12/75-09-1720
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" червня 2009 р.Справа № 12/75-09-1720
Позивач: прокурор Арцизького району Одеської області в інтересах держави в особі відділу Держкомзему у Арцизькому районі Одеської області;
відповідач: 1) Главанська сільська рада Арцизького району Одеської області;
2) фермерське господарство "Топалов В.З.";
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель в Одеської області;
про визнання недійсним договору оренди та зобов'язання звільнити земельну ділянку.
Суддя Цісельський О.В.
За участю представників сторін:
від прокуратури: Будзул-Лавренюк К.Я. –посвідчення №48 від 29.04.2009р.
від позивача: не з'явився.
від відповідача 1: не з'явився.
від відповідача 2: не з'явився.
від третьої особи: не з'явився.
СУТЬ СПОРУ: прокурор Арцизького району Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі відділу Держкомзему у Арцизькому районі Одеської області з позовною заявою, в якій просить визнати недійсним договір оренди землі №1223 загальною площею 15 кв.м. від 01 січня 2009 року, укладений між Гаванською сільською радою Арцизького району Одеської області в особі голови сільської ради Дімітрова Ф.Д. та фермерським господарством "Топалов В.З." в особі його голови Топалова В.З., а також зобов'язати звільнити земельну ділянку площею 15 кв.м.
18.05.2009 р від прокуратури надійшла заява про уточнення позовних вимог відповідно до якої прокуратура просить лише визнати недійсним з моменту укладення договір оренди землі від 01.01.2009 р., укладений між Гаванською сільською радою Арцизького району Одеської області та фермерським господарством "Топалов В.З."
Позивач - відділ Держкомзему у Арцизькому районі Одеської області надіслав пояснення на позов, яким позов підтримує повністю та просить залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача –Державну інспекцію з контролю за використанням та охороною земель в Одеської області.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 27.04.2009 р. вимоги Позивача, щодо залучення третьої особи були задоволені.
Відповідач 1 –Главанська сільська рада Арцизького району Одеської області про місце та час судових засідань, згідно повідомлень про вручення поштового відправлення, повідомлявся вчасно та належним чином. Поряд з цим, в судові засідання не з'являвся.
Відповідач 2 –фермерське господарство "Топалов В.З." був належним чином повідомлений про час та місце судового засідання, а саме, за його юридичною адресою, підтвердженою даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 13.05.2009 р. наданими суду прокуратурою, але у судове засідання не з'явився, про поважність причин відсутності не повідомив, відзиву на позов не надав.
Третя особа - Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель в Одеській області надіслала пояснення, відповідно до якого з позовними вимогами прокурора Арцизького району Одеської області погоджується.
Справа розглядається по наявним в ній матеріалам у порядку ст.75 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив:
01.01.2009р. між Главанською сільською радою в особі голови сільської ради Дімітрова Ф.Д. (Орендодавець) та фермерським господарством "Топалов В.З." в особі Топалова Віктора Захаровича (Орендар) було укладено договір оренди землі, (надалі за текстом –Договір), згідно якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: Одеська обл., Арцизький р-н, с. Главані, вул. Леніна, 39, загальною площею 15 кв.м.
Відповідно до п. 7 термін дії Договору визначено з 01.01.2009 р. до 31.12.2009 р.
Згідно даного Договору Орендар вносить плату за користування землею у розмірі 59,90 грн. на рік.
Цільове призначення земельної ділянки: комерційна діяльність (п.15 Договору).
Згідно до п. 19 передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації даного договору за актом приймання - передачі земельної ділянки в оренду.
При проведені прокуратурою Арцизського району Одеської області перевірки дотримання вимог земельного законодавства було виявлено факт укладання вищезгаданого договору оренди земельної ділянки, який на думку прокурора суперечить чинному законодавству України, а саме, з наступних підстав:
- в порушення абз. 2 ч. 4 ст. 15 Закону України «Про оренду землі»до вказаного договору не додано план (схему) земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору оренди землі;
- в порушення абз. 4 ч. 4 ст. 15 Закону України «Про оренду землі»при укладанні вказаного договору акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) не складався.
На підставі ч. 2 ст. 15 Закону України «Про оренду землі»відсутність у договорі оренди землі однієї з Істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог ст.ст. 4-6, 11, 17 та 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Крім того, договір, у порушення ч. 1 ст. 20 Закону України «Про оренду землі», не пройшов державну реєстрацію, що підтверджується листом відділу Держкомзему у Арцизькому районі Одеської області від 23.02.2009 року за вих. № 2-2-05/637.
Вищевказані порушення чинного законодавства України й стали підставою для звернення прокуратури Арцизського району Одеської області з позовною заявою до господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі відділу Держкомзему у Арцизькому районі Одеської області.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши думку прокурора, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог з наступних підстав:
Відповідно до приписів ст.ст.13, 41 Конституції України від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Згідно ст.93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
За змістом п.1 ст.124 Земельного кодексу України передача земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальної власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно ст.792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найом разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Детальне регулювання відносини найму земельної ділянки міститься в Законі України “Про оренду землі”.
Так, згідно ст.13 Закону України “Про оренду землі” договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Стаття 15 Закону України “Про оренду землі” встановлює виключний перелік істотних умов договору оренди землі: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог ст.ст. 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Законом.
Згідно ч.6 ст.123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Згідно ст.50 Закону України “Про землеустрій” у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок, складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до п.2 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 р. № 677, проект відведення земельної ділянки не розробляється у разі, якщо: земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцевості), надається у користування або безоплатно передається у власність без зміни її цільового призначення; земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування, міни, на підставі інших цивільно-правових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового призначення; земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за результатами земельних торгів).
Відповідно до п.9 вищезазначеного Порядку, проект відведення земельної ділянки погоджується із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Після цього погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі (п.10 Порядку).
Стаття 1 Закону України “Про державну експертизу землевпорядної документації” встановлює, що державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
Згідно ст. 35 названого Закону результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією. Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.
Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. №677, після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.
Відповідно до ст.13 Закону України “Про оцінку землі” нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Разом з тим, згідно статті 2 Закону України “Про плату за землю” плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення у порядку, визначеному цим Законом.
Відповідно до ст.20 Закону України “Про плату за землю” платежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Згідно приписам п.1, 4 статті 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства, а також правочин має вчинятися у формі, встановленій законом.
Частиною першою статті 215 Цивільного кодексу України встановлено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 Цивільного кодексу.
Отже, відповідність змісту правочину Цивільному кодексу України, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства є однією з необхідних умов визнання останнього дійсним, натомість його суперечність зазначеним вимогам і є підставою для визнання такого договору недійсним.
Матеріали справи не містять обґрунтованих доказів дотримання сторонами положень діючого законодавства при укладенні договору оренди земельної ділянки.
Враховуючи вищезазначене, договір оренди землі №1223 від 01.01.2009р., укладений між Главанською сільською радою в особі голови сільської ради Дімітрова Ф.Д. та фермерським господарством "Топалов В.З." в особі Топалова Віктора Захаровича слід визнати недійсним на підставі ст.215 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ч.2 п.4 Роз'яснень Вищого господарського суду України “Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод недійсними” від 12.03.99р. N02-5/111 (із змінами і доповненнями) прокурор, звертаючись до господарського суду в інтересах держави з заявою про визнання договору недійсним, зазначає у ній позивачем державний орган або установу, організацію, уповноважені здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах і визначає відповідачами, як правило, обох контрагентів за договором.
Виходячи з викладеного вище, фермерське господарство "Топалов В.З." безпідставно використовує земельну ділянку загальною площею 15 кв.м., розташовану за адресою: Одеська обл., Арцизький р-н, с. Главані, вул. Леніна, 39, у зв'язку з чим слід визнати договір оренди землі №1223 від 01.01.2009 р. недійсним.
За таких обставин, згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України, слід стягнути солідарно з відповідачів на користь бюджету витрати по сплаті держмита на суму 42,50 грн. з кожного та витрати на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справ у судах на суму 59 грн. з кожного.
Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним з моменту укладення договір оренди землі №1223 від 01.01.2009 р. земельної ділянки, загальною площею 15 кв.м., яка знаходиться за адресою: Одеська обл., Арцизький р-н, с. Главані, вул. Леніна, 39, укладений між Гаванською сільською радою Арцизького району Одеської області в особі голови сільської ради Дімітрова Ф.Д. та фермерським господарством "Топалов В.З." в особі його голови Топалова В.З.
3. Стягнути з фермерського господарства "Топалов В.З." (68434, Одеська область, Арцизький район, с. Главані, вул. Калініна, буд. 66, ідентифікаційний код 34592135) на користь Державного бюджету України (код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Банк одержувача –ГУДКУ в Одеській області, МФО –828011, одержувач –ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сумі 45 (сорок п'ять) грн. 50 коп.
4. Стягнути з фермерського господарства "Топалов В.З." (68434, Одеська область, Арцизький район, с. Главані, вул. Калініна, буд. 66, ідентифікаційний код 34592135) на користь бюджету (р/р 31217259700008 отримувач ГУДКУ в Одеській області код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській області МФО 828011 код платежу 22050000) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на суму 59 (п'ятдесят д'евять) рн.
5. Стягнути з Главнської сільської ради Арцизького району Одеської області (68434, Одеська область, Арцизький район, с. Главані, вул. Радянська, буд.47 ідентифікаційний код 04377380) на користь Державного бюджету України (код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Банк одержувача –ГУДКУ в Одеській області, МФО –828011, одержувач –ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сумі 45 (сорок п'ять) грн. 50 коп.
6. Стягнути з Главнської сільської ради Арцизького району Одеської області (68434, Одеська область, Арцизький район, с. Главані, вул. Радянська, буд.47 ідентифікаційний код 04377380) на користь бюджету (р/р 31217259700008 отримувач ГУДКУ в Одеській області код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській області МФО 828011 код платежу 22050000) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на суму 59 (п'ятдесят д'евять) грн.
Рішення господарського суду Одеської області набирає чинності у порядку ст.85 ГПК України.
Наказ видати у порядку ст.116 ГПК України.
Рішення підписане 09.06.2009р.
Суддя
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2009 |
Оприлюднено | 30.06.2009 |
Номер документу | 3935040 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Цісельський О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні