Постанова
від 18.07.2014 по справі 815/3540/14
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

Справа № 815/3540/14

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2014 року Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Левчук О.А.,

за участю секретаря Мураховської А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі справу за адміністративним позовом Територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області до Ширяївського комбінату комунальних підприємств про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) та зобов`язання повністю зупинити виконання робіт , -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить застосувати до Ширяївського комбінату комунальних підприємств (Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяєве, вул.. Шклярука, буд. 50, код ЄДРПОУ 03350462) заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення виконання робіт з видобування піску Ширяївським комбінатом комунальних підприємств у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей; зобов'язати Ширяївський комбінат комунальних підприємств (Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяєве, вул. Шклярука, буд. 50, код ЄДРПОУ 03350462) зупинити виконання робіт з видобування піску Ширяївським комбінатом комунальних підприємств у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що в результаті позапланової перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною Ширяївським комбінатом комунальних підприємств виявлено наступні порушення: спеціальний дозвіл на користування надрами не отриманий, (пор. ст. 19 Кодексу України «Про надра»); геолого-маркшейдерська, технічна та облікова документація не надана, (пор. розд. ІУ п. 2.6 Правил охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом); не отримані дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме відкрити гірничі роботи та маркшейдерські роботи; на експлуатацію устаткування для видобутку та транспортування корисних копалин відкритим способом (пор. ст. 21 Закону України «Про охорону праці», Постанови КМУ від 26.10.2011 р.№ 1107); наказ щодо призначення особи, яка відповідає за проведення робіт в кар'єрі, не представлений, (пор. ст. 13 Закону України «Про охорону праці»); особа відповідальна за роботи в кар'єрі, не пройшла навчання та перевірку знань, (пор. п. 6.5 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці). На підставі викладеного позивач зазначає, що вказані порушення загрожують життю та здоров`ю людей.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримали, просили адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі. В обґрунтування заперечень зазначив, що відповідачем дійсно були допущені виявлені позивачем порушення, проте в приписі від 03.06.2014 року № 30 відповідачу надано строк для усунення недоліків до 01.09.2014 року, та, що на даний час Ширяївський комбінат комунальних підприємств вчиняє необхідні дії для усунення виявлених недоліків.

Вивчивши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши та проаналізувавши надані докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

Територіальним управлінням Держгірпромнагляду в Одеській області на підставі наказу від 30.05.2014 року № 215 та направлення на проведення перевірки від 30.05.2014 року № 15/08-271 проведена позапланова перевірка дотримання Ширяївським комбінатом комунальних підприємств вимог законодавчих та нормативно-правових актів з ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, за результатами якої складено акт від 03.06.2014 року № 15/08-271/30 та внесено припис від 03.06.2014 року № 30 (а.с. 10-13, 14).

Відповідно до Указу Президента України "Про Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України" від 06 квітня 2011 року №408/2011 (далі - Указ), Держгірпромнагляд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра надзвичайних ситуацій України.

Згідно з вищезазначеним Указом Президента України, одним з основних завдань Держгірпромнагляду України є організація та здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань: промислової безпеки, охорони праці, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю.

Статтею 19 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Відповідно до частини 1 ст. 4 Закону України "Про охорону праці", державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.

Статтею 13 Закону України «Про охорону парці» встановлено, що роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання.

Згідно до ст. 21 Закону України «Про охорону праці» роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до п.п. 6.1., 6.5. Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26 січня 2005 року N 15, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2005 р. за N 231/10511, працівники, під час прийняття на роботу та періодично, повинні проходити на підприємстві інструктажі з питань охорони праці, надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків, а також з правил поведінки та дій при виникненні аварійних ситуацій, пожеж і стихійних лих. Повторний інструктаж проводиться на робочому місці індивідуально з окремим працівником або групою працівників, які виконують однотипні роботи, за обсягом і змістом переліку питань первинного інструктажу. Повторний інструктаж проводиться в терміни, визначені нормативно-правовими актами з охорони праці, які діють у галузі, або роботодавцем (фізичною особою, яка використовує найману працю) з урахуванням конкретних умов праці, але не рідше: на роботах з підвищеною небезпекою - 1 раз на 3 місяці; для решти робіт - 1 раз на 6 місяців.

Згідно з Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11.08.2011 року № 826 (далі - Положення), заборона виробництва - зупинення виробництва суб'єкта господарювання (у тому числі експлуатації підприємства, виробничого об'єкта, окремого виробництва, робочого місця, будівлі, споруди, приміщення, машин і механізмів) шляхом видачі розпорядчого документа Держгірпромнагляду України (розпорядження).

Пунктами 2.26 та 2.27 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України та уніфікованої форми Акта перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта), затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 року № 826, передбачено, що у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку в посадової особи Держгірпромнагляду України виникає право заборони виконання робіт, виробництва. Заборона виконання робіт або виробництва, обмеження виробництва здійснюються на підставі відповідного акта перевірки.

Відповідно до преамбули Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: повного або часткового зупинення: 1) виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.

В Розділі V акту від 03.06.2014 року № 15/08-271/30 зазначено, що під час перевірки виявлено порушення Ширяївським комбінатом комунальних підприємств ст. 19 Кодексу України про надра, оскільки спеціальний дозвіл на користування надрами не отриманий; п. 2.6 Правил охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом, оскільки геолого-маркшейдерська, технічна та облікова документація не надана; ст. 21 Закону України «Про охорону праці», Постанови КМУ від 26.10.2011 р.№ 1107, оскільки не отримані дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме відкриті гірничі роботи та маркшейдерські роботи; на експлуатацію устаткування для видобутку та транспортування корисних копалин відкритим способом; ст. 13 Закону України «Про охорону праці», оскільки наказ щодо призначення особи, яка відповідає за проведення робіт в кар'єрі, не представлений; п. 6.5 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, оскільки особа відповідальна за роботи в кар'єрі, не пройшла навчання та перевірку знань (а.с. 13).

Ширяївським комбінатом комунальних підприємств жодних доказів на підтвердження усунення порушень, зазначених в розділі V акту від 03.06.2014 року № 15/08-271/30 до суду не надано.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги Територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області до Ширяївського комбінату комунальних підприємств про застосування до Ширяївського комбінату комунальних підприємств(Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяєве, вул.. Шклярука, буд. 50, код ЄДРПОУ 03350462) заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення виконання робіт з видобування піску Ширяївським комбінатом комунальних підприємств у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей; зобов'язання Ширяївського комбінату комунальних підприємств (Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяєве, вул. Шклярука, буд. 50, код ЄДРПОУ 03350462) зупинити виконання робіт з видобування піску Ширяївським комбінатом комунальних підприємств у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих позивачем доказів, приймаючи до уваги те, що станом на дату розгляду справи відповідачем не усунуті порушення, зазначені в акті від 03.06.2014 року № 15/08-271/30, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов Територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області є обґрунтованим та підлягає задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 94, 159 - 163, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов задовольнити.

Застосувати до Ширяївського комбінату комунальних підприємств(Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяєве, вул.. Шклярука, буд. 50, код ЄДРПОУ 03350462) заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення виконання робіт з видобування піску Ширяївським комбінатом комунальних підприємств у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.

Зобов'язати Ширяївський комбінат комунальних підприємств(Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяєве, вул.. Шклярука, буд. 50, код ЄДРПОУ 03350462) зупинити виконання робіт з видобування піску Ширяївським комбінатом комунальних підприємств у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.

Постанова в частині зобов'язання Ширяївського комбінату комунальних підприємств(Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяєве, вул.. Шклярука, буд. 50, код ЄДРПОУ 03350462) зупинити виконання робіт з видобування піску Ширяївським комбінатом комунальних підприємств у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей підлягає негайному виконанню.

Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд у строки та в порядку встановлені ст. 186 КАС України.

Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 254 КАС України.

Повний текст постанови складено та підписано 18 липня 2014 року.

Суддя /підпис/ О.А. Левчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.07.2014
Оприлюднено22.07.2014
Номер документу39812898
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/3540/14

Ухвала від 04.07.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Постанова від 18.07.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Ухвала від 18.06.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні