ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" липня 2014 р.Справа № 916/655/14 За позовом: Заступника прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат "АЛИКС"
треті особи , які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Департамент комунальної власності Одеської міської ради,
Управління Держземагенства у м.Одесі в Одеській області
про внесення змін до договору оренди землі
Головуючий суддя Степанова Л.В.
Суддя Малярчук І.А.
Суддя Никифорчук М.І.
Представники:
Від прокуратури: Незовибатько С.В. за посвідченням
Від позивача: Асташенкова О.І. за довіреністю
Від відповідача: не з'явився
Від Департаменту комунальної власності Одеської міської ради: Польщіна Т.Л. за довіреністю
Від Управління Держземагенства у м.Одесі в Одеській області: не з'явився
Суть спору: про внесення змін до договору оренди землі
Заступник прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „Аликс" про внесення змін до договору оренди землі від 18.03.2005, зареєстрованого у Одеському міському управлінні ОРФ ЦДЗК про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.05.2005 за № 040550500321, яким Одеською міською радою передано ТОВ "ВК "Аликс" земельну ділянку площею 6736 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Долинська, 12, терміном на 10 років; викладення п. 2.3 договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 6736 кв. м. становить 3 731 811,36 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.10.2013р. № 808/С, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області"; викладення п. 4.1 договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 6736 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Долинська, 12, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 111 954,34 грн. на рік".
Ухвалою господарського суду Одеської області від 26.02.2014р. суддею Степановою Л.В порушено провадження у справі № 916/655/14 та справу призначено до розгляду.
18.03.2014 р. до матеріалів справи надійшли письмові пояснення (вх.№6813/14) від представника Одеської міської ради, якими заявник просить суд залучити до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департамент комунальної власності Одеської міської ради на стороні позивача.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 18.03.2014р. залучено до участі у справі № 916/655/14 Департамент комунальної власності Одеської міської ради у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.
11.04.2014р. до матеріалів справи надійшло клопотання представника Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (вх. № 9147/14 від 11.04.2014р.) про залучення до матеріалів справи додаткових документів.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 18.04.2014 року справу призначено до колегіального розгляду.
Розпорядженням керівника апарату господарського суду Одеської області від 18.04.2014 року № 50 „Щодо призначення членів колегії" справу № 916/655/14 було призначено до автоматичного розподілу для визначення складу колегії суду.
Згідно з автоматизованим розподілом справ, в порядку ст. 2-1 Господарського процесуального кодексу України, по справі № 916/655/14 був визначений наступний склад колегії суддів: головуючий суддя Степанова Л.В., суддя Малярчук І.А., суддя Никифорчук М.І.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 18.04.2014 року справу прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя Степанова Л.В., суддя Малярчук І.А., суддя Никифорчук М.І.
У судовому засіданні від 20.05.2014р. представник позивача звернувся з клопотанням про продовженням строку розгляду справи на 15 днів (вх. № 2-1981/14 від 20.05.2014р.).
Ухвалою господарського суду Одеської області від 20.05.2014р. строк розгляду справи № 916/655/14 було продовжено до 03.07.2014р.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 24.06.2014р. до участі у справі № 916/655/14 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору залучено управління Держземагенства у м.Одесі в Одеській області на стороні позивача.
03.07.2014р. до матеріалів справи надійшли пояснення Департаменту комунальної власності Одеської міської ради № 01-19/1970-06 від 03.07.2014р. (вх. № 17274/14 від 03.07.2014р.) відповідно до яких останній повідомляє про неможливість представлення копії технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель міста Одеси станом на 2008 рік в зв'язку з тим, що дана документація має гриф обмеження доступу "Для службового користування".
На адресу відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „Аликс", що міститься у позовній заяві, а також у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у відповідності до спеціального витягу з нього, в порядку ст. 87 Господарського процесуального кодексу України, надсилались копії процесуальних документів, винесених в ході розгляду справи № 916/655/14. Конверти з поштовими відправленнями, надіслані на адресу товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „Аликс", були повернуті до господарського суду у зв'язку з неможливістю їх вручення адресату.
До повноважень господарських судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому примірники повідомлень про вручення рекомендованої кореспонденції, надісланої на юридичну адресу товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „Аликс" згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, повернуті органами зв'язку з позначками "адресат вибув", "адресат відсутній" і т. п., вважається належним доказом виконання господарським судом обов'язку щодо повідомлення належним чином товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „Аликс" про час і місце проведення судових засідань по даній справі (згідно з п. 4 Інформаційного листа Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2005 році" від 02.06.2006р. № 01-8/1228).
Відповідно до положень п. 3.9.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. № 18 „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
За таких обставин господарський суд дійшов висновку щодо належного повідомлення товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „Аликс" про час та місце розгляду даної справи. Однак, незважаючи на це, відповідач жодного разу не скористався наданим законом правом на участь свого представника у судовому процесі, відзиву на позов не надав.
Справа розглядається в порядку ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, за наявними в ній матеріалами.
Розглянув матеріали справи, суд встановив:
18 березня 2005 року між Одеською міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „Аликс" (Орендар) було укладено договір оренди землі (надалі - договір від 18.03.2005р.) відповідно до п. 1.1 якого Орендодавець на підставі Закону України "Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради № 3044- IV від 26.08.2004р. надає, а Орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, загальною площею 6736 кв. м. (кадастровий номер 5110137600:41:019:0001), що знаходиться у місті Одесі, Суворовському районі, вулиця Долинська № 12, за рахунок земель міста, раніше наданих, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору.
Відповідно до п. 2.1 договору від 18.03.2005р. в оренду передається земельна ділянка загальною площею 6736 кв. м., у тому числі угіддя: капітальна забудова - 2382 кв. м.; тимчасова забудова - 534 кв. м.; під проїздами, проходами та площадками - 3820 кв. м.
Згідно з п. 2.2 договору від 18.03.2005р. на земельній ділянці розміщені будівлі та споруди виробничої бази (згідно технічного паспорту, виданого ОМБТІ та РОН), які передані на баланс ТОВ "ВК "Аликс" (реєстраційне посвідчення ОМБТІ та РОН від 15.10.2003р.) Відомості про об'єкти інженерної інфраструктури відсутні.
Пунктом 2.3 договору від 18.03.2005р. передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1801543,20 грн.
Відповідно до п. 3.1 договору від 18.03.2005р. договір укладено терміном на 10 (десять) років, для експлуатації та обслуговування виробничої бази.
Згідно з п. 4.1 договору від 18.03.2005р. орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі: за земельну ділянку площею 6736 кв.м. (2,67*6736 = 17985,12 грн.) де 2,67 - ставка орендної плати за кв.м. земельної ділянки на рік.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється відповідно до „Положення про порядок розрахунку плати за користування земельними ділянками і за часткову участь у землекористуванні в місті Одесі", затвердженого рішенням Одеської міської ради № 702-ХХIII від 29 лютого 2000 року та рішень Одеської міської ради № 1709-ХХIII від 31 жовтня 2000 року і № 1061- ХХIV від 26.03.2003р.; Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. № 783 „Про проведення індексації грошової оцінки земель" (п.4.2 договору від 18.03.2005р.).
Пунктом 4.3 договору від 18.03.2005р. встановлено, що орендна плата вноситься за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця на: БАНК - УДК в Одеській області, МФО 828011, код ЄДРПОУ 23862106, на рахунок одержувача - ВДК у м. Одесі, ЄДРПОУ 23862106, місцевий бюджет Суворовського району № 33216812800009, код бюджетної класифікації 13050200. Орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. № 783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель".
Згідно з п. 4.4 договору від 18.03.2005р. Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадку збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку.
Пунктом 12.1 договору від 18.03.2005р. передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій (нотаріальній) формі за взаємною згодою сторін.
Відповідно до умов п. 14.1 договору від 18.03.2005р. цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Невід'ємними частинами договору є план земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельних ділянок з відображенням обмежень; акт визначення меж земельних ділянок в натурі; акт прийому-передачі об'єкту оренди (п. 14.3 договору від 18.03.2005р.).
28.12.2010р. Одеською міською радою прийнято рішення № 41- VI "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси" яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси з 01.01.2011, крім випадків, визначених у п. 3цього рішення, введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2011р.
20.09.2011р. Одеською міською радою прийнято рішення № 1268-VI "Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 № 41-VI "Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси", яким п. 3 рішення викладено в такій редакції: "Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р.".
Також, 20.09.2011р. Одеською міською радою прийнято рішення №1267-IV "Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі".
Згідно витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси № 808/С від 22.10.2013р., який розроблено Управлінням Держземагенством у м. Одесі, нормативно грошова оцінка земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Долинська, 12 та користувачем якої є Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „ АЛИКС", площею - 6736 кв. м. - становить 3 731 811,36 грн.
02.12.2013р. Департамент комунальної власності Одеської міської ради звернувся до директора ТОВ "Виробничий комбінат "АЛИКС" з пропозицією № 01-13/9667 внести зміни до договору оренди землі від 18.03.2005р. в частині нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.
Також у пропозиції Департамент комунальної власності Одеської міської ради попередив відповідача ТОВ "Виробничий комбінат „ АЛИКС" про необхідність надання відповіді у встановлений законом термін та можливість вирішення зазначеного питання в судовому порядку у противному випадку, а також повідомило про час і місце особистого прийому юридичних, фізичних осіб-підприємців, з питань внесення змін до договорів оренди, підписання та отримання розрахунків орендної плати за земельні ділянки.
Відповідачем, в свою чергу, відповіді про результат розгляду пропозиції щодо до внесення змін до договору оренди землі від 18.03.2005р. в частині нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати надано не було.
Враховуючи вищенаведене, Заступник прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „Аликс" про внесення змін до договору оренди землі від 18.03.2005, зареєстрованого у Одеському міському управлінні ОРФ ЦДЗК про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.05.2005 за № 040550500321, яким Одеською міською радою передано ТОВ "ВК "Аликс" земельну ділянку площею 6736 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Долинська, 12, терміном на 10 років; викладення п. 2.3 договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 6736 кв. м. становить 3 731 811,36 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.10.2013р. № 808/С, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області"; викладення п. 4.1 договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 6736 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Долинська, 12, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 111 954,34 грн. на рік".
В обґрунтування позовних вимог Заступник прокурора м. Одеси посилається на положення Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про оцінку земель", а також приписи Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат "АЛИКС" жодного разу у судові засідання не з'явився, правової позиції по заявленим позовним вимогам не висловив, доказів, які б спростовували позовні вимоги не надав.
Відповідно до ч. ч. 1, 8 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Частинами 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності , втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Пунктом 2 частини 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Окремим положеннями ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Крім того, відповідно до положень ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Так, 28.12.2010р. Одеською міською радою прийнято рішення № 41- VI"Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси" яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси з 01.01.2011, крім випадків, визначених у п. 3цього рішення, введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2011р.
20.09.2011р. Одеською міською радою прийнято рішення № 1268-VI "Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 № 41-VI "Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси", яким п. 3 рішення викладено в такій редакції: "Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р.".
Також, 20.09.2011р. Одеською міською радою прийнято рішення №1267-IV "Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі".
Водночас, згідно витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси № 808/С від 22.10.2013р., який розроблено Управлінням Держземагенством у м. Одесі, нормативно грошова оцінка земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Долинська, 12 та користувачем якої є Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „ АЛИКС", площею - 6736 кв. м. - становить 3 731 811,36 грн.
При цьому згідно розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку (для експлуатації та обслуговування виробничої бази) грошова оцінка яких проведена на 22.10.2013 року, копія якого, в свою чергу, міститься в матеріалах справи, розмір орендної плати за земельну ділянку площею 6736 кв. м. складає 111 954,34 грн. на рік.
Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Водночас, ст. 11 Господарського процесуального кодексу України також встановлено, що підприємство чи організація, які вважають за необхідне змінити чи розірвати договір, надсилають пропозиції про це другій стороні за договором. Підприємство, організація, які одержали пропозицію про зміну чи розірвання договору, відповідають на неї не пізніше 20 днів після одержання пропозиції. Якщо підприємства і організації не досягли згоди щодо зміни чи розірвання договору, а також у разі неодержання відповіді в установлений строк з урахуванням поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення господарського суду.
Відповідно до ч. 1 статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
В силу приписів ч. 2 ст. 652 Цивільного кодексу України, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:
1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;
2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;
3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;
4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
У разі розірвання договору внаслідок істотної зміни обставин суд, на вимогу будь-якої із сторін, визначає наслідки розірвання договору виходячи з необхідності справедливого розподілу між сторонами витрат, понесених ними у зв'язку з виконанням цього договору. Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Так, виходячи з положень ч. 2 ст. 652 Цивільного кодексу України, існування одночасно умов є необхідним для встановлення ускладнень у виконанні, достатніх для розірвання або зміни договору.
Першою умовою визначено те, що в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане. У відповідності до даної умови, події, що викликали ускладнення у виконанні договору, і які можна назвати "істотною зміною обставин" повинні мати місце або стати відомими сторонам (заінтересованій стороні) після укладення договору. Другою умовою є зміна обставин, яка зумовлена причинами, що заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагаються. Іншими словами мова йде про те, що події, які викликають ускладнення, не могли стороною бути розумно прийняті до уваги.
Третя умова - виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала б при укладенні договору. Мова йде про зменшення цінності отримуваного стороною за договором, включаючи випадки коли виконання взагалі більш не має ніякої цінності для сторони, що отримує виконання. Зменшення цінності отримуваного стороною за договором відбувається у випадку, коли суттєво змінюється договірна рівновага у силу істотного підвищення вартості виконуваного або у силу зменшення отримуваного стороною за договором.
Слід зазначити, що поняття "істотні зміни обставин" або іншими словами "ускладнення" виконанні договору мають значення лише у відношенні ще не здійсненного виконання і не мають правового значення для виконання, яке вже відбулося.
Істотна зміна обставин як правило має правове значення для договорів коли їх укладення не збігається з виконанням, а дія договору та виконання має бути довго триваючою у порівняні із договорами, які виконуються у момент їх укладення.
Четвертою умовою є те, що із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона. Виходячи із змісту названої умови, випадки ускладнення у виконанні договору не можуть мати місця, якщо потерпіла сторона прийняла на себе ризик зміни обставин. Прийняття на себе ризику зміни обставин не обов'язково повинно бути прямо відображено у договорі, такий висновок може слідувати із самого характеру та змісту зобов'язання.
Згідно із ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Виходячи з аналізу положень спірного договору оренди, сторонами було досягнута домовленість про зміну умов договору, яка здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. При цьому слід зазначити, що відбулась істотна зміна обставин, якими сторони керувались при укладенні договору, а саме було змінено розмір земельного податку. У випадку, якби сторони могли передбачити інший розмір орендної плати, то вони б уклали договір на інших умовах, тобто передбачили більшу суму орендної плати. Зміна обставин зумовлена причинами, які позивач як заінтересований орендодавець не міг усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від нього вимагалися, оскільки порядок розрахунку та ставки податку за оренду земель встановлено законом. Виконання договору на умовах, що передбачені у діючому договорі, порушує співвідношення майнових інтересів і позбавляє орендодавця того, на що він розраховував при укладенні договору, а саме отримання орендної плати у розмірі, не нижче вставленого мінімального розміру орендної плати та ставки податку за оренду земельної ділянки.
Відтак, судом на підставі ретельної правової оцінки умов укладеного між сторонами договору та інших доказів по справі встановлено наявність обставин, з якими закон пов'язує можливість зміни спірного договору оренди за рішенням суду згідно ч. 2 статті 652 Цивільного кодексу України.
Таким чином, враховуючи викладене та те, що розмір орендної плати за землю законодавчо було змінено, а умовами договору оренди передбачена можливість зміни розміру орендної плати, яка є регульованою ціною відносно земельних ділянок державної та комунальної власності, відповідно така законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду умов цього договору в частині розміру орендної плати.
Аналогічної позиції дотримується Верховний Суд України в постанові від 27.12.2010 р. по справі № 3-47гс10, яка є обов'язковою для суду згідно положень ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України.
Крім того, відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеної у постанові № 5009/3430/12 від 03.12.2013р., нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативного грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Відповідно до ч. 1 ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
У відповідності до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим.
За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, суд вважає позовні вимоги Заступника прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „Аликс" про внесення змін до договору оренди землі від 18.03.2005р. обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Судові витрати підлягають віднесенню на відповідача, згідно з ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 43, 44, 49, ст.ст. 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов заступника прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради - задовольнити.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 18.03.2005р., зареєстрованого у Одеському міському управлінні ОРФ ЦДЗК про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.05.2005 за № 040550500321, яким Одеською міською радою передано ТОВ "ВК "Аликс" земельну ділянку площею 6736 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Долинська, 12, терміном на 10 років.
3. Викласти п. 2.3 договору оренди землі від 18.03.2005р. у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 6736 кв. м. становить 3 731 811 (три мільйони сімсот тридцять одна тисяча вісімсот одинадцять) грн. 36 коп. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.10.2013р. № 808/С, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області".
4. Викласти п. 4.1 договору оренди землі від 18.03.2005р. у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 6736 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Долинська, 12, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 111 954 (сто одинадцять тисяч дев'ятсот п'ятдесят чотири) грн. 34 коп. на рік".
5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничий комбінат „Аликс" (65042, м. Одеса, вул. Долинська, 12, код ЄДРПОУ 32020850) до Державного бюджету України (р/р 31210206783008 отримувач ГУ ДКСУ в Одеській області код ЄДРПОУ 37607526, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області МФО 828011 код класифікації: 22030001) судовий збір у розмірі 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн.
Наказ видати згідно ст. 116 ГПК України.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено у встановленому законом порядку.
Повне рішення складено 08.07.2014 року
Головуючий суддя Степанова Л.В.
Суддя Малярчук І.А.
Суддя Никифорчук М.І.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2014 |
Оприлюднено | 11.07.2014 |
Номер документу | 39668233 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Степанова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні