КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 25006, м. Кіровоград, вул. Велика Перспективна, 40------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- П О С Т А Н О В А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И 07 липня 2014 року справа № П/811/1821/14 Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Жука Р.В. розглянувши в порядку скороченого провадження справу за позовомДержавної екологічної інспекції у Кіровоградській області доЖитлово-комунального підприємства «Обрій» прозастосування заходів реагування шляхом зупинення виконання робіт, - В С Т А Н О В И В: Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області звернулась до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Житлово-комунального підприємства «Обрій» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Житлово-комунального підприємства «Обрій» (27631, Кіровоградська область, Кіровоградський район, с. Катеринівка, вул. Південна, 16, ідентифікаційний код 31754698), а саме: повністю зупинити виконання робіт Житлово-комунального підприємства «Обрій» зі здійснення скиду недостатньо очищених зворотних вод в річку Грузька з перевищенням встановлених норм гранично допустимих концентрацій речовин, до приведення у відповідність норм з гранично допустимими скидами. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що під час планової перевірки ЖКП «Обрій» щодо виконання припису по усуненню виявлених недоліків та порушень вимог природоохоронного законодавства, перевіркою встановлено, що відповідач здійснює аварійний скид недостатньо очищених зворотних вод в річку Грузька з перевищенням встановлених норм гранично допустимих концентрацій речовин, що є порушенням п.3, 8, 13 ст.44 та ст.ст.70, 98 Водного кодексу України. У зв'язку з чим, з метою недопущення спричинення шкоди водним об'єктам, життю чи здоров'ю людей, на думку позивача, є підстави для зупинення виконання робіт ЖКП «Обрій» зі здійснення скиду недостатньо очищених зворотних вод в річку Грузька. Відповідно до п.1 ч.5 ст.183-2 справа повинна бути розглянута у порядку скороченого провадження не пізніше наступного дня з дня надходження до суду заяви відповідача про визнання позову. 04.07.2014 року через канцелярію суду відповідачем подано заяву про визнання позовних вимог у повному обсязі. Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд приходить до наступних висновків. Відповідно до ст.1 Закону України №877-V “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” (далі по тексту - Закон №877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Згідно з ч.ч.1, 2 ст.4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Державний нагляд (контроль) може здійснюватися комплексно кількома органами державного нагляду (контролю), якщо їхні повноваження на здійснення чи участь у комплексних заходах передбачені законом. Такі заходи проводяться за спільним рішенням керівників відповідних органів державного нагляду (контролю). Відповідно до п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого указом Президента України від 13.04.2011 р. №454/2011, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України. Згідно з п.1 Положення про державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 04.11.2011 р. №429 (далі за текстом – Положення) Державна екологічна інспекція в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Держекоінспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується. На підставі пп.“в” п.4.2 Положення, Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів щодо: реалізації державних, цільових, міждержавних та регіональних програм з оздоровлення, використання і охорони вод, відтворення водних ресурсів; наявності та дотримання умов виданих дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; права державної власності на води; дотримання правил ведення водокористувачами первинного обліку кількості вод, що забираються із водних об'єктів і скидаються до них, та визначення якості води; дотримання встановленого режиму господарської діяльності у зонах санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах, прибережних захисних смугах, смугах відведення та берегових смугах водних шляхів; здійснення водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об'єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території; виконання заходів з економного використання водних ресурсів; використання вод (водних об'єктів) відповідно до цілей та умов їх надання; здійснення погоджених у встановленому порядку технологічних, лісомеліоративних, гідротехнічних та інших заходів стосовно охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених зворотних вод (стічні, шахтні, кар'єрні, дренажні води), баластних та лляльних вод; здійснення робіт, пов'язаних із ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води; дотримання екологічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції та прийняття в експлуатацію підприємств, споруд, інших об'єктів; виконання заходів, пов'язаних із попередженням шкідливої дії води і ліквідацією її наслідків; дотримання регламентів скидання промислових забруднених стічних чи шахтних, кар'єрних, рудникових вод з накопичувачів, норм і правил експлуатації технологічних водойм (ставки - охолоджувачі теплових і атомних станцій, рибоводні ставки, ставки-відстійники та інші); якості та кількості скинутих у водні об'єкти зворотних вод і забруднюючих речовин; обсягів використання водних ресурсів, їх обліку й достовірності звітних даних про обсяги використаної води. Таким чином, до компетенції позивача входять повноваження на здійснення перевірки відповідача із зазначених спірних питань із застосуванням заходів державного нагляду. Судом встановлено, що 09-10 квітня 2013 року Державною екологічною інспекцією у Кіровоградській області відповідно до наказу №210 від 04.05.2013 року (а.с.20), проведено планову перевірку ЖКП «Обрій» щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, за результатами якої складено акт №07-77 від 09-10.04.2013 р. (а.с.21-26). Даний акт підписано уповноваженою особою представника відповідача без зауважень та будь-яких заперечень. Відповідно до даного акту перевіркою встановлено, що ЖКП «Обрій» здійснюється скид недостатньо очищених зворотних вод в річку Грузька з перевищенням встановлених норм гранично допустимих концентрацій речовин, що є порушенням п.3, 8, 13 ст. 44 та ст.ст. 70, 98 Водного кодексу України. З метою усунення виявлених порушень та недоліків природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки 09-10 квітня 2013 року, позивачем внесено припис №56 від 12.04.2013 р., з вимогою розробити дієві та ефективні заходи щодо покращення скидів недостатньо очищених зворотних вод в річку Грузька, які станом на дату звернення з позовом до суду та розгляду справи, відповідачем не розроблено (а.с.27). На підставі зазначеного акту перевірки був складений протокол від 10.04.2013 №003841 та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 10.04.2013 №003841 стосовно начальника ЖКП «Обрій» за ч.1 ст.59 КУпАП (а.с.46). Згідно платіжного доручення від 18.04.2013 р. штраф сплачено у повному обсязі (а.с.47). З 13.12.2013 р. по 16.12.2013 року Державною екологічною інспекцією у Кіровоградській області проведена позапланова перевірка виконання припису №56 від 12.04.2013 р. по усуненню виявлених недоліків та порушень природоохоронного законодавства ЖКП «Обрій» (а.с.29-35). Даний акт перевірки підписано та отримано посадовою особою відповідача без зауважень до його змісту чи вимог або ж інших застережень з цього приводу. Перевіркою встановлено, що ЖКП «Обрій» здійснюється скид недостатньо очищених зворотних вод в річку Грузька з перевищенням встановлених норм гранично допустимих концентрацій речовин, що є порушенням п.3, 8, 13 ст. 44 та ст.ст.70, 98 Водного кодексу України. На підставі зазначеного акту був складений припис №301 від 20.12.2013 року з вимогою розробити дієві та ефективні заходи щодо покращення скидів недостатньо очищених зворотних вод в річку Грузька, які станом на дату звернення з позовом до суду та розгляду справи, відповідачем не розроблено (а.с.36). Також на підставі зазначеного акту був складений протокол від 16.12.2013 №006092 та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 16.12.2013 №006092 стосовно начальника ЖКП «Обрій» за ч.1 ст.59 КУпАП (а.с.48-49). 29.05.2014 року Державною екологічною інспекцією у Кіровоградській області проведена планова перевірка ЖКП «Обрій» якою встановлено, що відповідач здійснює скид недостатньо очищених зворотних вод в річку Грузька без дозволу на спеціальне водокористування та документа ГДС, що є порушенням п.3, 8, 13 ст.44 та ст.ст. 70, 98 Водного кодексу України за результатами якої був складений акт №07-108 (а.с.38-43). На підставі вищевказаного акту був складений протокол від 29.05.2014 року №008923 та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 29.05.2014 року №008923 стосовно начальника ЖКП «Обрій» за ст. 188-5 КУпАП (а.с.50-51). Згідно квитанції № 143 від 02.06.2014 р. штраф сплачено у повному обсязі (а.с.52). Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони водних ресурсів, з метою забезпечення збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об'єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування, встановлено Водним кодексом України. Водним кодексом України встановлено, що усі води (водні об'єкти) на території України є національним надбанням Українського народу, однією з природних основ його економічного розвитку і соціального добробуту. Відповідно до ч.1 ст.37 Водного кодексу України для оцінки екологічного благополуччя водних об'єктів та визначення комплексу водоохоронних заходів встановлюється екологічний норматив якості води, який містить науково обґрунтовані значення концентрацій забруднюючих речовин та показники якості води (загальнофізичні, біологічні, хімічні, радіаційні). При цьому ступінь забрудненості водних об'єктів визначається відповідними категоріями якості води. Статтею 38 Водного кодексу України передбачено, що нормативи гранично допустимого скидання забруднюючих речовин встановлюються з метою поетапного досягнення екологічного нормативу якості води водних об'єктів. Порядок розробки та затвердження нормативів гранично допустимого скидання та перелік забруднюючих речовин, що нормуються, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Згідно з пунктами 3, 8, 13 статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; здійснювати погоджені у встановленому порядку технологічні, лісомеліоративні, агротехнічні, гідротехнічні, санітарні та інші заходи щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених стічних вод; здійснювати невідкладні роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води, та надавати необхідні технічні засоби для ліквідації аварій на об'єктах інших водокористувачів у порядку, встановленому законодавством. Ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин встановлюється у дозволі на спеціальне водокористування (ст. 49 Водного кодексу України). Відповідно до ст.70 Водного кодексу України скидання стічних вод у водні об'єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин. Водокористувачі зобов'язані здійснювати заходи щодо запобігання скиданню стічних вод чи його припинення, якщо вони, зокрема, перевищують гранично допустимі скиди токсичних речовин та містять збудників інфекційних захворювань; за обсягом скидання забруднюючих речовин перевищують гранично допустимі нормативи. Скидати стічні води, використовуючи рельєф місцевості (балки, пониззя, кар'єри тощо), забороняється. ЖКП «Обрій» не дотримано зазначених норм законодавства та здійснено скид недостатньо очищених вод в річку Грузька з перевищенням допустимої концентрації гранично допустимого скиду речовин, що зафіксовано перевірками позивача. Згідно статті 95 Водного кодексу України усі води (водні об'єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдавати шкоди здоров'ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об'єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод. Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди водам (водним об'єктам), може бути припинена за рішенням суду. Згідно частини 5 статті 4 Закону № 877-V повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Відповідно до частини 7 статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. Матеріалами справи підтверджується порушення відповідачем вимог чинних нормативно-правових актів щодо охорони водних ресурсів, зокрема, щодо скиду недостатньо очищених вод в річку Грузька з перевищенням допустимої концентрації гранично допустимого скиду забруднюючих речовин. Однак, доказів усунення таких порушень відповідачем суду не надано. До того ж, суд зазначає, що жодних заперечень чи зауважень до актів перевірки відповідачем також надано не було. Приписи, якими вимагалося розробити дієві та ефективні заходи щодо покращення скидів недостатньо очищених зворотних вод не виконано, в судовому порядку не оскаржено. Порушення відповідачем законодавства також підтверджується протоколами вимірювань показників складу та властивостей води та довідками про обсяги скиду забруднених речовин (а.с.53-58). На підставі викладеного та враховуючи заяву відповідача про визнання позову, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення виконання робіт ЖКП «Обрій» зі здійснення скиду недостатньо очищених зворотних вод в річку Грузька з перевищенням встановлених норм гранично допустимих концентрацій речовин, до приведення у відповідність норм з гранично допустимими скидами. Відповідно до п.10 ст.256 КАС України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей. Також, суд вважає за необхідне зазначити, що згідно ч.12 ст.1832 КАС України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю). Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем – фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються. Керуючись ст.ст. 86, 94, 159-163, 167, 256 КАС України, суд, - П О С Т А Н О В И В: Адміністративний позов - задовольнити. Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Житлово-комунального підприємства «Обрій» (27631, Кіровоградська область, Кіровоградський район, с. Катеринівка, вул. Південна, 16, ідентифікаційний код 31754698), шляхом зобов'язання Житлово-комунального підприємства «Обрій» зупинити роботу зі здійснення скиду недостатньо очищених зворотних вод в річку Грузька з перевищенням встановлених норм гранично допустимих концентрацій речовин, до приведення у відповідність норм з гранично допустимими скидами. Постанова суду підлягає негайному виконанню. Постанова суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.254 КАС України. Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подання в 10-денний строк з дня її проголошення, а у разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України – протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, копія якої одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Суддя Р.В. Жук
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2014 |
Оприлюднено | 21.07.2014 |
Номер документу | 39790733 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.В. Жук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні