Постанова
від 27.06.2014 по справі 913/3497/13
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

20.05.2014 справа №913/3497/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого:Марченко О.А. суддівПопкова Д.О., Татенко В.М. за участю представників сторін: від позивача: Не з'явився; від відповідача:Не з'явився; розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Спадщина-Луганськ", м. Луганськ на рішення господарського судуЛуганської області від 24.02.2014р.(повний текст підписано 28.02.2014р.) у справі№913/3497/13 (суддя Середа А.П.) за позовомОбласного комунального підприємства "Компанія "Луганськвода", м.Луганськ до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Спадщина-Луганськ", м. Луганськ проврегулювання розбіжностей, які виникли при укладенні договору

В С Т А Н О В И В:

Рішенням господарського суду Луганської області від 24.02.2014р. у справі №913/3497/13 позов Обласного комунального підприємства "Компанія "Луганськвода", м.Луганськ до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Спадщина-Луганськ", м. Луганськ про врегулювання розбіжностей, які виникли при укладанні договору на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення щодо пунктів договору 1.2, 4.2, 5.1, 7.3, 10.5 - задоволено та господарським судом врегульовано розбіжності, які виникли між Обласним комунальним підприємством "Компанія "Луганськвода", м.Луганськ та Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Спадщина-Луганськ", м. Луганськ при укладенні договору на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення № 2894 від 02.09.2013р., виклавши пункти 1.2, 4.2, 5.1, 7.3 договору у редакції позивача (з урахуванням протоколу врегулювання розбіжностей):

- "1.2.Послуги надаються "Споживачу" для передання їх внутрішньо-будинковими мережами "Споживача" фізичним особам (населенню), крім юридичних та фізичних осіб-суб'єктів підприємницької діяльності. Послуги юридичним та фізичним особам-суб'єктам підприємницької діяльності, які знаходяться у житловому фонді "Споживача", надаються на підставі прямих договорів, укладених безпосередньо з "Виробником".";

- "4.2.За наявності загально-будинкових приладів обліку кількість послуг з централізованого водопостачання визначається за їх показниками, без врахування обсягів води, спожитої юридичними і фізичними особами-суб'єктами підприємницької діяльності, що розміщені у житловому фонді "Споживача" та які знаходяться на прямих розрахунках з "Виробником" згідно п. 1.2 Договору.

Зняття показників загально-будинкових приладів обліку здійснюється спільно представниками "Споживача" та "Виробника" не рідше одного разу на місяць, з оформленням відповідних двосторонніх актів по узгодженій формі по кожному будинку. На підставі цих актів "Виробник" виконує зведений розрахунок використаної води (по зразку Додатка №2), який надає "Споживачу" щомісячно, але не пізніше 30 (31) числа поточного місяця.";

- "5.1.Розрахунки за надані "Виробником" Послуги "Споживач" здійснює щоденно, у розмірі суми усіх платежів, які надійшли протягом банківського дня від споживачів послуг (населення) в оплату водопостачання та водовідведення, - шляхом оформлення "Споживачем" відповідного доручення банківській установі про щоденне перерахування коштів з рахунку "Споживача" на рахунок "Виробника".

Остаточний розрахунок за надані "Виробником" Послуги "Споживач" робить на підставі наданих "Виробником" рахунків чи інших платіжних документів до 20 числа місяця, слідуючого за розрахунковим. Звіряння розрахунків здійснюється щомісячно шляхом оформлення актів звіряння.

Акти, груп-рахунки, податкові накладні та інші документи від імені "Виробника" підписуються на рівні відокремленого підрозділу ЛУ ОКП "Компанія "Луганськвода" та скріплюються печаткою цього ж підрозділу.";

- "7.3.За несвоєчасну оплату наданих "Виробником" Послуг "Споживач" сплачує "Виробнику" пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми простроченого платежу за кожний день прострочення згідно чинного законодавства."

- Пункт 10.5 до договору не включений.

Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Спадщина-Луганськ", м.Луганськ подана апеляційна скарга, в якій йдеться про скасування судового рішення та прийняття нового рішення, виклавши спірний договір у редакції протоколу розбіжностей відповідача у зв'язку з тим, що наведене рішення є незаконним та винесене з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Представники позивача та відповідача наданим їм правом не скористались, у судове засідання не з'явились, про час та місце судового засідання сповіщенні належним чином. Причини неявки в судове засідання суду не повідомлено. Представник скаржника в попередньому судовому засідання підтримав доводи апеляційної скарги, просив суд її задовольнити, скасувати частково рішення суду першої інстанці, та врегулювати розбіжності, які виникли при укладенні сторонами договору № 2894, виклавши п.п. 1.2, 4.2, 5.1, 10.5 в редакції відповідача.

Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів, та керуючись статтею 75 Господарського процесуального кодексу України - справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Відповідно до ст. 99 Господарського процесуального кодексу України, в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у розділі XII Господарського процесуального кодексу України. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.

Згідно з ч. 2 ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і переглядає законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду, переглянувши в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції, на підставі встановлених фактичних обставин справи №913/3497/13; розглянувши доводи апеляційної скарги та відзиву не неї; перевіривши застосування судом норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про відсутність правових підстав для задоволення апеляційної скарги Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Спадщина-Луганськ", м.Луганськ та скасування рішення господарського суду Луганської області від 24.02.2014 р. у справі №913/3497/13 з огляду на наступне.

Так, позивачем на підставі ст.ст.19, 24 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", а також на ст.179 Господарського кодексу України, спрямований на адресу відповідача підписаний проект договору №2894 на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення від 02.09.2013р.

Відповідач, отримавши проект договору розглянув його, підписав та склав протокол розбіжностей №1 від 04.12.2013р. до договору у двох примірниках, спрямувавши його на адресу позивача за супровідним листом № 06 від 04.12.2013 р. В зазначеному протоколі розбіжностей відповідач запропонував наступне:

1) викласти п. 1.2. договору в наступній редакції: "1.2.Послуги надаються "Споживачу" по внутрішньо-будинкових мережах "Споживача" поквартирно фізичним особам (населенню) - членам ОСББ "Спадщина-Луганськ", які мешкають у 9-тиквартирному будинку №113 по вул.Челюскінців, м. Луганськ. Послуги членам ОСББ "Спадщина-Луганськ" (населенню) надаються на підставі прямих договорів, укладених безпосередньо з "Виробником"";

юридичним та фізичним особам-суб'єктам підприємницької діяльності, які знаходяться у житловому фонді "Споживача", надаються на підставі прямих договорів, укладених безпосередньо з "Виробником".";

2) викласти п. 4.2. договору в наступній редакції: « 4.2.Послуги з централізованого водопостачання визначаються за показниками загально-будинкових приладів обліку без врахування обсягів води, спожитої поквартирно фізичними особами - членами ОСББ "Спадщина-Луганськ" (населенням), що розміщені у житловому фонді "Споживача" та знаходяться на прямих розрахунках з "Виробником" згідно з п.1.2 Договору. Зняття показників загально-будинкових приладів обліку здійснюється спільно представниками "Споживача" та "Виробника" не рідше одного разу на місяць, з оформленням відповідних двосторонніх актів по узгодженій формі по кожному будинку. На підставі актів "Виробник" виконує зведений розрахунок використаної води (по зразку Додатка №2), який надає "Споживачу" щомісячно, але не пізніше 28(31) числа поточного місяця."

3) викласти п. 5.1. договору в наступній редакції: 5.1."Споживач" здійснює розрахунки за надані "Виробником" послуги на підставі наданих "Виробником" рахунків чи інших платіжних документів, які він надає "Споживачу", до 20 числа місяця, слідуючого за розрахунковим. "Споживач" здійснює розрахунки шляхом перерахування коштів на рахунок "Виробника" протягом п'яти банківських діб з моменту пред'явлення "Виробником" платіжних документів.

Звіряння розрахунків здійснюється щомісячно шляхом оформлення актів звіряння. Акти, груп-рахунки, податкові накладні та інші документи від імені "Виробника" підписуються на рівні відокремленого підрозділу ЛУ ОКП "Луганськвода" та скріплюються печаткою цього підрозділу.";

4) викласти п. 7.3. договору в наступній редакції: 7.3. За несвоєчасну оплату наданих "Виробником" Послуг "Споживач" сплачує "Виробнику" пеню згідно чинного законодавства України."

5) доповнити договір пунктом 10.5 наступного змісту:

"10.5.Відносини із третьою Стороною, об'єктивно присутньою у процесі централізованого водопостачання та водовідведення:

-відносини між "Виробником" та членами ОСББ "Спадщина-Луганськ", мережі яких приєднані до внутрішньо-будинкових мереж "Споживача" поквартирно, регулюються прямими договорами між "Виробником" та членами ОСББ поквартирно;

-відносини між "Виробником" та "Споживачем" у частині поставки "Виробником" послуг з централізованого водопостачання та водовідведення членам ОСББ "Спадщина-Луганськ" поквартирно, регулюються Договором між "Виробником" та "Споживачем" про спільне використання технологічних мереж "Споживача";

- відносини між "Споживачем" та членами ОСББ "Спадщина-Луганськ" регулюються статутом ОСББ "Спадщина-Луганськ».

У зв'язку з тим, що сторони не врегулювали вказані розбіжності, ОКП «Компанія «Луганськвода» не погодилося із запропонованою відповідачем редакцією договору, позивач звернувся до господарського суду з відповідним позовом.

Наразі, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд погоджується з висновком місцевого суду щодо задоволення позовних вимог та вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до ст.4 3 ГПК України сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Судовими доказами слід вважати документи, які можуть підтвердити або спростувати обставини, що мають значення для правильного розгляду справи.

Згідно з п.4 ст.129 Конституції України, ст.ст.33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

На підставі ст.43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Суть спірних правовідносин полягає у вирішенні питання про врегулювання переддоговірного спору щодо врегулювання розбіжностей, які виникли про укладенні договору про надання послуг з централізованого постачання та водовідведення.

Спірні правовідносини регулюються Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004р. №1875-1У (далі - Закон №1875), Законом України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002р. №2918-Ш (далі - Закон №2918), Законом України "Про об"єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001р. № 2866-Ш (далі -Закон №2866), Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008р. №190, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 07.10.2008р. за №936/15627 (далі -Правила №190), Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затвердженими наказом Держкомітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002р. №37 (далі - Правила №37).

За приписами ст.16 ЦК України суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Відповідно до ч.1 ст.67 Господарського кодексу України, відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності, виконуються на підставі договорів.

За приписами п.7 ст.179 Господарського кодексу України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним Кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Частиною 3 статті 179 Господарського кодексу України передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору (ч.3 ст.184 ГК України).

Відповідно до пунктів 2.1. та 2.2. Правил №190, договірні відносини щодо користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення здійснюються виключно на договірних засадах відповідно до законів України "Про питну воду та питне водопостачання" та "Про житлово-комунальні послуги"; істотні умови договору між виробником та споживачем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення визначаються відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

У відповідності до ст. 1 Закону України „Про житлово-комунальні послуги", житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом.

Утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

Виконавець - суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору.

Виробник - суб'єкт господарювання, який виробляє або створює житлово-комунальні послуги.

Споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу.

Згідно ст. 19 Закону України „Про житлово-комунальні послуги" відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах. Учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник. Виробник послуг може бути їх виконавцем. Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.

Позивач, Обласне комунальне підприємство "Компанія "Луганськвода", м. Луганськ є природним монополістом з питань водопостачання та водовідведення на території міста Луганська та Луганської області, отримав ліцензію серії АЕ №199636 на право надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, термін дії якої - з 30.08.2013 до 29.08.2018р. в Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.

Згідно п.2 Статуту Обласного комунального підприємства "Компанія "Луганськвода", м. Луганськ предметом діяльності Товариства є: -задоволення споживчого попиту на послуги водопостачання та водовідведення; -забір, очищення та постачання води; -каналізація, відведення й очищення стічних вод; -оброблення та видалення небезпечних відходів; -професійно-технічна освіта; будівництво трубопроводів; -діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах тощо.

За даними довідки з ЄДРПОУ серед видів діяльності позивача є збирання, очищення та розподілення води, та збирання і оброблення стічних вод.

Отже, згідно Статуту позивач є виробником комунальних послуг з централізованого водопостачання та водовідведення.

Відповідач, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Спадщина-Луганськ", м. Луганськ, є юридичною особою (ідентифікаційний код 37523525), що підтверджено витягом з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Статтею 1 Закону України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено поняття об'єднання співвласників багатоквартирного будинку як юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.

За абз. 2.2. Статутут відповідача завданням та предметом діяльності об'єднання є, зокрема, забезпечення сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.

Нормою статті 24 Закону України „Про житлово-комунальні послуги" дійсно передбачено саме право об'єднання співвласників на укладення договорів про надання житлово-комунальних послуг. Водночас, за приписами ст. 19 Закону України „Про питну воду та питне водопостачання" послуги з питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання на підставі договору, зокрема, з об'єднаннями співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельними кооперативами та іншими об'єднаннями власників житла, яким передано право управління багатоквартирними будинками та забезпечення надання послуг з водопостачання та водовідведення на підставі укладених ними договорів; власниками будинків, що перебувають у приватній власності

Наразі, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку „Спадщина-Луганськ" не є безпосереднім споживачем послуг з водопостачання, але метою створення об'єднання за п. 2.2 статуту є: належне утримання будинку та прибудинкової території; забезпечення реалізації прав власників приміщень будинку на володіння та користування спільним майном членів об'єднання; забезпечення сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованим цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання; здійснення господарської діяльності для забезпечення власних потреб.

З наданих до справи доказів (паспорт водного господарства та ін.) вбачається, що відповідач в якості споживача підключений до мереж водопостачання та водовідведення позивача через внутрішньо-будинкову мережу.

У відповідності до ч. 3 ст. 22 Закону України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" кошти, що сплачуються власниками приміщень за надані їм комунальні послуги, можуть згідно з укладеними договорами надходити на рахунок об'єднання для накопичення і наступного перерахунку підприємствам, організаціям, які надають ці послуги. Перерахування коштів підприємствам, організаціям, які надають послуги, здійснюється щомісячно у визначений день відповідно до договору між об'єднанням і цими підприємствами, організаціями.

За відсутності технічної можливості проведення поквартирного обліку споживання водо-, тепло-, газо-, електропостачання, гарячого водопостачання та інших послуг управитель зобов'язаний за рахунок коштів балансоутримувача встановити загальнобудинкові прилади обліку. У разі, якщо правління об'єднання самостійно здійснює функції управителя, воно за договором з постачальниками комунальних послуг може бути колективним замовником (абонентом) таких послуг. У цьому випадку об'єднання несе повну відповідальність за своєчасну сплату вартості фактично спожитих членами об'єднання комунальних послуг. Розподіл загальних рахунків між власниками приміщень в одній квартирі чи нежилому приміщенні здійснюється відповідно до законодавства та статуту з урахуванням розміру частки належного майна та кількості осіб, які проживають у квартирі, включаючи тих, які проживають тимчасово, а також з урахуванням особливостей використання нежилих приміщень. Власники квартир, приміщень, що не обладнані приладами обліку, зобов'язані укласти договір про обслуговування та оплату комунальних послуг з управителем незалежно від членства в об'єднанні (ч.4-7 ст. 22 Закону України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку").

З огляду на ч. 9 ст. 22 Закону України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", власники несуть відповідальність за своєчасність здійснення платежів на рахунок управителя незалежно від використання приміщень особисто чи надання належних їм приміщень в оренду, якщо інше не передбачено договором.

З урахуванням викладеного, відповідач в силу приписів законодавства повинен укласти договір №2894 від 02.09.2013р. на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення з позивачем, як з виробником наведених послуг

При вирішенні спору стосовно врегулювання розбіжностей щодо пунктів 1.2; 4.2; 5.1; 7.3; 10.5 - суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Згідно ч.1 ст.638 Цивільного кодексу України, істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

За статтею 20 Закону №2918 істотними умовами договору про надання послуг з питного водопостачання є: режим надання послуг; обсяги питного водопостачання за нормативами питного водопостачання; порядок надання послуг з водовідведення; розмір та порядок оплати послуг централізованого водопостачання і водовідведення; права та обов'язки сторін договору; відповідальність сторін договору. У договорі про надання послуг з питного водопостачання повинні бути зроблені посилання на нормативні документи, на підставі яких здійснюватиметься питне водопостачання.

Відповідно до ст. 19 Закону №2918 послуги з питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання на підставі договору з: підприємствами, установами, організаціями, що безпосередньо користуються централізованим питним водопостачанням; підприємствами, установами або організаціями, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких перебуває житловий фонд і до обов'язків яких належить надання споживачам послуг з питного водопостачання та водовідведення; об'єднаннями співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельними кооперативами та іншими об'єднаннями власників житла, яким передано право управління багатоквартирними будинками та забезпечення надання послуг з водопостачання та водовідведення на підставі укладених ними договорів; власниками будинків, що перебувають у приватній власності.

Пунктом 1.7 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13 (далі - Правила №13), встановлено, що для забезпечення належного функціонування і збереження споживчих властивостей об'єкта та організації забезпечення потреб мешканців об'єкта житлово-комунальними послугами відповідно до стандартів, нормативів, норм, порядків і правил особа, що здійснює управління будинком, у порядку, передбаченому законодавством, укладає договори:

із мешканцями об'єкта - про надання житлово-комунальних послуг;

із виробниками - про умови надання житлово-комунальних послуг;

із виконавцями - про надання житлово-комунальних послуг (у разі якщо особа, що здійснює управління будинком, не є виконавцем цих послуг).

Отже, аналіз наведених вище норм свідчить, що чинним законодавством не передбачено укладення договору на послуги з питного водопостачання та водовідведення виробником цих послуг з кожним окремим власником житлового приміщення у багатоквартирному будинку.

Таким чином, доводи відповідача стосовно п. 1.2 договору щодо визначення членів ОСББ учасниками правочину між позивачем та відповідачем правомірно не взяті до уваги господарським судом, оскільки п.1.2. договору в редакції, запропонованій відповідачем суперечить ст.19 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" зважаючи, що позивач не може надавати послуги з водопостачання та водовідведення мешканцям будинку безпосередньо, оскільки надає послуги до обрізу будинку, надалі йдуть внутрішньобудинкові мережі відповідача, які знаходяться у нього на балансі.

Право ж учасників ОСББ на участь у роботі загальних зборів об'єднання жодним чином не може бути пов'язане з укладенням спірного договору та його виконанням.

За таких обставин, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що місцевим господарським судом правомірно прийнято спірний п.1.2. договору в редакції позивача.

Пункт 4.2 договору правомірно прийнятий в редакції позивача, виходячи з такого.

Згідно п.3.1 Правил №190 розрахунок за спожиту питну воду та скид стічних вод здійснюється на основі показань засобів обліку.

Пунктом 5.2 тих же Правил передбачено, що вузли обліку повинні розташовуватись на мережі споживача, як правило, на межі балансової належності мереж виробника та споживача.

Відповідно до п. 3.2. договору: «Межа балансового розмежування водопровідних мереж-зовнішня стіна будинку».

За умовами п. 4.2 спірного договору: «За наявності загально-будинкових приладів обліку кількість послуг з централізованого водопостачання визначається за їх показниками, без врахування обсягів води, спожитої юридичними і фізичними особами-суб'єктами підприємницької діяльності, що розміщені у житловому фонді "Споживача" та які знаходяться на прямих розрахунках з "Виробником" згідно п. 1.2 Договору».

Крім того, власники квартир не є стороною даного договору, а тому покази засобів вимірювальної техніки, які є в їх розпорядженні (власності), не можуть прийматися до уваги.

Пунктом 5.1 спірного договору передбачено: "5.1.Розрахунки за надані "Виробником" Послуги "Споживач" здійснює щоденно, у розмірі суми усіх платежів, які надійшли протягом банківського дня від споживачів послуг (населення) в оплату водопостачання та водовідведення, - шляхом оформлення "Споживачем" відповідного доручення банківській установі про щоденне перерахування коштів з рахунку "Споживача" на рахунок "Виробника".

Остаточний розрахунок за надані "Виробником" Послуги "Споживач" робить на підставі наданих "Виробником" рахунків чи інших платіжних документів до 20 числа місяця, слідуючого за розрахунковим. Звіряння розрахунків здійснюється щомісячно шляхом оформлення актів звіряння.

Акти, груп-рахунки, податкові накладні та інші документи від імені "Виробника" підписуються на рівні відокремленого підрозділу ЛУ ОКП "Компанія "Луганськвода" та скріплюються печаткою цього ж підрозділу».

Відповідач пропонує пункт 5.1. договору викласти у наступній редакції: "5.1."Споживач" здійснює розрахунки за надані "Виробником" послуги на підставі наданих "Виробником" рахунків чи інших платіжних документів, які він надає "Споживачу", до 20 числа місяця, слідуючого за розрахунковим. "Споживач" здійснює розрахунки шляхом перерахування коштів на рахунок "Виробник" протягом п'яти банківських діб з моменту пред'явлення "Виробником" платіжних документів.

Звіряння розрахунків здійснюється щомісячно шляхом оформлення актів звіряння. Акти, груп-рахунки, податкові накладні та інші документи від імені "Виробника" підписуються на рівні відокремленого підрозділу ЛУ ОКП "Луганськвода" та скріплюються печаткою цього підрозділу".

Дослідивши доводи відповідача, суд апеляційної інстанції не погоджується з ними з огляду на таке.

Пунктами 3.7 та 3.9 Правил №190 передбачено, що розрахунки за спожиту питну воду та скид стічних вод здійснюється усіма споживачами щомісячно відповідно до умов договору. Рахунки за воду і за скидання стічних вод до мережі водовідведення виписуються виробником споживачам.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у даному випадку з боку відповідача буде мати місце користування чужими грошовими коштами, які надійшли на користь виробника.

Пункт 7.3. договору у редакції позивача передбачає: "7.3. За несвоєчасну оплату наданих послуг "Споживач" сплачує "Виробнику" пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми простроченого платежу за кожний день прострочення, згідно чинного законодавства.".

Відповідач пропонує внести наступні зміни до цього пункту, а саме: 7.3.За несвоєчасну оплату наданих "Виробником" Послуг "Споживач" сплачує "Виробнику" пеню згідно чинного законодавства України"

Апеляційний суд погоджується з висновками місцевого господарського суду про те, що пункт 7.3 підлягає внесенню до договору у редакції позивача оскільки він відповідає приписам статей 546-549, 624 Цивільного та статей 231-232 Господарського кодексів України, а згідно абзацу сьомому частини 1 ст. 20 ЗУ "Про питну воду та питне водопостачання" та пункту 13 частини першої ст. 26 ЗУ "Про ЖКП" визначення питання про відповідальність сторін належить до числа істотних умов договору.

Пункт 10.5 договору. Зазначений пункт у договорі в редакції позивача відсутній.

Відповідач пропонує доповнити договір п.10.5 наступного змісту: "10.5 Відносини із третьою Стороною, об'єктивно присутньою у процесі централізованого водопостачання та водовідведення:

- відносини між "Виробником" та членами ОСББ "Спадщина-Луганськ", мережі яких приєднані до внутрішньо-будинкових мереж "Споживача" поквартирно, регулюються прямими договорами між "Виробником" та членами ОСББ поквартирно;

- відносини між "Виробником" та "Споживачем" у частині поставки "Виробником" послуг з централізованого водопостачання та водовідведення членам ОСББ "Спадщина-Луганськ" поквартирно, регулюються Договором між "Виробником" та "Споживачем" про спільне використання технологічних мереж "Споживача";

- відносини між "Споживачем" та членами ОСББ "Спадщина-Луганськ" регулюються статутом ОСББ "Спадщина-Луганськ".. Позивач заперечив проти цієї пропозиції.

Судова колегія з цього приводу згодна з висновком суду першої інстанції щодо невключення п. 10.5 до договору в редакції відповідача з огляду на наступне.

За умовами абз. 5 ч.1 ст. 19 Закону № 2918 послуги з питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання на підставі договору з об'єднаннями співвласників багатоквартирних будинків, яким передано право управління багатоквартирними будниками та забезпечення надання послуг з водопостачання та водовідведення на підставі укладених ними договорів, - а не з членами такого об'єднання - власниками окремих квартир.

Відповідно до ч. 4 ст. 19 Закону № 1875 стороною за договором є балансоутримувач або управитель будинку, яким у даному випадку є відповідач у справі.

Отже, що запропоновані відповідачем умови п. 10.5 договору не узгоджується з приписами наведеного вище законодавства.

Відповідно до п.4 ст.129 Конституції України, ст.ст.33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи, а за загальним правилом тягар доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини.

Таким чином, матеріали справи свідчать, що господарським судом в порядку ст. 43 ГПК України всебічно, повно і об'єктивно досліджено матеріали справи в їх сукупності і вірно застосовано норми процесуального та матеріального права.

Твердження скаржника про порушення і неправильне застосування судом першої інстанції норм законодавства при прийнятті рішення не знайшли свого підтвердження, в зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування законного та обґрунтованого судового акту колегія суддів не вбачає.

Рішення господарського суду Луганської області відповідає фактичним обставинам справи, чинному законодавству.

Доводи, наведені в апеляційній скарзі, не впливають на правильність висновків суду першої інстанції та спростовані вищевикладеними висновками судової колегії.

Враховуючи наведене, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення господарського суду Луганської області від 24.02.2014р. у справі №913/3497/13 ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, що відповідає приписам ст.43 Господарського процесуального кодексу України, тому залишає зазначене рішення без змін, а апеляційну скаргу за наведеними в ній мотивами - без задоволення.

Відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на відповідача по справі.

Керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Спадщина-Луганськ", м. Луганськ залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Луганської області від 24.02.2014р. у справі №913/3497/13 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.

У судовому засіданні 20.05.2014р. оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Повний текст постанови підписаний 23.05.2014р.

Головуючий О.А. Марченко

Судді: Д.О. Попков

В.М. Татенко

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.06.2014
Оприлюднено03.07.2014
Номер документу39505802
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/3497/13

Постанова від 27.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Марченко О.А.

Ухвала від 09.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Марченко О.А.

Ухвала від 17.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Марченко О.А.

Рішення від 24.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 13.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 30.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 13.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні