номер провадження справи 18/50/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.06.2014 Справа № 908/1635/14
за позовом Запорізької міської ради (69105, місто Запоріжжя, проспект Леніна, 206)
до відповідача: фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (69039, АДРЕСА_1)
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Носівець В.В.
Представники сторін:
від позивача: Михайлівський А.С., довіреність № 01-38/01770 від 12.07.2014 р., паспорт серії НОМЕР_2 від 08.06.2004 р.;
від відповідача : не з'явився;
В господарський суд Запорізької області 16.05.2014 року звернулася Запорізька міська рада з позовом до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про внесення змін в пункти 5 та 9 договору оренди землі від 19.08.2004 р. за № 1215, укладеного Запорізькою міською радою та ФОП ОСОБА_1, виклавши їх такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 298055,68 грн. (двісті дев'яносто вісім тисяч п'ятдесят п'ять грн. 68 коп.) в цінах 2013 року»; « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 8941,67 грн. (вісім тисяч дев'ятсот сорок одна грн. 67 коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року». В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на статі 632, 651, 652 ЦК України, ст.ст. 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 274, 288.1, 288.5 Податкового кодексу України, статті 18, 20 Закону України «Про оцінку землі», ст.ст. 10, 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Ухвалою суду від 19.05.2014 р. порушено провадження у справі № 908/1635/14. Справі присвоєно номер провадження 18/50/14, судове засідання призначено на 05.06.2014 р.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, що зазначені в позові, на вимоги суду надав документи, які залучені до матеріалів справи. Підставою для звернення з позовом зазначив прийняття Запорізькою міською радою рішення № 37 від 26.06.2012 р. «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжі», згідно з яким встановлено нові коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати. Для всіх земельних ділянок м. Запоріжжя крім деяких пунктів наведених в додатку, встановлено коефіцієнт 3. З урахуванням зазначеного та приймаючи до уваги норми чинного законодавства сторони правочину повинні внести відповідні зміни до договору оренди землі.
Відповідач заявлені позовні вимоги не спростував, відзив на позов суду не надав, представник відповідача в судове засідання за викликом не з'явився. Про час та місце судового засідання відповідача повідомлено належним чином, в порядку ст. 64 ГПК України. Згідно з довідкою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 18704427 від 21.05.2014 р. адреса фізичної особи-підприємця ОСОБА_1: 69095, АДРЕСА_1. Саме на цю адресу надсилались процесуальні документи. Зазначене свідчить, що судом вжиті всі заходи повідомлення відповідача про порушення провадження у справі та призначення судового засідання.
Справа розглянута за наявними в ній матеріалами та без застосування технічних засобів фіксації судового процесу. В судовому засіданні 05.06.2014 р. розгляд справи був закінчений, судом прийнято рішення.
Заслухавши представника позивача, вививши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Запорізька міська рада (орендодавець, позивач у справі) та фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (орендар, відповідач у справі) уклали договір оренди землі (надалі - договір).
Згідно з п. 1, 2, 5 договору орендодавець, відповідно до рішення шістнадцятої сесії двадцять четвертого скликання Запорізької міської ради № 35 від 31.03.2004 р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0416 га, нормативна грошова оцінка якої становить 97660,16 грн., для розташування зупиночного комплексу, що знаходиться в АДРЕСА_2.
Відповідно до п. 8 договору, договір укладається на десять років.
Пунктами 9-10 договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 976,60 грн. за календарний рік в цінах 2004 року. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Відповідно до п. 12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.
Згідно п. 19 договору передача земельних ділянок орендарю здійснюється на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється в п'ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її прийому-передачі.
Договір оренди землі зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.08.2004 р. за № 1215.
Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий №2310100000:07:042:0004 загальною площею 0,0416 га, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2, підтверджується актом приймання-передачі земельних ділянок від 19.08.2004 р., який підписано позивачем та відповідачем.
Зазначений договір в установленому Законом порядку сторонами не оскаржувався, не визнавався недійним, його дія не припинилася, отже, умови договору оренди землі є чинними.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати на землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Як визначено у пп. 14.1.136 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).
Відповідно до пп. 14.1.147 Податкового кодексу України, плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з пп. 270.1.1 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Базою оподаткування відповідно до пп. 271.1.1 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно з п. 271.2 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Підпунктом 288.5.1 Податкового кодексу України зазначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Відповідно до п. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є загальнодержавним податком, мінімальний граничний розмір якого регулюється Податковим кодексом України. Зокрема, розмір річної орендної плати для земельних ділянок несільськогосподарського призначення не може бути меншим 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
За приписами ч. ч. 1, 3 ст. 18, ч. 1 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Частинами 1, 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Аналіз зазначеного свідчить про те, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися як зміна розміру орендної плати, а є лише її передумовою.
В той же час, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключеної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.
На вимогу ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Виходячи з наведених положень законодавства, затвердження нормативної грошової оцінки землі, ставок земельного податку та розміру орендної плати відноситься до виключної компетенції відповідної місцевої ради. При цьому, мінімальний граничний розмір орендної плати залежить від розміру земельного податку, який, у свою чергу, обчислюється від нормативної грошової оцінки землі.
Рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 р. № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Дніпромісто", та затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р., значення коефіцієнтів місцерозташування та впливу локальних факторів, а також впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки.
Сторони доказів скасування, зміни та доповнення рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008 р. № 79 суду не надали.
Запорізькою міською радою 27.07.2011 р. прийнято рішення № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя", згідно з яким встановлено коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати.
Запорізькою міською радою 26.06.2012 р. прийняте рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя", яким затверджено коефіцієнт "К", згідно якого визначається розмір орендної плати, для всіх земельних ділянок м. Запоріжжя крім наведених нижче в додатку в розмірі 3.
Вказане рішення № 37 було оприлюднене та набрало чинності 01.01.2013 р.
Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області надано витяг щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є об'єктом укладеного сторонами договору оренди землі. Відповідно до цього витягу станом на 07.08.2013 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:042:0004 по АДРЕСА_2 складає 298055,68 грн. (ар.с. 25)
Таким чином, розмір земельного податку складає 2980,56 грн. (1% від нормативної грошової оцінки), а орендна плата для вказаної земельної ділянки складає 8941,67 грн. 298055,68 грн. х 1% х 3, де 3- коефіцієнт "К", згідно якого визначається розмір орендної плати.
У зв'язку з прийняттям вищевказаного рішення, Запорізька міська рада 16.10.2013 р. звернулась до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 з пропозицією № 01/02-21/03191 про внесення змін до договору оренди землі від 19.08.2004 р. за № 1215 шляхом викладення пункту 5 договору та п. 9 договору у відповідних редакціях. До пропозиції було додано розрахунок нового розміру орендної плати та проект додаткового договору(ар.с. 16-19).
Отже, запропоновані відповідачу для внесення змін у договір розміри нормативної грошової оцінки землі та орендної плати відповідають вимогам чинного законодавства та рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 р. № 79, від 26.06.2012 р. № 37.
Проте, пропозиція позивача залишена відповідачем без задоволення, станом на час звернення з позовною заявою до суду, відповідачем не здійснено заходів щодо внесення запропонованих змін до договору. Додаткову угоду не укладено.
Відповідно до ст. 181 Господарського процесуального кодексу України особи, які одержали пропозицію про зміну чи розірвання договору, відповідають на неї не пізніше 20 днів після одержання пропозиції. У разі недосягнення згоди щодо зміни чи розірвання договору, а також у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Аналогічні приписи містяться й в п. 34 договору: зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до приписів ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 654 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
Згідно зі ст. 188 Господарського кодексу України, зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну або розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Пунктом 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" встановлено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Крім того, сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення орендної плати, а оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то зміна розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, доведеними, тому підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. При цьому, докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідач не надав суду доказів, які б спростовували позицію позивача.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 22, 33, 44, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни в пункти 5 та 9 договору оренди землі, що укладений Запорізькою міською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 і зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.08.2004 р. за № 1215, щодо земельної ділянки площею 0,0416 га, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2, для розташування зупинкового комплексу, виклавши їх в наступній редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 298055,68 грн. (двісті дев'яносто вісім тисяч п'ятдесят п'ять грн. 68 коп.) в цінах 2013 року»; « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 8941,67 грн. (вісім тисяч дев'ятсот сорок одна грн. 67 коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».
3. Стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (69039, АДРЕСА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1) на користь Запорізької міської ради (69105, місто Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915, р/р 35419001034816 в ГУДКСУ у Запорізькій області, отримувач: виконавчий комітет Запорізької міської ради, МФО 813015, ОКПО 02140892) 1218,00 грн. (одну тисячу двісті вісімнадцять грн. 00 коп.) судового збору. Видати наказ.
Суддя В.В. Носівець
Відповідно до ч. 5 ст. 85 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Рішення оформлено і підписано, згідно із вимогами ст. 84 ГПК України, 10 червня 2014 р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2014 |
Оприлюднено | 16.06.2014 |
Номер документу | 39175073 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Носівець В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні