Постанова
від 30.01.2007 по справі 28/176-06-4621а
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

28/176-06-4621А

           

 ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


УХВАЛАІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"30" січня 2007 р. Справа № 28/176-06-4621А

Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого - Величко Т.А.

суддів:  Бойко Л.І., Жукової А.М.,

при секретарі судового засідання Храмшиній І.Г.

за участю представників сторін

від позивача: не з'явилися, про час, дату та місце розгляду апеляційних скарг повідомленні належним чином

від відповідача: Космін М.І.

від 3-х осіб –Сизов О.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги  Одеської міської ради та ТОВ "ВВЮГ"

на постанову господарського суду Одеської області від "16" жовтня 2006 р.

у справі №28/176-06-4621А

за позовом  Одеської міської ради         

3-тя особа  без самостійних вимог на стороні позивача ТОВ "ВВЮГ"       

до  Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області;           

3-ті особи без самостійних вимог на стороні відповідача: Підприємство "СОЮЗ" у вигляді приватного підприємства; Одеське обласне головне управління земельних ресурсів; Державне підприємство Регіональний центр земельного кадастру по Одеській області

про визнання  рішень недійсними та такими, що не відповідають закону  

                                                               встановив:

В травні 2006р. Одеська міська Рада, 3-я особа на стороні позивача –ТОВ „ВВЮГ” –звернулися до суду з позовом до Крижанівської сільської Ради Комінтернівського району Одеської області, 3-я особа на стороні відповідача –ПП „Союз” ТСК „Торговий дім” про визнання недійсними та такими, що не відповідають закону рішення Крижанівської сільської ради, Комінтернівського району Одеської області від 23.05. 2003 року за №227-ХХІV „Про надання дозволу на виготовлення проекту відведення на додаткову земельну ділянку площею 880 кв.м. ПП „Союз” та від 13.10.2004 року „Про надання земельної ділянки приватному підприємству „Союз”.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до рішення від 20.07.2001 року № 2655-ХХІІІ „Про погодження межі м. Одеси" спірна земельна ділянка входить до меж м. Одеси.  Рішення Одеської міської ради від 20.07.2001 року № 2655-ХХІІІ „Про погодження межі м. Одеси" було затверджено рішенням Одеської обласної ради від 07.08.2001 року за № 347-ХХІІ „Про межі міста Одеси" та Постановою Верховної ради України від 07.02.2002 р. № 3064- III „Про зміну меж міста Одеси ", якою у межі міста Одеси було включено 361га. земель Крижанівської сільської ради Комінтернівського району. Рішенням Одеської міської ради від 23.12.2005 року № 5123-ІV земельна ділянка пл. 0, 4095 кв., яка розташована в м. Одесі, Дніпропетровська дорога ріг вул. Ген. Бочарова надана в оренду ТОВ «ВВЮГ»для будівництва та обслуговування молодіжно-розважального центру з магазином. Крижанівська сільська Рада розпорядилася земельною ділянкою незаконно, при відсутності і при наявності рішень, як підтверджують належність земельної ділянки на праві власності територіальній громаді м. Одеси.

Постановою господарського суду Одеської області від 16.10.06р. (суддя Гуляк Г.І.) у задоволенні позову відмовлено повністю.

Судове рішення мотивоване тим, що на дату прийняття оскаржуваних рішень Крижанівською сільською Радою спірна земельна ділянка не входила до меж м. Одеси, міська рада не обґрунтувала своє право на звернення з даним позовом відповідно до ст.104 КАС України, земельні ділянки, що належать ТОВ „ВВЮГ” та ПП „Союз” мають різні адреси і відсутні докази того, що вони є суміжними або існує їх накладення, в порушення вимог ч.1 ст.71 КАС України, ухвал суду від 10.07.06р., 18.07.06р., 28.07.06р., 18.09.06р., 2.10.06р. позивачем не надані витребувані судом докази.

В апеляційних скаргах Одеська міська Рада і ТОВ „ВВЮГ” просять скасувати постанову суду і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на те, що судом неправильно були застосовані норми матеріального та процесуального права.

Заслухавши суддю –доповідача, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що скарги задоволенню не підлягають з таких підстав.

У відповідності до вимог ст.200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення  - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Не може бути скасовано судове рішення з мотивів порушення судом норм матеріального і процесуального права, якщо це не призвело і не могло призвести до неправильного вирішення справи.

Як вбачається із матеріалів справи, позивач просить визнати недійсними та такими, що не відповідають закону рішення Крижанівської сільської ради від 23.05.03р. №227-ХХІV та від 13.10.04р., посилаючись на ст.144,19 Конституції України, п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, Закон України „Про місцеві державні адміністрації”. На думку позивача, прийняті міською Радою рішення від 20.07.01р. №2655-ХХІІІ, обласною Радою від 7.08.01р. №347-ХХІІІ, Постанова ВР України від 7.02.02р. №3064-ІІІ –підтверджують належність спірної земельної ділянки із земель Крижанівської сільської Ради до земель м. Одеси і у останньої були відсутні будь-які правові підстави і повноваження щодо розпорядження землями м. Одеси і надання їх в оренду господарюючим суб'єктам. Одеська міська Рада, як власник земель територіальної громади, своїм рішенням від 23.12.05р. №5723- ІV передала земельну ділянку пл.0,4095 за адресою м. Одеса, Дніпропетровська дорога ріг вул. Ген. Бочарова ТОВ „ВВЮГ”, але на даний час склалася ситуація, що вказана земельна ділянка надана в користування двом суб'єктам господарювання і це є порушенням права Одеської міської Ради щодо розпорядження землями комунальної власності.

Приписи ст.13 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Ст.116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права  власності  та права  користування  земельними  ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням  органів  виконавчої  влади  або органів місцевого самоврядування в  межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

В силу ст.124 ЗК України передача в оренду  земельних  ділянок, що  перебувають  у державній  або  комунальній  власності,  здійснюється  на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Ст.173 ЗК України визначає межу адміністративно-територіального утворення як умовну замкнену лінію на поверхні землі,  що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. У межах конкретного адміністративно-територіального утворення здійснюється повноваження компетентних органів, як-то, органів місцевого самоврядування.

Технічними вказівками по складанню проектів встановлення меж сільських населених пунктів, затвердженими Держкомземом України 30.10.91р., передбачено, що проекти встановлення меж сільських населених пунктів розробляються на підставі завдання на проектування.

Межі   району,   села,   селища,  міста,  району  у  місті не тільки встановлюються, але й  змінюються  за   проектами   землеустрою, які розробляються державними та іншими землевпорядними організаціями відповідно до техніко-економічного обґрунтування  розвитку адміністративно  - територіальних утворень та  генеральних планів населених пунктів.

Межа адміністративно  - територіальних утворень не є постійною. Сам факт включення нових земельних ділянок у межі району,   села,   селища,  міста,  району  у  місті не припиняє права власності і права користування цими земельними ділянками. Правовий режим вказаних земельних ділянок може бути змінений лише у випадку їх вилучення (викупу) у відповідних суб'єктів з відшкодуванням збитків в повному об'ємі згідно вимог чинного законодавства.

Як встановлено господарським судом, Одеська міська Рада 20.07.01р. прийняла рішення №2655-ХХІІІ „Про погодження межі м. Одеси”, додатком №2 до якого передбачено збільшення площі міста за рахунок Крижанівської сільської Ради –на 361 га.

Рішенням Одеської обласної Ради від 7.08.01р. №347-ХХІІІ „Про межі м. Одеси” затверджено межі м. Одеси загальною площею 16242 га. з включенням у межі міста земель області, в т.ч., Крижанівської сільської Ради – 361 га., передбачено передати матеріали по встановленню зовнішніх меж м. Одеси на зміну меж, в т.ч., Комінтернівського району, на розгляд та затвердження до Верховної Ради України.

Постановою Верховної Ради України від 07.02.2002 р. № 3064- III „Про зміну меж міста Одеси Одеської області" включено  у межі міста Одеси, в т.ч. 361га. земель Крижанівської сільської ради Комінтернівського району і затверджено межі загальною площею 16242 га.

Чинний Земельний Кодекс закріпив положення щодо встановлення меж адміністративно –територіальних утворень в певному порядку та відповідно до закону. Проекти землеустрою щодо встановлення та зміні меж адміністративно –територіальних утворень розглядаються і затверджуються в установленому порядку відповідними органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Як вбачається із листа Одеської обласної ради від 30.11.05р. №31/Р-27-1104/928, на виконання Постанови ВР України від 7.02.02р. №3064-ІІІ було складено Акт про встановлення в натурі межі м. Одеси по суміжності з Комінтернівським районом Одеської області та передачу на зберігання межових знаків від 30.12.02р. Однак, станом на 1.01.05р. і 1.01.06р. зазначені землі фактично залишаються на території Комінтернівського району, про що свідчать дані державної статистичної звітності (форма 6-зем) по Комінтернівському районі та м. Одесі.

Листом від 14.12.05р. за №03-30/132 міський голова підтвердив, що на даний час межі м. Одеси в натурі (на місцевості) не встановлені, направлений до Держкомзему України технічний звіт по встановленню межі м. Одеси не пройшов державну  землевпорядну експертизу і направлений на доопрацювання, оскільки при обрахуванні площі міста за результатами геодезичної зйомки виявлено розбіжності між обчисленою фактичною площею міста та межами міста, затвердженими Постановою Верховної Ради України.

Згідно із ст.9 КАС України  суд при вирішенні справи керується  принципом  законності, відповідно  до  якого  органи  державної  влади,  органи місцевого самоврядування,  їхні посадові і службові особи зобов'язані  діяти лише на підставі,  в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та (або) визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також  порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації.

Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України „Про місцеве самоврядування” виключно на прилюдних засіданнях сільської, селищної, міської ради розглядаються питання про вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ст.12 ЗК до повноважень  сільських,  селищних,  міських  рад  у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить зокрема: розпорядження землями територіальних громад; передача  земельних  ділянок   комунальної   власності   у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання   земельних   ділянок  у  користування  із  земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

П.12 Перехідних положень ЗК України встановлено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів –відповідні органи виконавчої влади.

Згідно з п.1 прикінцевих Положень Закону України „Про розмежування земель державної та комунальної власності” від 5.02.04р. №1457-ІV, у разі якщо межі сіл, селищ, міст не встановлені відповідно до вимог ст.174, 175 та 176 ЗК України, розмежування земель державної та комунальної власності проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до меж, прийнятих для обліку земель у складі державного земельного кадастру.

З огляду на викладене, при прийнятті 23.05.03р. рішення „Про дозвіл на виготовлення проекту відведення на додаткову земельну ділянку пл.880.кв. м. ПП „Союз” і 13.10.04р. „Про надання земельної ділянки ПП „Союз” Крижанівська сільська  Рада діяла в межах повноважень, визначених ст.26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” і згідно зі ст.12, 93, 120, 124, 125 та п.12 Перехідних Положень ЗК України.

Господарський суд підставно дійшов висновку про те, що станом на дату прийняття вказаних рішень 361 га. земель Крижанівської сільської Ради до меж м. Одеси не входили, а тому прийняття цих рішень не порушувало право міської ради і ТОВ „ВВЮГ” на земельну ділянку пл.0,088 га. по вул. Ген. Бочарова, буд.57 „б” та „в”.

Господарським судом взято до уваги той факт, що земельні ділянки, виділені ТОВ „ВВЮГ” та ПП „Союз” мають різні адреси і сторонами належними доказами не доведено про їх суміжність або накладення.

Так, відповідно до наданих ПП „Союз” документів, - договору оренди землі, складеного на підставі рішення Крижанівської сільської Ради від 13.10.04р. №549-ХХІV, земельна ділянка пл.0,0880 га. за адресою: с. Крижанівка, вул. Ген. Бочарова,52 „б” і „в” належить на умовах оренди строком на 25 років ТСК „Торговий дім „Союз” .

Проектна документація тимчасового міні-ринку за даною адресою отримала позитивні висновки ДС „Укрінвестеспертиза”   (комплексний експертний висновок від 7.11.03р. №571 та від 7.04.05р. №66).

Відповідно дозволу на виконання будівельних робіт інспекції державного архітектурно –будівельного контролю управління архітектури та містобудування Одеської облдержадміністрації від 7.11.03р. №36 ТСК „Торговий дім „Союз” побудований тимчасовий міні- ринок за вказаною адресою, який введено до експлуатації Комінтернівською райдержадміністрацією.

Земельна ділянка по об'єкту „Союз” ТСК „Торговий дім” загальною площею 880 кв.м. за адресою м. Одеса, вул. Ген. Бочарова, 57 „б” має кадастровий номер –5122783200:01:0019, і згідно річної статистичної звітності форми 63ЕМ станом на 1.01.06р. зазначена на території Комінтернівського району (лист Комінтернівської РДА від 15.08.06р. №1761-1.13).

Відповідно до листа Одеського обласного головного управління земельних ресурсів від 2.10.06р. №2-4-05/0318, вказана земельна ділянка виключена із земель Комінтернівського району з 1.01.06р.

5.04.05р. затверджено акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкту –ІІ черги тимчасового міні –ринку ТСК „Торговий дім” підприємства „Союз”.

Одеська міська рада рішенням від 23.12.05р. №5123-ІV затвердила проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок і надала ТОВ „ВВЮГ” земельні ділянки загальною площею 0,4095 га. в довгострокову оренду на 49 років за адресою: м. Одеса, Дніпропетровська дорога, ріг вул. Ген. Бочарова, яка складається із 3-х частин: пл.0,2735 га., пл.0,0610га. та пл.0,0750 га. Вказані земельні ділянки мають такі кадастрові номери:

- №1-5110137600:09:002:0005

- №2-5110137600:09:002:0006

- №3-5110137600:09:002:0007

          Згідно додатку до Вказівки Держкомзему України №12 від 20.03.02р. „Про порядок присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам для ведення державного реєстру земель” кадастровий номер –унікальний (не повторюється на всій території України) номер, який присвоюється при формуванні земельної ділянки і зберігається за нею весь час її існування, сформований кадастровий номер несе в собі інформацію щодо місця положення земельної ділянки в межах адміністративно  - територіального устрою.

          Матеріали справи вказують на те, що дійсно мова йде про різні земельні ділянки.

          Технічна документація із землеустрою щодо складання договору оренди земельних ділянок ТОВ „ВВЮГ”, розроблена в 2006р. (в т.ч. акт від 6.02.06р. прийомки –зберігання межових знаків на зберігання в натурі (на місцевості) ТОВ „ВВЮГ”) для будівництва, експлуатації та обслуговування молодіжно –розважального центру з магазином і благоустрою території за адресою: м. Одеса, Дніпропетровська дорога, ріг вул. Ген. Бочарова не містить жодних даних про суміжність чи накладення земельних ділянок із землями, на яких розташовано і працює міні –ринок ПП „Союз”.

          Відповідно до ст. 104 КАС України до адміністративного суду має право звернутися з адміністративним позовом особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно –правових відносин. Суб'єкт владних повноважень має право звернутися до адміністративного суду у випадках, встановлених законом.

          Позивачем не обґрунтовано і не доведено право на звернення з даним позовом відповідно до конкретного закону, на що також підставно вказав господарський суд, а лист ТОВ „ВВЮГ” до Одеської міської ради такою законною підставою вважатися не може.

          Відмовляючи в задоволенні позовних вимог господарський суд правильно встановив фактичні обставини справи і відповідні їм взаємовідносини та застосував  до цих правовідносин відповідні норми матеріального права, будь-яких порушень процесуального права, як і тих, про які зазначили апелянти, при розгляді справи не допущено.

Апеляційна скарга ТОВ „ВВЮГ” фактично дублює доводи міської Ради щодо наявності підстав для скасування постанови суду першої інстанції, а тому підлягає відхиленню в силу вищевикладеного.

Оскільки доводи апеляційних скарг висновків господарського суду не спростовують, постанова по даній справі скасуванню не підлягає, як постановлена з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. 198, 200, 205, 207, 212, 254 КАС України, колегія суддів ухвалила:

Постанову господарського суду Одеської області від 16.10.06р. у справі №28/176-06-4621А–залишити без змін, апеляційні скарги без задоволення.

Ухвала апеляційного господарського суду набирає законної сили з дня її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом одного місяця до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя                                                                     Т.А. Величко

Судді :                                                                                          Л.І. Бойко

       

                                                                                                       А. М. Жукова

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення30.01.2007
Оприлюднено03.09.2007
Номер документу390981
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —28/176-06-4621а

Ухвала від 11.04.2007

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Постанова від 30.01.2007

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Постанова від 30.01.2007

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні