Постанова
від 13.06.2014 по справі 823/1461/14
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2014 року справа № 823/1461/14

м. Черкаси

11 год. 00 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Мишенка В.В.,

при секретарі - Гордієнку Ю.П.,

розглядаючи у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Черкаси адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Українські аграрні традиції» до реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулося з позовом товариство з обмеженою відповідальністю «Українські аграрні традиції» (далі-позивач), в якому просить: визнати протиправною бездіяльність дії реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області (далі-відповідач)», яка пов'язана із зволіканням розгляду документів, які отримані за поштовим відправленням № 2060301347855, № 2060301375450, № 2060301348010, № 2060301348029, № 2060301375441, № 2060301348037, № 2060301348118, № 2060301348096, № 2060301348100, № 2060301348070, № 2060301348126, № 2060301348088 з порушенням строків та процедури розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; зобов'язати відповідача зареєструвати у встановленому законом порядку документи отримані поштовим відправленням і розглянути їх за визначеною процедурою; визнати протиправною бездіяльність дії реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області, яка пов'язана з ненаданням відповіді на запит ТОВ «Українські аграрні традиції» № 2 від 17.02.2014р., № 3 від 17.02.2014р., № 4 від 17.02.2014р.; зобов'язати відповідача зареєструвати та у встановленому законом порядку надати відповідь позивачу на вказані запити.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що реєстраційна служба Шполянського районного управління юстиції Черкаської області не зареєструвала та не розглянула заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, що були надіслані позивачем поштовими відправленнями № 2060301347855, № 2060301375450, № 2060301348010, № 2060301348029, № 2060301375441, № 2060301348037, № 2060301348118, № 2060301348096, № 2060301348100, № 2060301348070, № 2060301348126, № 2060301348088, а також не надала відповідь на запит про надання письмової інформації щодо стану розгляду вищезазначених заяв, чим порушила вимоги Закону України «Про доступ до публічної інформації» та ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» і право позивача на отримання інформації.

Представник позивача адміністративний позов підтримав в повному обсязі та просив розгляд справи здійснювати без його участі.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував повністю, проте також просив розглянути справу без участі представника відповідача. Заперечення вмотивоване ти, що особа, підпис якої стоїть на рекомендованих повідомленнях про вручення поштових відправлень позивача на даний час звільнена із займаної посади. Документи, що отримані даною особою за вказаними поштовими відправленнями не були передані після її звільнення. Причини бездіяльності посадової особи, що отримала документи щодо реєстрації отриманих документів пояснити не зміг. Що стосується ненадання відповіді на запити про надання інформації зазначив, що дані запити не є підставою для отримання інформації з Державного реєстру прав, оскільки оформлений не у спосіб, визначений Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №868 від 17.10.2013р.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд встановив.

27 січня 2014 року, 29 січня 2014р. та 30 січня 2014 року товариством з обмеженою відповідальністю «Українські аграрні традиції», в особі Тулумана Б.В., цінним листом з описом вкладення до цінного листа надіслано до реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від заявника Тулумана Б.В з відповідними копіями та оригіналами документів.

Вищезазначені документи отримані реєстраційною службою Шполянського районного управління юстиції Черкаської області 29.01.2014р., 30.01.2014р. та відповідно 31.01.2014р., що не заперечується представником відповідача та підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень № 2060301347855, № 2060301375450, № 2060301348010, № 2060301348029, № 2060301375441, № 2060301348037, № 2060301348118, № 2060301348096, № 2060301348100, № 2060301348070, № 2060301348126, № 2060301348088, копії яких містяться у матеріалах справи.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004р. №1952-ІV (далі - Закон №1952-ІV).

Частиною 4 ст. 15 Закону №1952-ІV передбачено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Відповідно до ч. 7 ст. 15 Закону №1952-ІV розгляд заяви про державну реєстрацію обтяжень і прийняття рішення про таку реєстрацію, відмову у державній реєстрації обтяжень або її зупинення проводиться в день надходження заяви та документів, необхідних для державної реєстрації обтяжень.

При отриманні заяви та документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, проводиться реєстрація заяви у базі даних про реєстрацію заяв та запитів із зазначенням дати і часу реєстрації (ч. 5 ст. 16 Закону №1952-ІV ).

Процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна передбачена Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011р. №703, який діяв на момент виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до п. 8 зазначеного Порядку орган державної реєстрації прав, нотаріус приймає заяви про державну реєстрацію в порядку черговості їх надходження шляхом реєстрації у базі даних про реєстрацію заяв і запитів з автоматичним присвоєнням їм реєстраційного номера, фіксацією дати та часу їх реєстрації. Моментом прийняття заяви про державну реєстрацію вважається дата та час її реєстрації у базі даних про реєстрацію заяв і запитів.

Станом на час відправлення позивачем вищезазначених поштових відправлень, процедура подання заяв про державну реєстрацію шляхом поштового відправлення вищевказаним Порядком не була передбачена, однак ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено розгляд заяв про державну реєстрацію з прийняттям відповідного рішення.

Крім того, відповідно до положень ст. 1 Закону України «Про звернення громадян» від 02.10.2006р. №393/96-ВР (далі - Закон №393/96-ВР) громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

В силу положень ст. 3 вказаного Закону №393/96-ВР під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги. Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних

депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

Згідно ч. 1 ст. 15 Закону №393/96-ВР органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов'язані об'єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

Відповідно до положень ст. 19 Закону №393/96-ВР органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об'єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов'язані, зокрема об'єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення.

Статтею 20 вказаного закону визначено термін розгляду звернень громадян, зокрема звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити

порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний

термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.

Таким чином, суд приходить до висновку про протиправну бездіяльність відповідача щодо реєстрації та розгляду заяв позивача про державну реєстрацію, що надійшли на адресу реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції у поштових відправленнях № 2060301347855, № 2060301375450, № 2060301348010, № 2060301348029, № 2060301375441, № 2060301348037, № 2060301348118, № 2060301348096, № 2060301348100, № 2060301348070, № 2060301348126, № 2060301348088, оскільки вказані заяви відповідач, відповідно до її змісту та додатків зобов'язаний розглянути на підставі Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» або Закону України «Про звернення громадян».

Посилання представника відповідача на звільнення працівника реєстраційної служби, що прийняв заяви позивача разом з документами, судом не приймається до уваги, оскільки позивач звернувся до державного органу виконавчої влади.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Українські аграрні традиції» зверталося з запитами про надання письмової інформації до реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області, згідно з ЗУ «Про доступ до публічної інформації», в яких просить надати інформацію про стан розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме вказати ідентифікатори заяв: реєстраційний номер заяви в базі даних про державну реєстрацію заяв та запитів Державного реєстру прав на нерухоме майно; дату та час реєстрації заяви, ПІП посадової особи, у провадженні якої знаходяться відповідні заяви:

- запитом № 2 від 17.02.2014р. за вих. № 52, врученого 18.02.2014р. уповноваженій особі відповідача - Шевченко. (а.с. 11-14);

- запитом №3 від 18.02.2014р. за вих. № 58, врученого 18.02.2014р. уповноваженій особі відповідача - Шевченко.(а.с. 15-18);

- запитом №4 від 18.02.2014р. за вих. № 61, врученого 20.02.2014р. уповноваженій особі відповідача - Шевченко.(а.с. 19-22).

Вищезазначена інформація про вручення підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, копії яких містяться в матеріалах справи, а також не заперечується представником відповідача. Проте, станом на час розгляду справи відповідач не надав відповіді позивачу на запити.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначений Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011р. №2939-VІ (далі - Закон №2939-VІ).

Згідно ст. 1 зазначеного Закону України публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Суб'єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об'єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб'єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації - суб'єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань запитів на інформацію розпорядників інформації (ст. 12 Закону №2939-VІ).

Положеннями ст. 13 вказаного Закону України встановлено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, зокрема суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання.

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 14 Закону №2939-VІ розпорядники інформації зобов'язані надавати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об'єктивність наданої інформації.

Згідно ст. 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту.

Також положеннями ст. 22 зазначеного Закону передбачено право розпорядника письмово відмовити у задоволенні запиту, прийняти у письмовій формі рішення про відстрочку у задоволенні запиту або направити запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача.

Однак у матеріалах справи відсутні докази щодо розгляду відповідачем запитів позивача про надання письмової інформації відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Частиною 2 ст. 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

У відповідності до ст. 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Посилання представника відповідача на невідповідність запиту формі та вимогам, що встановлені Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №868 від 17.10.2013р. не приймається судом до уваги, оскільки із зазначеного запиту вбачається, що позивач звертався до відповідача на підставі положень Закону України «Про доступ до публічної інформації» із вимогою надати інформацію щодо стану розгляду заяв позивача про державну реєстрацію та ПІП посадової особи у провадженні якої знаходяться відповідні заяви.

Крім того суд звертає увагу, що Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №868 від 17.10.2013р. регулюється процедура надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, тобто інформація щодо зареєстрованих прав, а не інформація щодо стану розгляду поданих до реєстраційної служби заяв.

За таких обставин, є підстави вважати, що оскаржувана бездіяльність відповідача - суб'єкта владних повноважень щодо ненаданням відповіді на запити товариства з обмеженою відповідальністю «Українські аграрні традиції» є протиправною.

Положеннями ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Позивач довів правомірність заявлених позовних вимог, натомість відповідач обґрунтованих заперечень на позов не надав.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам, встановленим у справі, підтверджуються належними, достовірними та допустимими доказами, дослідженими у судовому засіданні за участю присутніх учасників процесу, а тому підлягають задоволенню з розподілом судових витрат відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст.11,14,70,71,89,94,159 - 163,КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області щодо розгляду документів, які отримані за поштовими відправленнями № 2060301347855, № 2060301375450, № 2060301348010, № 2060301348029, № 2060301375441, № 2060301348037, № 2060301348118, № 2060301348096, № 2060301348100, № 2060301348070, № 2060301348126, № 2060301348088.

Зобов'язати реєстраційну службу Шполянського районного управління юстиції Черкаської області зареєструвати та розглянути у встановленому законом порядку документи, отримані за поштовими відправленнями № 2060301347855, № 2060301375450, № 2060301348010, № 2060301348029, № 2060301375441, № 2060301348037, № 2060301348118, № 2060301348096, № 2060301348100, № 2060301348070, № 2060301348126, № 2060301348088.

Визнати протиправною бездіяльність реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області щодо ненадання відповіді на запити товариства з обмеженою відповідальністю «Українські аграрні традиції» № 2 від 17.02.2014р., № 3 від 17.02.2014р., № 4 від 17.02.2014р.

Зобов'язати реєстраційну службу Шполянського районного управління юстиції Черкаської області зареєструвати запити товариства з обмеженою відповідальністю «Українські аграрні традиції» № 2 від 17.02.2014р., № 3 від 17.02.2014р., № 4 від 17.02.2014р. та у встановленому законом порядку надати на них відповідь.

Стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Українські аграрні традиції» (ідентифікаційний код 38650841) 73 (сімдесят три) грн. 08 коп. судового збору.

Повернути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Українські аграрні традиції» (ідентифікаційний код 38650841) 803 (вісімсот три) грн. 88 коп. надміру сплаченого судового збору.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд в порядку передбаченому ст.ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Мишенко

Повний текст постанови виготовлено 18.06.2014р.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.06.2014
Оприлюднено24.06.2014
Номер документу39337787
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1461/14

Постанова від 13.06.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

Ухвала від 26.05.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні