ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 липня 2014 р. Справа № 821/4358/13-а
Категорія: 6.2 Головуючий в 1 інстанції: Пекний А.С.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючогосудді -Жука С.І. судді - Яковлева Ю.В. судді - Кравченка К.В.
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Одеського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами Управління Держземагенства у м. Херсоні Херсонської області, Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії" на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2013 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії" до Управління Держземагенства у м. Херсоні Херсонської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
встановиЛА:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії" (далі - позивач, ТОВ "СГП "Злато Таврії") звернулось до суду із позовом до Управління Держземагентства у м. Херсоні (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправними дії Управління Держземагентства у м. Херсоні щодо застосування коефіцієнту функціонального використання 2,50 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,0692 га, кадастровий номер 6510136300:30:001:0075, яка розташована у м. Херсоні по Бериславському шосе, 38-Г і використовується ТОВ "СГП "Злато Таврії", а також зобов'язати відповідача видати позивачу новий витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту функціонального використання 1,0.
Суд першої інстанції своєю постановою від 18 грудня 2013 року адміністративний позов задовольнив частково.
Визнав протиправними дії Управління Держземагентства у м. Херсоні Херсонської області щодо застосування коефіцієнту функціонального використання 2,50 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,0692 га, кадастровий номер 6510136300:30:001:0075, яка розташована у м. Херсоні по Бериславському шосе, 38-Г і використовується Товариством з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії".
Зобов'язав Управління Держземагентства у м. Херсоні Херсонської області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,0692 га, кадастровий номер 6510136300:30:001:0075, яка розташована у м. Херсоні по Бериславському шосе, 38-Г, із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки, визначеного відповідно до основного виду економічної діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії" та видати за наслідками проведеного перерахунку Товариству з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії" новий витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки.
У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
Управління Держземагенства у м. Херсоні Херсонської області не погодившись з постановою суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову суду та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.
Товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії" не погодившись з постановою суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову суду та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги повністю.
В обґрунтування вимог апеляційних скарг Управління Держземагенства у м. Херсоні Херсонської області та Товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії" посилаються на неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до ст. 197 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, або у разі відсутності клопотань від усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали та доводи апеляційних скарг, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга Управління Держземагенства у м. Херсоні Херсонської області підлягає частковому задоволенню, а апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії" підлягає повному задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ "СГП "Злато Таврії" зареєстровано як юридична особа 10.12.2004р., за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та за інформацією органів статистики має основний вид економічної діяльності за кодом 01.11 "вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур".
Позивач має у приватній власності цілісний зернопереробний комплекс, який заходиться за адресою: м. Херсон, Бериславське шосе, 38-Г, про що свідчить Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №10275679 від 04.10.2013р. Вказане майно розташоване на земельній ділянці площею 1,0692 га, кадастровий номер 6510136300:30:001:0075.
Право користування земельною ділянкою позивачем належним чином не оформлено, рішенням Херсонської міської ради від 30.11.2012р.№894 позивачу затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду вказаної вище земельної ділянки під складський комплекс для зберігання сільськогосподарської продукції та техніки (категорія земель - землі промисловості) із земель, що перебувають в постійному користуванні АТВТ "Промислове підприємство "Херсонзалізобетон", проте договір оренди не укладений і не зареєстрований у встановленому порядку.
Згідно із висновком Управління Держкомзему в м. Херсоні від 09.04.2010р. №01-515 щодо умов відведення позивачу в оренду зазначеної земельної ділянки, її цільове призначення - під складський комплекс для зберігання сільськогосподарської продукції та сільгосптехніки, існуюча категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, за формою 6-зем ділянка відноситься до графи 37. Цим же висновком передбачено проектну категорію земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, код цільового використання 1.11.2 (роздрібної торгівлі та комерційних послуг), за формою 6-зем графа 42 - землі комерційного та іншого використання.
Будь-яких рішень щодо зміни цільового використання та категорії земельної ділянки органами місцевого самоврядування не приймалось.
Згідно зі статтею 269 Податкового кодексу України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України визначено, що об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу (стаття 274 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 275.3 статті 275 Податкового кодексу України ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із ставок податку, встановлених пунктом 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених пунктом 275.2 цієї статті.
Згідно з пунктом 286.1 статті 286 Податкового кодексу України (у відповідній редакції) підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Відповідні центральні органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів та державної реєстрації речових прав на нерухоме майно щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Позивач, як платник податку на землю, звернувся із заявою до Управління Держземагентства у м. Херсоні про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Відповідачем надано позивачу Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.09.2013р. №01-554, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 506 762,16 грн. При цьому позивачем використано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки 2,50 як для земель комерційного використання.
Законом України "Про оцінку земель" визначено правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та він спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 цього Закону).
Відповідно до частин першої, п'ятої статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
Даний Порядок визначає категорії земель за функцією використання та коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки тієї чи іншої категорії саме за цим критерієм. Зокрема, згідно з цим порядком, за функцією використання землі поділяється на: землі житлової забудови; землі промисловості; землі досліджень та розробок; землі гірничої промисловості і гірничих розробок; землі комерційного використання; землі громадського призначення; землі транспорту, зв'язку; землі технічної інфраструктури; інші землі; землі змішаного використання.
При цьому, статтею 19 Земельного кодексу України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Тобто, законодавство України поділяє землі України за цільовим призначення та, крім цього, за функцією використання.
Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень (частина перша статті 20 Земельного кодексу України).
З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка, якою користується позивач, віднесена до категорії земель за цільовим призначенням - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, за формою 6-зем ділянка відноситься до графи 37.
Відповідно до ст.ст. 65, 66 Земельного кодексу України, землями промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності.
До земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під'їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд.
Землі промисловості можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Розміри земельних ділянок, що надаються для зазначених цілей, визначаються відповідно до затверджених в установленому порядку державних норм і проектної документації, а відведення земельних ділянок здійснюється з урахуванням черговості їх освоєння.
Відповідно до таблиці 1.1 додатка 1 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів для земель промисловості відповідає Кф - 1,2.
Відповідно до пункту 3.1 - 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.
Нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою
В х Нп
Цн = _____ х Кф х Км,
Нк
де, зокрема, Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 №377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за №788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Згідно з довідкою з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України від 13.09.2013р. № 790397 року, виданою відділом статистики у Бериславському районі, ТОВ "СГП "Злато Таврії" визначено за КВЕД-2010 наступні види діяльності: 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.61 - допоміжна діяльність у рослинництві; 10.61 - виробництво продуктів борошномельно-круп'яної промисловості; 46.21 - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 49.41 - вантажний автомобільний транспорт; 01.50 - змішане сільське господарство.
У відповідності із випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, основним видом економічної діяльності позивача є саме 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджений наказом Державного комітету України по земельним ресурсам, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11, чітко зазначається цільове призначення земельних ділянок за функцією їх використання та відповідні коефіцієнти.
Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою; і найголовне, відповідний коефіцієнт встановлюється з урахуванням діяльності, яка проводиться на конкретній земельній ділянці.
Відповідно до Додатку №1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджений наказом Державного комітету України по земельним ресурсам, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11, до складу категорії земель комерційного використання відносяться: землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту; землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі; землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт; землі готелів та ресторанів; землі підприємств фінансового посередництва; землі підприємств страхування; землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування; землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найом та послуги юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації; землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо).
Згідно із Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 №377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за №788/3228, та додатком №3 до неї, землі комерційного та іншого використання - це землі, які використовуються головним чином комерційними, торговими і відповідними службами - торговими центрами, комерційними банками, автозаправними станціями, ремонтними майстернями, готелями, ресторанами, барами, їдальнями, торговими складами та будівлями органів управління ними.
Цією ж Інструкцією та додатком №1 до неї визначено, що землі промисловості: землі, на яких провадяться головним чином промислові види діяльності (вказані в додатку 1), включно зі всіма допоміжними територіями, зокрема, під'їзні дороги та проїзди, очисні споруди, поля фільтрації цукрових заводів, стоянки, складські площадки, території закладів управління і т. ін.
Окрім того, судом першої інстанції встановлено, що позивач за видами господарської діяльності не належить до підприємств фінансового посередництва, підприємств харчування, підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування, підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам, підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації, підприємств, що надають послуги, які надаються переважно юридичним особам, підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги, підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо).
У матеріалах справи відсутні документи, які б визначали цільове чи функціональне використання землі як комерційне, навпаки, всі наявні докази доводять та визначають призначення землі як земель промисловості.
Таким чином, застосування відповідачем коефіцієнту функціонального використання як для земель комерційного призначення при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за даних умов є протиправним, дії відповідача в частині застосування коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного призначення - 2,5 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яку використовує позивач під розміщення складського комплексу для зберігання сільськогосподарської продукції та сільгосптехніки, не відповідають діючому законодавству.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про обґрунтованість позовних вимог, оскільки відповідачем не доведено правомірність своїх дій щодо визначення у витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 24.09.2013р. №01-554 коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки - 2,50.
Суд першої інстанції прийшов до висновку, що позовні вимоги повинні бути задоволені частково шляхом визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії з перерахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки й видачі нового витягу, але без покладення судом на відповідача обов'язку застосувати конкретний коефіцієнт функціонального призначення, оскільки суд не може перебирати на себе повноваження відповідача.
Проте, з таким висновком суду першої інстанції судова колегія не може погодитися, оскільки виключним повноваженням відповідача є розрахунок і видача витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а суд може зобов'язати відповідача при розрахунку і видачі витягу застосувати визначений діючим законодавством на час правовідносин коефіцієнт функціонального призначення 1,0.
Враховуючи зазначене, колегія суддів вважає, що позовні вимоги про зобов'язання відповідача видати новий витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки із застосуванням конкретного коефіцієнту функціонального використання 1,0 слід задовольнити.
Відповідно, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення у справі.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 198, ст. 202 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції постановив рішення із порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв'язку із чим рішення суду першої підлягає скасуванню, з постановленням нового рішення по справі.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 197, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Управління Держземагенства у м. Херсоні Херсонської області, - задовольнити частково.
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії", - задовольнити.
Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2013 року, - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою позов Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Злато Таврії" до Управління Держземагенства у м. Херсоні Херсонської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, - задовольнити.
Визнати протиправними дії управління Держземагенства у м. Херсоні Херсонської області щодо застосування коефіцієнту функціонального використання 2,50 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,0692 га, кадастровий номер: 6510136300:30:001:0075, яка розташована в м. Херсоні по вул. Бериславське шосе, 38-г, і використовується ТОВ «СП «Злато Таврії» для обслуговування його цілісного зернопереробного комплексу.
Зобовязати управління Держземагенства у м. Херсоні Херсонської області видати ТОВ «СП «Злато Таврії» новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1,0692 га, кадастровий номер: 6510136300:30:001:0075, яка розташована в м. Херсоні по вул. Бериславське шосе, 38-г, і використовується ТОВ «СП «Злато Таврії» для обслуговування його цілісного зернопереробного комплексу із застосуванням коефіцієнту функціонального використання землі 1,0.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням до Вищого адміністративного суду України в порядку статті 212 КАС України.
Головуючийсуддя С.І. Жук суддя Ю.В. Яковлев суддя К.В. Кравченко
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2014 |
Оприлюднено | 16.07.2014 |
Номер документу | 39703424 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Жук С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні