Рішення
від 12.06.2014 по справі 906/489/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "12" червня 2014 р. Справа № 906/489/14

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Ляхевич А.А.

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1, підприємець,

ОСОБА_2, довіреність №2140 від 27.09.2013 р.,

від відповідача: ОСОБА_3, довіреність від 24.05.2014 р.,

ОСОБА_4, довіреність від 07.10.2013 р.,

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (смт.Гранітне, Малинський район, Житомирська область)

до Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області (смт.Гранітне, Малинський район, Житомирська область)

про визнання рішення №317 від 01.04.2014р. незаконним та його скасування

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (смт.Гранітне, Малинський район, Житомирська область) звернулась до господарського суду Житомирської області з позовною заявою до Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області (смт.Гранітне, Малинський район, Житомирська область) про визнання рішення №317 від 01.04.2014р. незаконним та його скасування.

Ухвалою господарського суду Житомирської області від 18.04.2014р. позовну заяву прийнято до розгляду та порушено провадження у справі №906/489/14, розгляд справи призначено на 29.05.2014 р. та зобов'язано сторони надати суду відповідні докази.

У зв'язку з неявкою в судове засідання 29.05.2014р. представника відповідача та заявленим представником відповідача клопотанням про відкладення розгляду справи, господарський суд ухвалою від 29.05.2014р. відклав розгляд справи на 12.06.2014р.

В судовому засіданні 12.06.2014р. фізична особа-підприємець та її представник позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, просили позов задовольнити.

Представники відповідача в засіданні суду 12.06.2014р. проти задоволення позову заперечили з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву (а.с.40-44), просили відмовити у задоволенні позову за безпідставністю та необгрунтованістю.

Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААВ, №017480, ОСОБА_1 з 29.07.2002р. провадить діяльність як суб'єкт підприємницької діяльності (а.с.7).

ОСОБА_1 на праві приватної власності належить нежитлова будівля кафе-магазину, розташованого за адресою: смт.Гранітне, вул.Залізнична,31, відповідно до свідоцтва на право власності на нерухоме майно від 08.11.2007р. серія №5299 (а.с.19).

Згідно рішення Гранітненської селищної ради Малинського району №116 від 16 січня 2008 року (з урахуванням змін, внесених рішенням Гранітненської селищної ради Малинського району №84 від 30.06.2011 року) (а.с.21,22) радою вирішено:

- надати підприємцю ОСОБА_1 дозвіл на викуп земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,345га. по вул.Залізнична, 31;

- укласти угоду з ПП ОСОБА_1 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки в розмірі 10 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки;

- укласти договір на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0345га по АДРЕСА_1, яка передана в оренду ПП ОСОБА_1 із землевпорядною організацією, визначеною на конкурсній основі.

На виконання вимог даного рішення між ФОП ОСОБА_1 та Гранітненською селищною радою укладено договір від 20.07.2011р. №1 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки смт.Гранітне, за умовами якого покупець сплачує авансовий внесок в рахунок ціни оплати земельної ділянки площею 0,0345 га за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.23).

Умовами п.1.1 договору від 20.07.2011р. сторони погодили, що ціна оплати земельної ділянки буде визначена на підставі експертно-грошової оцінки земельної ділянки, замовником якої буде уповноважений орган.

Даним договором також визначено, що вартість авансового внеску складає 10 відсотків нормативно грошової оцінки земельної ділянки (7706,37грн.).

На виконання умов договору від 20.07.2011р. позивач сплатила на рахунок відповідача авансовий внесок, що підтверджується квитанцією від 29.07.2011р. (а.с.24).

Гранітненською селищною радою Малинського району Житомирської області 18.04.2012р. прийнято рішення №160, яким вирішено:

1. Прийняти до відома експертну грошову оцінку на земельну ділянку несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345 га для комерційного використання в сумі 14297грн. (чотирнадцять тисяч двісті дев'яносто сім грн.) з розрахунку 41,44 грн./кв.м.;

2. Продати ПП ОСОБА_1 земельну ділянку несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 в межах селища Гранітне площею 0,0345 га для здійснення комерційної діяльності;

3. Затвердити ціну продажу земельної ділянки по АДРЕСА_1 в сумі 68241,60 грн.;

4. ПП ОСОБА_1 укласти договір купівлі-продажу земельної ділянки з Гранітненською селищною радою в місячний термін з дня отримання повідомлення про прийняття сесією селищної ради позитивного рішення щодо викупу даної земельної ділянки та посвідчити його нотаріально

5. Документ про оплату коштів в строк, передбачений договором, є підставою для видачі державного акту на право власності на земельну ділянку та його державної реєстрації" (а.с.160).

Не погодившись з прийнятим рішенням ради №160 ФОП ОСОБА_1 оскаржила його до господарського суду Житомирської області. Рішенням господарського суду Житомирської області від 18.03.2013р., яке набрало законної сили, визнано незаконним та скасовано пункти 3 та 4 рішення №160 шістнадцятої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради від 18.04.2012р., а також зобов'язано Гранітненську селищну раду Малинського району Житомирської області розглянути питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345га із суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_1 (а.с.30-35).

На виконання рішення господарського суду від 18.03.2013р. Гранітненська селищна рада скликала сесію для розгляду питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345га із суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_1, за результатами якої прийнято рішення №261 від 01.08.2013р. "Про продаж земельної ділянки по АДРЕСА_1" (а.с.52), яким вирішено:

1. Встановити ціну продажу земельної ділянки комерційного використання площею 0,0345 га по АДРЕСА_1 Малинського району Житомирської області в сумі 40000,00грн. з розстроченням платежу на один рік;

2. Покупцю ОСОБА_1 сплатити 50% вартості даної земельної ділянки протягом 30 календарних днів після нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу, враховуючи авансовий внесок, та 50% платежу рівними частинами не рідше ніж один раз у 3 місяці згідно з графіком, який є невід'ємною частиною договору купівлі-продажу, або одноразово у повному обсязі в у строк, який не перевищує трьох місяців після внесення першого або чергового платежу з врахуванням індексу інфляції;

3. Покупцю ОСОБА_1 оплатити орендну плату за час користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів до оформлення договору купівлі-продажу земельної ділянки;

4. Доручити селищному голові укласти договір купівлі-продажу земельної ділянки з ФОП ОСОБА_1;

5. Заборонити ФОП ОСОБА_1 продаж або інше відчуження земельної ділянки до повного розрахунку за договором купівлі-продажу;

6. Покупцю використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням;

7. Термін дії даного рішення до кінця поточного року.

Не погоджуючись із ціною продажу земельної ділянки за визначеною радою ціною, вважаючи, що ціна продажу земельної ділянки має визначатися виключно на підставі експертної грошової оцінки, ФОП ОСОБА_1 оскаржила до суду рішення ради №261 від 01.08.2013р. "Про продаж земельної ділянки по АДРЕСА_1".

За результатами розгляду справи №906/1162/13 за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Гранітненської селищної ради Малинського району про визнання рішення недійсним та зобов'язання вчинити певні дії, господарський суд визнав незаконним та скасував рішення №261 двадцять восьмої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради від 01.08.2013р. "Про продаж земельної ділянки по АДРЕСА_1", а також зобов'язав Гранітненську селищну раду Малинського району Житомирської області розглянути питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1 площею 0,0345га із фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (а.с. 25-29).

В подальшому, Гранітненською селищною ради Малинського району 01.04.2014р. прийнято рішення №317 про скасування рішення 13 сесії V скликання Гранітненської селищної ради Малинського району №116 від 16.01.2008р. "Про продаж земельних ділянок" (а.с.11, витяг з протоколу, а.с.12).

Не погоджуючись з таким рішенням ради, ОСОБА_1 звернулась з позовом у даній справі про його скасування.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши приписи законодавства, що регулює спірні відносини, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача, враховуючи вищевикладене та наступне.

За приписами статті 2 Земельного кодексу України, земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

Згідно преамбули Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" цей Закон відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Частиною 3 статті 24 цього Закону встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону).

Статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.

Частиною першою статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10 статті 59 Закону).

Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009 "У справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування)" в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (з наступними змінами) стосовно права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни необхідно розуміти так, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Також у вищезгаданому рішенні Конституційним Судом України зазначено, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону).

Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, на виконання рішення Гранітненської селищної ради Малинського району №116 від 16 січня 2008 року (з урахуванням змін, внесених рішенням Гранітненської селищної ради Малинського району №84 від 30.06.2011 року) відповідачем 20.07.2011р. було укладено з ФОП ОСОБА_1 договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки, умови якого відповідачем були виконані у повному обсязі та на виконання якого селищна рада прийняла авансовий внесок в розмірі 7706,37грн. від підприємця ОСОБА_1

Вказане свідчить про те, що фактично на виконання рішення Гранітненської селищної ради Малинського району №116 від 16 січня 2008 року (зі змінами, внесеними рішенням Гранітненської селищної ради Малинського району №84 від 30.06.2011 року) між сторонами виникли правовідносини, пов'язані з викупом земельної ділянки несільськогосподарського призначення, і позивач як суб'єкт цих правовідносин заперечує проти їх зміни чи припинення.

У пункті 1 Роз'яснень Вищого арбітражного суду України № 02-5/35 від 26.01.2000 року зазначено: "Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.

Залежно від компетенції органу, який прийняв такий документ, і характеру та обсягу відносин, що врегульовано ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні.

Нормативний акт - це прийнятий уповноваженим державним чи іншим органом у ме-жах його компетенції офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, носить загальний чи локальний характер та застосовується неодноразово. Що ж до актів ненормативного характеру (індивідуальних актів), то вони породжують права і обов'язки тільки у того суб'єкта (чи визначеного ними певного кола суб'єктів), якому вони адресовані.

Форми, найменування і порядок прийняття актів державними чи іншими органами (далі - акти) залежать від місця даного органу в системі відповідних органів та його компетенції і регламентуються Конституцією України, відповідними законами України та положенням (статутом) про такий орган".

У даному випадку, оскаржуване рішення Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області є ненормативним індивідуальним правовим актом одноразового застосування, за яким виникли права та обов'язки позивача як суб'єкта, щодо якого це рішення прийнято; отже, таке рішення не може бути в подальшому скасовано органом місцевого самоврядування.

У пункті 2 Роз'яснень Вищого арбітражного суду України №02-5/35 від 26.01.2000 р. зазначено: "Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову".

Отже, приймаючи оскаржуване рішення №317 від 01.04.2014р. Гранітненська селищна рада Малинського району вийшла за межі наданих їй повноважень.

З огляду на вищевикладені встановлені обставини, господарський суд дійшов висновку, що прийняте Гранітненською селищною радою Малинського району рішення №317 від 01.04.2014р. про скасування рішення 13 сесії V скликання Гранітненської селищної ради Малинського району №116 від 16.01.2008р. "Про продаж земельних ділянок" є таким, що порушує охоронювані законом права та інтереси фізичної особи-підприємця ОСОБА_1.

Враховуючи наведене, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, у зв'язку з чим рішення Гранітненської селищної ради Малинського району №317 від 01.04.2014р. підлягає визнанню незаконним та скасуванню.

У відповідності до приписів ст.49 ГПК України, судові витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області від 01.04.2014р. №317 "Про скасування рішення №116 від 16.01.2008р. 13 сесії V скликання "Про продаж земельних ділянок".

3. Стягнути з Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області (11634, Житомирська область, смт.Гранітне, вул.Леніна, 10, ідентифікаційний код 03745806) на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_2, ідентифікаційний номер НОМЕР_1):

- 1218,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 17.06.14

Суддя Ляхевич А.А.

віддрук.прим.:

1 - до справи

2, 3 - сторонам

(реком.)

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення12.06.2014
Оприлюднено24.06.2014
Номер документу39328686
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/489/14

Рішення від 12.06.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Ляхевич А.А.

Ухвала від 18.04.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Ляхевич А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні