Рішення
від 11.06.2014 по справі 913/1347/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 червня 2014 року Справа № 913/1347/14

Провадження №19пд/913/1347/14

За позовом позивача-1 - Виконавчого комітету Луганської міської ради , м.Луганськ

позивача-2 - Луганської міської ради , м.Луганськ

до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральний ярмарок" , м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 26.11.2002, державна реєстрація від 06.12.2002 № 4167

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання Скокова К.Л.

У засіданні брали участь:

від позивача-1 - Шинкарьова О.А. - начальник відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження юридичного управління, довіреність № И01/03-31/5160/0/2-13 від 20.08.2013;

від позивача-2 - Шинкарьова О.А. - начальник відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження юридичного управління, довіреність № И01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013;

від відповідача - представник не прибув.

СУТЬ СПОРУ:

Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Луганською міською радою заявлено вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 26.11.2002, державна реєстрація від 06.12.2002 № 4167, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Центральний ярмарок", відносно земельних ділянок площею 0,0032 га, 0,0048 га, 0,0028 га, 0,0032 га, 0,0016 га, 0,0028 га, 0,0016 га, 0,0048 га, 0,0040 га, 0,0040 га, 0,0036 га, 0,0048 га, 0,0048 га, 0,0040 га під розміщення торговельних комплексів (некапітальні споруди), які знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Будьонного (біля будинків №№25, 26, 27), а саме: викласти абзац перший п.2.1 розділу 2 "Орендна плата" договору в новій редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків нормативної грошової оцінки".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 22.05.2014 було порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 11.06.2014.

Позивач письмовим поясненням б/н від 11.06.2014 зазначив, що звернення до відповідача з пропозицією внести зміни до договору оренди землі є правом, а не його обов'язком; що рішенням Луганської міської ради від 27.05.2011 № 9/12 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську" встановлено розмірі договірного коефіцієнта при визначенні розміру орендної плати за земельну ділянку.

Відповідач відзивом № 36 від 05.06.2014 не заперечив проти внесення змін до договору оренди землі та просив суд розглянути справу без участі представника.

Суд, з урахуванням думки представника позивачів, вважає можливим задовольнити вказане клопотання та розглянути справу без участі представника відповідача.

У судовому засіданні 11.06.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивачів, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", відповідно до п.7 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" якого встановлено, що з дня набрання чинності цим законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Згідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин, тому, оскільки земельна ділянка була надана відповідачу рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, належними позивачами за даним позовом є виконавчий комітет Луганської міської ради та Луганська міська рада.

Рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 09.10.2002 № 229/37 вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Центральний ярмарок" в оренду терміном на 49 років земельні ділянки площею 0,0032 га, 0,0048 га, 0,0028 га, 0,0032 га, 0,0016 га, 0,0028 га, 0,0016 га, 0,0048 га, 0,0040 га, 0,0040 га, 0,0036 га, 0,0048 га, 0,0048 га, 0,0040 га під розміщення торговельних комплексів (некапітальні споруди), які знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Будьонного (біля будинків №№25, 26, 27).

На виконання вказаного рішення між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Центральний ярмарок" було укладено договір оренди землі від 26.11.2002, державна реєстрація від 06.12.2002 № 4167.

В п.1.1 договору сторони визначили його предмет - земельні ділянки площею 0,0032 га, 0,0048 га, 0,0028 га, 0,0032 га, 0,0016 га, 0,0028 га, 0,0016 га, 0,0048 га, 0,0040 га, 0,0040 га, 0,0036 га, 0,0048 га, 0,0048 га, 0,0040 га під розміщення торговельних комплексів (некапітальні споруди), які знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Будьонного (біля будинків №№25, 26, 27).

В п.1.2 договору сторони передбачили, що земельні ділянки надаються орендарю терміном до 09 жовтня 2051 року під розміщення (без права здійснення будівельних робіт) торговельних комплексів (некапітальні споруди).

Згідно до п.2.1 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки збільшеного на коефіцієнт 2,5, що визначений рішенням Луганської міської ради від 02.04.1999 № 7/9 (Розрахунок розміру земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки додається до договору та є його невід'ємною частиною).

Відповідно до пп.2.1.1 п.2.1 договору на момент укладення договору річна орендна плата складає 5755 грн 75 коп.

У п.4.2 договору сторони встановили, що зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку. Зміни і доповнення до даного договору вносяться шляхом укладання додаткових угод, що набирають чинність після підписання, нотаріального посвідчення та державної перереєстрації договору і є невід'ємними частинами даного договору. Умови договору оренди земельної ділянки діють у випадку, коли після набрання договором чинності законами України встановлені інші правила, ніж ті, що передбачені договором, крім випадків, визначених ст.21 Закону України "Про оренду землі", а також випадків, визначених законами України, якщо вони підвищують рівень захисту прав орендарів, орендодавців, третіх осіб.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу позивачів про викладення абзацу першого п.2.1 розділу 2 "Орендна плата" договору у новій редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків нормативної грошової оцінки", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Рішенням Луганської міської ради 9/12 від 27.05.2011 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську" встановлено, що при прийнятті Луганською міською радою рішень про передачу фізичним та юридичним особам в оренду земельних ділянок та при внесенні змін до вказаних рішень та до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки. У додатку до цього рішення зазначено, що якщо земельна ділянка використовується під інші об'єкти, застосовується договірний коефіцієнт 3.

Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19. п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди землі передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.4.2 договору).

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Таким чином, є обґрунтованою вимога позивачів про внесення змін до договору оренди землі від 26.11.2002, державна реєстрація від 06.12.2002 № 4167, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Центральний ярмарок".

Судовий збір покладається на позивача та відповідача порівну, враховуючи приписи ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України, з огляду на наступне.

Відповідно до ч.1 ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч.2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

В порушення вказаних приписів законодавства Луганська міська рада не надала доказів звернення до відповідача з пропозицією укласти договір.

Відповідач в свою чергу також не звертався до позивача з пропозицією укласти договір про внесення змін.

Таким чином, жодна із сторін не вжила належних заходів для внесення змін у договір оренди землі від 26.11.2002, державна реєстрація від 06.12.2002 № 4167, в добровільному порядку.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральний ярмарок" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 26.11.2002, державна реєстрація від 06.12.2002 № 4167, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Центральний ярмарок", відносно земельних ділянок площею 0,0032 га, 0,0048 га, 0,0028 га, 0,0032 га, 0,0016 га, 0,0028 га, 0,0016 га, 0,0048 га, 0,0040 га, 0,0040 га, 0,0036 га, 0,0048 га, 0,0048 га, 0,0040 га під розміщення торговельних комплексів (некапітальні споруди), які знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Будьонного (біля будинків №№25, 26, 27), виклавши абзац перший п.2.1 розділу 2 "Орендна плата" договору у наступній редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків нормативної грошової оцінки".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральний ярмарок", вул.Челюскінців, б.1А, м.Луганськ, ідентифікаційний код 31673530, на користь Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, судовий збір у сумі 609 грн 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 16.06.2014.

Суддя Т.В.Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення11.06.2014
Оприлюднено17.06.2014
Номер документу39214621
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/1347/14

Рішення від 11.06.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні