Герб України

Ухвала від 04.06.2014 по справі 200/4489/13-а

Вищий адміністративний суд україни

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"04" червня 2014 р. м. Київ К/800/54985/13

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

головуючого - Смоковича М.І.,

суддів: Конюшка К.В., Чумаченко Т.А.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Єрмак" (далі - ТОВ "Єрмак", позивач) до Голови Дніпропетровської міської ради Куліченка Івана Івановича, за участі третьої особи - Головного архітектурно-планувальне управління Дніпропетровської міської ради, про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, касаційне провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Заступника прокурора Дніпропетровської області на постанову Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська від 03 червня 2013 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2013 року,

у с т а н о в и л а :

У квітні 2013 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Єрмак" (далі - ТОВ "Єрмак") звернулося до суду з адміністративним позовом до Голови Дніпропетровської міської ради Куліченка Івана Івановича про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що на орендованих ТОВ "Єрмак" земельних ділянках, які знаходяться по вулиці Боброва в Красногвардійскому та Кіровському районах міста Дніпропетровська побудовано нерухоме майно, а саме:

1. торгівельний павільйон літ. А, загальною площею 264,05 кв.м;

2. торгівельний павільйон літ. Б, загальною площею 126,21 кв.м.;

3. торгівельний павільйон літ. В, загальною площею 32,68 кв.м.;

4. торгівельний павільйон літ. Г, загальною площею 97,03 кв.м.;

5. торгівельний павільйон літ. Д, загальною площею 145,32 кв.м.;

6. торгівельний павільйон літ. Е, загальною площею 73, 57 кв.м.;

7. торгівельний павільйон літ. Є, загальною площею 100,86 кв.м;

8. торгівельний павільйон літ. Ж, загальною площею 24,48 кв.м;

9. торгівельний павільйон літ. І, загальною площею 44,63 кв.м.;

10. торгівельний павільйон літ. К, загальною площею 71,58 кв.м;

11. торгівельний павільйон літ. Л, загальною площею 126,06 кв.м;

12. торгівельний павільйон літ. М, загальною площею 21,66 кв.м;

13. торгівельний павільйон літ. Н, загальною площею 72,50 кв.м;

14. торгівельний павільйон літ. П, загальною площею 37,47 кв.м.

У 2012 році була розпочата процедура оформлення права власності на побудовані торгівельні павільйони, тому 12 листопада 2012 року позивач звернувся із заявою до Голови Дніпропетровської міської ради з проханням надати вказівку відповідним службам міста Дніпропетровська присвоїти адресу торгівельним павільйонам, які розташовані по вулиці Боброва в місті Дніпропетровську.

Станом на 10 січня 2013 року позивач не отримав відповідь, тому він повторно звернувся до відповідача.

Позивач вважає бездіяльність Голови Дніпропетровської міської ради неправомірною, оскільки ТОВ "Єрмак" не отримало жодної відповіді на порушені у зверненнях питання.

У зв'язку з цим, позивач звернувся в суд з вимогою про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Постановою Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська від 03 червня 2013 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2013 року позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Голови Дніпропетровської міської ради Куліченка Івана Івановича щодо не розгляду заяв ТОВ "Єрмак" (код ЄДРПОУ 31300639) від 12 листопада 2012 року за вих. № 49 та від 11 січня 2013 року за вих. №12 про присвоєння адреси торгівельним павільйонам, розташованим по вулиці Боброва в місті Дніпропетровську.

Зобов'язано Голову Дніпропетровської міської ради Куліченка Івана Івановича розглянути заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Єрмак" (код ЄДРПОУ 31300639) від 12 листопада 2012 року за вих. № 49 та від 11 січня 2013 року за вих. №12 про присвоєння адреси торгівельним павільйонам, розташованим по вулиці Боброва в місті Дніпропетровську.

Зобов'язано Голову Дніпропетровської міської ради Куліченка Івана Івановича присвоїти поштову адресу торгівельним павільйонам, розташованим по вулиці Боброва в місті Дніпропетровську, замовником будівництва яких є Товариство з обмеженою відповідальністю "Єрмак".

Стягнуто з місцевого бюджету міста Дніпропетровська на користь ТОВ "Єрмак" здійснені ним та документально підтверджені судові витрати - сплачений судовий збір в сумі 34,40 гривень.

У своїй касаційній скарзі заступник прокурора Дніпропетровської області, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та прийняти нове, яким відмовити ТОВ "Єрмак" у задоволенні позову.

Касаційна скарга підлягає до часткового задоволення з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Єрмак" на орендованих земельних ділянках, які знаходяться по вулиці Боброва в Красногвардійскому та Кіровському районах міста Дніпропетровська побудовано торговельні павільйони. В процедурі оформлення на них права власності, позивач звернувся із заявою від 12 листопада 2012 року № 49 до Голови Дніпропетровської міської ради Куліченка Івана Івановича з проханням надати вказівку відповідним службам міста Дніпропетровська присвоїти адресу торгівельним павільйонам. Не отримавши відповіді, позивач повторно звернувся до відповідача із заявою від 11 січня 2013 року № 12.

Вказана заява отримана відповідачем 11 березня 2013 року, що підтверджується доказами відправки ТОВ "Єрмак" та доставки поштової кореспонденції кур'єрською службою на адресу Дніпропетровської міської ради. Проте, повідомлення відповідача стосовно розгляду вказаних звернень на адресу позивача не надходило.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що доводи відповідача про ненадходження на адресу Дніпропетровської міської ради заяв позивача від 12 листопада 2012 року № 49 та від 11 січня 2013 року № 12 спростовуються накладними № 035637 та № 040811 про відправлення заяв на адресу відповідача, а також листом СПД ОСОБА_2 від 22 квітня 2013 року, відповідно до якого СПД ОСОБА_2 надавалися послуги по кур'єрській доставці вищевказаних документів та підтверджується здійснення доставки листів адресату належним чином.

Таку позицію Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська підтримав Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд, який здійснив перегляд цієї справи.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.

Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до статей 11, 12 Земельного кодексу України повноваження районних у містах рад у галузі земельних відносин визначаються міськими радами.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно із статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, розташованих у прибережній захисній смузі водних об'єктів, крім випадків, передбачених законом.

Оренда земельної ділянки може бути короткостроковою - не більше 5 років та довгостроковою - не більше 50 років.

Згідно із вимогами частини 4 статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Відповідно до статті 37 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження:

1) підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту;

2) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом.

Статтею 13 Закону України "Про звернення громадян" визначено, що діловодство щодо звернень громадян ведеться в порядку, який встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України № 348 від 14 квітня 1997 року встановлено, що усі пропозиції, заяви і скарги, які надійшли, повинні прийматися та централізовано реєструватися у день їх надходження на реєстраційно-контрольних картах, придатних для оброблення персональними комп'ютерами, або в журналах. Конверти (вирізки з них) зберігаються разом з пропозицією, заявою, скаргою. Облік особистого прийому громадян ведеться на картках, у журналах або за допомогою електронно-обчислювальної техніки.

В накладних № 035637 та № 040811 про відправлення заяв на адресу відповідача, які знаходяться в матеріалах справи, відсутні будь-які відмітки канцелярії Дніпропетровської міської ради, штампи з вхідним номером, тощо. Судом не було встановлено чиї саме підписи містяться на накладних кур'єрської служби та не опитано вказану особу, чи дійсно вона отримала заяви позивача.

Крім цього, судом не досліджено журнал вхідної кореспонденції канцелярії Дніпропетровської міської ради, в якому в обов'язковому порядку реєструється вся вхідна кореспонденція згідно з інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації.

Разом з цим, в матеріалах справи відсутній договір оренди земельних ділянок, на яких розташовані побудовані позивачем торгівельні павільйони.

В касаційній скарзі, заступником прокурора Дніпропетровської області зазначено, що ТОВ "Єрмак" є неналежним користувачем земельних ділянок по вулиці Боброва в Кіровському та Красногвардійському районах міста Дніпропетровська, оскільки договори оренди від 24 вересня 2002 року, які укладені строком на п'ять років припинили свою дію 29 серпня 2007 року та на даний час дії вказаних договорів з ТОВ "Єрмак" не продовжено, нових договорів позивачем з Дніпропетровською міською радою не укладено.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України звертає увагу на те, що постанови Господарського суду Дніпропетровської області, на які посилаються суди першої та апеляційної інстанцій відносно прав позивача на реєстрацію права власності на нерухоме майно, скасовані Вищим господарським судом України.

Крім цього, аналіз положень статей 11,12 Земельного кодексу України та статті 37 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" дає колегії суддів Вищого адміністративного суду України підстави для висновку, що питання про присвоєння адреси відноситься виключно до компетенції органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Таким чином, зобов'язавши Голову Дніпропетровської міської ради присвоїти поштову адресу торгівельним павільйонам, суд вийшов за межі своїх повноважень, оскільки відповідні звернення не розглядалися відповідачем.

З урахуванням викладеного колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що суди попередніх інстанції передчасно прийшли до висновку про задоволення позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Єрмак".

З урахуванням вищенаведеного, судами першої та апеляційної інстанцій не з'ясовані обставини справи, що мають значення для правильного її вирішення, що є порушенням статей 159, 195 КАС України.

При встановленні наведених фактів судами першої та апеляційної інстанцій порушені норми процесуального права, які призвели до прийняття необґрунтованого судового рішення і не можуть бути перевірені та усунуті судом касаційної інстанції.

За встановленим частиною другою статті 227 Кодексу адміністративного судочинства України правилом, підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Оскільки для вирішення цього спору необхідно встановлювати нові обставини, чого відповідно до частини першої статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України не може робити суд касаційної інстанції, справу необхідно направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Керуючись статтями 159, 222, 223, 227, 231, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

у х в а л и л а :

Касаційну скаргу Заступника прокурора Дніпропетровської області задовольнити частково.

Постанову Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська від 03 червня 2013 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2013 року скасувати, а справу направити на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам у справі та оскарженню не підлягає.

Головуючий (підпис) М.І. Смокович

Судді (підписи)

З оригіналом згідно

В.о. помічника судді М.А. Оксаковська

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення04.06.2014
Оприлюднено10.06.2014
Номер документу39107844
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/4489/13-а

Постанова від 03.07.2013

Адміністративне

Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська

Кудрявцева Т. О.

Постанова від 03.06.2013

Адміністративне

Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська

Кудрявцева Т. О.

Ухвала від 10.04.2013

Адміністративне

Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська

Кудрявцева Т. О.

Постанова від 14.07.2015

Адміністративне

Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська

Циганков В. О.

Ухвала від 28.05.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 04.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 08.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Постанова від 03.07.2013

Адміністративне

Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська

Кудрявцева Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні