Рішення
від 11.06.2014 по справі 663/270/14-ц
СКАДОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 663/270/14

Провадження № 2/663/233/14

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 червня 2014 року Скадовський районний суд Херсонської області в складі:

головуючої - судді Ведмідської Н.І., при секретарі Черкас Т.В., за участю прокурора Горщарука М.В., представників відповідачів ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, розглянувши у відкритому судовому засіданні Скадовського районного суду Херсонської області цивільну справу за позовом заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави до Лазурненської селищної ради Херсонської області, ОСОБА_5, ОСОБА_6,ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, відділу Держземагентства у Скадовському районі Херсонської області, Скадовського районного управління юстиції Херсонської області, третя особа приватне підприємство "Землеексперт", приватне підприємство "Сатурн", про визнання незаконним рішення Лазурненської селищної ради Херсонської області, визнання недійсними свідоцтв про право власності на нерухоме майно, повернення земельних ділянок,-

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора Херсонської області звернувся з позовом в інтересах Держави до відповідачів про визнання незаконним п.8 рішення Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області № 426 від 21.05.2013 року, рішення цієї ж ради № 485 від 19.09.2013 року, про визнання недійсними свідоцтв про право на нерухоме майно відповідачів-фізичних осіб, зобов'язання їх повернути до Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області земельні ділянки та зобов'язання скасування державної реєстрації права власності у зв'язку з порушенням процедури набуття права власності на земельні ділянки та необхідністю захистити інтереси держави.

В судовому засіданні прокурор позов підтримав та пояснив, що пунктами 7, 7.1 рішення Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області №426 від 21.05.2013 року розірвано за взаємною згодою договір оренди земельної ділянки з ПП «Сатурн» від 11.02.2008 року площею 0,6675 га (кадастровий номер земельної ділянки (6524755500:01:063:0096).

Згідно з п.16 договору цільове призначення земельної ділянки - землі рекреаційного призначення. Ділянка розташована в смт. Лазурне Скадовського району Херсонської області, на півночі від бази відпочинку «Чорномор», Скадовського району, Херсонської області, наданої для будівництва туристичного притулку для відпочиваючих. Цим же рішенням земельну ділянку вилучено та переведено до земель запасу Лазурненської селищної ради.

Пунктом 8 рішення Лазурненської селищної ради №426 від 21.05.2013 року надано згоду на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність із земель запасу Лазурненської селищної ради (землі рекреаційного призначення) для індивідуального дачного будівництва, що розташовані на півночі від бази відпочинку «Чорномор», смт. Лазурне, Скадовського району, Херсонської області ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_11, ОСОБА_10 орієнтовною площею 0,10 га кожному. Рішенням виконавчого комітету Лазурненської селищної ради №37 від 03.06.2013 року присвоєно поштові адреси вказаним дачним земельним ділянкам. Рішенням Лазурненської селищної ради №485 від 19.09.2013 року вказаним громадянам затверджено проекти землеустрою та надано у власність земельні ділянки. 24.09.2013 року реєстраційною службою Скадовського районного управління юстиції Херсонської області громадянам видано свідоцтва про право власності на нерухоме майно.

Прокурор вважає, що земельні ділянки громадянам надані у власність незаконно так як фактично договір оренди з ПП «Сатурн» не розірваний, а згідно пояснення директора та засновника ПП «Сатурн» ОСОБА_12, з 2009 по 2013 роки він особисто не звертався з письмовими заявами до Лазурненської селищної ради щодо розірвання даного договору оренди земельної ділянки та підприємство сплачувало орендну плату. Таким чином, вважає, що ділянка у ПП «Сатурн» не вилучена. За таких обставин ділянка не могла бути передана іншим громадянам у власність для ведення індивідуального дачного будівництва.

Крім того, зазначив, що відповідно до кадастрових номерів земельних ділянок, наданих у власність громадянам, та даних публічної кадастрової карти вони розташовані в іншому місці, ніж ті, що зазначені у клопотаннях громадян, поданих до Лазурненської селищної ради на отримання дозволів на виготовлення проектів землеустрою, викопіюванні земельних ділянок, доданих громадянами до клопотань та погоджених Лазурненською селищною радою, а місце розташування земельних ділянок не відповідає місцю розташування земельної ділянки, що знаходилась у користуванні ПП «Сатурн».

Відповідно до кадастрових номерів земельних ділянок, наданих у власність громадянам, та даних публічної кадастрової карти ділянки розташовані у зоні житлової та громадської забудови смт. Лазурне, однак відповідно до висновків відділу Держземагентства у Скадовському районі щодо погодження землевпорядної документації від 30.07.2013 року існуюча та проектна категорія земельних ділянок зазначена як землі «рекреаційного» призначення.

Також, проекти землеустрою не погоджувалися Департаментом екології та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації та не проходили державну експертизу землевпорядної документації у 2013 році.

Таким чином, просить визнати незаконним пункт 8 рішення Лазурненської селищної ради №426 від 21.05.2013 року яким надано згоду на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність із земель запасу Лазурненської селищної ради для індивідуального дачного будівництва, що розташовані на північ від бази відпочинку «Чорномор», по АДРЕСА_1 ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_11, ОСОБА_10 орієнтовною площею 0,10 га кожному, рішення Лазурненської селищної ради №485 від 19.09.2013 року, яким затверджено проекти із землеустрою та надано у власність вказаним громадянам земельні ділянки, визнати недійсними їх свідоцтва про право власності на нерухоме майно видані 24.09.2013 року реєстраційною службою Скадовського районного управління юстиції Херсонської області, зобов'язати ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_11, ОСОБА_10 повернути отримані ними земельні ділянки та зобов'язати реєстраційну службу Скадовського районного управління юстиції Херсонської області скасувати державну реєстрацію права власності вказаних осіб на зазначені земельні ділянки.

Крім цього, прокурор пояснив, що позов заступника прокурора Херсонської області спрямований на захист інтересів Держави. Враховуючи, що в органу на який покладається функції здійснювати контроль у спірних правовідносинах, а це Державна інспекція сільського господарства України, не має повноважень щодо самостійного звернення до суду, прокурор при зверненні з позовом набув статус позивача у відповідності до ч. 2 ст. 45 ЦПК України.

Представник Лазурненської селищної ради пояснив, що Лазурненська селищна рада в травні 2013 року отримувала лист представника ПП «Сатурн» про розірвання договору оренди. Проти задоволення позовних вимог не заперечує.

Представник відповідачів - ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_11, ОСОБА_10 в судовому засіданні позов не визнала та пояснила, що доказів сплати ПП «Сатурн» орендної плати Лазурненській селищній раді не надано, тому остання мала право розірвати договір в односторонньому порядку. Її довірителі в законному порядку звернулись до Лазурненської селищної ради із заявами про бажання отримати земельні ділянки. Ділянки їм виділені. Ті не істотні порушення процедури обробки землевпорядної документації на які посилається прокурор не співмірні із наміром позбавити відповідачів права власності на земельні ділянки, отже їх вини в допущенні помилок відповідними установами, немає. Крім цього, зазначила, що так як прокурор вважає незаконним розірвання договору оренди з ПП «Сатурн», який ділянкою фактично з 2009 року не користувався, не забудовував її, не сплачував в повному обсязі орендну плату, вважає незаконним переведення земельної ділянки в землі запасу Лазурненської селищної ради, однак вимагає її повернення відповідачами, слід розуміти, що таким чином прокурором захищаються інтереси ПП «Сатурн», а не держави. Просить в задоволенні позову відмовити.

Представники ПП «Сатурн», ПП «Землеексперт» в судове засідання не з'явилися.

Представник відповідача - відділу Держземагентства у Скадовському районі позов не визнав, та пояснив що спірні земельні ділянки надано у власність громадянам ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_11, ОСОБА_10 для індивідуального дачного будівництва із земель, які знаходились раніше у користуванні ПП «Сатурн». Місце розташування земельних ділянок, наданих у власність громадянам відповідно до національної кадастрової системи України частково не відповідає місцю розташування земельної ділянки, яка знаходилась у користуванні ПП «Сатурн» через технічну помилку яку буде виправлено. Норми земельного законодавства не передбачають можливості припинення права власності на земельну ділянку у зв'язку з визнанням незаконним рішення органу місцевого самоврядування у разі відсутності винних дій з боку набувачів земельних ділянок. Просить в задоволенні позову відмовити.

Представник Скадовського районного управління юстиції Херсонської області пояснив, що на час здійснення реєстрації прав на нерухоме майно, законність їх набуття не оскаржувалось, тому реєстрацію вчинено в законному порядку.

Заслухавши пояснення представників, дослідивши матеріали справи суд дійшов висновку про недостатню обґрунтованість позовних вимог та неможливість їх задоволення з наступних підстав.

Як вбачається з п.1, п. 2 договору оренди землі, 11.02.2008 року між Лазурненською селищною радою Скадовського району Херсонської області та ПП «Сатурн» укладений договір оренди земельної ділянки рекреаційного призначення площею 0,6675 га, яка знаходиться на півночі від бази відпочинку «Чорномор» в смт. Лазурне, Скадовського району, Херсонської області. Ділянка надана для будівництва туристичного притулку для відпочиваючих.

Строк дії договору складає 49 років.

Згідно п.10 Договору, орендна плата становить на період будівництва 2911,77 грн., а п.12 встановлює, що плата вноситься щомісячно в розмірі 1/12 частини.

Таким чином, щомісячно ПП «Сатурн» мав вносити орендну плату в розмірі 242,65 грн.

Пункт 35 Договору передбачає право розірвання договору оренди в односторонньому порядку у разі несвоєчасної або не в повному обсязі виплати орендної плати.

Невід'ємними частинами договору є кадастровий план ділянки, акт визначення меж в натурі, акт приймання-передачі об'єкта оренди. (а.с. 44 т.1)

Як вбачається з довідки наданої судові Лазурненською селищною радою ПП «Сатурн» здійснено платежів за 2012 рік в сумі 330 грн., за 2013 рік 980,56 грн., за 2014 рік 100 грн. (а.с. 245 т.1).

Таким чином, орендна плата за договором внесена не в повному обсязі.

Крім того, селищна рада повідомила, що акт приймання-передачі ділянки взагалі відсутній. (а.с.244 т.1)

Копії платіжних документів по оплаті орендної плати судові не надано у зв'язку з чим з'ясувати питання хто сплачував та коли вказані платежі в судовому засіданні не представилося за можливе, отже згідно письмових пояснень директора ПП «Сатурн» гр. ОСОБА_12, які представниками сторін визнаний за допустимий доказ, ПП «Сатурн» з 2009 року будь-яких платежів орендної плати за земельну ділянку площею 0,6675 га не сплачував, він як директор не знає де вказана земельна ділянка конкретно знаходиться та для якої мети виділена, так як ПП «Сатурн» її жодним чином не використовувало, будівництво там як це передбачалось договором не здійснювалось.

Так, в судовому засіданні фактично встановлено наявність у орендодавця підстав для розірвання договору оренди в односторонньому порядку.

Крім цього, в судовому засіданні представник Лазурненської селищної ради пояснив, що рада отримувала лист від ПП «Сатурн» про розірвання договору оренди земельної ділянки.

За даних обставин пунктом 7, п.7.1, п.7.2 рішення Лазурненської селищної ради №426 від 21.05.2013 року розірвано вищевказаний договір оренди земельної ділянки з ПП «Сатурн», земельну ділянку вирішено вилучити та перевести до земель запасу після чого рішенням №426 від 21.05.2013 року надано згоду на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність із земель запасу Лазурненської селищної ради (землі рекреаційного призначення) для індивідуального дачного будівництва, що розташоване на півночі від бази відпочинку «Чорномор» смт. Лазурне Скадовського району відповідачам по справі - фізичним особам згідно поданих ними заяв.

Рішенням Лазурненської селищної ради №485 від 19.09.2013 року затверджені проекти із землеустрою гр. ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_11, ОСОБА_10 та останніми отримані свідоцтва про право власності на нерухоме майно, а саме ОСОБА_5 земельну ділянку площею 0,1 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0277), ОСОБА_6 земельну ділянку площею 0,1 га по АДРЕСА_2 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0273), ОСОБА_7 земельну ділянку площею 0,1 га по АДРЕСА_3 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0274), ОСОБА_8 земельну ділянку площею 0,1 га по АДРЕСА_4 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0276), ОСОБА_9 земельну ділянку площею 0,1 га по АДРЕСА_5 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0272), ОСОБА_11 земельну ділянку площею 0,0675 га по АДРЕСА_6 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0278), ОСОБА_10 на земельну ділянку площею 0,1 га по АДРЕСА_7 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0275).

Відповідно до ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

Матеріали справи містять заяви відповідачів про виділення їм земельних ділянок, викопіювання з позначками розміщення ділянок, висновки обласної інспекції по охороні пам'яток історії та культури, висновок щодо погодження землевпорядної документації відділом Держземагенства у Скадовському районі Херсонської області.

Таким чином, відповідачі зі свого боку виконали вимоги закону, щодо порядку звернення до органів місцевого самоврядування про намір отримати земельні ділянки.

При цьому, суд звертає увагу, що як в договорі оренди земельної ділянки з ПП «Сатурн», так й у висновках відділу Держземагенства щодо можливості виділення громадянам земельних ділянок зазначено не змінну категорію земель - рекреаційного призначення, що відповідно до п.3.42*ДБН 360-92 дає можливість виділення таких земель під дачні забудови.

Відповідно до ст.51 ЗК України до земель рекреаційного призначення належать у тому числі земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації.

Даних, що спірна земельна ділянка відноситься до іншої категорії земель, що виключає можливість її забудови під дачі, позивачем не надані, а суд не вправі за своєю ініціативою збирати докази на підтвердження чи спростування доводів сторін.

Стосовно доводів позивача, з приводу не сумісництва дачних будівель з генеральним планом селища, слід зауважити, що дійсно будь-яких змін до генерального плану селища не внесено, але як вбачається з договору оренди цієї ж ділянки з ПП «Сатурн», ділянка також виділялась під будівництво приватного закладу без узгодження змін в генеральному плані селища.

За таких умов, суд не вбачає підстав в наданні переваги одним забудовникам приватних будівель перед іншими, отже доказів наявності до спірної земельної ділянки суспільного інтересу, інтересу держави який має захищати позивач, судові не надано.

Таким чином, суд змушений погодитися з доводами представника відповідачів ОСОБА_1 про не доведеність позивачем наявності таких порушень процедури виділення земельних ділянок, які будуть співмірними з вимогою про позбавлення відповідачів права власності на нерухоме майно з огляду на практику ЄСПЛ а саме ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Так, на думку суду позивач не довів порушення справедливої рівноваги між інтересами суспільства та необхідністю додержання фундаментальних прав окремих осіб. Справедлива рівновага між публічними та приватними інтересами полягає, зокрема, в необхідності дотримання розумної, обґрунтованої пропорційності між використаними заходами і тією метою, на досягнення якої спрямовувався будь-який захід, що позбавив особу власності. Відповідно до ст.60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених статтею 61 цього Кодексу.

Стосовно невідповідності кадастрових номерів земельних ділянок виділених у власність відповідачам, слід зауважити, що як вбачається з листа відділу Держемагенства у Скадовському районі, вказана невідповідність між фактично виділеними ділянками та кадастровими номерами сталася через збій в програмному забезпеченні, що буде безкоштовно виправлено з вересня 2014 року після введення відповідного програмного забезпечення.(а.с. т. 2)

За таких підстав, слід звернутися до рішення ЄСПЛ «Федоренко проти України» в якому зазначено, що самі по собі допущені органами влади порушення при передачі майна у власність особи не можуть бути безумовною підставою для повернення цього майна державі, якщо вони не допущені внаслідок винної протиправної поведінки самого набувача майна.

Стосовно доводів позивача щодо порушення Лазурненською селищною радою вимог ч.8 ст.118, частин 3,6 ст.186-1 ЗК України при прийнятті рішення №485 від 19.09.2013, яким затверджено проекти землеустрою та надано у власність відповідачам земельні ділянки, а саме затвердження документації із землеустрою за відсутності висновку структурного підрозділу Херсонської обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища та висновку державної експертизи землевпорядної документації слід зазначити, що відповідно до ч. 3, ч. 6 ст.186-1 ЗК України обов'язковому погодженню структурним підрозділом обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища підлягають проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, земельної ділянки розташованої на території чи в межах об'єкта природно-заповідного фонду або в межах прибережної захисної смуги.

Згідно ст.ст.43,44,46 ЗК України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду. До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об'єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об'єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва). До земель іншого природоохоронного призначення належать земельні ділянки, в межах яких є природні об'єкти, що мають особливу наукову цінність.

Відповідачам виділені ділянки із земель рекреаційного призначення, правовий режим та порядок використання яких визначено статтями 50-52 ЗК України.

Таким чином, погодження структурного підрозділу Херсонської обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища проектів відведення даних земельних ділянок не потрібно.

Доказів того, що спірні земельні ділянки знаходяться в межах прибережної захисної смуги позивачем не надано та у позові не зазначено.

Згідно ч.1 ст.186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Підставою для відмови в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Проекти землеустрою щодо відведення громадянам спірних земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва погоджено відділом Держземагентства у Скадовському районі без будь-яких зауважень. Умови щодо необхідності проведення обов'язкової державної експертизи документації із землеустрою у даних висновках відсутні.

Керуючись ст.ст.215,218 ЦПК України,суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави до Лазурненської селищної ради Херсонської області, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, відділу Держземагентства у Скадовському районі Херсонської області, Скадовського районного управління юстиції Херсонської області про визнання незаконним рішення, визнання недійсними свідоцтв про право власності на нерухоме майно, повернення земельних ділянок - відмовити в повному обсязі.

Скасувати заходи забезпечення позову застосовані ухвалою судді Скадовського районного суду Херсонської області Ведмідською Н.І. від 04.02.2014 року у вигляді заборони реєстраційній службі Скадовського районного управління юстиції здійснювати державну реєстрацію переходу права власності на земельну ділянку яка належить ОСОБА_5 площею 0,1 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0277), ОСОБА_6 площею 0,1 га по АДРЕСА_2 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0273), ОСОБА_7 площею 0,1 га по АДРЕСА_3 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0274), ОСОБА_8 площею 0,1 га по АДРЕСА_4 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0276), ОСОБА_9 площею 0,1 га по АДРЕСА_5 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0272), ОСОБА_11 площею 0,0675 га по АДРЕСА_6 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0278), ОСОБА_10 площею 0,1 га по АДРЕСА_7 (кадастровий номер 6524755500:01:001:0275).

Рішення може бути оскаржено до апеляційного суду Херсонської області через Скадовський районний суд Херсонської області, протягом десяти днів з дня проголошення рішення. Особами, які брали участь у справі, та не були присутні під час проголошення рішення, протягом десяти днів з моменту отримання копії рішення.

Суддя Н. І. Ведмідська

СудСкадовський районний суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення11.06.2014
Оприлюднено19.06.2014
Номер документу39235599
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —663/270/14-ц

Рішення від 11.06.2014

Цивільне

Скадовський районний суд Херсонської області

Ведмідська Н. І.

Ухвала від 04.02.2014

Цивільне

Скадовський районний суд Херсонської області

Ведмідська Н. І.

Ухвала від 04.02.2014

Цивільне

Скадовський районний суд Херсонської області

Ведмідська Н. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні