ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
16 червня 2014 року Справа № 913/1111/14
Провадження № 15/913/1111/14
За позовом прокурора міста Луганська, м.Луганськ
в інтересах держави в особі:
позивача-1 - Виконавчого комітету Луганської міської ради, м.Луганськ
позивача-2 - Луганської міської ради, м.Луганськ
до відповідача - Закритого акціонерного товариства "Луганське шляхове ремонтно-будівельне управління № 1", м.Луганськ
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Ленінська об'єднана державна податкова інспекція у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області, м.Луганськ
про стягнення 79705 грн 18 коп.
Суддя Смола С.В.
Секретар судового засідання Вороніна О.С.
У засіданні брали участь:
від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;
від позивача-1 - Полякова О.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження юридичного управління, довіреність № И01/03-31/5299/0/2-13 від 23.08.2013;
від позивача-2 - Полякова О.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження юридичного управління, довіреність № И01/03-31/5298/0/2-13 від 23.08.2013;
від відповідача - не прибув;
від 3-ої особи - не прибув.
С У Т Ь С П О Р У:
Прокурор міста Луганська в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Закритого акціонерного товариства "Луганське шляхове ремонтно-будівельне управління № 1" про стягнення заборгованості з орендної плати за землю за договором оренди землі від 25.09.2002, державна реєстрація від 16.10.2002 за № 4120, у сумі 78278 грн 30 коп. та пені в сумі 1246 грн 88 коп.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 24.04.2014 було порушено провадження у справі, її розгляд призначений на 15.05.2014, до участі у справі залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Ленінську об'єднану державну податкову інспекцію у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 15.05.2014 розгляд справи відкладений на 02.06.2014.
Третя особа листом № 12413/10 від 23.05.2014 повідомила, що 26.03.2012 вона звернулася до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Закритого акціонерного товариства "Луганське шляхове ремонтно-будівельне управління № 1" про стягнення податкового боргу з орендної плати за землю в розмірі 33561 грн 21 коп. і постановою Луганського окружного адміністративного суду від 26.04.2012 у справі № 2а/1270/2451/2012 позовні вимоги задоволені повністю; що податкові декларації та уточнюючі розрахунки за 2012-2013 роки не надавалися.
Ухвалою господарського суду луганської області від 02.06.2014 розгляд справи відкладений на 16.06.2014.
Третя особа листом № 16081/10 від 11.06.2014 повідомила, що стягнення податкового боргу за постановою Луганського окружного адміністративного суду від 26.04.2012 у справі № 2а/1270/2451/2012 відбулось за період з червня 2011 року по грудень 2011 року (включно).
Відповідач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечив участі повноважного представника у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Згідно до п.п. 3.9.1, 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, отриманої на сайті www.irс.gov.ua місцезнаходженням відповідача є: провулок Краснодонський, б.3, м.Луганськ. На вказану адресу господарський суд і надсилав поштову кореспонденцію.
Відповідно до п.3.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи-підприємця визначається на підставі відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців").
Згідно з ст.18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 №755-IV якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Також відповідач не надав суду відзив на позовну заяву, не забезпечив явку представника у судове засідання, не надання відзиву на позовну заяву та не прибуття у судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті.
Згідно положень ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
У судовому засіданні 16.06.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та позивачів, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.
Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", відповідно до п.7 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" якого встановлено, що з дня набрання чинності цим законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.
Згідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.
Згідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування", відповідно до яких вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, тому у зв'язку з тим, що земельна ділянка була надана відповідачу рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, належними позивачами за даним позовом є виконавчий комітет Луганської міської ради та Луганська міська рада.
Підставою звернення прокурора міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі позивачів є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення відповідачем орендної плати за договором оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.
Рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 24.07.2002 № 117/20 було вирішено передати Закритому акціонерному товариству "Луганське шляхове ремонтно-будівельне управління № 1" в оренду терміном до 24.07.2014 земельну ділянку площею 0,9573 га під розміщені будівлі та споруди, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, пров.Краснодонський, 3.
На виконання вказаного рішення між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Закритим акціонерним товариством "Луганське шляхове ремонтно-будівельне управління № 1", було укладено договір оренди землі від 26.09.2002, державна реєстрація 16.10.2002 за № 4120.
Згідно п.1.1 договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,9573 га під розміщені будівлі та споруди, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, пров.Краснодонський, 3.
Земельна ділянка надається орендарю терміном до 24.07.2014 під розміщені будівлі та споруди (п.1.2 договору).
В п.2.1 договору сторони передбачили, що річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди земельної ділянки збільшеного на коефіцієнт 2,5, що визначений рішенням Луганської міської ради від 02.04.1999 за № 7/9. (Розрахунок розміру земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди земельної ділянки додається до даного договору та є його невід'ємною частиною).
Відповідно до п.2.1.1 договору на момент його укладання річна орендна плата складає 19387 грн 70 коп.
Згідно п.2.2.1 договору орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, якщо інше не буде передбачено діючим законодавством України.
В п.2.5 договору сторони передбачили, що у разі несвоєчасного внесення орендної плати орендар повинен сплати пеню, яка нараховується на суму боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого боргу або на день його (його частини) погашення залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті, згідно з Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 № 2181-ІІІ.
На момент укладання цього договору грошова оцінка земельної ділянки складає - 775508 грн 73 коп. (п.2.10 договору).
Відповідно до пп.3.4.2 п.3.4 договору орендар зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі вносити орендну плату, а також щомісячно з 15 вересня до 15 грудня поточного року звіряти з орендодавцем платежі за оренду землі.
Рішенням господарського суду Луганської області від 16.04.2013 у справі № 913/765/13-г за позовом Луганської міської ради та Виконавчого комітету Луганської міської ради до Закритого акціонерного товариства "Луганське шляхове ремонтно-будівельне управління № 1" про розірвання договору оренди земельної ділянки від 25.09.2002, державна реєстрація від 16.10.2002 № 4120, позовні вимоги були задоволені повністю.
Відповідач в порушення умов договору в період дії договору оренди земельної ділянки від 25.09.2002, державна реєстрація від 16.10.2002 № 4120, своєчасно не сплачував оренду плату, внаслідок чого за ним утворилась заборгованість з орендної плати за землю за період з січня 2012 року по травень 2013 року (включно) в сумі 78278 грн 30 коп., за стягненням якої прокурор в інтересах держави в особі позивачів звернувся до суду з даним позовом.
Частиною 1 ст.206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним.
Згідно ст.96 Земельного кодексу України землекористувач зобов'язаний, зокрема, своєчасно сплачувати орендну плату.
Відповідно до ст.9 Податкового кодексу України плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, відповідно до ст.274 Податкового кодексу України, встановлюється у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст.ст.13, 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. До істотних умов договору, зокрема, віднесено орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Статтею 21 зазначеного Закону передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Податковим кодексом України, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).
Згідно ст.288 Податкового кодексу України в редакції, що діяла в період, за який заявлено стягнення заборгованості з січня 2012 року по травень 2013 року (включно), передбачав, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст.193 Господарського кодексу України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно ст.526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).
Згідно письмових пояснень Ленінської об'єднаної державної податкової інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області в порядку адміністративного судочинства нею стягнуто з відповідача податковий борг з орендної плати за землю за період з червня 2011 року по грудень 2011 року (включно), про що зазначено в постанові Луганського окружного адміністративного суду від 26.04.2012 у справі № 2а/1270/2451/2012.
Враховуючи викладене, орендна плата за заявлений прокурором у даній справі період в порядку адміністративного судочинства не стягувалась, тому прокурором обґрунтовано визначений періодом для стягнення заборгованості з орендної плати за землю - з січня 2012 року по травень 2013 року (включно) в сумі 78278 грн 30 коп.
Таким чином, позов в цій частині є обґрунтованим і підлягає задоволенню повністю.
Згідно зі ст.611 Цивільного кодексу України, у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
У п.5 договору сторони передбачили, що у разі несвоєчасного внесення орендної плати орендар повинен сплати пеню, яка нараховується на суму боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого боргу або на день його (його частини) погашення залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті, згідно з Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 № 2181-ІІІ.
Згідно з п.287.3 ст.287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідно до п.п.1.1 ст.129 Податкового кодексу України, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.
Відповідно до п.4 вказаної статті пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120% річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Враховуючи викладене, обґрунтованою є вимога прокурора про стягнення з відповідача пені за період з 01.03.2012 по 31.08.2012 в сумі 1426 грн 88 коп.
Відповідач позов не оспорив, доказів відсутності боргу не подав.
Судовий збір покладається на відповідача, згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов прокурора міста Луганська в інтересах держави в особі виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради до Закритого акціонерного товариства "Луганське шляхове ремонтно-будівельне управління № 1" задовольнити повністю.
2. Стягнути з Закритого акціонерного товариства "Луганське шляхове ремонтно-будівельне управління № 1", провул.Краснодонський, б.3, м.Луганськ, ідентифікаційний код 03329628, на користь Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, заборгованість з орендної плати за землю в сумі 78278 грн 30 коп., пеню в сумі 1426 грн 88 коп., про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
3. Стягнути з Закритого акціонерного товариства "Луганське шляхове ремонтно-будівельне управління № 1", провул.Краснодонський, б.3, м.Луганськ, ідентифікаційний код 03329628, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 1827 грн 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 16.06.2014.
Суддя С.В. Смола
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2014 |
Оприлюднено | 17.06.2014 |
Номер документу | 39215386 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Смола С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні