ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
26 червня 2014 року 12:19 № 826/6947/14
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Аблова Є.В.;
при секретарі Мальчик І.Ю.,
за участю сторін:
представника позивача - Фартушного С.І.,
представника відповідача - Луценко В.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до дочірнього підприємства «Ринок Аскольд» ТОВ «Аскольд» про застосування заходів реагування,-
В С Т А Н О В И В:
З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до дочірнього підприємства «Ринок Аскольд» ТОВ Аскольд» про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи ринку ДП «Ринок Аскольд» ТОВ «Аскольд» (КОД 31457630), а саме: 164 торгових місць загальною торговою площею 1639 кв.м. по вул. Миропільська, 2 в Деснянському районі міста Києва, шляхом відключення джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері зазначених приміщень; обов'язок щодо забезпечення виконання рішення суду покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м.Києві.
Позовні вимоги позивача обґрунтовуються тим, що під час проведення перевірки було виявлено ряд порушень правил техногенної і пожежної безпеки, які зазначені в акті перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб від 06.05.2014 № 29/388, у зв'язку з чим суб'єктом господарювання недотримані вимоги законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей.
В судовому засіданні, представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представник відповідача, в судовому засіданні, заперечував проти позову, посилаючись на часткове усунення порушень протипожежних норм та правил (за винятком тих, які потребують значного часу), встановлених перевіркою.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві, на підставі наказу Деснянського районного управління ГУ ДСНС України у м. Києві від 06.05.2014р.№99, проведено позапланову перевірку ДП «Ринок Аскольд» ТОВ «Аскольд» (код 31457630) додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб, за результатами якої складено акт від 06.05.2014року №29/388.
Під час проведення перевірки встановлені наступні порушення ДП «Ринок Аскольд» ТОВ «Аскольд»: 1) п.5.1.7 НАПБ А.01.001-2004, з'єднання, відгалуження та окінцювання жил електричних проводів в приміщеннях не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; 2) п.5.1.29 НАПБ А.01.001-2004, допускається складування горючих матеріалів ближче 1 метра до електроприладів, розподільчих щитів та приладів опалення; 3) п.5.1.27. НАПБ А.01.001-2004, допускається встановлення електричних розеток на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити приладу на 1 см з кожного боку; 4) п.5.1.20. НАПБ А.01.001-2004, не надано підтверджуючі матеріали, щодо проведення розрахунків допустимого струмового навантаження; 5) п.5.1.34. НАПБ А.01.001-2004, не надано підтверджуючі матеріали, щодо проведення заміру опору ізоляції електричних мереж; 6) п.5.1.31. НАПБ А.01.001-2004, не встановлено порядок відключення напруги з електрообладнання, силових і контрольних кабелів на випадок пожежі; 7) п.5.1.9 НАПБ А.01.001-2004, допускається експлуатація тимчасових дільниць електромережі; 8) п. 5.1.9. НАПБ А.01.001-2004,у місцях перетинання обгороджу вальних конструкцій електричними комунікаціями відсутні металеві гільзи з ущільненням з негорючого матеріалу; 9) п.5.1.29 НАПБ А.01.001-2004, електросвітильники в приміщеннях із зберіганням горючих та негорючих матеріалів в горючій упаковці не обладнані захисними плафонами; 10) п.5.1.29 НАПБ А.01.001-2004, допускається використання в пожежонебезпечних зонах складських(підсобних) приміщень люмінесцентних світильників з відбивачами та розсіювачами, виготовлених з горючих матеріалів торгових магазинів; 11) п.5.1.15 п.8.9. НАПБ А.01.001-2004, «Правил пожежної безпеки на ринках України», електрична проводка прокладена по горючим конструкціям; 12) п. 8.13. «Правил пожежної безпеки на ринках України», світильники освітлювальної електромережі кіосків (павільйонів) змонтовані на відстані меншій 0,2м. від поверхні будівельних конструкцій, що виготовлені з горючих матеріалів та на відстані менше ніж 0,5 м. від горючих товарів та тари; 13) п.3.15. «Правил пожежної безпеки на ринках України», територія захаращена сміттям, пакувальними матеріалами тощо; 14) п.4.3.11. НАПБ А.01.001-2004 та п.3.10. «Правил пожежної безпеки на ринках України», шляхи евакуації з павільйонів захаращені матеріальними цінностями; 15) п.6.1.1., 6.1.2., НАПБ А.01.001-2004, 6.1.28 ДБН В.2.5.-56-2010 «Інженерне обладнання будинків і споруд «Системи протипожежного захисту», приміщення не дообладнано системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом тривожних сповіщень на пульт пожежного спостереження; 16) п.п. 6.2.3.1. НАПБ А.01.001-2004, приміщення та територія не обладнані системою оповіщення про пожежу, управлінням евакуації людей; 17) п.6.1.17, п.6.2.14. НАПБ А.01.001-2004, ДБН В.2.5.-56-2010 «Інженерне обладнання будинків і споруд «Системи протипожежного захисту», в місцях, де є небезпека механічного ушкодження сповіщувачів, не забезпечений їх захист, що не порушує працездатності сповіщувачів; 18) п.6.1.18 НАПБ А.01.001-2004, відстань від складованих матеріалів і обладнання до сповіщувачів виконана менше 0,6 м.; 19) п.6.4.8., 6.4.9. НАПБ А.01.001-2004, територію та приміщення не забезпечено нормативною кількістю первинних засобів пожежогасіння (вогнегасниками); 20) п.4.3.1. НАПБ А.01.001-2004, висота дверей виходів з торгівельних павільйонів менше 2-х метрів; 21) п.7.6.14.3. відсутні поперечні проходи через кожні 25м торгового ряду звширшки не менше 1,4м.; 22) п.5.6.1. НАПБ А.01.001-2004, відсутні поперечні проходи через кожні 50м торгового ряду звширшки не менше 2м.(у просвіті); 23) п.5.1.4. НАПБ А.01.001-2004, «Правил пожежної безпеки на ринках України», допускається розміщення в одній групі односмугового ряду понад 10 павільйонів, двосмуговогопонад 20.; 24) п. 6.13., 6.1.4. НАПБ А.01.001-2004, не надано підтверджуючі матеріали, щодо технічного обслуговування системи пожежної сигналізації; 25) п.6.4.18. НАПБ А.01.001-2004, частково не проведено технічне обслуговування первинних засобів пожежогасіння; 26) п.6.3.1.11 НАПБ А.01.001-2004, на території торгівельного коиплексу відсутній покажчик місць розташування найближчіх пожежних гідрантів і водойм (об'ємний зі світильником або плоский із застосуванням світловидбивних покриттів) з нанесеними на ньому: для пожежного гідранта - літерним індексом ПГ, цифровими значеннями відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах, зазначенням виду водогінної мережі (тупикова чи кільцева); 27) п. 3.1., 3.2., 3.3. ст.57 ч.2 «Правил пожежної безпеки на ринках України», не узгоджено з територіальним органом державного нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки схему розміщення торгівельних рядів, кіосків, павільйонів, палаток, тощо, допускається експлуатація приміщень без подачі декларації відповідності матеріально- технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки; 28) п.3.8 НАПБ А.01.001-2004, приміщення не забезпечені знаками безпеки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір»; 29) п.3.3., 3.7 НАПБ А.01.001-2004, не надано наказ щодо можливість (місце) паління, застосування відкритого вогню, побутових нагрівальних приладів; порядок відключення від мережі електрообладнання в разі пожежі; порядок огляду і зачинення приміщень після закінчення робочого дня; порядок проходження посадовими особами навчання і перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних технічних засобів протипожежного захисту (протипожежного водогону, установок пожежної автоматики, вогнегасників, тощо); дії працівників в разі виникнення пожежі; порядок (систему) оповіщення людей про пожежу; відповідальних осіб за пожежну безпеку приміщень, а також за утримання і експлуатацію технічних засобів протипожежного захисту; 30) 3.3. НАПБ А.01.001-2004, не надано наказ про посилення протипожежного режиму у вечірній, нічний час, вихідні та святкові дні.
06.05.2014р. позивачем складено протокол КІП №032542 про вчинення директором ДП «Ринок Аскольд» ТОВ «Аскольд» ОСОБА_3 адміністративного правопорушення, передбаченого ст.188-8 КУпАП.
Постановою про застосування запобіжних заходів №1/202 від 19.05.2011року будо встановлено, що приміщення та територія ДП «Ринок Аскольд» ТОВ «Аскольд», що знаходиться за адресою: м.Київ, вул. Миропільська,2, експлуатується з порушенням вимог протипожежних норм і правил пожежної безпеки в Україні. Зазначену постанову 01.05.2012р. приведено в дію шляхом відключення джерела електроживлення.
В матеріалах справи міститься акт перевірки ДП «Ринок Аскольд» ТОВ «Аскольд» від 18.06.2014р. №171, відповідно до якого вбачається, що відповідачем усунуто порушенням вимог протипожежних норм і правил пожежної безпеки в Україні, не в повному обсязі. ДП «Ринок Аскольд» ТОВ «Аскольд» не усунуто порушення за №№8,14,16,17,21,22,23,27, встановлені актом перевірки від 06.05.2014року №29/388.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Так, згідно зі ст. 1, ч. 5 ст.4, ч. 1 ст. 5, ч. 1 ст. 6, ч. 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Абзацом третім частини першої статті 6 наведеного Закону встановлено, що підставами для здійснення позапланових заходів є перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю).
Підставами для здійснення позапланових заходів є: подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання; перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю); звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення; неподання у встановлений термін суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів; настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно з ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до пунктів 1, 2 ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Судом встановлено, що також підтверджується матеріалами справи, що виявлені порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, які зафіксовані в акті перевірки, не усунуті відповідачем, в повній мірі.
Окрім того, суд звертає увагу відповідача, що останній не позбавлений права на звернення до суду із заявою про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду даної справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
На підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 256 КАС України суд ,-
П О С Т А Н О В И В:
Задовольнити позовні вимоги Головного управління Державної служби України з питань надзвичайних ситуацій у місті Києві - в повному обсязі.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи ринку ДП «Ринок Аскольд» ТОВ «Аскольд» (КОД 31457630), а саме: 164 торгових місць загальною торговою площею 1639 кв.м. по вул. Миропільська, 2 в Деснянському районі міста Києва, шляхом відключення джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері зазначених приміщень.
Обов'язок щодо забезпечення виконання рішення суду, покласти на Головне управління Державної служби України з питань надзвичайних ситуацій у місті Києві.
Постанову звернути до негайного виконання.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.
Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку
Повний текст постанови складений та підписаний суддею 27.06.14р.
Суддя Є.В. Аблов
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2014 |
Оприлюднено | 11.07.2014 |
Номер документу | 39701418 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Аблов Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні