Постанова
від 25.06.2014 по справі 823/1451/14
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2014 року справа № 823/1451/14

12 год. 00 хв. м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Руденко А.В.,

при секретарі - Чемерин О.В.,

за участю:

позивача - ОСОБА_1,

представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до головного управління Держземагенства у Черкаській області про зобов'язання прийняти рішення про надання земельних ділянок у користування, -

ВСТАНОВИВ:

У травні 2014 року до суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Держземагенства у Черкаській області, в якому просить визнати незаконною причину відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 64,2600 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності; зобов'язати відповідача прийняти рішення про надання у користування для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності за проектом землеустрою щодо їх відведення чотирнадцяти земельних ділянок загальної площею 64, 2600 га в термін не пізніше 23.12.2014р.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 18.07.2012р. Золотоніська РДА розпорядженням № 301 надала йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 65,0 га в довгострокову оренду для ведення фермерського господарства та зобов'язала виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду і подати його на затвердження протягом року з моменту отримання розпорядження. Позивач надав відповідачу розроблений проект землеустрою на 14 земельних ділянок у грудні 2013 року, однак відповідач повернув його на доопрацювання листом від 28.01.2014р. Позивач повторно надав відповідачу проект землеустрою, однак відповідач відмовив у затвердженні проекту землеустрою з підстави закінчення 18.07.2013р. терміну дії розпорядження Золотоніської РДА № 301 від 18.07.2012р. Вважає відмову у затвердженні проекту землеустрою незаконною, оскільки відповідно до ч. 13 ст. 123 Земельного кодексу України підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Вищезазначене розпорядження Золотоніської РДА № 301 від 18.07.2012р. являється ненормативним актом та закінчення строку його дії не входить до вичерпного переліку підстав для відмови.

Позивач та його представник у судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили позов задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечив. У наданих до суду письмових запереченнях підтвердив, що листом від 11.03.2014р. № 199 позивачу правомірно відмовлено у затвердженні проекту землеустрою у зв'язку з недотриманням вимог Закону України «Про фермерське господарство», оскільки дозвіл на виготовлення документації із землеустрою втратив чинність, у зв'язку зі збігом строку, на який його видано. Крім цьогов'язку з чим відмова є законною. Крім цього, вважав, що спір підлягає розгляду за правилами цивільного судочинства, пославшись при цьому на пункт 3 постанови пленуму Верховного суду України від 16.04.2004р. №7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ».

У судовому засіданні, що відбулось 12.06.2014р., представник відповідача проти позову також заперечив.

У судове засідання, призначене на 25.06.2014р., представник відповідача не з'явився, заяви про розгляд справи у його відсутність не надав, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання, що підтверджується наявною у матеріалах справи розпискою.

Частиною 4 статті 128 КАС України визначено, що у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. Враховуючи положення вищезазначеної статті Кодексу суд розглядає справу у відсутність представника відповідача.

Заслухавши пояснення позивача та його представника та пояснення представника відповідача, надані у судовому засіданні 12.06.2014р., дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив.

Розпорядженням Золотоніської районної державної адміністрації Черкаської області від 18.07.2012р. у відповідності до п. 2 ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст.ст. 17, 123 Земельного кодексу України надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 65,0 га в довгострокову оренду терміном на 10 років для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності за угіддями - рілля, пасовища, сіножаті в адміністративних межах Бубнівсько-Слобідської сільської ради.

Пунктом 2 вказаного розпорядження зобов'язано позивача протягом року з моменту отримання даного розпорядження виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду і подати його на затвердження до Золотоніської районної державної адміністрації та передбачено, що у випадку недотримання зазначеного терміну розпорядження вважається таким, що втратило чинність.

Проект землеустрою відведення чотирнадцяти земельних ділянок в довгострокову оренду терміном на 10 років загальною площею 64,2600 га ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності за угіддями - рілля, пасовища, сіножаті в адміністративних межах Бубнівсько-Слобідської сільської ради Золотоніського району Черкаської області був розроблений на замовлення позивача Золотоніським міськрайонним виробничим відділом Черкаської регіональної філії державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру» та переданий позивачу згідно з актом виконаних робіт № 1224050100395 від 23.05.2013р.

Крім цього, позивач одержав висновок по проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок управління Держземагеннства у Золотоніському районі Черкаської області від 04.06.2013р. №71, висновок по обстеженню земельних ділянок управління культури Черкаської обласної державної адміністрації від 25.07.2013р. №351, та висновок Черкаського обласного управління водних ресурсів від 13.08.2013р. №1257/03-03.

Також 29.08.2013р. звернувся до державного реєстратора Державного земельного кадастру управління Держземагенства у Золотоніському районі, який 23.12.2013р. здійснив державну реєстрацію земельних ділянок Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрових номерів 7121581500:08:002:0004, 7121581500:14:003:0512, 7121581500:08:001:0526, 7121581500:08:001:0527, 7121581500:14:002:0529, 7121581500:14:004:0518, 7121581500:14:002:0530, 7121581500:08:001:0528, 7121581500:14:003:0513, 7121581500:05:003:0530, 7121581500:05:002:0505, 7121581500:14:003:0514, 7121581500:08:002:0005, 7121581500:11:001:0501, про що видав витяги з Державного земельного кадастру.

08.01.2014р. позивач звернувся до відповідача із заявою (вх. № 16/03-01-06) про затвердження проекту землеустрою вказаних земельних ділянок, у відповідь на яку відповідач листом від 28.01.2014р. № 85/03-01-07 повідомив, що в наданому проекті землеустрою відсутні відомості про обчислення площі земельної ділянки та рекомендував привести проект землеустрою у відповідність до вимог ст. 50 Закону України «Про землеустрій» та подати його на затвердження до Головного управління.

25.02.2014р. позивач повторно звернувся до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою вказаних земельних ділянок, однак листом від 11.03.2014р. № 199 відповідач відмовив у такому затвердженні та наданні земельних ділянок у користування, оскільки згідно з п. 2 розпорядження Золотоніської РДА від 18.07.2012р. № 301 встановлено термін його дії один рік, який закінчився 18.07.2013р., тобто до подання проекту землеустрою на затвердження.

Не погоджуючись з відмовою, позивач звернувся до суду та просив визнати незаконною причину відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 64,2600 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності; зобов'язати відповідача прийняти рішення про надання у користування для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності за проектом землеустрою щодо їх відведення чотирнадцяти земельних ділянок загальної площею 64, 2600 га в термін не пізніше 23.12.2014р.

Оскільки суд надає оцінку рішенню відповідача з огляду на наявність законних підстав для відмови, позовна вимога про визнання незаконною причини відмови не є самостійною, тому суд розглядає заявлені вимоги як одну позовну вимогу про зобов'язання відповідача прийняти рішення про надання у користування для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності за проектом землеустрою щодо їх відведення чотирнадцяти земельних ділянок загальної площею 64, 2600 га в термін не пізніше 23.12.2014р.

Відповідно до п. «а» ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належать повноваження щодо розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Межі таких повноважень місцевих державних адміністрацій визначені ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України, яка у редакції, що діяла на час прийняття розпорядження Золотоніською РДА, тобто на 18.07.2012р., передбачала, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу було передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відтак, питання щодо надання позивачу земельної ділянки для ведення фермерського господарства було віднесено до компетенції Золотоніської РДА, яка і прийняла відповідне розпорядження.

З 01.01.2013р. Законом України « Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012р. № 5245-VI внесені зміни до Земельного Кодексу України та відповідно до ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України до компетенції районних державних адміністрацій віднесено передачу земельних ділянок із земель державної власності, що знаходяться на їхній території, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

При цьому відповідно до ч. 4 вказаної статті передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб віднесена до повноважень центральних органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи.

Відповідно до п. 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 року № 445/2011, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Пунктом 7 вказаного Положення передбачено, що Держземагентство України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи.

Таким чином, з 01.01.2013р. надання земель державної власності, які знаходяться за межами населених пунктів, для ведення фермерського господарства віднесено до компетенції територіальних органів Держземагенства України.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України та передбачає, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування; рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання); особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки; відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні; проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу; рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

При цьому Законом №5245 не передбачено окремого порядку надання земельних ділянок у користування, по яких рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тому поданий позивачем проект землеустрою повинен бути затверджений відповідачем у порядку, передбаченому ст. 123 Земельного кодексу України, яка діяла у редакції на час звернення позивача.

Відповідно до ч. 13 ст. 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Фактичною підставою для відмови позивачу у затвердженні проекту землеустрою є подання його на затвердження з пропущенням строку, встановленого Золотоніською РДА, однак жодним законом чи нормативно-правовим актом такий строк не встановлено, тому відмова у затвердженні проекту землеустрою та наданні земельних ділянок в оренду є незаконною.

Посилання відповідача на встановлення строку розпорядженням Золотоніської РДА є необґрунтованим, оскільки такий строк не передбачений законом. крім цього, встановлений саме для подання до Золотоніської РДА, а не до відповідача.

Згідно з п. 3 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004р. № 7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» земельні спори громадян з органами державної влади та органами місцевого самоврядування з питань надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства у випадках, передбачених законодавством, а також спори з майнових питань, пов'язаних із земельними відносинами, за участю громадян, що є членами фермерського господарства, їхніх спадкоємців тощо розглядаються за правилами цивільного судочинства.

Разом з цим, пунктом 2 вказаної постанови передбачено, що за загальним правилом розмежування компетенції судів з розгляду земельних та пов'язаних із земельними відносинами майнових спорів відбувається залежно від суб'єктного складу їх учасників. Ті земельні та пов'язані із земельними відносинами майнові спори, сторонами в яких є юридичні особи, а також громадяни, що здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статус суб'єкта підприємницької діяльності, розглядаються господарськими судами, а всі інші - в порядку цивільного судочинства, крім спорів, зокрема, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень при реалізації ними управлінських функцій у сфері земельних правовідносин, вирішення яких згідно з пунктами 1, 3 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства віднесено до компетенції адміністративних судів.

Згідно з ч. 1 ст. 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Таким чином, передбачені ст. 17 КАС України спори підлягають розгляду за правилами адміністративного судочинства.

З огляду на зазначене посилання відповідача на ту обставину, що спір належить розглядати у порядку цивільного судочинства, є необґрунтованим.

Відповідно до п. 4 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» від 19.06.2003р. №973-IV у разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом. Рішення суду про задоволення позову є підставою для відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості), видачі документа, що посвідчує право власності або укладання договору оренди. Відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться після збирання врожаю на цій ділянці попереднім землекористувачем.

Оцінюючи встановлені у судовому засіданні обставини справи, суд приходить до висновку, що відмова у затвердженні проекту землеустрою та наданні земельних ділянок в оренду є протиправною, тому позовні вимоги підлягають до задоволення. При цьому суд застосовує спосіб захисту порушеного права, передбачений п. 4 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» від 19.06.2003р. №973-IV

Керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним рішення Головного управління Державного земельного агентства у Черкаській області №199 від 11.03.2014р. про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок 7121581500:08:002:0004, 7121581500:14:003:0512, 7121581500:08:001:0526, 7121581500:08:001:0527, 7121581500:14:002:0529, 7121581500:14:004:0518, 7121581500:14:002:0530, 7121581500:08:001:0528, 7121581500:14:003:0513, 7121581500:05:003:0530, 7121581500:05:002:0505, 7121581500:14:003:0514, 7121581500:08:002:0005, 7121581500:11:001:0501 в довгострокову оренду терміном на 10 років загальною площею 64,2600 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності, за угіддями - рілля, пасовища, сіножаті в адміністративних межах Бубнівсько-Слобідської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

Зобов'язати Головне управління Державного земельного агентства у Черкаській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за кадастровими номерами 7121581500:08:002:0004, 7121581500:14:003:0512, 7121581500:08:001:0526, 7121581500:08:001:0527, 7121581500:14:002:0529, 7121581500:14:004:0518, 7121581500:14:002:0530, 7121581500:08:001:0528, 7121581500:14:003:0513, 7121581500:05:003:0530, 7121581500:05:002:0505, 7121581500:14:003:0514, 7121581500:08:002:0005, 7121581500:11:001:0501 в довгострокову оренду терміном на 10 років загальною площею 64,2600 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності, за угіддями - рілля, пасовища, сіножаті в адміністративних межах Бубнівсько-Слобідської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

Зобов'язати Головне управління Державного земельного агентства у Черкаській області надати ОСОБА_1 в довгострокову оренду терміном на 10 років для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності, за угіддями - рілля, пасовища, сіножаті в адміністративних межах Бубнівсько-Слобідської сільської ради Золотоніського району Черкаської області земельні ділянки загальною площею 64,2600 га за кадастровими номерами 7121581500:08:002:0004, 7121581500:14:003:0512, 7121581500:08:001:0526, 7121581500:08:001:0527, 7121581500:14:002:0529, 7121581500:14:004:0518, 7121581500:14:002:0530, 7121581500:08:001:0528, 7121581500:14:003:0513, 7121581500:05:003:0530, 7121581500:05:002:0505, 7121581500:14:003:0514, 7121581500:08:002:0005, 7121581500:11:001: 0501.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 73 грн. 08 коп. судового збору.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя А.В. Руденко

Повний текст постанови виготовлений 1 липня 2014 року.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.06.2014
Оприлюднено14.07.2014
Номер документу39658477
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1451/14

Ухвала від 18.05.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 26.05.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Постанова від 25.06.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні