Рішення
від 03.07.2014 по справі 904/2957/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03.07.14р. Справа № 904/2957/14 За позовом: Дніпропетровського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

До відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю "Балатон", м. Дніпропетровськ

Про: внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 06.02.2003 року (державна реєстрація від 06.03.2003 року №3012)

Суддя: Євстигнеєва Н.М.

Представники:

Від позивача : Капшук І.О., довіреність №4/10-127 від 20.03.2014 року, головний спеціаліст

Від відповідача : не з'явився

В засіданні брали участь : ОСОБА_2, посвідчення НОМЕР_1, прокурор Дніпропетровської міжрайонної прокуратури з нагляду за додержанням закон; ОСОБА_3, посвідчення НОМЕР_2 від 27.08.2012р., прокурор прокуратури м. Дніпропетровська

СУТЬ СПОРУ:

Дніпропетровський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері звернувся в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради із позовом та з урахуванням уточнення позовних вимог (заява за вих. №5-12-14 від 20.06.2014 року) просить:

- внести зміни до п.1.3 договору оренди земельної ділянки від 06.02.2003 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Балатон", посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_4 та зареєстрованого у реєстрі за №1115, державна реєстрація якого відбулась 06.03.2003 року за №3012, виклавши його у наступній редакції:

"п.1.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 25.04.2014 року становить 10 731 097,28 грн."

- пункт 3.1 договору оренди земельної ділянки виключити;

- внести зміни до п.3.2 договору, виклавши його в наступній редакції:

"п.3.2. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 321 932,91 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом.

Орендна плата вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту щомісячно (до 15 числа наступного місяця) і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року".

Судові витрати по справі прокурор просить покласти на відповідача.

Позовні вимоги мотивовані зміною розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні, що є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки від 06.02.2003 року, від внесення яких товариство з обмеженою відповідальністю "Балатон" ухиляється.

Оскільки на даний час розмір нормативної грошової оцінки землі, від якого залежить розмір земельного податку, змінився, та відповідно до даних Управління Держземагенства у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області становить 10 731 097,28 грн., прокурор вважає за необхідне внести зміни щодо нормативної оцінки земельної ділянки.

Представник товариства з обмеженою відповідальністю "Балатон" у судове засідання не з'явився, про день, час, місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (ухвали) - судової повістки, яке отримане відповідачем 04.06.2014 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №4910602044905.

Відзиву на позов товариств з обмеженою відповідальністю "Балатон" до суду не надало, тому справа розглядається за наявними в ній матеріалами (стаття 75 Господарського процесуального кодексу України).

Розгляд справи був відкладений з 27.05.2014 року на 03.07.2014 року.

У судовому засіданні 03.07.2014 року оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Заслухавши пояснення представників позивача та прокурорів, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

На підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 06.11.2002 року №126/4 між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) товариством з обмеженою відповідальністю "Балатон" (орендар) 06 лютого 2003 року був укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до п.1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в оренду на умовах цього договору земельну ділянку площею 0,6288 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Амур-Нижньодніпровський район, проспект Газети "Правда", 83-а, для фактичного розміщення незавершеного будівництва, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 63079040 згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Цільове призначення земельної ділянки: фактичне розміщення незавершеного будівництва (п.4.1 договору).

Відповідно до п.2.1 договору земельна ділянка передається до 06.11.2017 року.

Підписаний сторонами та нотаріально посвідчений договір набуває чинності після державної реєстрації (п.2.2 договору).

Зазначений договір підписаний сторонами, 06.02.2003 року посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_4 (реєстр №1115) та зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №3012 від 06.03.2003 року.

Грошова оцінка земельної ділянки складає згідно з довідкою грошову оцінку земельної ділянки на момент укладення цього договору 4 580 542,90 грн. (п.1.3 договору).

Відповідно до п.3.1 договору сума орендної плати за користування земельною ділянкою на термін дії договору складає 687 081,43 грн. Орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується у грошовій формі у розмірі земельного податку, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту щомісячно (до 15 числа наступного місяця) і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року (п.3.2 договору).

Розмір земельного податку переглядається у разі законодавчої зміни ставок земельного податку. Сума орендної плати індексується у разі збільшення ставок земельного податку за умови виплати її у повному обсязі до закінчення терміну дії договору (п.п. 3.3, 3.4 договору).

Пунктами 8.1, 8.2 договору визначено, що зміни умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди та інші спори вирішуються у судовому порядку.

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до статті 288 якого підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (стаття 288.5.1).

Дніпропетровський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору оренди землі від 06.02.2003 року, проти чого ухиляється відповідач, що є причиною виникнення спору.

Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (стаття 6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.

Згідно із статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно з вимогами статті 21 Закону України "Про оренду землі" Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (статті 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

02.02.2011 року Дніпропетровська міська рада прийняла рішення №216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства", п.1 резолютивної частини якого визначає, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.

З метою приведення умов договору оренди земельної ділянки у відповідність до чинного законодавства міський голова Дніпропетровської міської ради підписав повідомлення №7/22-185 від 18.02.2011 року, яким Дніпропетровська міська рада, як орендодавець, довела до відома орендарів, що рішенням міської ради від 02.02.2011 року №216/8, у зв'язку із набранням чинності з 01.01.2011 року Податковим кодексом України, встановлено розмір мінімальної орендної плати за користування земельними ділянками незалежно від мети використання.

У зв'язку із зазначеними змінами Дніпропетровська міська рада повідомила орендарів про необхідність внесення відповідних змін до чинних договорів оренди землі шляхом укладення додаткових договорів відповідно до вимог чинного законодавства. Для укладання додаткового договору орендарям необхідно у двотижневий термін після публікації цього повідомлення звернутись до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради.

Вказане повідомлення опубліковане у газеті "Наше місто" від 22.02.2011 року №26(3306).

Частина 2 статті 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Відповідно до частини другої статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 Цивільного кодексу України).

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Станом на час розгляду справи відповідні зміни до спірного договору оренди землі не внесені.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно Витягу від 25.04.2014 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: м. Дніпропетровськ, Амур-Нижньодніпровський район, проспект Газети "Правда", 83-а, яка знаходиться у користуванні товариства з обмеженою відповідальністю "Балатон" (кадастровий номер 1210100000:01:397:0064) становить 10 731 097,28 грн. (а.с. 22).

Розмір земельного податку становить: 10 731 097,28 грн. х 1% = 107 310,97 грн. Орендна плата становить 107 310,97 грн. х 3 (коефіцієнт, який розраховується відповідно до категорії земельної ділянки) = 321 932,91 грн.

Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею, рішенням Дніпропетровської міської ради встановлений розмір річної орендної плати в трикратному розмірі земельного податку, суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до пункту 3.2 договору оренди земельної ділянки в частині зміни розміру річної орендної плати за користування земельною ділянкою та встановлення її в розмірі 321 932,91 грн., у зв'язку із визначенням розміру орендної плати у п.3.2 договору, приписами статті 288.5 Податкового кодексу України, позовні вимоги про виключення п.3.1 договору підлягає задоволенню.

Також, підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до п.1.3 договору щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 25.04.2014 року в розмірі 10 731 097,28 грн.

Частиною 3 статті 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Отже, позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини 2 статті 44 Господарського процесуального кодексу України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Відповідно до п.2.2 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру ставка судового збору становить 1 розмір мінімальної заробітної плати.

Судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі (ч. 1 ст. 4 Закону України "Про судовий збір").

Відповідно до статті 8 Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" у 2014 році розмір мінімальної заробітної плати становить 1 218,00 грн.

Приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору, та коли позивачем у справі є сам прокурор. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України (пункт 4.6 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 року №7 "Про деякі питання практики застосування розділу VІ Господарського процесуального кодексу України").

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у розмірі 1 218,00 грн. підлягає стягненню з відповідача.

Враховуючи вищевикладене, керуючись статтями 1, 33, 34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити в повному обсязі.

Внести зміни до п.1.3 договору оренди земельної ділянки від 06.02.2003 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м. Дніпропетровськ, проспект Карла Маркса, 75, ідентифікаційний код 26510514) та товариством з обмеженою відповідальністю "Балатон" (49005, м. Дніпропетровськ, бульвар Слави, 20, ідентифікаційний код 30443166), посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_4 та зареєстрованого у реєстрі за №1115, державна реєстрація якого відбулась 06.03.2003 року за №3012, виклавши його у наступній редакції:

"п.1.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 25.04.2014 року становить 10 731 097,28 грн."

Виключити пункт 3.1 договору оренди земельної ділянки від 06.02.2003 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м. Дніпропетровськ, проспект Карла Маркса, 75, ідентифікаційний код 26510514) та товариством з обмеженою відповідальністю "Балатон" (49005, м. Дніпропетровськ, бульвар Слави, 20, ідентифікаційний код 30443166), посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_4 та зареєстрованого у реєстрі за №1115, державна реєстрація якого відбулась 06.03.2003 року за №3012.

Внести зміни до п.3.2 договору оренди земельної ділянки від 06.02.2003 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м. Дніпропетровськ, проспект Карла Маркса, 75, ідентифікаційний код 26510514) та товариством з обмеженою відповідальністю "Балатон" (49005, м. Дніпропетровськ, бульвар Слави, 20, ідентифікаційний код 30443166), посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_4 та зареєстрованого у реєстрі за №1115, державна реєстрація якого відбулась 06.03.2003 року за №3012, виклавши його у наступній редакції:

"п.3.2. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 321 932,91 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом.

Орендна плата вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту щомісячно (до 15 числа наступного місяця) і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року".

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Балатон" (49005, м. Дніпропетровськ, бульвар Слави, 20, ідентифікаційний код 30443166) в доход Державного бюджету України в особі Управління Державної Казначейської Служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7, ідентифікаційний код 37989269, рахунок 31214206783005 в ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області (Головне управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області, код банку за ЄДРПОУ 37988155), МФО 805012, КБКД 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Дніпропетровської області 03499891, КБКД 22030001) судовий збір у сумі 1 218,00 грн., про що видати наказ.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя Н.М.Євстигнеєва

Повне рішення складено, - 03.07.2014р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення03.07.2014
Оприлюднено08.07.2014
Номер документу39587865
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/2957/14

Рішення від 03.07.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 27.05.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 06.05.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні