Постанова
від 10.06.2014 по справі 822/1704/14
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/1704/14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 червня 2014 року м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіФелонюк Д.Л. при секретаріТимчишину В. М. за участі:представника позивача - Симчака О.В. за довіреністю №98-166-14 від 10.06.2014 представника третьої особи на стороні позивача - Сторчай Н.П. за довіреністю від 20.01.2014 представника відповідача - Дуди М.К. за довіреністю №17 від 14.05.2014 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Славутського міжрайонного прокурора, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - державна інспекція сільського господарства в Хмельницькій області до сільськогосподарського виробничого кооперативу "Маяк" про зобов'язання вчинити дії, -

У судовому засіданні проголошено вступну і резолютивну частини постанови згідно ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України.

ВСТАНОВИВ:

Славутський міжрайонний прокурор, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - державна інспекція сільського господарства в Хмельницькій області звернувся в суд з позовом до сільськогосподарського виробничого кооперативу "Маяк" (далі - СВК "Маяк", відповідач) про зобов'язання виконати вимоги приписів державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області від 23.10.2013 №4/487 та від 23.01.2014 №4/40 шляхом вжиття заходів до розроблення та затвердження проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь при використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 820 гектара.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Славутською міжрайонною прокуратурою встановлено, що державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області у жовтні 2013 року проведено планову перевірку додержання вимог земельного законодавства у діяльності сільськогосподарського виробничого кооперативу «Маяк» при використанні земель сільськогосподарського призначення. За результатами проведеної перевірки встановлено, що СВК "Маяк", в порушення вимог ч.4 ст.22 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) використовує земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 820 га земель сільськогосподарського призначення без розробленого та затвердженого в установленому порядку проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь. На усунення виявленого порушення 23.10.2013 державним інспектором сільського господарства в Хмельницькій області керівнику СВК "Маяк" винесено припис №4/487 з вимогою усунути виявлені порушення вимог земельного законодавства в 30-ти денний термін. З метою контролю за виконаннями вимог припису Держсільгоспінспекцією в Хмельницькій області проведено повторну перевірку, якою встановлено, що СВК "Маяк" не виконало зазначені вимоги, внаслідок чого 23.01.2014 керівнику вказаного кооперативу внесено повторний припис №4/40 з вимогою усунути виявлені порушення вимог земельного законодавства у 30-ти денний термін. Окрім цього, керівника СВК "Маяк" ОСОБА_6 23.01.2014 притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, що передбачене ст.188-5 КУпАП, у зв'язку із невиконанням законних вимог посадової особи Держсільгоспінспекції в Хмельницькій області. Водночас, вимоги повторного припису від 23.01.2014 №4/40 СВК "Маяк" не виконані, жодних заходів щодо виготовлення проекту землеустрою, який забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь не вжито, що підтверджується актом перевірки Інспекції від 21.03.2014. Вказує, що відповідно до ч.4 ст.22 ЗК України земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва використовуються відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони цих земель. Згідно із ч.2 ст.25 Закону України "Про оренду землі" орендар земельної ділянки зобов'язаний виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі. Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право давати обов'язкові для використання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень. Зазначає, що всупереч наведеному, СВК "Маяк" не виконано законні вимоги Держсільгоспінспекції в Хмельницькій області щодо зобов'язання усунути порушення вимог земельного законодавства у зв'язку із використанням земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 820 га без розробленого та затвердженого в установленому порядку проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримує та просить суд задоволити позовні вимоги у повному обсязі.

Представник третьої особи на стороні позивача - державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області в судовому засіданні та поданих письмових поясненнях (вх.№15071 від 22.05.2014) просить задоволити позовні вимоги. Зазначає, що СВК "Маяк" використовуються земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 820,00 га. Частиною 4 ст.22 ЗК України встановлено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва використовуються відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель. Відповідно до ч.2 ст.25 Закону України "Про оренду землі" орендар земельної ділянки зобов'язаний виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі. Згідно із ч.1 ст.10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень. Вказує, що перевірками інспекції встановлено, що СВК "Маяк" використовує земельні ділянки сільськогосподарського призначення без розробленого та затвердженого в установленому порядку проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь. На усунення виявленого порушення директору СВК "Маяк" видано приписи від 23.01.2013 №4/487 та від 23.01.2014 №4/40, вимоги яких не виконано.

Представник відповідача в судовому засіданні та поданих письмових запереченнях (вх.№15550 від 26.05.2014) просить відмовити в адміністративному позові повністю. Зазначає, що керівництвом та відповідальними працівниками СВК "Маяк" починаючи з кінця жовтня 2013 року (з моменту внесення першого припису) проводиться робота по пошуку спеціалізованих юридичних осіб або сертифікованих відповідним чином експертів з метою замовлення необхідного проекту. Тривалість вказаної роботи зумовлена тим, що вказаний документ має бути виконаний спеціалістами такого рівня, щоб він був дійсно документом, який допоможе у виробництві сільськогосподарської продукції. Вказує на те, що замовлення і виготовлення необхідного проекту потребує значних коштів, а відповідач знаходиться в дуже важкому фінансовому становищі. Зазначає, що відповідно до ст.6 Господарського кодексу України (далі - ГК України) одними з загальних принципів господарювання в Україні є свобода підприємницької діяльності у межах визначених законом та обмеження державного регулювання економічних процесів у зв'язку з необхідністю забезпечення соціальної спрямованості економіки, добросовісної конкуренції у підприємництві, екологічного захисту населення, захисту прав споживачів. Статтею 42 ГК України передбачено, що підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку. Частиною 2 ст.67 ГК України задекларовано, що підприємства вільні у виборі предмету договору, визначенні зобов'язань, інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечить законодавству України. Вважає, що Славутська міжрайонна прокуратура своїми діями порушує зазначені норми законодавства. Звертає увагу, на те що на даний час всі 820 га землі, якою користується кооператив, є власністю громадян (земельні паї), термін оренди всіх паїв закінчується 2015 року. Просить прийняти до уваги, що на даний час у Верховній Раді України розглядається проект закону №3316 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сталого використання земель сільськогосподарського призначення" згідно якого з метою зменшення фінансового навантаження на товарних сільгоспвиробників їм буде надана можливість самим розробляти відповідні сівозміни із визначенням основної культури у сівозміні залежно від напрямку сільгоспвиробника, без додаткових фінансових затрат та забезпечить дотримання обґрунтованих сівозмін при використанні земель. В судовому засіданні представником відповідача в підтвердження виконання вимог приписів подано копію договору на розроблення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь від 30.05.2014 №30-05/14-02ХМ та копію розпорядження Славутської районної державної адміністрації від 06.06.2014 №233/2014-р "Про надання дозволу сільськогосподарському виробничому кооперативу "Маяк" на розробку проекту землеустрою щодо забезпечення еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь на земельних ділянках, розташованих за межами населеного пункту на території Піддубецької сільської ради".

Заслухавши представника позивача, представника третьої особи на стороні позивача, представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку і сукупності, суд вважає, що позов підлягає задоволенню на підставі наведеного нижче.

Суд встановив, що сільськогосподарський виробничий кооператив "Маяк", код ЄДРПОУ 03789577, як юридична особа зареєстрований 23.02.2000, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АВ №842072, спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №539629, копією довідки управління статистики у Славутському районі Головного управління статистики у Хмельницькій області з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) АБ №608961.

В період з 17.10.2013 по 23.10.2013 Державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області на підставі наказу від 16.10.2013 №4-284, направлення на перевірку від 16.10.2013 №4-285 проведено планову перевірку дотримання вимог земельного законодавства, законодавства у сфері насінництва та розсадництва, законодавства у сфері охорони прав на сорти рослин СВК "Маяк".

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства від 23.10.2013 №4/471, відповідно до якого встановлено, що СВК "Маяк" в порушення ч.5 ст.25, ст.33-1, абз.5 ч.1 ст.35 Закону України №962-IV, п.п."ї" ч.1 ст.211 ЗК України використовує земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 820 га без розробленого та затвердженого в установленому порядку проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

На усунення виявленого порушення, керівнику СВК "Маяк" 23.10.2013 інспекцією внесено припис №4/487 з вимогою усунути вказане порушення вимог земельного законодавства в 30-ти денний термін.

23.01.2014 Державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області на підставі наказу від 21.01.2014, направлення на перевірку від 21.01.2014 проведена повторна позапланова перевірка відповідача на предмет дотримання ним вимог земельного законодавства. За результатами якої складено акт перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства від 23.01.2014 №4/21, відповідно до якого перевіркою встановлено порушення ч.1 ст.10 Закону України №963-IV, а саме, вимоги припису посадової особи №4/487 від 23.10.2013 виданого голові СВК "Маяк" ОСОБА_6 щодо виготовлення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, не виконані, порушення не усунено.

У зв'язку невиконанням відповідачем зазначеного припису від 23.10.2013 №4/487 інспекцією внесений повторний припис від 23.01.2014 №4/40 з вимогою усунути згадані порушення вимог земельного законодавства у 30-ти денний строк.

23.01.2014 голову СВК "Маяк" ОСОБА_6 притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.188-5 КУпАП.

Державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області винесено постанову від 23.01.2014 №4/8 про накладення адміністративного стягнення на голову СВК "Маяк" та накладено штраф у розмірі 255,00 грн..

Вимоги повторного припису відповідач також не виконав.

Відповідно до ч.1 ст.1 ЗК України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно із ч.4 ст.22 ЗК України, земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва використовуються відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель.

Відповідно до ч.2 ст.25 Закону України "Про оренду землі" орендар земельної ділянки зобов'язаний виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі.

Пунктом 1.1. Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013, №132, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.03.2013 за №412/22944, державний нагляд (контроль) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства здійснюється Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами.

Згідно із ч.1 ст.10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.

Пунктами 2, 3 Порядку розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2011 №1134 (далі - Порядок №1134), встановлено, що проект землеустрою розробляється з метою організації сільськогосподарського виробництва і впорядкування сільськогосподарських угідь у межах землеволодінь та землекористувань для ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, забезпечення раціонального використання та охорони земель, створення сприятливого екологічного середовища і покращення природних ландшафтів. Проект землеустрою розробляється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою, судових рішень, укладених договорів між землевласниками (землекористувачами) та розробником проекту землеустрою.

Відповідно до п.6 Порядку №1134, для розроблення проекту землеустрою замовник укладає з виконавцем відповідний договір, істотними умовами якого є вартість і строки (не більш як три місяці) проведення робіт із землеустрою. До договору замовник додає: документи, що підтверджують площу землеволодіння, землекористування; копії рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування чи суду про проведення робіт із землеустрою (якщо такі рішення є підставою для розроблення проекту землеустрою); копію агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки; матеріали книги історії полів за останні три роки, актуальні матеріали польових геодезичних вишукувань та ґрунтових обстежень (у разі їх наявності).

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

З врахуванням наведеного суд вважає, що СВК "Маяк" використовує земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 820 га без розробленого та затвердженого в установленому порядку проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

Той факт, що відповідач після відкриття судом провадження у даній справі, 30.05.2014 уклав з земельно-аграрним центром "Карат" договір на розроблення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь №30-05/14-02 ХМ; звернувся до Славутської районної державної адміністрації Хмельницької області та отримав розпорядження від 06.06.2014 №233/2014-р "Про надання дозволу сільськогосподарському виробничому кооперативу "Маяк" на розробку проекту землеустрою щодо забезпечення еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь на земельних ділянках, розташованих за межами населеного пункту на території Піддубецької сільської ради» свідчить про фактичне визнання ним позовних вимог. Разом з тим, зазначені дії відповідача не підтверджують виконання вимог приписів Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області від 23.10.2013 №4/487 та від 23.01.2014 №4/40.

З урахуванням викладеного, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, такими, що відповідають чинному законодавству, підтверджуються матеріалами справи, а відтак, належать до задоволення.

Керуючись ст.ст. 6, 7, 8, 9, 11, 71, 86, 94, 104, 158-163, 186, 254 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Зобов'язати сільськогосподарський виробничий кооператив "Маяк" виконати вимоги приписів державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області від 23.10.2013 №4/487 та від 23.01.2014 №4/40 шляхом вжиття заходів до розроблення та затвердження проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обгрунтування сівозміни та впорядкування угідь при використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 820 гектарів.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 13 червня 2014 року

Суддя /підпис/ "Згідно з оригіналом" Суддя Д.Л. Фелонюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2014
Оприлюднено19.06.2014
Номер документу39214172
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1704/14

Ухвала від 27.06.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 03.09.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 27.06.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Постанова від 10.06.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 07.05.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні