ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 червня 2014 року справа № 823/1729/14
м. Черкаси
21 год. 08 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Тимошенко В.П.,
суддів - Гаврилюка В.О., Мишенка В.В.,
за участю секретаря судового засідання Цаплі І.Ю.,
представника позивача -Бунякіна М.М. - за довіреністю,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом Черкаської міської партійної організації політичної партії «Батьківщина» до Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області про визнання бездіяльності та дій протиправними та припинення повноважень,
ВСТАНОВИВ:
14 червня 2014 року до суду з адміністративним позовом звернулася Черкаська міська партійна організація політичної партії «Батьківщина» до Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області в якому просить:
- визнати дії Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області по внесенню змін до протоколу про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Черкаського міського голови протиправними (далі позовна вимога №1);
- визнати невиконання Черкаською міською виборчою комісією постанови Черкаського окружного адміністративного суду від 06.06.2014 та ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 11.06.2014 у справі №823/1653/14 протиправним (далі позовна вимога №2);
- визнати незаконною бездіяльність Черкаської міської виборчої комісії по ухиленню від направлення на уточнення Придніпровській та Соснівській у місті Черкаси ТВК протоколів про підсумки голосування (далі позовна вимога №3);
- припинити повноваження усього складу Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області (далі позовна вимога №4);
- направити окрему ухвалу до правоохоронних органів по фактам порушення Черкаською міською виборчою комісією Кримінального кодексу України (далі позовна вимога №5).
В судовому засіданні представником позивача надано заяву про збільшення позовних вимог, а саме про визнання незаконною бездіяльності Черкаської міської виборчої комісії щодо неприйняття рішення про результати голосування і підсумки виборів в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Черкаської міської ради на позачергових виборах депутатів Черкаської міської ради та міського голови 25.05.2014 (позовна вимога № 6).
В обгрунтування позовної вимоги №1 позивач послався на ті обставини, що 09.06.2014 о 00 год. 50 хв. до протоколу про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів міського голови м. Черкаси, оголошеного о 17 год. 00 хв. 08.06.2014 головою та секретарем відповідача оголошено про внесення до вищевказаного протоколу змін в пункт 1 - кількість виготовлених виборчих бюлетенів.
Обгрунтовуючи позовну вимогу №2 позивач зазначив, що при складанні Уточненого протоколу Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області про результати виборів депутатів Черкаської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі 12.06.2014 не враховано постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 06.06.2014 у справі №823/1653/14, яка набрала законної сили 11.06.2014.
Позовну вимогу №3 обгрунтовано тим, що в уточненому протоколі Соснівської районної у місті Черкаси виборчої комісії Черкаської області сума пунктів №13 (загальна кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від місцевих організацій і партій) та №11 (кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними) дорівнює 73014, а кількість виборців, які взяли участь у голосуванні, зазначена в п.9 - 73036 та в протоколі Придніпровської районної у місті Черкаси виборчої комісії Черкаської області сума пунктів №13 (загальна кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від місцевих організацій і партій) та №11 (кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними) дорівнює 69416, а кількість виборців, які взяли участь у голосуванні, зазначена в п.9 - 69430. Тобто в протоколах Придніпровської та Соснівської районних у місті Черкаси територіальних виборчих комісій є неточності, які суттєво можуть вплинути на результат виборів.
Обгрунтування позовної вимоги № 4 про припинення повноважень усього складу Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області полягає у систематичному грубому порушенні виборчого законодавства на підставі встановлених вищенаведених порушень відповідачем.
Також позивач просить винести окрему ухвалу та направити її правоохоронним органам по фактам порушення Черкаської міською виборчою комісією Криміналного кодексу України.
Позовну вимогу № 6 мотивовано тим, що 12 червня Черкаською міською виборчою комісією Черкаської області складено Уточнений протокол про результати виборів в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Черкаської міської ради та міського голови 25.05.2014. При складанні протоколу відповідачем прийнято постанову №9б про встановлення результатів виборів на підставі протоколів Соснівської та Придніпровської районних виборчих комісій, враховуючи визнання недійсними виборів на виборчих дільницях №№710984, 711019, 711038, 711083, 711087. На підставі даного протоколу відповідач повинен був прийняти відповідне рішення.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши письмові докази в матеріалах справи, оцінивши належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав .
Вирішуючи спір по суті суд зазначає наступне.
Закон України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 10.07.2010 № 2487-VI (далі - Закон № 2487) визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів.
Частиною шостою статті 75 закону №2487 передбачено, що за наявності відповідно оформлених актів, складених уповноваженими особами місцевої організації партії, довіреними особами кандидатів та офіційними спостерігачами - суб'єктами відповідного виборчого процесу, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що дозволяє територіальній виборчій комісії поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців.
На підтвердження обставин, зазначених у позові представник позивача надав наступні акти:
1) від 09.06.2014, підписаний кандидатом в депутати Черкаської міської ради ОСОБА_2, позаштатним кореспондентом видання «Твоя Батьківщина» ОСОБА_3, членом Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області ОСОБА_4, про те, що 09.06.2014 в 00 годин 50 хвилин до протоколу про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів міського голови м. Черкаси, оголошеного в 17 годин 00 хвилин 08.06.2014 року, головою та секретарем комісії ( Черкаської МВК) було оголошено про внесення змін в пункт 1 вищезазначеного протоколу - кількість виборчих бюлетенів, а саме було оголошено кількість бюлетенів, виготовлених і переданих Придніпровській та Соснівській районним ТВК (111592 та 121043 відповідно) та запропоновано внести суму 232635 в пункт 1 цього протоколу, що й було зроблено.
2) від 09.06.2014, підписаний кандидатом в депутати Черкаської міської ради ОСОБА_2, представником ВО «Батьківщина» ОСОБА_5, кандидатом на посаду міського голови ОСОБА_6.
В той же час суд наголошує, що ч. 1 ст. 172 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Щодо позовної вимоги №2 про визнання протиправними дій по невиконанню Черкаською міською виборчою комісією постанови Черкаського окружного адміністративного суду від 06.06.2014 та ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 11.06.2014 у справі №823/1653/14, суд зазначає, що постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 06 червня 2014 року у справі № 823/1653/14 за позовом Черкаської міської організації політичної партії «Всеукраїнське об'єднання «Солідарність» до Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області про визнання дій протиправними та скасування постанови, позовні вимоги задоволені повністю. Визнані протиправними дії Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області в частині прийняття постанов про визнання недійсними голосування на виборчих дільницях № 711083 та № 710984 та скасовані постанови Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області від 03.06.2014, якими визнано недійсним голосування на дільницях № 711083 та № 710984.
Суд зазначає, що позивачем не надано жодного доказу на підтвердження того, що під час складання 12.06.2014 протоколу Черкаської міської виборчої комісії про результати виборів депутатів Черкаської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі міста Черкаси відповідачем не враховано рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 06.06.2014 у справі 823/1653/14.
Щодо позовної вимоги № 3 про визнання незаконною бездіяльності Черкаської міської виборчої комісії по ухиленню від направлення на уточнення Придніпровській та Соснівській у місті Черкаси ТВК протоколів про підсумки голосування суд зазначає наступне.
При дослідженні протоколів Придніпровської та Соснівської районних у місті Черкаси виборчих комісій Черкаської області про підсумки голосування по виборах депутатів Черкаської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі суд встановив такі неточності: в протоколі Придніпровської районної у місті Черкаси виборчої комісії Черкаської області сума пунктів № 13 (загальна кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від місцевих організацій партій) та №11 (кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними) дорівнює - 69416, а кількість виборців, які взяли участь у голосуванні складає - 69430 (як зазначено в п.9 протоколу), що становить різницю в 14 голосів. Крім цього, в уточненому протоколі Соснівської районної у місті Черкаси виборчої комісії Черкаської області сума пунктів № 13 (загальна кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від місцевих організацій партій) та №11 (кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними) дорівнює - 73014, а кількість виборців, які взяли участь у голосуванні складає - 73036 (як зазначено в п.9 протоколу), що становить різницю в 22 голоси.
Для перевірки достовірності даних в уточнених протоколах Соснівської та Придніпровської районної у місті Черкаси виборчих комісій Черкаської області ( наявності розбіжностей) з урахуванням положень статті 75 Закону № 2487 необхідно мати всі протоколи дільничних виборчих комісій про підсумки голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Черкаської міської ради, на підставі яких вносилися дані до вищезазначених протоколів, які відсутні у матеріалах справи і позивачем не надані.
Відповідно до ч. 4 ст.75 Закону № 2487 передбачено, що у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, у протоколі територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів виправлень, помилок, неточностей територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов'язати відповідно дільничну, територіальну виборчу комісію внести зміни до цього протоколу шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений". Під час розгляду цього питання дільничною, територіальною виборчою комісією відповідні примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, протоколів відповідних територіальних виборчих комісій про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, доставлені до територіальної виборчої комісії, зберігаються в територіальній виборчій комісії, яка відповідно до частини першої цієї статті приймала такі документи.
Виходячи із принципу розподілу влади, суди не вправі втручатись в повноваження та діяльність суб'єктів владних повноважень, або ж підміняти їх. Відповідно до процесуального закону суд уповноважений давати правову оцінку обставинам під час розгляду та вирішення конкретної справи. Тому, у випадку неприйняття суб'єктом владних повноважень відповідного рішення по суті поставленого питання, суд позбавлений можливості надати рішенню правову оцінку та зобов'язати такого суб'єкта прийняття необхідне рішення.
Відповідно з частиною третьою статті 29 Закону 2487 повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України.
Поняття грубого порушення виборчою комісією норм виборчого законодавства є оціночним поняттям.
Позивачем не надано суду доказів одноразового грубого порушення чи систематичного порушення Черкаською міською виборчою комісією Конституції України, Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» та інших законів України.
Щодо позовної вимоги №5 суд зазначає, що відповідно статті 166 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
Підставою для окремої ухвали є виявлення порушення закону і встановлення причин та умов, що сприяли вчиненню порушення.
Суд зазначає, що винесення окремої ухвали є правом, але не обов'язком.
На підставі вищевикладеного у суду відсутні підстави для винесення окремої ухвали.
Щодо позовної вимоги № 6 про визнання незаконною бездіяльності Черкаської міської виборчої комісії щодо неприйняття рішення про результати голосування і підсумки виборів в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Черкаської міської ради на позачергових виборах депутатів Черкаської міської ради та міського голови 25.05.2014 суд зазначає наступне.
Частиною 16 статті 77 Закону 2487 передбачено, що повідомлення про результати голосування, список обраних депутатів у багатомандатному окрузі (в алфавітному порядку), обраного депутата в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі із зазначенням прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), дати народження, громадянства, партійності, посади, місця роботи (заняття), місця проживання депутата, назви місцевої організації партії, від якої він обраний, не пізніш як на п'ятий день після проведення виборів публікуються в пресі або доводяться до відома населення в інший спосіб. Про результати голосування і підсумки виборів територіальна виборча комісія приймає відповідне рішення. Про результати виборів депутатів територіальна виборча комісія невідкладно надсилає повідомлення Центральній виборчій комісії за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, та інформує відповідну раду на її першому пленарному засіданні відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Оскільки позивачем не надано доказів оприлюднення рішення відповідача від 13.06.2014 про реєстрацію депутатів, що оприлюднено на стенді комісії, судом ставиться під сумнів факт незаконної бездіяльності комісії щодо неприйняття рішення про результати голосування і підсумки виборів в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Черкаської міської ради на позачергових виборах депутатів Черкаської міьсокї ради та міського голови 25 травня 2014 року.
Відповідно до положень статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
З огляду на наведене вище, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позивачем вимог, внаслідок чого позовні вимоги не підлягають задоволенню в повному обсязі
На підставі статті 94 КАС України, враховуючи немайновий характер позовних вимог, суд вирішив стягнути з позивача суму судового збору за подання адміністративного позову в розмірі 73,08 грн.
Керуючись статтями 86, 94, 159, 162, 172 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ :
У задоволені адміністративного позову відмовити повністю.
Стягнути з Черкаської міської партійної організації політичної партії «Батьківщина» (ідентифікаційний код 25947918) на користь Державного бюджету України 73 (сімдесят три) гривні 08 коп. судового збору.
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня її проголошення.
Головуючий В.П. Тимошенко
Судді В.О.Гаврилюк
В.В.Мишенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2014 |
Оприлюднено | 18.06.2014 |
Номер документу | 39200762 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні