперечив проти позову з мотивів наведених у письмових запереченнях. Зокрема, зазначив, що заперечують щодо бездіяльності відповідача з даного питання. 31 квітня 2014 року в селі Руські Комарівці заключені відповідно жителями села та приватними підприємцями договори про надання послуг із збирання та вивезення твердих побутових відходів з ФОП ОСОБА_3 і вже проводиться централізований вивіз сміття на сміттєзвалище у с. Баранинці.
З червня місяця даним суб'єктом по наданню послуг з вивезення побутових відходів буде проводитись вивіз сміття в селі Нижнє Солотвино та Глибоке. Активізовано роботу адмін. комісій по виявленню несанкціонованих сміттєзвалищ. Щодо зобовязання організувати роздільне збирання корисних компонентів відходів, то наразі це неможливо , оскільки відсутні кошти , однак поступово будуть вжито заходів щодо його реалізації.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача та представника третьої особи , всебічно та повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного висновку.
Згідно Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи та Довідки з ЄДРПОУ Руськокомарівська сільська рада ужгородського району Закарпатської області зареєстрована Ужгородською районною державною адміністрацією Закарпатської області за адресою : 89443, Закарпатська область, Ужгородський район, с. Руські Комарівці, вул. Шкільна, б. 3 , ідентифікаційний код 22092994 ( а.с. 15-16).
Судом встановлено, що до Ужгородської міжрайонної прокуратури надійшла інформація Державного департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації щодо поводження з відходами на території Ужгородського району.
Ужгородський міжрайонний прокурор радник юстиції Андришин О.В опрацювавши інформацію Державного департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації про стан додержання законодавства у сфері поводження з відходами та з урахуванням стану законності на території Руськокомарівської сільської ради прийняв рішення про проведення перевірки в порядку прокурорського нагляду за додержанням та застосуванням законів у Руськокомарівській сільській раді Ужгородського району з питань додержання законодавства про відходи , про що виніс Постанову про проведення перевірки в порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів від 17 березня 2014 року № 27 ( а.с. 9- 11).
Так, Ужгородською міжрайонною прокуратурою із залученням спеціалістів Державної екологічної інспекції в Закарпатській області 18.03.2014 проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині зберігання та видалення відходів на території Пацканівської сільської ради.
За результатами проведеної перевірки Державною екологічною інспекцією в Закарпатській області складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 18.03.2014, а також 20.03.2014 внесено припис про усунення порушень природоохоронного законодавства.( а.с. 12-14).
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 33 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" , до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля, визначення території для розміщення відходів.
Статтею 21 Закону України «Про відходи» передбачено, що органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують :
- виконання вимог законодавства про відходи,
- організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників,
- створення полігонів для їх захоронення,
- а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів, - - затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням,
- вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів поводження з відходами.
Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для заявлених на одержання дозволу відходів. Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія.
Встановлено, що рішенням 5-ої сесії 23-го скликання Руськокомарівської сільської ради від 24.02.2000 вирішено розташувати сміттєзвалища в с. Глибоке в урочищі „За старим кладовищем" площею 0,04га, в с. Нижнє Солотвино в урочищі „Рекест" площею 0,07 га, в с. Руські Комарівці на межі сіл Руські Комарівці та Вовкове площею 0,15 га.( а.с. 18).
Відповідно до ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України , право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом (дані права оформляються відповідно до Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").
Однак, перевіркою встановлено, що документи, які посвідчують право користування або володіння земельними ділянками під вказаними сміттєзвалищами, відсутні. Так, матеріали землевпорядкування, проектно-технічна документація місця складування відходів відсутні.
Перевіркою, також, встановлено, що вищевказані сміттєзвалища не огороджені, не обваловані, заїзд на них не обладнаний шлагбаумом, територія сміттєзвалищ не охороняється, облік відходів, що видаляються на сміттєзвалища, не ведеться, схему санітарної очистки території сіл Руські Комарівці, Нижнє Солотвино та Глибоке не погоджено в установленому порядку.
У порушення Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, який затверджений постановою Кабінету міністрів України №1216 від 03.08.1999 , паспорти місць видалення відходів на сільських сміттєзвалищах, розташованих у с. Глибоке в урочищі „За старим кладовищем", у с. Нижнє Солотвино в урочищі „Рекест", у с. Руські Комарівці на межі сіл Руські Комарівці та Вовкове не погоджені в установленому порядку з відповідними органами та не зареєстровані в Департаменті екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації.
Згідно ст.ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 17 Закону України „Про відходи" , суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
Не допускається діяльність суб'єктів господарювання щодо зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.
Відповідно до ст.ст. 32, 33 Закону України «Про відходи», з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини забороняється вести будь-яку господарську діяльність, пов'язану з утворенням відходів, без одержання від уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення та розміщення відходів.
Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у тому числі побутових у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, у інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини.
Всупереч вимог Закону України „Про відходи", дозволи та ліміти на утворення і розміщення твердих побутових відходів на сміттєзвалищах, розташованих у с. Глибоке в урочищі „За старим кладовищем", у с. їЧНижнє Солотвино в урочищі „Рекест", у с. Руські Комарівці на межі сіл Руські Комарівці та Вовкове, Руськокомарівська сільська рада не отримувала за весь час існування цих сміттєзвалищ та не отримала на 2014 рік.
Крім того, виявлено, що побутові та інші відходи від населення до несанкціонованого сміттєзвалища вивозяться шляхом транспортування їх підводами, відкритими тракторами, автомобілями тощо. Такий стан речей є недопустимим і повинен бути виправлений з урахуванням того, що вказані транспортні засоби не відповідають вимогам п. 2.26 наказу Міністерства охорони здоров"я України №145 від 17.03.2011 „Про затвердження Державних санітарних норм та правил утримання територій", яким передбачено перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами (сміттєвозами, асенізаційними машинами тощо), що унеможливлюють їх розвіювання, розсипання, розливання та розпилення, а також забезпечують зручність під час їх завантаження та вивантаження. Також, не забезпечено роздільне збирання твердих побутових відходів та їх корисних компонентів.
Суд піддає критичній оцінці заперечення представника відповідача , яка працює на посаді землевпорядника сільради , що сміттєзвалища наразі не функціонують, оскільки під час проведення перевірки голова Руськокомарівської сільської ради ствердив, що несанкціоновані сміттєзвалища функціонують і станом на сьогоднішній день. Крім того, належних та допустимих доказів прийнятих мір щодо закриття сміттєзваилищ суду надано не було.
Як встановлено під час перевірки і що не заперечував представник відповідача паспорти місць видалення відходів були виготовлені у 2002 році, термін яких закінчився у 2007 році.
Крім того, згідно ст. 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» , ст. 17 Закону України «Про відходи», суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
Не допускається діяльність суб'єктів господарювання щодо зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.
При таких обставинах, за результатами проведеної Ужгородською міжрайонною прокуратурою перевірки спільно з спеціалістами Державної екологічної інспекції в Закарпатській області додержання вимог природоохоронного законодавства в частині поводження з відходами, в діяльності посадових осіб Руськокомарівської сільської ради виявлені грубі порушення вимог природоохоронного та земельного законодавства, а також законодавства про відходи, що створює шкідливий вплив на навколишнє природне середовище.
Заходи щодо усунення вищенаведених порушень законодавства з боку Руськокомарівської сільської ради протягом 2000-2014 років не вжиті, відповідні дозвільні документи не отримані.
Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 18.03.2014 та припис державної екологічної інспекції у Закарпатській області від 20.03.2014 є одними із доказів невжиття відповідачем заходів щодо оформлення документів на розміщення та експлуатацію полігонів твердих побутових відходів.
У відповідності до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності " державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Статтею 7 Закону зазначено , що припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Відповідно до пункту 2 статті 121 Конституції України , на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
За змістом статті 36-1 Закону України „Про прокуратуру" , представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб.
Як зазначено у рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №3-рп/99 (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді), прокурори та їхні заступники подають до суду позови саме в інтересах держави.
Таким чином, Руськокомарівською сільською радою та її виконавчим органом не вживалисяся заходи щодо виконання вимог чинного законодавства у сфері поводження з відходами.
Оскільки відповідачем організовано збирання і видалення побутових відходів на підставі укладених договорів з ФОП ОСОБА_3, що стверджуєтся протоколом засідання комісії по визначенню виконавця послуг від 25.02.2014 року, договорів з жителями сіл про надання додаткових платних послуг, довідки про відсутність заборгованості з податків та зборів Ужгородської ДПІ, довідки ФОП ОСОБА_3 про вивезення твердих побутових відходів на сміттєзвалище в с Барвінок, то вимогу щодо зобовязання відповідача організувати збирання і видалення побутових відходів суд вважає виконаною.
Згідно до ст, 19 Конституції України , органи державної влади та органи місцевого самоврядування та їх посадові особи зобов'язанні діяти лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законодавством України.
У відповідності до ст.69 КАСУ доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Докази суду надають особи, які беруть участь у справі. Суд може запропонувати надати додаткові докази або витребувати додаткові докази за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи.
Статтею 70 КАСУ встановлено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. 2. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Відповідно до статті 71 частини 1 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Керуючись ст.ст. 160, 161, 163 Кодексу адміністративного судочинства України , суд,-
П О С Т А Н О В И В:
1.Позов Ужгородського міжрайонного прокурора Державна екологічна інспекція у Закарпатській області до Руськокомарівська сільська рада Ужгородського району про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Руськокомарівської сільської ради Ужгородського району щодо неоформлення документів на розміщення та експлуатацію полігонів твердих побутових відходів згідно вимог чинного законодавства.
Зобовязати Руськокомарівську сільську раду Ужгородського району:
вжити заходів для оформлення та отримання документів, що посвідчують право користування або володіння земельними ділянками під розміщення полігонів твердих побутових відходів.
організувати роздільне збирання корисних компонентів відходів
виготовити нові паспорти місць видалення відходів, погодити їх в установлено порядку з відповідними органами та зареєструвати в Департаменті екології та природних ресурсів Закарпатської ОДА
отримати дозволи на розміщення та ліміти на утворення та розміщення відходів на 2014 рік.
В решті позовних вимог- відмовити.
СуддяЗ.Б. Плеханова
У відповідності до ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 29 травня 2014 року проголошено вступну та резолютивну частини Постанови. Постанова в повному обсязі складена 30 травня 2014 року.
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2014 |
Оприлюднено | 04.06.2014 |
Номер документу | 38996864 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні