Рішення
від 16.06.2014 по справі 907/378/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

16.06.2014 року Справа № 907/378/14

За позовом Прокурора Тячівського району в інтересах держави в особі Дубівської селищної ради, смт. Дубове Тячівський район

до Товариства з обмеженою відповідальністю „Оріон 2", смт. Дубове

про зміну договору оренди земельної ділянки від 20.09.2006 року,

Суддя господарського суду -Кривка В.П.

представники:

Прокуратури - Домніцький Ю., службове посвідчення №024486 від 04.02.2014 року;

Позивача - не з'явився;

Відповідача - не з'явився;

СУТЬ СПОРУ : Прокурором Тячівського району в інтересах держави в особі Дубівської селищної ради, смт. Дубове Тячівський район заявлено позов до Товариства з обмеженою відповідальністю „Оріон 2", смт. Дубове про зміну договору оренди земельної ділянки від 20.09.2006 року.

Прокурор позовні вимоги підтримав та наполягає на задоволенні позову з огляду на повторну неявку відповідача та присічність строку вирішення спору судом. Стверджує, що оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Покликаючись на умови договору, закону, а також прийняті з даного приводу рішення органу місцевого самоврядування просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 20.09.2006 року, укладеного між Дубівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „Оріон 2", виклавши п. 5 його у наступній редакції: „нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 606 776,56 грн." та пункт 8 у наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 18 203 (Вісімнадцять тисяч двісті три) грн. 30 коп. в рік".

Представник позивача в судове засідання не з'явився. Між тим, надіслав письмове клопотання, згідно якого позивач підтримує позовні вимоги та просив суд розглянути справу без участі його представників.

Відповідач явку свого уповноваженого представника у судові засідання не забезпечив, витребувані ухвалою суду документи не подав, причини неявки та неподання витребуваних документів не повідомив. При цьому, судом неодноразово розгляд справи відкладався для забезпечення його процесуальних прав, в т.ч. і за письмовим клопотанням відповідача для надання додаткового часу врегулювати спір в позасудовому порядку.

Між тим, відповідач у судове засідання призначене на 16.06.2014 року не з'явився, доказів врегулювання спору в позасудовому порядку не подав. За таких обставин, з урахуванням положень ст. 69 ГПК України, суд розглядає справу за наявними документами та доказами в порядку ст. 75 ГПК України.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши прокурора, суд

ВСТАНОВИВ:

20 вересня 2006 року між Дубівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „Оріон 2" було укладено Договір оренди земельної ділянки. Предметом зазначеного договору була земельна ділянка загальною площею 0,5018 га за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, смт. Дубове, вул. Гагаріна,131 (далі - об'єкт оренди).

Згідно п. 2 вказаного договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 96 295,42 грн.

Відповідно до п. 7 договору термін укладення договору складав 49 років.

Пунктом 8 договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 2% від нормативної грошової оцінки та становила 1 925,91 грн. в рік. При цьому п.11 договору сторони також обумовили можливість перегляду розміру орендної плати, в т.ч. у випадках передбачених законом.

Рішенням 16 сесії VІ скликання Дубівської селищної ради № 289 від 24.12.2012 року затверджено технічну документацію з нормативно грошової оцінки земель селища Дубове та створено чотири економіко-планувальні зони в смт. Дубове, вартість одного квадратного метру земель яких відповідно становить І зона -76,92 грн./м 2 , ІІ зона -64,42 грн./м 2 , ІІІ зона -55,66 грн/м 2 , ІV зона -46,91 грн/м 2 .

Рішенням селищної ради № 78 від 09.03.2011р. "Про внесення змін до рішень щодо затверджених ставок орендної плати за землю", запропоновано суб'єктам підприємницької діяльності, які мають укладені договори оренди земельних ділянок на території селищної ради, і в яких орендна плата менше 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, переглянути ставки орендної плати і привести їх у відповідність до діючого законодавства за згодою обох сторін.

Встановлено, що Управлінням Держземагенства в Тячівському районі виготовлено нову нормативно-грошову оцінку зазначеної земельної ділянки, яка згідно витягу № 315 від 03.02.2014 року становить 606 776,56 грн.

Рекомендованим листом від №25 від 07.02.2014 року Орендаря було проінформовано про рішення VI скликання виконавчого комітету. Також було запропоновано за взаємною згодою та в найкоротший термін внести зміни (укласти додаткову угоду) до діючого договору оренди земельної ділянки, з урахуванням нової грошової оцінки землі, що є ні чим іншим, як направлення пропозиції укласти договір про яку йдеться у ст.ст. 604, 642 ЦК України.

Рішенням 23 сесії VI скликання №510 від 27.02.2014 року було вирішено внести зміни в рішення сесій про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на умовах оренди, а саме зміни орендну плату з ставок земельного податку на відсотки від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 315 від 03.02.2014р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом спірного договору оренди, складає 606 776,56 грн. Виходячи зі ставки 3% від нормативної грошової оцінки об'єкту оренди в сумі 606 776,56 грн., розмір орендної плати на встановлені якого наполягають прокурор і позивач становлять 18 203,3 грн. в рік.

За приписами статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Приписами пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України унормовано, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою .

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати.

Відповідної правової позиції дотримується і Верховний Суд України в своїх постановах від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008, від 04.07.2011 року у справі № 41/81 та Вищий господарський суд України у постановах від 10.01.2011 року у справі № 41/153пд, від 02.07.2013 року у справі № 36/5005/10143/2012.

Можливість перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору за земельні ділянки державної та комунальної власності, у разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати, яка є регульованою ціною, передбачена і п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6. При цьому акцентовано, що надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання інший стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

З врахуванням наведеного вимога про внесення змін до пункту 5 та пункту 8 договору оренди земельної ділянки від 20.09.2006 року викладення його у запропонованій редакції підлягає задоволенню. При цьому, суд бере до уваги, що відповідно до положень ст. 73 Закону України „Про місцеве самоврядування" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до ст. 49 ГПК України, п. 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 року №7 судовий збір покладається на відповідача, становить 1 218 грн. і підлягає стягненню до державного бюджету.

Керуючись ст.ст. 4 3 , 32, 33, 34, 36, 43, 44, 49, 75 , 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України,

СУД ВИРІШИВ :

1. Позов задоволити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 20.09.2006 року, укладеного між Дубівською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „Оріон 2", виклавши п. 5 його у наступній редакції: „нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 606 776,56 грн." та пункт 8 у наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 18 203 (Вісімнадцять тисяч двісті три) грн. 30 коп. в рік".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Оріон 2", Тячівський район. смт. Дубове, вул. Горького, 27 (код ЄДРПОУ 31002474 ) в доход Державного бюджету України, а саме (банк отримувача ГУДКУ у Закарпатській області, МФО 812016, отримувач коштів - державний бюджет м. Ужгород 22030001; рахунок отримувача - 31211206783002; код отримувача - 38015610) суму 1 218 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень) судового збору.

Рішення набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.

Суддя В.Кривка

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення16.06.2014
Оприлюднено18.06.2014
Номер документу39227439
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/378/14

Рішення від 16.06.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Кривка В.П.

Ухвала від 04.06.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Кривка В.П.

Ухвала від 20.05.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Кривка В.П.

Ухвала від 06.05.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Кривка В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні