Рішення
від 29.05.2014 по справі 913/1047/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

29 травня 2014 року Справа № 913/1047/14

Провадження №8пд/913/1047/14

За позовом 1-го позивача - Виконавчого комітету Луганської міської ради, м. Луганськ,

2-го позивача - Луганської міської ради, м. Луганськ,

до Малого приватного підприємства "Асмал", м. Луганськ, -

про внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2001 (державна реєстрація від 01.10.2003 за № 4654).

Суддя господарського суду Луганської області Середа А.П.,

при секретарі судового засідання Скоковій К.Л.,

у присутності представників сторін:

від 1-го позивача - Шинкарьова О.А. - начальник претензійно-позовної роботи, - довіреність №01/03-31/5160/0/2-13 від 20.08.2013;

від 2-го позивача - Шинкарьова О.А. - начальник претензійно-позовної роботи, - довіреність №01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013;

від відповідача - Крієренко І.І. - представник, - довіреність №б/н від 28.05.2014, -

розглянувши матеріали справи, -

ВСТАНОВИВ:

суть спору: позивачем заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між 1-м позивачем - Виконавчим комітетом Луганської міської ради (далі - виконком, орендодавець) та Малим приватним підприємством "Асмал" (далі - МПП "Асмал", орендар) 18.09.2003, у нотаріальній формі, за реєстром №2993, державна реєстрація від 01.10.2003 №4654, предметом якого є земельна ділянка площею 1,3175 га, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Відродження, 2, надана в оренду терміном на 49 років під будівництво та розміщення виробничого корпусу, а саме:

пункт 2.1. розділу 2."Орендна плата" договору викласти у новій редакції:

"2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях";

підпункт 2.1.1. розділу 2."Орендна плата" договору доповнити новим пунктом абзацом наступного змісту:

"На дату внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 76615 (сімдесят шість тисяч шістсот п'ятнадцять) грн. 26 коп.";

у підпункті 2.4.1. пункту 2.4. та пункті 2.6. розділу 2."Орендна плата" договору змінити слова: "земельного податку" на слова: "нормативна грошова оцінка земельної ділянки";

пункт 2.10. розділу 2."Орендна плата" договору доповнити новим абзацом наступного змісту:

"На дату внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 2553842 (два мільйона п'ятсот п'ятдесят три тисячі вісімсот сорок дві) грн. Після набрання чинності вказаними змінами до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного, органом, уповноваженим орендодавцем.";

пункт 2.5. розділу 2. "Орендна плата" договору викласти у новій редакції:

"2.5.У разі невнесення орендної плати за землю у строки, визначені цим договором, Орендарем справляється пеня у розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожен день прострочення.".

Позов мотивовано ухиленням відповідача від приведення договору у відповідність до чинного законодавства.

У зв'язку з надходженням позову господарським судом Луганської області порушено провадження у справі №913/1047/14.

На підставі ст.77 ГПК України розгляд справи було відкладено з 12.05.2014 до 29.05.2014 - у зв'язку з неявкою відповідача та невиконанням ним вимог суду про надання документів та доказів.

До початку судового засідання 29.05.2014 від сторін надійшло клопотання про відмову від здійснення фіксації судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу, яке судом задоволено.

У судовому засіданні вони заявлені вимоги підтримали повністю.

Відповідач позов визнав частково, а саме: він згоден з вимогою позивачів про внесення змін до договору з метою приведення його у відповідність до нині чинного законодавства, у т.ч. - з необхідністю встановлення договірного коефіцієнту 3.

В той же час він не згоден з тим, що під час визначення суми нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки позивачами не враховано постанову Жовтневого районного суду міста Луганська від 11.11.2011 у справі №2-а-10463/2011 за адміністративним позовом Малого приватного підприємства "Асмал" до Управління з питань земельних ресурсів Луганської міської ради - про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії, - згідно якому, зокрема, суд зобов'язав Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів встановити з 01.01.2010 року при розрахунку орендної плати за земельну ділянку площею 1,3175 га за адресою: місто Луганськ, вул. Відродження,2, яка була передана в оренду Малому приватному підприємству "Асмал" відповідно до договору оренди землі від 18.09.2003 року, зареєстрованого 01.10.2003 року за №4654, зміни від 09.03.2006, реєстрація від 06.04.2006 за №040640200063, - на весь термін дії договору, про що видавати відповідні довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на відповідний рік, наступні коефіцієнти функціонального використання:

щодо земельної ділянки площею 0,5683 га (яка складається з пл. 0,5476 га та 0,0207 га) - коефіцієнт функціонального використання 1,2 - "землі промисловості";

щодо земельної ділянки площею 0,0749 га - коефіцієнт функціонального використання 0,5 - "інші землі - землі зелених насаджень";

щодо земельної ділянки площею 0,6743 га (яка складається з пл. 0,3755 га; 0,1601 га та 0,1387 га) - коефіцієнт функціонального використання 0,1 - "інші землі - інші відкриті (незабудовані) землі в межах населеного пункту".

Зазначена постанова суду не оскаржувалася та набрала законної сили.

Заслухавши сторони, дослідивши наявні докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи.

18.09.2003 між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар), у нотаріальній формі, за реєстром №2993, укладено договір оренди землі, відповідно до якого на підставі рішення Луганської міської ради від 11.06.2003 №203/21 (а.с.14) орендодавець за плату передає в оренду терміном на 49 років (п.1.2) земельну ділянку площею 1,3175 га, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул.Відродження, 2, в межах, визначених проектом відведення земельної ділянки (п.1.1), під будівництво та розміщення виробничого корпусу (п.1.2).

Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди, збільшеного на коефіцієнт 2,5 (п.2.1), та на момент укладення договору складає 43469,00 грн. (п.2.1.1).

У разі зміни земельного податку пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення змін в договір. Про зміну договору орендодавець письмово повідомляє орендаря або робить оголошення в місцевому засобі масової інформації (п.2.4.1).

Сторони домовилися, що орендодавець має права та несе обов'язки, передбачені Земельним кодексом, Законом України "Про оренду землі" та іншими нормативними актами (п.3.1).

Згідно п.4.2 договору зміна його умов можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди спір вирішується у судовому порядку.

Державна реєстрація договору здійснена 01.10.2003 за №4654 (а.с.11-12).

Факт передачі земельної ділянки орендар не спростував та не заперечив.

09.03.2006 сторони у нотаріальній формі, за реєстром №870, уклали договір про внесення змін до пункту 1.2 розділу 1."Предмет договору" та встановили, що орендована земельна ділянка надана під будівництво та розміщення виробничого корпусу, будівлі адміністративно-побутового корпусу, будівлі цеху металоконструкцій, будівлі охорони, будівлі складу металовиробів, складального цеху №2, будівлі цеху комплектації та благоустрій прилеглої території.

Державну реєстрацію цього договору здійснено 06.04.2006 за №040640200063 (а.с.13).

Цей спір виник з наступних підстав.

01.01.2011 набув чинності Податковий кодекс України у редакції Закону України від 02.12.2010 №2755-УІ, - що господарський суд визнає в якості загальновідомого факту, який в силу приписів частини 1 ст.35 ГПК України не потребує доказування.

27.05.11 року Луганською міською радою прийнято рішення № 9/12 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м. Луганську", яким визначено, що при прийнятті Луганською міською радою рішень про передачу фізичним і юридичним особам в оренду земельних ділянок та при внесенні змін до вказаних рішень та договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки, яка (мета) та які (договірні коефіцієнти) зазначені у додатку до цього рішення, при цьому розмір річної орендної плати за будь-яку земельну ділянку повинен бути не меншим, ніж трикратний розмір земельного податку за цю земельну ділянку, який (розмір земельного податку) передбачений Податковим кодексом України, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки (п.1) (а.с.21).

Дане рішення ради доведене до відома Луганської міської територіальної громади шляхом його опублікування у газеті "Жизнь Луганска" від 01.06.2011 №23(1095); відповідач підтвердив факт обізнаності з ним.

Як сказано у абзаці 11 підпункту в) пункту 2.2.3 Узагальнення Вищого господарського суду України від 01.01.2010 щодо практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами, - установивши, що законодавчо змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренду землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.

Сукупність вищенаведених обставин, у т.ч. факт ухилення відповідача від приведення згадуваного у цьому рішенні договору до вимог чинного законодавства та рішення міськради від 27.05.2011 №9/12, - стала підставою для звернення позивачів з цим позовом до суду.

Факт ухилення відповідача від приведення договору у відповідність до чинного законодавства, крім того, підтверджується долученою до справи довідкою Департаменту Луганської міської ради від 06.02.2014 за №01-36-07/446/37-14 (а.с.20).

Відповідач позов визнав повністю.

Заслухавши сторони, дослідивши наявні докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи.

18.09.2003 між 1-м позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) у нотаріальній формі, за реєстром №2993, укладено договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець на підставі рішення виконавчого комітету Луганської міської ради від 11.06.2003 №203/21 (а.с.14) за плату передає в оренду, а орендар приймає земельну ділянку площею 1,3175 га (п.1.1), нормативною грошовою оцінкою 1738759,78 грн. (п.2.10), терміном на 49 років під будівництво та розміщення виробничого корпусу (п.1.2), яка знаходяться за адресою: місто Луганськ, вул.Відродження,2 (п.1.1).

Річна орендна плата на момент укладення договору встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки, збільшеного на коефіцієнт 2,5 (п.2.1), - яка вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі та на момент укладення договору становить 43469,00 грн. (пункти 2.1.1 та 2.2), за базовий податковий період протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, якщо інше не передбачено діючим законодавством України (п.2.2.1); її розмір підлягає щорічному індексуванню на коефіцієнт, який застосовується для грошової оцінки земель (п.2.3).

У разі зміни земельного податку пропорційно змінюється й розмір орендної плати, без внесення змін у договір. Про зміну земельного податку орендодавець письмово повідомляє орендаря або робить про це оголошення в місцевому засобі масової інформації (п.2.4.1).

Сторони домовилися, що орендна плата може змінюватися (переглядатися) за узгодженням сторін (п.2.1.2).

У разі несвоєчасного внесення орендної плати орендар повинен сплатити пеню, яка нараховується на суму боргу )включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, яка діє на день виникнення такого боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті (п.2.5).

Орендодавець має права та несе обов'язки, передбачені Земельним кодексом, Законом України "Про оренду землі" та іншими нормативними актами (п.3.1).

Державну реєстрацію договору здійснено 01.10.2003 за № 4654 (а.с.11-12).

Факт передачі орендареві земельної ділянки він не спростував та не заперечив.

09.03.2006 2-й позивач та відповідач на підставі рішення Луганської міської ради від 27.09.2005 №36/82 (а.с.15) уклали у нотаріальній формі, за реєстром №870, договір про внесення змін до основного договору, яким внесли зміни до пункту 1.2 останнього, у якому зазначили, що орендована земельна ділянка надана "під будівництво та розміщення виробничого корпусу, будівлі адміністративно-побутового корпусу, будівлі цеху металоконструкцій, будівлі охорони, будівлі складу металовиробів, складального цеху №2, будівлі цеху комплектації та благоустрій прилеглої території ".

Державну реєстрацію цього договору здійснено 06.04.2006 за №040640200063 (а.с.13).

Цей спір виник з наступних підстав.

27.08.2010 Луганською міською радою прийнято рішення №69/27 "Про деякі питання щодо укладення договорів оренди землі", яким визначено перелік істотних умов договору оренди землі, у т.ч. - про обов'язкове зазначення у ньому нормативної грошової оцінки землі, розміру договірного коефіцієнту орендної плати за користування землею, форми, строку та порядку її внесення, а також відповідальності за порушення умов договору (а.с.18-22).

На його виконання 28.02.2011 за вих. №И01/03-13/1025/0/2-11 міською радою (2-й позивач) на адресу відповідача було спрямовано письмову пропозицію про приведення вищезгаданого договору у відповідність до чинного законодавства, а також рішень міськради з земельних питань, прийнятих після укладення спірного договору, у т.ч. - рішень від 28.12.2007 №28/10 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Луганська" (а.с.16-17) та від 27.08.2010 №69/27 "Про деякі питання щодо укладання договорів оренди землі" (а.с.18-22), - які (пропозиції) редакційно співпадають з позовними вимогами у цій справі (а.с.2-7).

Документальні докази спрямування даної пропозиції додано до справи (а.с.23-24;25-26).

Відповідач визнав факт отримання зазначеної пропозиції.

01.01.2011 набув чинності Податковий кодекс України у редакції Закону України від 02.12.2010 №2755-УІ, - що господарський суд визнає в якості загальновідомого факту, який в силу приписів частини 1 ст.35 ГПК України не потребує доказування.

27.05.11 року Луганською міською радою прийнято рішення №9/12 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м. Луганську" (а.с.20), пунктом 1 якого визначено, що у разі укладенні нових договорів оренди землі або внесення змін до раніше укладених розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосування до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки, яка (мета) та які (договірні коефіцієнти) зазначені у додатку до цього рішення, при цьому розмір річної орендної плати за будь-яку земельну ділянку повинен бути не меншим, ніж трикратний розмір земельного податку за цю земельну ділянку, який (розмір земельного податку), передбачений Податковим кодексом України, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки.

Дане рішення ради доведене до відома Луганської міської територіальної громади шляхом його опублікування у газеті "Жизнь Луганска" від 01.06.2011 №23(1095); відповідач підтвердив факт обізнаності з ним.

В ході розгляду цього спору позивачі пояснили, що при вирішенні спору підлягає врахуванню також рішення міської ради від 27.05.2011 №9/12.

Як сказано у абзаці 11 підпункту в) пункту 2.2.3 Узагальнення Вищого господарського суду України від 01.01.2010 щодо практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами, - установивши, що законодавчо змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренду землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.

Сукупність вищенаведених обставин, у т.ч. факт ухилення відповідача від приведення згадуваного у цьому рішенні договору до вимог чинного законодавства та рішень міськради, у т.ч. від 27.05.2011 №9/12, - стали підставою для звернення позивачів з цим позовом до суду.

Відповідач позов визнав повністю.

Заслухавши сторони, оцінивши наявні у справі докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Згідно частинам 1 та 2 статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ) цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори) (частини 1 та 2 ст. 202 ЦКУ).

Різновидністю правочину є договір.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків (ч. 1 ст. 626 ЦКУ); він є обов'язковим до виконання (ст. 629 ЦКУ).

З обставин справи та наявних у ній доказів вбачається, що спірний договір належить до категорії господарських, оскільки укладений з метою забезпечення здійснення господарської (підприємницької) діяльності відповідача (ч.1 ст.179 Господарського кодексу України (далі - ГКУ).

В силу частини 1 ст. 638 Цивільного кодексу (ст.180 ГКУ) договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Договір, укладений між сторонами по цій справі, належить до категорії орендних.

Згідно ст. 93 Земельного кодексу України (далі - ЗКУ) (ст.1 спеціального Закону України від 06.10.1998 № 161-ХІУ "Про оренду землі") право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

За договором оренди землі орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону "Про оренду землі").

В силу ст.125-126 ЗКУ право оренди землі підлягає державній реєстрації.

Укладений сторонами договір відповідає приписам вищецитованого законодавства.

За загальним правилом (ст.651 ЦКУ) зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

З наявних у справі доказів вбачається, що підставою для позову стала істотна зміна обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, а також ухилення орендаря (відповідача) від приведення його у відповідність до чинного законодавства.

Такою істотною зміною позивачі вважають зміну встановленого чинним законодавством України рівня орендної плати за користування землею (ст.288 Податкового кодексу України).

У частинах 1 та 2 ст. 632 Цивільного кодексу України сказано, що ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, передбачена можливість застосування цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

У абзаці 3 п.2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (далі - Постанова №6) наведена правова позиція, згідно якій судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Сторони договору передбачили можливість внесення змін до нього (п.2.1.2), - що узгоджується з приписами статті 30 Закону "Про оренду землі", якою встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Правова позиція щодо можливості внесення змін до договору оренди землі у разі наявності спору між його сторонами викладена у абзаці четвертому п.2.19 вищезгаданої постанови пленуму Вищого господарського суду України, у якому зазначено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої ст. 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

У справі у порядку та у спосіб, встановлені чинним законодавством, доведено, що між сторонами існує спір з приводу договірного коефіцієнту розміру річної орендної плати та необхідності приведення договору у відповідність до вимог нині чинного законодавства.

Відповідач, будучи достеменно обізнаним з приводу набрання чинності Податковим кодексом України та отримавши письмову пропозицію орендодавця про внесення змін до вищезгаданого договору оренди землі, у добровільному порядку не вжив заходів до внесення змін до нього.

Але, зокрема, у частині 2 ст. 21 Закону "Про оренду землі" (у редакції Закону України від 02.10.2010 №2756-УІ, чинній на час виникнення спору) зазначено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Статтею 652 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувались при укладенні договору, останній може бути змінений за згодою сторін. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

При вирішенні цього спору суд керується приписами частини 2 названої статті Кодексу, відповідно до якої, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у

відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

У даному випадку позивачами належним чином доведена наявність сукупності усіх 4-х обставин, передбачених даною нормою закону.

Як зазначено у частині 4 ст. 652 Цивільного кодексу, зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Враховуючи обставини даної справи, суд дійшов висновку, що заявлена прокурором та позивачем вимога повністю узгоджується з приписами ч.4 ст.652 названого Кодексу.

За змістом статті 654 Цивільного кодексу України зміна умов договору вчиняється в такій самій формі, що й договір.

Відповідно до частини 2 статті 23 Закону України від 03.07.1992 № 2535-ХІІ "Про плату за землю" (був чинним на день укладення спірного договору) грошова оцінка земельної ділянки щороку станом на 01 січня уточнюється на коефіцієнт індексації, порядок проведення якої затверджується Кабінетом Міністрів України.

Як уже сказано вище у цьому рішенні, на день виникнення та вирішення даного спору по суті розмір орендної плати встановлено абзацом 3 підпункту 288.5.1 п.288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, який набрав чинності з 01.01.2011 (Закон "Про плату за землю" того ж дня втратив чинність), а саме: для земель інших категорій (крім сільськогосподарських) - на рівні 3-кратного розміру земельного податку, а відповідно до підпункту 288.5.2 п.288.5 цієї статті орендна плата не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки - залежно від її призначення.

Оцінивши дії 2-го позивача, спрямовані на врегулювання цього спору, суд дійшов висновку, що вони, крім вищевикладених підстав, відповідають приписам чинного законодавства України ще і з огляду на таке.

Згідно ст.14 Конституції України та ст.1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, яке перебуває під особливою охороною держави.

Предметом вищезгаданого договору оренди є земельна ділянка комунальної форми власності.

Розпорядження землями територіальних громад належить до повноважень сільських, селищних, міських рад (п. "а" частини 1 ст.12 ЗКУ).

Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ та міст, є комунальною власністю (ч. 1 ст.83 ЗКУ), - тобто в даному випадку згадувана у рішенні земельна ділянка належить на праві власності територіальній громаді міста Луганська, а органом, на який законом покладено повноваження по здійсненню відповідних функцій з розпорядження земельними ділянками, є Луганська міська рада.

Як сказано вище у цьому рішенні, правовідносини щодо оренди землі врегульовані низкою спеціальних нормативних актів, у тому числі - Законом України від 06.10.1998 №161-ХІУ "Про оренду землі", Земельним та Цивільним кодексами України, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Пунктами 34-35 частини 1 ст. 26 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення земельних питань віднесено до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад.

Частиною 2 статті 19 Конституції України унормовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно приписів статті 144 Конституції України та ст.ст.59 і 73 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

З огляду на викладене рішення Луганської міської ради, зокрема, від 27.05.2011 №9/12 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м. Луганську" повністю відповідає приписам чинного законодавства.

Отже, факт законодавчої зміни розміру орендної плати за землю суд вважає належним чином доведеним, про що орендар є повідомленим та обізнаним, але ухиляється від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренди землі.

В той же час при вирішенні даного спору суд враховує наступне.

Як уже сказано вище у цьому рішенні, Жовтневим районним судом міста Луганська винесено постанову від 11.11.2011 у справі №2-а-10463/2011 за адміністративним позовом Малого приватного підприємства "Асмал" до Управління з питань земельних ресурсів Луганської міської ради - про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії, - яке набрало законної сили та містить імперативні приписи, згідно яким Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів зобов'язане з 01.01.2010 року при розрахунку орендної плати за земельну ділянку площею 1,3175 га за адресою: місто Луганськ, вул. Відродження,2, яка була передана в оренду Малому приватному підприємству "Асмал" відповідно до договору оренди землі від 18.09.2003 року, зареєстрованого 01.10.2003 року за №4654, зміни від 09.03.2006, реєстрація від 06.04.2006 за №040640200063, на весь термін дії договору , про що видавати відповідні довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на відповідний рік, наступні коефіцієнти функціонального використання:

щодо земельної ділянки площею 0,5683 га (яка складається з пл.0,5476 га та 0,0207 га) - коефіцієнт функціонального використання 1,2 - "землі промисловості";

щодо земельної ділянки площею 0,0749 га - коефіцієнт функціонального використання 0,5 - "інші землі - землі зелених насаджень";

щодо земельної ділянки площею 0,6743 га (яка складається з пл.. 0,3755 га; 0,1601 га та 0,1387 га) - коефіцієнт функціонального використання 0,1 - "інші землі - інші відкриті (незабудовані) землі в межах населеного пункту".

В силу ст. 35 ГПК України та ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України зазначена постанова суду адміністративної юрисдикції є обов'язковою для господарського суду при вирішенні спору за участю тих же осіб (сторін).

З витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.04.2014 №1-3-14/1282, наданого до справи позивачами, видно, що вищезгадана постанова Жовтневого районного суду м. Луганська при визначенні нормативної грошової оцінки не врахована, оскільки у витягу вказано тільки один функціональний коефіцієнт для усієї земельної ділянки - 1,2, з урахуванням якого її нормативна грошова оцінка становить 2.553.842,00 грн. (а.с.27), - про що також зазначено у позові (а.с.2-7).

В той же час відповідач надав до справи довідку про розмір нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2014 рік, видану Департаментом Луганської міської ради з питань земельних ресурсів 16.01.2014 за №1411, відповідно до якої до складу земельної ділянки, яка є предметом вищезгаданого договору оренди землі від 18.09.2003, за реєстром №2993, входить три окремі земельні ділянки, з визначенням функціонального коефіцієнту кожної з них окремо, а саме:

земельна ділянка площею 0,5683 га має функціональний коефіцієнт 1,2, а її нормативна грошова оцінка у розрахунку за один гектар становить 1.938.378,85 грн.;

земельна ділянка площею 0,0749 га має функціональний коефіцієнт 0,5, а її нормативна грошова оцінка у розрахунку за один гектар становить 807.657,86 грн.;

земельна ділянка площею 0,6743 га має функціональний коефіцієнт 0,1, а її нормативна грошова оцінка у розрахунку за один гектар становить 161.531,57 грн.

З урахуванням викладеного, а також постанови Жовтневого районного суду м. Луганська від 11.11.2011 у справі №2-а-10463/2011, керуючись ст.ст.4 3 ,4 7 та 35 ГПК України, суд здійснив розрахунок нормативної грошової оцінки окремо кожної з цих ділянок з урахуванням їх площі (а не за один гектар), яка становить:

земельна ділянка площею 0,5683 га з функціональним коефіцієнтом 1,2, - нормативна грошова оцінка становить 1.101.580,70 грн. (1.938.378,85 грн. : 10000 м 2 х 5683 м 2 );

земельна ділянка площею 0,0749 га з функціональним коефіцієнтом 0,5, - нормативна грошова оцінка становить 60.493,57 грн. (807.657,85 грн. : 10000 м 2 х 749 м 2 );

земельна ділянка площею 0,6743 га з функціональним коефіцієнтом 0,1, - нормативна грошова оцінка становить 108.920,74 грн. (161.531,57 грн. : 10000 м 2 х 6743 м 2 ).

Таким чином, загальна сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,3175 га (0,5683 га + 0,0749 га + 0,6743 га) з урахуванням функціональних коефіцієнтів, встановлених постановою Жовтневого районного суду м. Луганська від 11.11.2011 у справі 2-а-10463/2011 становить 1.270.995,01 грн. (1.101.580,70 грн. + 60493,57 грн. + 108.920,74 грн.) та підлягає відображенню у пункті 2.10 розділу 2. "Орендна плата" договору.

З урахуванням цієї обставини розмір річної орендної плати становить 38129,85 грн. (1.270.995,01 грн. х 0,03), - що підлягає відображенню у підпункті 2.1.1. розділу 2."Орендна плата" договору.

За таких обставин позов підлягає задоволенню частково з підстав, про які йдеться вище у цьому рішенні, а зміни до договору повинні мати наступну редакцію:

пункт 2.1. розділу 2."Орендна плата" договору викласти у новій редакції:

"2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях";

підпункт 2.1.1. розділу 2."Орендна плата" договору доповнити новим абзацом наступного змісту:

"На дату внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 38129 (тридцять вісім тисяч сто двадцять дев'ять) грн. 85 коп.";

у підпункті 2.4.1. пункту 2.4. та пункті 2.6. розділу 2."Орендна плата" договору змінити слова: "земельного податку" на слова: "нормативна грошова оцінка земельної ділянки";

пункт 2.10. розділу 2."Орендна плата" договору доповнити новим абзацом наступного змісту:

"На дату внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 1.270.995 (один мільйон двісті сімдесят тисяч дев'ятсот дев'яносто п'ять) грн. 01 коп. Після набрання чинності вказаними змінами до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного, органом, уповноваженим орендодавцем.";

пункт 2.5. розділу 2. "Орендна плата" договору викласти у новій редакції:

"2.5.У разі невнесення орендної плати за землю у строки, визначені цим договором, Орендарем справляється пеня у розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожен день прострочення.".

Згідно частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Керуючись ст.44 та ч.2 ст.49 ГПК України, суд сплату судового збору у сумі 1218,00 грн. покладає на відповідача.

На підставі викладеного, ст.ст.19,144 Конституції України, ст.ст.11,16,202,626,651-654 Цивільного кодексу України; ст.ст.93, 125 Земельного кодексу України; ст.ст.179-181,188 Господарського кодексу України; ст.ст.1,13,20,30 Закону України від 06.10.98 року № 161-ХІУ "Про оренду землі"; ст. 26 Закону України від 21.05.1997 року №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", керуючись ст.ст.4 3 ,4 7 ,22,27,32-34,43,44,49,75,82,84 та 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області -

В И Р І Ш И В :

1.Позов Виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради до Малого приватного підприємства "Асмал" - про внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2003, за реєстром №2993 (державна реєстрація від 01.10.2003 за № 4654) - задовольнити частково.

2.Внести зміни до договору оренди землі, укладеного Виконавчим комітетом Луганської міської ради (орендодавець) та Малим приватним підприємством "Асмал" (орендар) 18.09.2003, у нотаріальній формі, за реєстром №2993, державна реєстрація від 01.10.2003 №4654, зі змінами до нього, предметом якого є земельна ділянка площею 1,3175 га, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Відродження, 2, надана в оренду терміном на 49 років під будівництво та розміщення виробничого корпусу, будівлі адміністративно-побутового корпусу, будівлі цеху металоконструкцій, будівлі охорони, будівлі складу металовиробів, складального цеху №2, будівлі цеху комплектації та благоустрій прилеглої території, - а саме:

пункт 2.1. розділу 2."Орендна плата" договору викласти у новій редакції, запропонованій позивачами:

"2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях.";

у підпункті 2.4.1. пункту 2.4. та пункті 2.6. розділу 2."Орендна плата" договору змінити слова: "земельного податку" на слова, запропоновані позивачами: "нормативна грошова оцінка земельної ділянки";

пункт 2.5. розділу 2. "Орендна плата" договору викласти у новій редакції, запропонованій позивачами:

"2.5.У разі невнесення орендної плати за землю у строки, визначені цим договором, Орендарем справляється пеня у розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожен день прострочення.".

3.У задоволенні вимог Виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради про внесення змін до договору оренди землі, укладеного Виконавчим комітетом Луганської міської ради (орендодавець) та Малим приватним підприємством "Асмал" (орендар) 18.09.2003, у нотаріальній формі, за реєстром №2993, державна реєстрація від 01.10.2003 №4654, предметом якого є земельна ділянка площею 1,3175 га, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Відродження, 2, надана в оренду терміном на 49 років під будівництво та розміщення виробничого корпусу, будівлі адміністративно-побутового корпусу, будівлі цеху металоконструкцій, будівлі охорони, будівлі складу металовиробів, складального цеху №2, будівлі цеху комплектації та благоустрій прилеглої території, - шляхом доповнення:

підпункту 2.1.1. розділу 2."Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту:

"На дату внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 38129 (тридцять вісім тисяч сто двадцять дев'ять) грн. 85 коп.",

та пункту 2.10. розділу 2."Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту:

"На дату внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 1.270.995 (один мільйон двісті сімдесят тисяч дев'ятсот дев'яносто п'ять) грн. 01 коп. Після набрання чинності вказаними змінами до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного, органом, уповноваженим орендодавцем.", - відмовити.

4.Врегулювати спір між сторонами у справі та внести зміни до договору оренди землі, укладеного Виконавчим комітетом Луганської міської ради (орендодавець) та Малим приватним підприємством "Асмал" (орендар) 18.09.2003, у нотаріальній формі, за реєстром №2993, державна реєстрація від 01.10.2003 №4654, предметом якого є земельна ділянка площею 1,3175 га, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Відродження, 2, надана в оренду терміном на 49 років під будівництво та розміщення виробничого корпусу, будівлі адміністративно-побутового корпусу, будівлі цеху металоконструкцій, будівлі охорони, будівлі складу металовиробів, складального цеху №2, будівлі цеху комплектації та благоустрій прилеглої території, - шляхом доповнення:

підпункту 2.1.1. розділу 2."Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту:

"На дату внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 38129 (тридцять вісім тисяч сто двадцять дев'ять) грн. 85 коп.";

пункту 2.10. розділу 2."Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту:

"На дату внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 1.270.995 (один мільйон двісті сімдесят тисяч дев'ятсот дев'яносто п'ять) грн. 01 коп. Після набрання чинності вказаними змінами до договору оренди землі від 18.09.2003, державна реєстрація від 01.10.2003 № 4654, зі змінами до нього, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного, органом, уповноваженим орендодавцем.".

5.Відповідно до приписів ст. 125 Земельного кодексу України та ст. 4 Закону України від 01.07.2004 №1952-ІУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" зміни у праві оренди земельної ділянки, про які йдеться у пунктах 2 (два) та 4 (чотири) резолютивної частини цього рішення, підлягають державній реєстрації.

6.Стягнути з Малого приватного підприємства "Асмал", ідентифікаційний код 20166263, яке знаходиться за адресою: місто Луганськ, кв. Солнєчний, 29/80, - на користь Луганської міської ради, ідентифікаційний код 26070794, яка знаходиться за адресою: місто Луганськ, вул.Коцюбинського, 14, - судовий збір у сумі 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп.; після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Відповідно до ст. 85 ГПК України у судовому засіданні 29.05.2014 оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення.

Рішення набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до статті 84 ГПК України.

Рішення складено у повному обсязі та підписано - 02 червня 2014 року.

Суддя А.П.Середа

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення29.05.2014
Оприлюднено04.06.2014
Номер документу38997750
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/1047/14

Рішення від 29.05.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 12.05.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні