П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
02 липня 2014 р. Справа № 802/1866/14-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,
секретаря судових засідань Середюка М.А.,
за участю представників сторін:
позивача Парпальос В.В., Пірникози Б.А.,
відповідача
третьої особи ТОВ «Теплик-Агро» Горового С.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Вінниці адміністративну справу за позовом
товариства з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля"
до реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції у Вінницькій області;
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:
товариство з обмеженою відповідальністю "Теплик -Агро",
відділ Держземагенства у Теплицькому районі Вінницької області,
ОСОБА_5
про визнання протиправним і скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось ТОВ "Продовольча компанія "Зоря Поділля" до реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції у Вінницькій області; треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - товариство з обмеженою відповідальністю "Теплик -Агро", відділ Держземагенства у Теплицькому районі Вінницької області, ОСОБА_5 про визнання протиправним і скасування рішення.
Позовні вимоги мотивовані тим, що договір оренди землі, укладений 18.09.13р. між TOB «Теплик Arpo» та фізичною особою ОСОБА_5 і зареєстрований відповідачем 10.12.2014 року за №4627840, є безпідставним, а рішення щодо його реєстрації є незаконним. Представники позивача у судовому засіданні підтримали позовні вимоги та просили їх задовольнити, посилаючись на обставини, які викладені в позовній заяві.
Відповідач в судовому засіданні заперечував проти задоволення адміністративного позову та зазначив, що оскаржуване рішення від 10.12.14р. за №4627840 прийнято на підставі та у відповідності до вимог чинного законодавства України, а тому підстав для задоволення адміністративного позову відсутні.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ТОВ «Теплик-Агро» в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, надавши суду письмові заперечення та пояснення, що державний реєстратор реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції, приймаючи рішення про державну реєстрацію договору оренди землі, укладеного між ТОВ «Теплик -Arpo» ОСОБА_5 від 18.09.2013 рок, діяв на підставі, в межах своїх повноважень
Представники третьої особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору відділ Держземагенства у Теплицькому районі Вінницької області, ОСОБА_5 в судове засідання не з'явилися, хоча про час та дату розгляду справи повідомлялися належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Заслухавши пояснення сторін, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд дійшов до висновку про задоволення позову з наступних підстав.
Судом встановлено наступні обставини.
01.11.2010 року між TOB «ПК «Зоря Поділля» та ОСОБА_5 укладено договір оренди земельної ділянки площею 2,6002 га, розташованої на території Маломочульської сільської ради Теплицького району Вінницької області і яка належить на праві власності ОСОБА_5, терміном на п'ять років, а саме, до 01.11.15 року. А тому, суд вважає, що договір є чинним до цього часу. (а.с. 9-10).
Даний договір оренди землі від 01.11.2010 р. стоїть відмітка, що він зареєстрований 24.12.2010 р. у відділі Держкомзему у Теплицькому районі Вінницької про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 24.12.10 року за №041005900036. (а.с. 12).
В той же час, 18.09.13 року між ОСОБА_5 та ТОВ "Теплик-Агро", в особі директора Анченка В.Г. укладено договір оренди землі на ту ж саму земельну ділянку, яка розташована на території Маломочульскої сільської ради Теплицького району Вінницької області, кадастровий номер ділянки 0523783900:04: 000: 0071 (а.с. 38-39).
ТОВ "Теплик-Агро" звернулось до відповідача реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції у Вінницькій області із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, для проведення державної реєстрації іншого речового права право оренди земельної ділянки (а.с. 29).
Державний реєстратор прав на нерухоме майно Шаблевський В.І. прийняв рішення про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки, кадастровий номер ділянки 0523783900:04: 000: 0071, розташована на території Маломачульскої сільської ради за ТОВ «Теплик-Агро» (а.с. 46).
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог та наданих у справу доказів, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно до ч. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав;
Частиною 2 статті 9 Закону державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
- відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом);
- відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень;
- відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;
- наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;
- наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав;
Статтею 15 частини Закону державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:
1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;
2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;
3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;
4) внесення записів до Державного реєстру прав;
5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Відповідно ч. 4 ст. 15 Закону державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
У відповідності з вимогами пункту 15 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою КМУ від 22.06.2011 року №703 під час розгляду заяви про державну реєстрацію і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо:
1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках);
2) повноважень заявника;
3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;
4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону;
5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Крім того, ст. 19 Закону державна реєстрація прав проводиться на підставі:
1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом;
2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону;
3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;
4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом;
5) рішень судів, що набрали законної сили;
6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Статтею 24 Закону передбачений виключний перелік підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Так, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав;
3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;
4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;
5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;
5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;
5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;
5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;
5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;
5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем;
6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Таким чином, суд прийшов до висновку, що державний реєстратор прав на нерухоме майно Шаблевський В.І. прийняв рішення про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки, кадастровий номер ділянки 0523783900:04: 000: 0071, за ТОВ «Теплик-Агро» з порушеннями процедури та вимог ч. 2 ст. 9 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Так, державний реєстратор особисто встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема, відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону.
В судовому засіданні представник відповідача пояснив, що державний реєстратор зробив запит до відділу державного земельного кадастру, де згідно відповіді, про відсутність державної реєстрації договорів оренди земельної ділянки, що належить ОСОБА_5. Але, ці пояснення суд не може брати до уваги, так як вони спростовуються матеріалами справи.
Так, з матеріалів справи вбачається, що на адресу відповідача ніякої відповіді з відділу Держземагентва у Теплицькому районі не надходило і він ніяких запиті не робив, а є лист на адресу ОСОБА_5 (а.с. 35) на його звернення від 03.03.14р. про те, що інформація про договори оренди земельної ділянки з кадастровим №0523783900:04: 000: 0071 відсутня.
Також ст. 15 цього Закону передбачено, що невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом. Такі документи також зазначені як додатки до договору оренди землі, який був підставою реєстрації.
Крім того, із картки прийому заяви №10798968 поданої представником ТОВ "Теплик-Агро» "(а.с.36) вбачається, що останнім подано лише договір оренди земельної ділянки.
Тобто, суд прийшов до висновку, що державним реєстратором під час винесення рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за ТОВ "Теплик-Агро" не досліджено план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Суд звертає увагу на те, що усі рішення та дії суб'єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.
Разом з тим, суд констатує факт порушення процедури прийняття та розгляду документів, які в свою чергу зумовили прийняття протиправного рішення.
З огляду на це, суд вважає, що оскаржуване рішення було прийнято з порушенням норм чинного законодавства, а тому підлягає скасуванню
Отже, здійснивши системний аналіз діючого на момент вчинення спірних правовідносин законодавства та наданих у справі доказів, суд доходить висновку, що державниим реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції у Вінницькій області Шаблевським В.І. не правомірно та не у відповідності до вимог чинного законодавства прийнято рішення про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки, кадастровий номер ділянки 0523783900:04: 000: 0071, розташована на території Маломачульскої сільської ради за ТОВ «Теплик-Агро».
Таким чином, суд вважає, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що відповідають дійсним обставинам, встановленим у справі та підтверджуються належними, достовірними та допустимими доказами, дослідженими у судовому засіданні за участю присутніх учасників процесу, а тому підлягають задоволенню.
Крім того, в силу ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статей 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Керуючись ст.ст. 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити.
Визнати не чинним і скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №10798973 від 10 лютого 2014 року.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Вінницький окружний адміністративний суд, шляхом подачі в 10-ти денний строк, з дня її проголошення, апеляційної скарги у порядок і строки, передбачені статтями 186 і 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова суду набирає законної сили в порядку ст. 254 КАС України
Суддя Крапівницька Н. Л.
Копія вірна Суддя Секретар
Суддя
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2014 |
Оприлюднено | 11.07.2014 |
Номер документу | 39662151 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні