Постанова
від 08.06.2014 по справі 922/3372/13
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" червня 2014 р. Справа № 922/3372/13

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Сіверін В. І. , суддя Терещенко О.І. , суддя Тихий П.В.

при секретарі Новіковій Ю.В.

за участю :

прокурора- не з"явився

представників:

позивача - Щоколова Н.О., дов. №08-11/3888/2-13 від 30.12.2013 року

третіх осіб - 1) не з"явився, 2) не з"явився, 3) не з"явився

відповідача - Резнікова Т.П., дов. б/н від 23.08.2013 року

третьої особи - не з"явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача (вх. №1134 Х/1-18) на рішення господарського суду Харківської області від 21.03.2014 року у справі №922/3372/13

за позовом Заступника прокурора Фрунзенського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради, м. Харків,

треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача: 1) Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, м. Харків, 2) Департамент містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради, м. Харків, 3) Індустріальна об'єднана Державна податкова інспекція м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області, м. Харків,

до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ", м. Харків,

третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача: Державне сільськогосподарське підприємство імені Будьоного, м. Харків,

про стягнення коштів в сумі 660591,56 грн.,

ВСТАНОВИЛА:

Прокурор Фрунзенського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради, позивача, звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" про стягнення 660591,56 грн. збитків за використання земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку.

Рішенням господарського суду Харківської області від 21.03.2014 року у справі №922/3372/13 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Аюпова Р.М., суддя Погорелова О.В., суддя Бринцев О.В.) в задоволенні позову відмовлено повністю.

Стягнуто з Харківської міської ради на користь Державного бюджету України 13211,83 грн. судового збору.

Позивач - Харківська міська рада з рішенням місцевого господарського суду не погодився, подав до Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій просить вказане рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Апеляційну скаргу обгрунтовує тим, що рішенням господарського суду Харківської області від 04.12.2012 року у справі №5023/4475 було розірвано договір на право тимчасового користування землею №1893 від 18.01.1999 року, укладений між Виконавчим комітетом Харківської міської ради та Державним сільськогосподарським підприємством ім. Будьоного щодо земельної ділянки загальною площею 4, 8384 га, розташованої за адресою: м. Харків, пр-т П"ятидесятиріччя СРСР, буд. 52.

Також, вказує на те, що після придбання відповідачем цілісного майнового комплексу на спірній земельній ділянці, з урахуванням вимог статей 120, 120-1 Земельного кодексу України та статей 377, 413 Цивільного кодексу України Державне сільськогосподарське підприємство ім. Будьоного - попередній користувач земельної ділянки втратив право користування нею.

При цьому, відповідачем як новим власником цілісного майнового комплексу не було здійснено жодних дій, спрямованих на оформлення права на спірну земельну ділянку, на якій цей комплекс знаходиться, тоді як Управлінням земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача надсилався лист-попередження №10572/0/84-12 від 05.09.2012 року щодо порушення відповідачем вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України при користуванні спірною земельною ділянкою.

До того ж, як вказує апелянт, Управлінням земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача надсилався лист №1712/0/84-13 від 18.02.2013 року, яким відповідача повідомлено про те, які документи є необхідними для підготовки дозволу на розробку проетку відведення земельної ділянки, після отримання якого відповідач до Харківської міської ради жодного разу не звертався.

Окрім того, зазначає, що відповідно до генерального плану м. Харкова, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 27.02.2013 року №1024/13, плану зонування території м. Харкова та з урахуванням статей 22, 37 Земельного кодексу України, територія по пр-ту П"ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків відноситься до земель сільськогосподарського призначення, у зв"язку з чим позивачем цілком обгрунтовано при визначенні розміру збитків було застосовано орендні ставки земель сільськогосподарського призначення.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 16.04.2014 року у справі №922/3372/13 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Черленяк М.І., суддя Камишева Л.М., суддя Россолов В.В.) апеляційну скаргу позивача було повернуто на підставі пункту 2 частини 1 статті 97 ГПК України, у зв"язку із неподанням апелянтом доказів надсилання апеляційної скарги третій особі- Державному сільськогосподарському підприємству імені Будьоного.

Усунувши зазначені в ухвалі Харківського апеляційного господарського суду від 16.04.2014 року у справі №922/3372/13 недоліки, позивач вдруге подав апеляційну скаргу.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 05.05.2014 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя Сіверін В.І., суддя Терещенко О.І., суддя Тихий П.В.) апеляційну скаргу позивача було прийнято до провадження та призначено її до розгляду на 15.05.2014 року на 9:30 год.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 15.05.2014 року розгляд справи було відкладено на 28.05.2014 року на 10:30 год., у зв"язку із задоволенням усного клопотання прокурора про відкладення розгляду справи через отриманням ним копії апеляційної скарги 15.05.2014 року, а також, у зв"язку із непідготовленістю до участі у розгляді справи прокурора та представника третьої особи- Державної інспекції сільського господарства в Харківській області.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 28.05.2014 року розгляд справи було відкладено на 04.06.2014 року на 12:30 год., у зв"язку із неявкою в судове засідання представників третіх осіб.

Позивач у судових засіданнях 15.05.2014 року, 28.05.2014 року та 04.06.2014 року підтримав апеляційну скаргу.

Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу та його представник у судових засіданнях 15.05.2014 року, 28.05.2014 року та 04.06.2014 року проти її доводів заперечує, вважає оскаржуване рішення законним та обгрунтованим, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Представник позивача у судових засіданнях 15.05.2014 року, 28.05.2014 року та 04.06.2014 року підтримав апеляційну скаргу.

Третя особа- Державна інспекція сільського господарства в Харківській області у відзиві на апеляційну скаргу та її представник у судових засіданнях 15.05.2014 року, 28.05.2014 року підтримав апеляційну скаргу.

Прокурор у судовому засіданні 28.05.2014 року пояснив що відмовляється від апеляційної скарги.

Колегія суддів, розглянувши зазначену відмову, дійшла висновку про відсутність підстав для її прийняття, оскільки апеляційну скаргу подано іншим учасником судового процесу - позивачем, який свою апеляційну скаргу підтримує.

Представники третіх осіб, а також прокурор в судове засіданні 04.06.2014 року не з"явились, - хоча належним чином повідомлялись про дату, час та місце його проведення, про що свідчать наявні в матеріалах справи поштові повідомлення №6102213108122, №6102213108106, №6102213108092 та №6102213108076 про вручення прокурору та третім особам копій ухвали, якою було призначено розгляд апеляційної скарги в даному судовому засіданні, а також штамп на зворотньому боці цієї ухвали про відправлення її копій сторонам, прокурору та третім особам і є доказом належного повідомлення учасників спору про дату, час та місце судового засідання відповідно до пунктів 3.5.2., 3.5.11 Інструкції з діловодства в господарських судах України та відповідно до пункту 3.9.1. Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року №18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції".

А тому, колегія суддів розглядає апеляційну скаргу за відсутності представників зазначених учасників спору за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України.

Заслухавши усні пояснення представників сторін, третьої особи - Державної інспекції сільського господарства в Харківській області, а також прокурора в судових засіданнях 15.05.2014 року та 28.05.2014 року, ознайомившись з доводами апеляційної скарги, дослідивши обставини і матеріали справи, в тому числі наявні у ній докази, відповідність викладених в рішенні висновків цим обставинам і доказам, а також перевіривши додержання та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення господарського суду першої інстанції - скасуванню, виходячи з наступного.

Як свідчать матеріали справи, рішенням Виконавчого комітету Харківської міської ради від 10.11.1998р. № 1234 Державному сільськогосподарському підприємству ім. Будьоного надана у тимчасове користування земельна ділянка по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків, загальною площею 4,8384 га для експлуатації та обслуговування адміністративних, виробничих та допоміжних будівель і споруд строком до 10.11.2023 р.

На підставі вказаного рішення, між Виконавчим комітетом Харківської міської ради, орендарем, та Державним сільськогосподарським підприємством ім. Будьоного, орендодавцем, було укладено договір на право тимчасового користування землею від 17.03.1999 р.№ 1893.

Згідно з інформацією Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області від 12.04.2013 р. № 944/08, договір на право тимчасового користування землею від 17.03.1999 р. № 1893, укладений між Виконавчим комітетом Харківської міської ради та Державним сільськогосподарським підприємством ім. Будьоного, припинив дію на підставі рішення господарського суду Харківської області від 04.12.2012 р. у справі № 5023/4475/12 за позовом Харківської міської ради до Державного сільськогосподарського підприємства ім. Будьоного про розірвання договору оренди землі.

Згідно з витягом Комунального підприємства "Харківське міське Бюро технічної інвентаризації" з реєстру прав власності на нерухоме майно від 06.03.2012 р. № 33405776, Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" є власником нежитлових будівель літ. літ. "О-1", "Л-1", "Д-1", "Ж-1", "Н-1", "Е-1", "З-1", "М-1" та літ. "К-1" по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків на підставі договору купівлі - продажу від 14.10.2005 р. № 25-Б.

За результатами перевірки, яка була проведена Управлінням земельних відносин Харківської міської ради на підставі ст. 189 Земельного кодексу України, в порядку здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель, було складено акт обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельної ділянки по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків № 1403/13, відповідно до якого станом на 12.04.2013 р., вказана земельна ділянка використовується Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" без правовстановлюючих документів, що є порушенням положень статей 125, 126 Земельного кодексу України.

Згідно з актом про визначення збитків від 22.04.2013 р. № 352, затвердженим рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 24.04.2013 р. № 2279, неодержаний Харківською міською радою дохід за використання Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" земельної ділянки загальною площею 4,1659 га для вирощування декоративних рослин, експлуатації та обслуговування нежитлових будівель по пр. П"ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків без оформлення правовстановлюючих документів, складає 660591,56 грн.

З метою врегулювання даного спору у досудовому порядку, листом від 11.04.2013 р. № 3425/0/84-13 Управлінням земельних відносин Харківської міської ради запрошено керівника Товариства з обмеженою відповідальністю"АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" на засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам.

Крім того, листом-повідомленням від 13.05.2013 р. № 4207/0/84-13 Управлінням земельних відносин Харківської міської ради запропоновано Товариству з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" відшкодувати Харківській міській раді завдані збитки.

Зі змісту позовної заяви вбачається, що прокурор в обгрунтування позову посилається на те, що відповідачем право оренди земельної ділянки по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харкові, у відповідності до вимог діючого земельного законодавства не оформлено, у зв'язку з чим земельна ділянка використовується без правовстановлюючих документів, що підтверджують право користування земельною ділянкою, чим відповідач завдав збитки Харківській міській раді, розмір яких відповідно до Порядку визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату на землю, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009р. №130/09, складає 660591,56 грн.

Місцевий господарський суд, відмовляючи в позові, посилався на положення статей 78, 79, 116, 156, 157 Земельного кодексу України, пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 202, 203, 324 Цивільного кодексу України, пункту 22 частини 1 статті 92 Конституції України, а також Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284 (з наступними змінами і доповненнями від 14.01.2004 р.) та Порядку визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату на землю,затвердженого рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009 №130/09.

Окрім цього, місцевий господарський суд посилався на положення частини 4 статті 88, статей 120, 122-126, 156, 141, 188 Земельного кодексу України, статті 182, частини 2 статті 331, статей 204, 377, 657 Цивільного кодексу України, статті 15 Закону України "Про оренду землі", статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".

Також, господарський суд першої інстанції посилався на положення статей 126, 152 Земельного кодексу України, статей 22, 623, 1116 Цивільного кодексу України, статей 142, 224 Господарського кодексу України, пункту 287.6 статті 287 Податкового кодексу України.

Однак, колегія суддів не може погодитися із висновками господарського суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову, зважаючи на таке.

Як вже зазначалося, рішенням Виконавчого комітету Харківської міської ради від 10.11.1998 р. № 1234 Державному сільськогосподарському підприємству ім. Будьоного надана у тимчасове користування земельна ділянка по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків загальною площею 4,8384 га для експлуатації та обслуговування адміністративних, виробничих та допоміжних будівель і споруд строком до 10.11.2023 року.

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється у разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.

Згідно зі статтею 31 Закону України "Про оренду землі" на вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Рішенням господарського суду Харківської області від 04.12.2012 у справі № 5023/4475/12 за позовом Харківської міської ради до Державного сільськогосподарського підприємства ім. Будьоного м. Харків, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ", розірвано договір на право тимчасового користування землею № 1893 від 18.01.1999 р., укладений між Виконавчим комітетом Харківської міської ради та Державним сільськогосподарським підприємством ім. Будьоного на право тимчасового користування землею загальною площею 4, 8384 га по пр-ту П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків.

Крім того, відповідно до листа Управління Держкомзему у місті Харків від 29.12.2012 р. № 8041/08 в державний реєстр земель внесена інформація про припинення дії договору на право тимчасового користування землею Державного сільськогосподарського підприємства ім. Будьоного реєстраційний № 1893 від 17.03.1999 року, у зв'язку із набранням чинності рішення господарського суду Харківської області від 04.12.2012 р. у справі № 5023/4475/12.

Таким чином, договір на право тимчасового користування землею № 1893 від 18.01.1999 р., укладений між Виконавчим комітетом Харківської міської ради та Державним сільськогосподарським підприємством ім. Будьоного на право тимчасового користування землею загальною площею 4,8384 га по пр-ту П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків розірвано на підставі вказаного рішення суду, про що внесена інформація в державний реєстр земель станом на 2012 рік.

А тому, колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд дійшов хибного висновку про те, що позивачем не надано доказів на підтвердження державної реєстрації договорів оренди на спірну земельну ділянку з Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" або іншої особою, або доказів розірвання чи припинення права користування спірною земельною ділянкою Державним сільськогосподарським підприємством ім. Будьоного на підставі договору оренди землі № 1893 від 18.01.1999 року

Також, колегія суддів вважає безпідставними посилання господарського суду першої інстанції на те, що здійснення продажу - нежитлових будівель «О-І», «Л-1», «Д-1», «Ж-1», «Н-1», «Е-1», « 3-1»,«М-1» та літ. «К-1» по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків на підставі договору купівлі-продажу від 14.10.2005 № 25-Б відповідачу ТОВ "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ", автоматично не позбавляє державне сільськогосподарське підприємство ім. Будьоного права користування на спірну земельну ділянку, зважаючи на наступне.

Відповідно до пункту 2.10 Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" правочин, за яким переходить право власності на житлові будинки, будівлі, споруди, тягне за собою перехід права на земельну ділянку, на якій знаходиться відповідне нерухоме майно.

При цьому, новий власник будинку (будівлі, споруди), у зв'язку з цим не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень ".

У пункті 2.12 Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено про те, що якщо попередній власник житлового будинку (будівлі, споруди) користувався земельною ділянкою, на якій розміщено відповідне нерухоме майно на підставі договору оренди, новий власник може вимагати переоформлення права користування земельною ділянкою на своє ім'я шляхом укладення договору оренди.

Таким чином, власник житлового будинку (крім багатоквартирного), будівлі, споруди на підставі статей 120, 102-1 Земельного кодексу України та статей 377, 413 Цивільного кодексу України вправі вимагати від власника земельної ділянки (в тому числі й шляхом подання відповідного позову) оформлення права користування земельною ділянкою, на якій розташоване відповідне нерухоме майно, та ділянкою, необхідною для його обслуговування, шляхом укладення договору суперфіцію.

Проте, жодних дій щодо належного оформлення права користування спірною земельною ділянкою за вказаною адресою Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" здійснено не було, чим підтверджується протиправна поведінка відповідача під час використання зазначеної земельної ділянки.

Відповідно до статті 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

З матеріалів справи вбачається, що Харківська міська рада здійснила всі необхідні дії для належного оформлення необхідних документів з Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ".

Так, на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" Управлінням земельних відносин надіслано лист - попередження від 05.09.2012 № 10572/0/84-12 щодо порушення вимог статей 125, 126 Земельного Кодексу України при користуванні земельною ділянкою по пр-ту П"ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків.

Крім того, на адресу Державного сільськогосподарського підприємства ім. Будьоного Управлінням земельних відносин надіслано лист-попередження від 05.09.2012 № 10575/0/84-12 з проханням звернутися до керівництва Харківської міської ради стосовно розірвання договору на право тимчасового користування землею, у зв'язку з переходом права власності на нерухоме майно на вказаній земельній ділянці до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ".

Після чого, саме Харківська міська рада звернулася до господарського суду Харківської області з позовом про розірвання договору на право тимчасового користування землею №1893 від 18.01.1999 р.

Отже, вказані дії свідчать про те, що саме Харківська міська рада здійснювала всі необхідні заходи, спрямовані на уникнення збитків і належного оформлення необхідних документів на вказану земельну ділянку, а ухилення з боку відповідача від оформлення у встановленому законом порядку права користування на вказану земельну ділянку є порушенням земельного законодавства, у зв'язку з чим територіальній громаді міста Харкова завдано збитки у вигляді неодержаного доходу.

Відповідно до вимог статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

За матеріалами справи, відповідач у спірний період користувався земельною ділянкою без оформлення прав на неї, без правовстановлюючих документів.

Згідно зі статтями 96, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до статті 157 глави 24 цього кодексу відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють у тому числі громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу.

Також, як вбачається з матеріалів справи, розрахунок розміру збитків на період з 21.12.2012 р. до 01.04.2013 р. було виконано згідно з рішенням 34 сесії Харківської міської ради 5 скликання 130/09 від 24.06.2009 р. "Про затвердження Порядку визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю" (далі Порядок №130/09), а саме на рівні орендної плати, яка була визначена з застосуванням коефіцієнтів, встановлених наступними рішеннями:

- Рішення 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 335/07 від 25.12.2007 р. "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 р.";

- Рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 41/08 від 27.02.2008 р. «Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договір оренди землі в м. Харкові";

- Рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 242/08 від 10.09.2008 р. "Про внесення змін до рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 р. № 41/08 "Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові".

У відповідності до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю -загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності -обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).

Відповідно до статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з листом Індустріальної міжрайонної Державної податкової інспекції від 10.04.2013 р. № 3914/9/20.3-18 Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" не є платником податку на землю або орендної плати за землю за земельну ділянку за адресою: м. Харків, пр-т П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52.

А отже, позивачем цілком правомірно здійснено розрахунок суми збитків, а посилання місцевого господарського суду на відсутність збитків, у зв"язку із сплатою земельного податку попереднім користувачем спірної земельної ділянки, на думку колегії суддів, є безпідставним.

З матеріалів справи також вбачається, що відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" листом від 04.02.2013 р. № 1 звертався до Харківської міської ради з проханням надати дозвіл на розроибку проекту по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків.

На вказане звернення управлінням земельних відносин від 18.02.2013 № 1712/0/84-13 повідомлено, які необхідні документи для підготовки дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок по просп. П"ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків.

Проте, відповідачем не надано будь-яких доказів того, що відповідач- Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" після отримання вказаного листа звертався до Харківської міської ради.

Отже, відповідачем право оренди земельної ділянки по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків у відповідності до вимог діючого земельного законодавства не оформлено, у зв'язку з чим земельна ділянка використовується без правовстановлюючих документів, що підтверджують право користування земельною ділянкою та є порушенням вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України.

Вказане підтверджується результатами перевірки, яка проведена Управлінням земельних відносин Харківської міської ради на підставі статті 189 Земельного кодексу України в порядку здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель.

Відповідно до вимог цього Кодексу та статті 20 Закону України "Про охорону земель" самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

До повноважень районних та обласних рад, відповідно до ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування», належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, в тому числі і вирішення питання щодо здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України.

Відповідно до статті 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" одним з основних принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.

Отже, Управлінням земельних відносин Харківської міської ради в рамках наданих законодавством повноважень було здійснено перевірку відповідача.

При цьому, згідно з актом обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельної ділянки від 12.04.2013 р. № 1403/13 земельна ділянка по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків площею 4,1659 га частково огороджена та використовується Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ XXI" для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель літ.літ. « 0-1», «Л-1», «Д-1», «Н-1», «Е-1», « 3-1», «М-1» та «К-1» (адміністративні, складські, допоміжні приміщення) без оформлення документів, які посвідчують право на земельну, що є порушенням вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Під час обстеження велась фотозйомка та здійснювався контрольний замір площі земельної ділянки інженером-геодезистом за допомогою електронного тахеометру Торсоп ОРТ - 3002И, з урахуванням вимог статей 1, 34 Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування заподіяних збитків.

Підстави для позадоговірної відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені статею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284 затверджено Порядок (далі Порядок №284) визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

На підставі вказаної Постанови власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

Згідно із пунктом З Постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284 відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Рішенням Виконавчого комітету Харківської міської ради від 05.11.2008 р. № 717 "Про затвердження складу комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам" (зі змінами) затверджено склад комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам.

Рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009 р. № 130/09 затверджено "Порядок визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату на землю" (далі - Порядок №130/09).

Згідно із Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284 та Порядком №130/09 неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Відповідно до пункту З Порядку №130/09 збитки відшкодовуються, зокрема, внаслідок використання земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону.

Пунктом 5.1 Порядку №130/09 встановлено, що у разі використання земельної ділянки без документів, що підтверджують право користування, збитки визначаються за фактичний період користування земельною ділянкою.

Збитки визначаються за ставками орендної плати, які діяли на момент виникнення таких збитків із застосуванням коефіцієнтів, які дорівнюють подвійній обліковій ставці Національного банку України на початок кожного звітного року згідно рішень Харківської міської ради.

Вказаний Порядок №130/09 на даний час є чинним, докази його скасування повністю або частково відсутні і тому він підлягає застосування при розгляді справ з аналогічним предметом спору.

Вказана правова позиція відповідає правовій позиції, викладеній у постановах Вищого господарського суду України від 24.03.2014 року у справі № 922/2153/13 та від 17.09.2013 року у справі № 922/763/13- г.

Крім того, на думку колегії суддів, є необгрунтованим висновок місцевого господарського суду про невідповідність пункту 5.1. Порядку №130/09 положенням чинного законодавства України, а саме статтям 157, 156 Земельного кодексу України, що унеможливлює застосування його судом при вирішенні справи, зважаючи на таке.

Зі змісту позовної заяви вбачається, що предметом позову є стягнення з відповідача збитків у вигляді неодержаного доходу, іякі розраховуються на підставі Порядку визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату на землю, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009 р. №130/09.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, вирішуючи питання незаконності пунктів зазначеного Порядку №130/09, суд фактично вийшов за межі позовних вимог, та за межі повноважень, передбачених ГПК України.

Також, на підставі статті 189 Земельного кодексу України самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

Згідно з пунктом 1.4. рішення 14 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 04.07.2007 № 146/07 "Про внесення змін до рішення 22 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004 № 87/04 "Про затвердження Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель" (далі Положення № 87/04) створені при місцевих радах органи контролю за використанням та охороною земель мають право обстежувати земельні ділянки, передбачені пунктом 1.2 цього Положення, щодо дотримання умов їх використання та охорони відповідно до чинного законодавства України та укладених договорів оренди.

Форми документів, передбачених у Положенні № 87/04 встановлюються Управлінням земельних відносин Харківської міської ради. Типовий акт обстеження земельної ділянки затверджений наказом Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин від 23.10.2008 № 3377к.

За результатами обстеження спірної земельної ділянки уповноваженими посадовими особами Управління земельних відносин Харківської міської ради складено акт від 12.04.2013 № 1403/13, яким визначено межі, площу та конфігурацію земельної ділянки, що використовується Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ XXI".

Згідно з актом обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельної ділянки від 12.04.2013 р. № 1403/13 земельна ділянка по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків площею 4,1659 га частково огороджена та використовується Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ XXI" для, експлуатації та обслуговування нежитлових будівель літ.літ. « 0-1», «Л-1», «Д-1», «Н-1», «Е-1», « 3-1», «М-1» та «К-1» (адміністративні, складські, допоміжні приміщення) без оформлення документів, які посвідчують право на земельну, що є порушенням вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

В ході обстеження велась фотозйомка та здійснювався контрольний замір площі земельної ділянки інженером-геодезистом за допомогою електронного тахеометру Торсоп ОРТ - 300214, з урахуванням вимог статей 1, 34 Закону України "Про землеустрій".

Загальна площа земельної ділянки у акті від 12.04.2013 № 1403/13 обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельної ділянки по просп. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 51 у м. Харків проведено з залученням начальника відділу групи з виконання землевпорядних робіт-провідного інженера -землевпорядника Східного державного підприємства геодезії, картографії та геоінформатики (ліцензія серія АВ № 475298, видана Державним комітетом України із земельних ресурсів 20.01.2010) Друзенка А.Г.

За результатами заміру електроним тахеометром Торсоп ОРТ-30021Ч, встановлено що загальна площа земельної ділянки по просп. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків, яка знаходиться у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ", складає 4, 1659 га.

Крім того, на думку колегії суддів, є безпідставним і висновок місцевого господарського суду про те, що позивачем безпідставно нараховані збитки за використання Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" земельної ділянки площею 4, 1659 га за ставками орендної плати для земель промисловості, відмінної від категорії земель сільськогосподарського призначення, із застосуванням коефіцієнтів, що дорівнюють подвійній ставці Національного банку України на початок звітного року, зважаючи на таке.

У відповідності до пунктів З, 5 Порядку № 284/93 та пунктів 5.4, 7.1 Порядку № 130/09 збитки відшкодовуються власникам землі та землекористувачам за період використання землі з порушенням земельного законодавства не пізніше одного місяця після затвердження актів комісії.

Відшкодування збитків проводиться за період використання землі з порушенням земельного законодавства у розмірі орендної плати за землю, яку власник землі (міська рада) міг би отримати при належному виконанні (дотриманні) землекористувачем вимог земельного законодавства (п. 5.4 Порядку № 130/09).

Збитки визначаються за ставками орендної плати, які діяли на момент виникнення таких збитків із застосуванням коефіцієнтів, які дорівнюють подвійній обліковій ставці Національного банку України на початок кожного звітного року згідно рішень Харківської міської ради.

Рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 року № 41/08 (зі змінами від 25.02.2009 року та від 06.04.2011 року) затверджено Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові (далі -Положення № 41/08).

Положенням № 41/08 передбачено, що базою для обчислення орендної плати є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка надається в оренду.

Нормативна грошова оцінка земель м. Харкова проводиться у відповідності з чинним законодавством України і підлягає затвердженню Харківською міською радою. Показники оцінки підлягають щорічному станом на 1 січня уточненню на коефіцієнт індексації відповідно до порядку, який затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати за землю при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" ставка річної орендної плати (відсоток від нормативної грошової оцінки) за використання земельної ділянки землі промисловості становить 4%.

Листом Департаменту містобудування та архітектури зазначено, що відповідно до генерального плану міста Харкова, який затверджено рішенням сесії Харківської міської ради від 23.06.2004 № 89/04, зі змінами, затвердженими рішенням Харківської міської ради від 27.02.2013 року №1024/13 земельна ділянка по просп. П"ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків знаходиться у зоні комунальних підприємств складів та баз. Відповідно до плану зонування території (зонінгу) міста Харкова, який затверджено рішенням сесії Харківської міської ради від 27.02.2013 № 1024/13, територія по просп. П"ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків знаходиться у зоні громадської забудови, підзоні-торговельна зона.

Крім того, згідно зі статтею 22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи й прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісового фонду, землі під господарськими будівлями і дворами, землі тимчасової консервації тощо).

Відповідно до статті 37 Земельного кодексу України приватні несільськогосподарські підприємства, установи та організації можуть набувати у власність або оренду землі сільськогосподарського та іншого призначення для ведення підсобного господарства. Також це право надається державним і комунальним несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям.

Отже, вказана стаття закріплює право несільськогосподарських юридичних осіб на отримання земель сільськогосподарського призначення та деяких інших земель для ведення підсобного господарства.

А тому, відповідно до генерального плану м. Харкова, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 27.02.2013 року №1024/13, плану зонування території м. Харкова та з урахуванням статей 22, 37 Земельного кодексу України територія по пр-ту пр-т Пятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків відноситься до земель сільськогосподарського призначення, у зв"язку з чим позивачем цілком обгрунтвоано при визначенні розміру збитків було застосовано орендні ставки земель сільськогосподарського призначення.

Таким чином, колегія суддів вважає, що в позовних вимогах доведено належними та допустимими доказами факт того, що Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" використовує земельну ділянку комунальної власності по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 у м. Харків з порушенням вимог земельного законодавства та законодавства про плату за землю, що призвело до значних втрат бюджету м. Харкова у вигляді недоодержання доходу від орендної плати за спірну земельну ділянку, тобто нанесення Харківській міській раді збитків.

При цьому, на думку колегії суддів, здійснена прокурором в суді першої інстанції відмова від позову не може братися до уваги, так як відповідно до частини 5 статті 29 ГПК України відмова прокурора від поданого ним позову не позбавляє позивача права вимагати вирішення спору по суті. До того ж, позивач у даній справі підтримує позовні вимоги як в суді першої інстанції, так і при розгляді апеляційної скарги.

Також не підлягає прийняттю і відмова прокурора від апеляційної скарги з підстав, які наведено вище.

Таким чином, колегія суддів зазначає, що місцевий господарський суд, приймаючи оскаржуване рішення, неповністю дослідив обставини, які мають значення для справи, порушив норми матеріального права, а тому вказане рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового судового рішення, яким позові слід задовольнити.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 33, 43, 99, 101, пунктом 2 статті 103, пунктами 1, 4 частини 1 статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу задовольнити.

Рішення господарського суду Харківської області від 21.03.2014 року у справі №922/3372/13 скасувати.

Прийняти нове рішення.

Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" (61060, м. Харків, пр-т П"ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 , р/р 26001010126093 в ПАТ "ВТБ Банк" в м. Києві, МФО 321767, код ЄДРПОУ 32817732) на користь Харківської міської ради (61200, м. Харків, м-н Конституції, 7, р/р 35418001002146 в ГДКСУ у Харківській області, МФО 851011, код ЄДРПОУ 04059243) збитки в сумі 660591,56 грн., 6605,92 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ІНВЕСТ ХХІ" (61060, м. Харків, пр-т П"ятидесятиріччя СРСР, буд. 52 , р/р 26001010126093 в ПАТ "ВТБ Банк" в м. Києві, МФО 321767, код ЄДРПОУ 32817732) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - УДКСУ у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області, код ЄДРПОУ 37999654, МФО 851011, номер рахунку 31215206783003, банк отримувача ГУДКСУ у Харківській області, код класифікації доходів бюджету 22030001) 13211,83 грн. судового збору за подання позовної заяви.

Доручити господарському суду Харківської області видати відповідні накази.

Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено 10.06.2014 року.

Головуючий суддя Сіверін В. І.

Суддя Терещенко О.І.

Суддя Тихий П.В.

Згідно з оригіналом:

пом. судді Євтушенко Є.В.

10.06.2014 р.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення08.06.2014
Оприлюднено17.06.2014
Номер документу39223823
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3372/13

Ухвала від 17.03.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 08.01.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 24.12.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 17.09.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 28.08.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 16.12.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 03.12.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 12.11.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 22.10.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 14.10.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні