Постанова
від 01.07.2014 по справі 812/2817/14
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

8.3.13

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

01 липня 2014 рокуЛуганськСправа № 812/2817/14

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Чиркіна С.М.,

при секретарі судового засідання: Барашко М.В.

за участю представників сторін:

від позивача - Близнюков В.В.,

від відповідача - Вістяка О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Луганську справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Атлант-Опт» до Ленінської об'єднаної державної податкової інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 10.04.2014 №0000162201, -

ВСТАНОВИВ:

22 квітня 2014 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Атлант-Опт» (далі - позивач або ТОВ «Атлант-Опт») до Ленінської об'єднаної державної податкової інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області (далі - відповідач або Ленінська ОДПІ у м.Луганську) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 10.04.2014 №0000162201.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що підставою для прийняття податкового повідомлення-рішення послугували висновки акту №141/2201/19066846 від 27.03.2014 про результати документальної планової виїзної перевірки Позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2011 по 31.12.2012, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2011 по 31.12.2012, згідно висновків якого Відповідачем встановлено порушення Позивачем п.п. 285.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, за висновками Відповідача Позивач зобов'язаний був сплачувати орендну плату за земельну ділянку площею 0,8677га за адресою: м.Луганськ, вул. Гастелло, 39 та за земельну ділянку площею 1,1836га за адресою: м.Луганськ, вул. Гастелло (біля будинку 39) не в розмірах, вказаних у діючих договорах оренди землі, а в розмірі, вказаному в Податковому кодексі України, а саме - у розмірі трикратного розміру земельного податку, за період з січня 2011 року по грудень 2012 року включно встановлено заниження орендної плати за землю всього в сумі 116 133,20 грн., із розрахунку 4 838,88 грн. щомісячно. Просив позов задовольнити (а.с. 3-13).

Відповідач надав письмове заперечення проти заявлених позовних вимог, в якому з посиланням на вимоги ст.9 Податкового кодексу України наполягав на віднесені орендної плата за земельні ділянки державної і комунальної власності до загальнодержавних податків, порядок її нарахування та сплати регламентований положеннями Податкового кодексу України. Тому починаючи з 01.01.2011 року до спірних правовідносин необхідно застосовувати приписи Податкового кодексу України.

На підставі норм п.288.5. ст. 288 Податкового кодексу України зазначив, що незважаючи на розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою ніж встановлена податковим кодексом та не повинна ставитися в залежність від внесення/не внесення відповідних змін до договору оренди.

Послався на встановлений законодавством обов'язок позивача самостійно перерахувати величину орендної плати на 2011-2012 рр. з урахуванням вимог пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.

В обґрунтування правової позиції послався на рішення Вищого адміністративного суду України по справі К/9991/76936/12, від 22.04.2014 по справі К/800/41618/13 від 01.04.2014, по справі К/800/10747/13 від 18.03.2014.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги, просив задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував з підстав, викладених у письмових запереченнях.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 69-72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд прийшов до наступного.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Атлант-Опт» зареєстроване в якості юридичної особи виконавчим комітетом Луганської міської ради 18.09.2002, включене до ЄДРПОУ за номером 19066846, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи (бланк серії А00 №488436) (а.с. 77). Знаходиться на обліку в Ленінській об'єднаній державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.

З 01 січня 2011 року відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Повноваження відповідача визначені у тому числі ст. 20 ПК України.

У відповідності до п.п.41.1.1 п.41.1 ст.41 Податкового кодексу України (далі - ПК України), контролюючими органами України є органи державної податкової служби - щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім зазначених у підпункті 41.1.2. цього пункту, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби.

Наказом ДПА України № 984 від 22.12.2010 року затверджений Порядок оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства (далі - наказ №984).

Згідно із п.3 наказу №984 результати документальних перевірок оформлюються у формі акта або довідки. У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт, а у разі відсутності порушень - довідка.

Акт - службовий документ, який підтверджує факт проведення документальної перевірки фінансово-господарської діяльності платника податків і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.

У період з 20.02.2014 по 20.03.2014 уповноваженими особами Відповідача проведено документальну планову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Атлант-Опт» код за ЄДРПОУ 19066846 з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2011 по 31.12.2012, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2011 по 31.12.2012, за результатами якої складений акт від 27.03.2014 №141/2201/19066846 (далі - акт №141, а.с. 16-25).

Акт перевірки №141 підписаний директором та головним бухгалтером ТОВ «Атлант-Опт» без заперечень, у встановленому порядку позивачем отримано примірник акту, отриманий 27.03.2014 (а.с. 25).

Підстави та порядок проведення вказаної перевірки позивачем не оскаржуються, що підтвердив у судовому засіданні представник позивача.

У висновках акту №141 зазначено про порушення позивачем п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, в результаті чого встановлено заниження орендної плати за землю всього в сумі 116133,20 грн., у т.ч. за січень 2011 року у сумі 4838,88 грн., за лютий 2011 року на суму 4838,88 грн., за березень 2011 року на суму 4838,88 грн., за квітень 2011 року на суму 4838,88 грн., за травень 2011 року на суму 4838,88 грн., за червень 2011 року на суму 4838,88 грн., за липень 2011 року на суму 4838,88 грн., за серпень 2011 року на суму 4838,88 грн., за вересень 2011 року на суму 4838,88 грн., за жовтень 2011 року на суму 4838,88 грн., за листопад 2011 року на суму 4838,88 грн., за грудень 2011 року на суму 4838,91 грн., за січень 2012 року у сумі 4838,88 грн., за лютий 2012 року на суму 4838,88 грн., за березень 2011 року на суму 4838,88 грн., за квітень 2012 року на суму 4838,88 грн., за травень 2012 року на суму 4838,88 грн., за червень 2012 року на суму 4838,88 грн., за липень 2012 року на суму 4838,88 грн., за серпень 2012 року на суму 4838,88 грн., за вересень 2012 року на суму 4838,88 грн., за жовтень 2012 року на суму 4838,88 грн., за листопад 2012 року на суму 4838,88 грн., за грудень 2012 року на суму 4838,93 грн. (а.с. 24).

Згідно з п.п.54.3.2 п.54.3 ст.54 ПК України контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.

10.04.2014 року на підставі Акту № 141, відповідачем з посиланням на п.п.54.3.2 п.54.3 ст.54, ст. 123 Податкового кодексу України прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення №0000162201, ТОВ «Атлант-Опт» збільшено грошові зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб в загальному розмірі 128234,42 грн., з яких за основним платежем - 106455,44 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 21778,98 грн. (а.с. 15).

Зазначене повідомлення-рішення є предметом спору по даній справі, оскільки позивач наполягає на прерогативі застосування плати за землю, визначеній в договорах оренди, а відповідач наполягає на перевазі норм Податкового кодексу України.

Вирішуючи даний спір суд виходить з наступного.

Відповідно до ст.2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Згідно до пункту «в» частини 1 статті 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно із ст.1 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 №161-XIV (далі Закон №161) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою,необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності (ст.3 Закону №161).

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом (ст.4 Закону №161).

Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (ст.6 Закону №161).

Підставою для виникнення спірних правовідносин послугували договори оренди землі, укладені між ТОВ «Атлант-Опт» (орендар) та Луганською міською радою (орендодавець, зокрема:

- на підставі рішення Луганської міської ради від 22.08.2006 №8/108 Луганською міською радою та ТОВ «Атлан-Опт» 15.12.2006 укладений договір оренди землі, який зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Ленінського району м.Луганська за №040740200060 від 12.03.2007. За зазначеним договором ТОВ «Атлант-Опт» передана в оренду земельна ділянка площею 0,8677 га за адресою: м.Луганськ, вул.Гастелло, 39 під розміщені будівлі складу дрібнопартіонних вантажів з підвалом та прохідної, будівництво та розміщення будівель гаражів, складського приміщення і газових топкових (а.с. 26-29, 30-31, 32).

Зазначені договори є тотожними за умовами та різними за об'єктами оренди, тому суд враховуючи предмет спору оцінює їх тотожно.

Відповідно до п. 8 договору оренди річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) збільшеного на коефіцієнт 2,5 (дві цілих п'ять десятих).

Відповідно до п. 8.2 договору оренди на момент укладання договору оренди землі розмір річної орендної плати у гривнях складає - 42890,38 грн.

Згідно п. 11 договору оренди обчислення розміру річної орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексу інфляції, який враховується при здійсненні індексації, а також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку, що відбуваються протягом терміну дії договору оренди.

- на підставі рішення Луганської міської ради від 26.02.2007 №13/69 між Луганською міською радою та ТОВ «Атлант-Опт» 05.04.2007 укладений договір оренди землі, який зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Ленінського району м.Луганська за №040740200104 від 11.05.2007. За договором ТОВ «Атлант-Опт» передана в оренду земельна ділянка площею 1,1836 га за адресою: м.Луганськ, вул. Гастелло (біля будинку №39) під будівництво та розміщення виробничо-адміністративно-складського комплексу (будівель та споруд) (а.с. 33-36, 37, 38, 39, 40).

Відповідно до п.8 зазначеного договору річна орендна плата встановлюється у розмірі 250% відсотків земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди земельної ділянки у гривнях. Згідно п.10 договору обчислення розміру річної орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексу інфляції, який враховується при здійсненні індексації, а також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку, що відбуваються протягом терміну дії договору оренди.

Пунктом 14 договору встановлено, що у разі зміни розміру земельного податку протягом терміну дії договору, пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення відповідних змін в договір.

Таким чином передбачена прерогатива законодавчої зміни розміру земельного податку над розміром орендної плати встановленої в договорі.

Відповідно до п.16 договору на момент укладання договору розмір орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки визначеної рішенням Луганської міської ради від 26.02.2007 №13/69 складає 58505,35 грн. У подальшому розмір річної орендної плати розраховується орендарем самостійно з урахуванням форми розрахунку розміру орендної плати, положень договору оренди землі та на підставі відповідної довідки, наданої органом, уповноваженим орендодавцем.

Відповідно до п.29 договору оренди землі від 15.12.2006 ТОВ «Атлан-Опт» зобов'язаний щороку, не пізніше місячного терміну після проведення в установленому законом порядку індексації грошової оцінки земель, звертатись до Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин для отримання відповідних довідок для обчислення розміру річної орендної плати та самостійно, на підставі вказаних довідок, обчислювати орендну плату.

Аналогічні положення містяться і у п.п. 16.32.1., 32.2 договору оренди землі від 05.04.2007.

Таким чином обов'язок первісного розрахунку та звітності покладений на позивача.

У наданих Луганською міською радою ТОВ «Атлант-Опт» довідках для розрахунку орендної плати за землю на 2011 - 2012 роки вказаний договірний коефіцієнт 2,5, що відповідає умовам договорів оренди (а.с. 39, 40).

В акті перевірки №141 відповідач зазначає, що ТОВ «Атлант-Опт» при проведенні розрахунку орендної плати за землю за 2011 та 2012 рік використовувало коефіцієнт 2,5 по земельним ділянкам: 1,1836га, м.Луганськ, вул.Гастелло (біля будинку №39) та 0,8677га, м.Луганськ, вул.Гастелло, 39, нормативна грошова оцінка 5661443,28 грн/га, договірний коефіцієнт 2,5 (стор. 35 акту перевірки, а.с. 21).

Згідно статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Згідно п.п. 34 і 35 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280) до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відносяться, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 59 Закону №280 Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно частини 5 статті 59 Закону №280 рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.

28 серпня 2013 року Луганською міською радою було прийнято рішення №36/29 «Про деякі питання щодо внесення змін у договори, що посвідчують право користування земельними ділянками, в частині збільшення розміру річної орендної плати, з урахуванням рішення Луганської міської ради від 27.05.2011 №9/12 «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську», в яких розмір річної орендної плати складає менше трикратного розміру земельного податку» (а.с. 41-43, 44-46).

Пунктом 1 зазначеного рішення встановлено наступне: «вважати зміненими договори, що посвідчують право користування земельними ділянками, в частині збільшення розміру річної орендної плати, з урахуванням рішення Луганської міської ради від 27.05.2011р. №9/12 «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську», в яких розмір річної орендної плати складає менше трикратного розміру земельного податку (додаток №1).

У зазначеному додатку №1 до рішення Луганської міської ради №36/29 від 28.08.2013 «Перелік договорів, що посвідчують право користування земельними ділянками, ставка орендної плати в яких менше 3% нормативної грошової оцінки» під порядковим номером 270 зазначений вищевказаний договір оренди землі №040740200060 від 12.03.2007, за яким ТОВ «Атлант-Опт» передана в оренду земельна ділянка площею 0,8677 га за адресою: м.Луганськ, вул. Гастелло, 39, та для нього встановлений договірний коефіцієнт 3 (а.с. 43).

Згідно пункту 1 рішення Луганської міської ради від 27.05.2011 №9/12 «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську», з урахуванням якого запроваджено рішення №36/29 від 28.08.2013 визначено, що при прийнятті Луганською міською радою рішень про передачу фізичним та юридичним особам в оренду земельних ділянок та при внесенні змін до вказаних рішень та договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки, яка (мета) та які (договірні коефіцієнти) зазначені у додатку до цього рішення, при цьому розмір річної орендної плати за будь-яку земельну ділянку повинен бути не меншим ніж трикратний розмір земельного податку за цю земельну ділянку, який (розмір земельного податку) передбачений Податковим кодексом України, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки (а.с. 44-45).

У додатку до цього рішення зазначено, що для інших цілей використання земельних ділянок, що не зазначені у цьому додатку застосовується договірний коефіцієнт 3 (а.с. 46).

З матеріалів справи вбачається, що питання про внесення змін до договору оренди землі від 15.12.2006, державна реєстрація №040740200060 від 12.03.2007, який укладений між Луганською міською радою та ТОВ «Атлант-Опт» щодо збільшення договірного коефіцієнту для розрахунку орендної плати за землю та встановлення його таким, що дорівнює 3,0, був вирішений в судовому порядку (а.с. 71-76).

Рішенням Господарського суду Луганської області від 15.04.2014 по справі №913/867/14 позов Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Атлант-Опт» про внесення змін до договору оренди землі від 15.12.2006, державна реєстрація №040740200060 від 12.03.2007, задоволено частково.

Внесено зміни до договору оренди землі від 15.12.2006, державна реєстрація від 12.03.2007 за №040740200060, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Атлант-Опт», відносно земельної ділянки площею 0,8677 га під розміщені будівлі складу дрібнопартіонних вантажів з підвалом та прохідної, будівництво та розміщення будівель гаражів, складського приміщення і газових топкових, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Гастелло, 39, виклавши п.8 розділу «Орендна плата» договору у наступній редакції: «8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передається в оренду, у гривнях». (а.с. 90-94).

Сторонами визнаються зазначені факти та предмет оренди, але при цьому як зазначено вище по різному трактуються норми діючого законодавства.

Відповідно до п.п. 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).

Пунктом 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Згідно п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно зі статтею 21 Закону України «Про оренду землі» , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав і посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (статті 125, 126 Земельного кодексу України).

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння та користування на певний строк, а орендар - використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України від 06.10.1998 № 161-XIV «Про оренду землі»).

Однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі»).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до ч. 1 ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220 затверджено Типовий договір оренди землі, пунктом 9 якого встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності вноситься у грошовій формі та зазначається у відсотках нормативної грошової оцінки земельної ділянки або розміру земельного податку.

Розмір орендної плати за землю переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (п. 13 Типового договору оренди землі).

Пунктом 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

У відповідності до п.9.1.10, ст.9 Податкового кодексу України плата за землю ділянки державної і комунальної власності належить до загальнодержавних податків, порядок її нарахування та сплати регламентований положеннями Податкового кодексу України.

Таким чином, починаючи з 01.01.2011 відносини, що виникають щодо сплати орендної плати за земельні ділянки комунальної та державної власності, регулюються приписами Податкового кодексу України.

Згідно до п.288.5. ст.288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (Підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 в редакції Закону №1166-VII від 27.03.2014).

Відповідно із пунктом 286.1 статті 286 ПКУ підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем спірний податок зазначений у податкових деклараціях (109-117) з плати за землю був визначений без урахування нормативної грошової оцінки землі, що набрала чинності з 01.01.2011, а до декларації в порушення вищевказаної норми (п.286.2 ст.286 ПКУ) не додано довідки (витягу) про розмір нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок (а.с. 39, 40).

Виходячи із вищезазначеної норми так, дійсно, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але поряд з цим законодавець далі встановлює мінімальний розмір платежу, з огляду на що дія цього положення норми (про мінімальний розмір платежу) не повинна ставитися в залежність від внесення/не внесення відповідних змін до договору оренди.

Оскільки законодавець встановив мінімальний розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності TOB «Атлант-Опт» повинен був самостійно перерахувати величину орендної плати на 2011-2012 рр. з урахуванням вимог п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України.

Згідно п.31 договору оренди зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, яка оформлюється Договором про внесення змін та доповнень до договорів оренди, які нотаріально посвідчуються та підлягають державній реєстрації у встановленому законодавством порядку.

Зазначений пункт суд не приймає до уваги, оскільки надає перевагу вищенаведеній спеціальній нормі.

Аналогічна правова позиція висловлена Вищим адміністративним судом України (постанова від 22.04.2014 по справі К/9991/76936/12, ухвали від 01.04.2014 по справі К/800/41618/13, від 18.03.2014 по справі К/800/10747/13).

Суд критично оцінює посилання позивача на практику Верховного Суду України зазначену в позовній заяві, оскільки судом вирішувався спір стосовно інших періодів звітності до якого повинно застосовуватись законодавство чинне на період звіту та сплати за землю.

Таким чином, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності належить до загальнодержавних податків, порядок нарахування та сплати якого регламентований положеннями Податкового кодексу України. Тому положення договору оренди земельної ділянки, які суперечать ПКУ в частині визначення розміру орендної плати, не можуть застосовуватися та мати пріоритет над нормами ПКУ.

Посилання позивача на пропуск позивачем строку давності з визначення податкового зобов'язання суд оцінює критично з наступних підстав.

Відповідно до п.288.7. ст.288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього кодексу.

Як визначено п.287.3. ст.287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Таким чином, граничний строк сплати податкового зобов'язання з орендної плати за земельну ділянку за березень 2011 року був 30.04.2011, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято відповідачем 10.04.2014, тобто в межах строку, встановленого п.102.1 ст.102 Податкового кодексу України.

З вищенаведених підстав та приймаючи до уваги віднесення саме до компетенції адміністративних судів спорів, пов'язаних з дотриманням положень Податкового кодексу України, суд не приймає до уваги посилання позивача на рішення господарських судів, прийнятих у спорах з питань внесення змін до договорів оренди землі.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про безпідставність позовних вимог.

При зверненні до суду з зазначеним позовом позивачем було сплачено 10 відсотків розміру ставки судового збору.

Оскільки рішення суду постановлено не на користь позивача, суд вважає за необхідне стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Атлант-Опт» решту суми від ставки судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру.

На підставі ч.3 ст.160 КАС України в судовому засіданні 02.07.2014 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено, про що повідомлено в судовому засіданні з урахуванням вимог ч.4 ст.167 КАС України.

Керуючись ст. ст. 11, 71, 94, 159-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволені адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Атлант-Опт» до Ленінської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 10.04.2014 №0000162201, відмовити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Атлант-Опт» ( код ЄДРПОУ 19066846) на користь державного бюджету України судовий збір у розмірі 1643,08 грн. (одна тисяча шістсот сорок три гривні 08 коп.).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.

Повний текст постанови складено та підписано 04 липня 2014 року.

Суддя С.М. Чиркін

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2014
Оприлюднено15.07.2014
Номер документу39684478
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/2817/14

Постанова від 01.07.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.М. Чиркін

Ухвала від 22.05.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.М. Чиркін

Ухвала від 24.04.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.М. Чиркін

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні