Ухвала
від 29.05.2014 по справі 2а-1670/1528/11
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2014 р.Справа № 2а-1670/1528/11 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду

у складі: головуючого судді Старостіна В.В.

суддів: Бегунца А.О.

Шевцової Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Миргородської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 21.03.2014р. по справі № 2а-1670/1528/11

за позовом Миргородської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Полтавській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване реставраційно-монтажне Підприємство "Зодчий " , Державного реєстратора Реєстраційної служби Великобагачанського районного управління юстиції третя особа Державний реєстратор Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві

про визнання недійсними установчих документів,

ВСТАНОВИЛА:

Миргородська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Полтавській області (далі позивач), звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване реставраційно-монтажне Підприємство "Зодчий " (далі - відповідач 1), Державного реєстратора Реєстраційної служби Великобагачанського районного управління юстиції (далі -відповідач 2), третя особа Державний реєстратор Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві, в якому просила суд:

- скасувати державну реєстрацію внесення змін до установчих документів юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване реставраційно-монтажне Підприємство "Зодчий " (код ЄДРПОУ 37012430) щодо відомостей місцезнаходження.

В обґрунтування позовних вимог в частині визнання недійсними установчих документів ТОВ "Спеціалізоване реставраційно-монтажне підприємство "Зодчий" стосовно зміни юридичної адреси позивач посилався на те, що недостовірність відомостей про місцезнаходження товариства унеможливлює здійснення Миргородською ОДПІ функцій щодо контролю за повнотою, достовірністю сплати підприємством податкових платежів до бюджету, проведення перевірок, стягнення боргу, інших владних управлінських функцій, визначених законодавством. Оскільки ТОВ "Спеціалізоване реставраційно-монтажне підприємство "Зодчий" фактично за адресою: вул. Шевченка, 95, смт Велика Багачка, Полтавська область, не знаходиться, статут товариства в частині визначення місця знаходження підлягає визнанню недійсним.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.03.2014 року у задоволенні адміністративного позову Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Полтавській області до Державного реєстратора Реєстраційної служби Великобагачанського районного управління юстиції, Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване реставраційно-монтажне Підприємство "Зодчий ", третя особа - державний реєстратор Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві, про визнання недійсними установчих документів відмовлено.

Позивач, не погодившись з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції оскаржувану постанову скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Виходячи з приписів ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.04.2011 у задоволенні адміністративного позову відмовлено, в частині позовних вимог про визнання недійсними установчих документів та зобов'язання внести зміни до установчих документів провадження у справі закрито.

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.06.2011 постанову залишено без змін.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 23.01.2014 рішення попередніх судових інстанцій скасовано в частині закриття провадження у справі щодо позовних вимог про визнання недійсними установчих документів ТОВ "Спеціалізоване реставраційно - монтажне підприємство "Зодчий" стосовно зміни юридичної адреси, а справу в цій частині направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції. В решті рішення попередніх судових інстанцій залишено без змін.

Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване реставраційно-монтажне підприємство "Зодчий" (ідентифікаційний код 37012430) зареєстровано Святошинською районною у м. Києві державною адміністрацією 24.02.2010 року із місцезнаходженням вул. В. Стуса, 28А, кв. 44, м. Київ, що вбачається із довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (т. 1 а.с. 9-13).

30.06.2010 року внесено зміни до відомостей про товариство, згідно яких місцезнаходженням товариства визначено м. Київ, вул. Героїв Комсомолу, 2Б.

Згідно протоколу загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване реставраційно-монтажне підприємство "Зодчий" (надалі - ТОВ "СРМП "Зодчий") № 06 від 26.11.2010 року прийнято рішення про зміну місцезнаходження товариства на вул. Шевченка, 95, смт. В.Багачка, Великобагачанський район, Полтавська область та про затвердження Статуту у новій редакції (т.2, а.с. 24).

01.12.2010 ТОВ "СРМП "Зодчий" подано державному реєстратору Святошинської районної у м. Києві державної адміністрації реєстраційні картки для проведення реєстраційних дій "Державна реєстрація змін до установчих документів", "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах", до яких додано необхідні документи, в тому числі, протокол загальних зборів учасників № 06 від 26.11.2010 року (т. 2 а.с. 7-32) .

Державним реєстратором 01.12.2010 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесено запис № 107210500060247756 щодо державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи та запис № 107210700070247756 про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах. Вказані зміни стосувалися саме зміни місцезнаходження ТОВ "СРМП "Зодчий" на вул. Шевченка, 95, смт. В.Багачка, Великобагачанський район, Полтавська область.

В зв'язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи ТОВ "СРМП "Зодчий" 01.12.2010 року товариство знято з обліку у Святошинській районній у м. Києві державній адміністрації та реєстраційну справу надіслано державному реєстратору у Великобагачанському районі Великобагачанської районної державної адміністрації.

Державним реєстратором у Великобагачанському районі Великобагачанської районної державної адміністрації 09.12.2010 року (після надходження реєстраційної справи) внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про взяття ТОВ "СРМП "Зодчий" на облік.

ТОВ "СРМП "Зодчий" також поставлено на податковий облік у Миргородській ОДПІ, про що свідчить довідка за формою № 4-ОПП від 30.01.2012 № 8 (т. 1 а.с. 194).

З метою реалізації функцій, визначених податковим законодавством, працівниками ВПМ Миргородської ОДПІ здійснено виїзд за юридичною адресою ТОВ "СРМП "Зодчий" (Полтавська область, смт Велика Багачка, вул. Шевченка, 95) та встановлено відсутність підприємства за юридичною адресою, про що складено довідку про встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків від 03.02.2011 (т.1 а.с. 14).

З огляду на викладене, Миргородська ОДПІ дійшла висновку про те, що ТОВ "СРМП "Зодчий" державному реєстратору Святошинської районної у м. Києві державної адміністрації подано недостовірні дані щодо місцезнаходження товариства, у зв'язку з чим статут товариства в частині визначення місцезнаходження юридичної особи підлягає визнанню недійсним.

Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з їх необгрунтованості.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулюються Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" №755-IV від 15.05.2003 року (далі - Закон України №755-IV).

Відповідно до ст. 1 вищезазначеного Закону встановлено, що єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; місцезнаходження юридичної особи - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені (далі - виконавчий орган).

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України №755-IV, державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Згідно з ч.3 ст.4 Закону України №755-IV зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.

Державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи-підприємця.

Відповідно до ч.1 ст.6 Закону України №755-IV державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці: проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до частин 1, 2, 4, 6 статті 14 Закону України №755-IV передача реєстраційних справ здійснюється в разі: зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця, якщо нове місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці; утворення, зміни меж або ліквідації адміністративно-територіальної одиниці.; передача реєстраційних справ у випадку, який передбачено абзацом другим частини першої цієї статті, здійснюється на підставі державної реєстрації відповідних змін до установчих документів юридичної особи або державної реєстрації зміни місця проживання фізичної особи - підприємця; передача реєстраційних справ у випадку, який передбачено абзацом третім частини першої цієї статті, здійснюється лише на підставі відповідного рішення органу, який наділений відповідними повноваженнями. Державний реєстратор, який отримав реєстраційну справу, зобов'язаний протягом десяти робочих днів з дати її прийому повідомити поштовим відправленням юридичну особу або фізичну особу - підприємця про зміну місцезнаходження реєстраційної справи та внести до Єдиного державного реєстру запис про зміну місцезнаходження реєстраційної справи.; за наявності підстави, що передбачена абзацом другим частини першої цієї статті, державний реєстратор протягом десяти робочих днів з дати державної реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця зобов'язаний надіслати поштовим відправленням за описом реєстраційну справу державному реєстратору за новим місцезнаходженням юридичної особи або за новим місцем проживання фізичної особи - підприємця.

Статтею 29 Закону України №755-IV визначений перелік документів, які юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) для державної реєстрації змін до установчих документів. Частиною 7 вказаної статті передбачено, що державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті..

Згідно ч.3 ст.8 Закону України №755-IV установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.

Проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами, передбаченими ч.1. ч.5 ст. 25 та ч.2, ч.3 ст. 27 зазначеного Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи.

Пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України передбачено, що органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін саме до установчих документів.

Стаття 31 Закону визначає вичерпні підстави для скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи: у разі прийняття судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи. Державний реєстратор у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати надходження судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, вносить до Єдиного державного реєстру запис щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо інше не встановлено судовим рішенням, та в той же день повідомляє органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України про внесення такого запису.

Тобто, колегія суддів зазначає, що згідно положень зазначеної норми права чітко слідує, що орган державної податкової служби України наділений законодавцем повноваженням на звернення до суду з позовом саме стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що державний реєстратор не встановлює прав і обов'язків для суб'єктів господарювання і не проводить реєстраційні дії від власного імені. Права і обов'язки сторони набувають на підставі рішення власника, а реєстраційні дії проводяться державним реєстратором тільки після прийняття відповідного рішення власника і доданих до нього правовстановлюючих документів.

Відповідно до ч.2 ст.81 Цивільного кодексу України юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу.

Аналізуючи норми Цивільного кодексу України, колегія суддів доходить висновку, що положення ст.87 ЦК України, які визначають порядок складання і затвердження установчих документів та положення ст.88 ЦК України, які встановлюють вимоги до змісту установчих документів, не передбачають внесення до статуту суб'єкта господарювання відомостей про місцезнаходження цього суб'єкта.

Також приписи ст. 57 Господарського кодексу України також не містять вимог про включення до змісту установчих документів, якими в розумінні наведеної норми права є рішення про утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання, відомостей про місцезнаходження суб'єкта господарювання.

Таким чином, враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що внесення змін місцезнаходження відповідача не пов'язана із внесенням змін до установчих документів даної особи, в зв'язку з чим, внесений державним реєстратором до ЄДРПОУ запис про внесення змін до відомостей про місцезнаходження реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване реставраційно-монтажне Підприємство "Зодчий " не є реєстрацією змін до установчих документів, а наведені позивачем обставини, в обґрунтування своєї правової позиції, не є підставою для скасування державної реєстрації змін до установчих документів підприємства, визначених ст. 31 Закону України №755-IV.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що позивачем під час розгляду справи не було надано доказів на підтвердження того, що в установчих документах Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване реставраційно-монтажне Підприємство "Зодчий " були проведені зміни, а по-друге, податковим органом не було надано доказів того, що реєстраційні записи містять недостовірну інформацію, оскільки факт складання повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням не може розцінюватися як недостовірна інформація, оскільки дане повідомлення є складовою частиною дій щодо внесення державним реєстратором запису в ЄДРПОУ про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, враховуючи приписи ч. 1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, якою передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини на яких грунтуються її вимоги та заперечення, колегія суддів вважає, що Реєстраційною службою Великобагачанського районного управління юстиції доведено правомірність внесення змін до установчих документів юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване реставраційно-монтажне Підприємство "Зодчий " (код ЄДРПОУ 37012430) щодо відомостей місцезнаходження.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 199, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Миргородської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Полтавській області залишити без задоволення.

Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 21.03.2014р. по справі № 2а-1670/1528/11 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Головуючий суддя (підпис)Старостін В.В. Судді (підпис) (підпис) Бегунц А.О. Шевцова Н.В.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2014
Оприлюднено05.06.2014
Номер документу39034153
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/1528/11

Ухвала від 12.03.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 16.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Веденяпін О.А.

Ухвала від 25.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Веденяпін О.А.

Ухвала від 29.05.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Ухвала від 22.04.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Постанова від 21.03.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 16.06.2011

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Постанова від 07.04.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 10.03.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 10.03.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні