ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
У Х В А Л А
18 червня 2014 року м. Київ К/800/56918/13
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
Сороки М.О., Маслія В.І., Черпіцької Л.Т.,
провівши попередній розгляд адміністративної справи за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 до Одеської обласної державної адміністрації, треті особи - Комінтернівська районна державна адміністрація Одеської області, Олександрівська сільська рада, комунальна установа «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2» про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06.10.2011, за касаційними скаргами Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області та Одеської обласної державної адміністрації на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2013 року, -
в с т а н о в и в:
У березні 2012 року ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 звернулись до суду з вказаним позовом, у якому просили скасувати розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06.10.2011.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 17 січня 2013 року у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2013 року постанову суду першої інстанції скасовано. Ухвалено нове судове рішення про задоволення позову. Визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06.10.2011 «Про скасування деяких розпоряджень голови Комінтернівської районної державної адміністрації».
У касаційних скаргах Комінтернівська районна державна адміністрація Одеської області та Одеська обласна державна адміністрація, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права, просять постанову суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
У запереченні на касаційні скарги ОСОБА_18, посилаючись на законність постанови суду апеляційної інстанції, просить залишити її в силі.
Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у касаційних скаргах, правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 220 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів дійшла висновку, що касаційні скарги не підлягає задоволенню.
Встановлено, що 02.04.2010 Комінтернівською районною державною адміністрацією Одеської області прийняті наступні розпорядження:
№ 1374/А-2010 «Про надання ОСОБА_9 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1394/А-2010 «Про надання ОСОБА_10 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1387/А-2010 «Про надання ОСОБА_11 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1395/А-2010 «Про надання ОСОБА_12 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1391/А-2010 «Про надання ОСОБА_14 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1388/а-2010 «Про надання ОСОБА_15 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1386/А-2010 «Про надання ОСОБА_16 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1383/А-2010 «Про надання ОСОБА_17 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1372/А-2010 «Про надання ОСОБА_13 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1382/А-2010 «Про надання ОСОБА_18 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1399/А-2010 «Про надання ОСОБА_19 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1378/А-2010 «Про надання ОСОБА_20 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1370/А-2010 «Про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1375/А-2010 «Про надання ОСОБА_5 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1376/А-2010 «Про надання ОСОБА_6 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1381/А-2010 «Про надання ОСОБА_7 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради»;
№ 1390/А-2010 «Про надання ОСОБА_8 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради».
На підставі звернення голови Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області з проханням скасувати видані радою рішення від 02.04.2010 з тих підстав, що на час їх видачі земельні ділянки знаходились у постійному користуванні Одеської обласної психіатричної лікарні № 2 і погодження на їх вилучення не надавалось, 06.10.2011 головою Одеської обласної державної адміністрації прийнято спірне у цій справі розпорядження № 880/А-2011 «Про скасування деяких розпоряджень голови Комінтернівської районної державної адміністрації», яким скасовані вище зазначені розпорядження Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Регуляторний акт, як визначено у статті 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання.
Прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та голова забезпечує здійснення, в межах наданих законом, повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади.
Ненормативні правові акти місцевого органу виконавчої влади є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені після їх виконання.
За таких обставин розпорядження Комінтернівської державної адміністрації є ненормативним актом індивідуальної дії, є актом одноразового застосування, вичерпує свою дію фактом його виконання, тому воно не може бути скасовано чи змінено місцевим органом виконавчої влади після його виконання.
Оскільки на підставі вищевказаних розпоряджень Комінтернівської державної адміністрації розроблені проекти землеустрою на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства у власність громадянам, що свідчить про виникнення правовідносин, пов'язаних з реалізацією певних суб'єктивних прав, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність у голови Одеської обласної державної адміністрації передбачених законом повноважень скасовувати спірним розпорядженням прийняті Комінтернівською районною державною адміністрацією розпорядження.
За змістом частини 1 статті 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень згідно з частиною 2 статті 72 КАС України, обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову .
Апеляційним судом вказано про відсутність належним чином оформлених доказів на підтвердження факту перебування спірної земельної ділянки на праві користування у Одеській обласній психіатричній лікарні.
Також головою Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області прийнято розпорядження № 764/А-2009 від 26.06.2009 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою на території Олександрівської сільської ради», яким вирішено припинити право постійного користування підсобним господарством при Одеській психіатричній лікарні № 2 земельною ділянкою загальною площею 364,98 га, та зарахувати її до земель запасу сільськогосподарського призначення на території Олександрійської сільської ради (за межами населених пунктів).
З урахуванням описаного суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що приймаючи спірне розпорядження № 880/А-2011 від 06.10.2011 голова Одеської обласної державної адміністрації діяв всупереч нормам чинного законодавства та з перевищенням наданих законом повноважень, а відтак наявність підстав для його скасування.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України також погоджується з такими висновками суду апеляційної інстанції і доводи касаційної скарги його не спростовують.
Крім того, колегія суддів зазначає, що за наявності між позивачами та Одеською психіатричною лікарнею № 2 можливого конфлікту інтересів, вказані особи не позбавлені права на їх захист шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
Відповідно до частини 3 статті 220-1 Кодексу адміністративного суду України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись ст. ст. 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 КАС України, суд,-
ухвалив:
Касаційні скарги Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області та Одеської обласної державної адміністрації відхилити, а постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2013 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної з моменту проголошення і може бути переглянута з підстав, у строк та у порядку, визначених ст.ст. 235-244-2 КАС України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2014 |
Оприлюднено | 25.06.2014 |
Номер документу | 39405150 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Сорока М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні