Рішення
від 15.07.2014 по справі 912/2032/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2014 рокуСправа № 912/2032/13 Господарський суд Кіровоградської області колегією суддів у складі головуючого судді Колодій С.Б., суддів Глушкова М.С., Поліщук Г.Б. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи №912/2032/13

за позовом: Прокурора Ульяновського району Кіровоградської області в інтересах держави в особі

позивача І - Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області, м. Кіровоград

позивача ІІ - Кіровоградської обласної державної адміністрації, м. Кіровоград

до: Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області, м. Кіровоград

до: товариства з обмеженою відповідальністю "Розношенське", Кіровоградська область, Ульяновський район, с. Розношенське

до: Державного підприємства "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", м. Кіровоград

про визнання аукціону недійсним, скасування розпорядження, визнання недійсним договору, зобов'язання повернути земельну ділянку

за участю представників сторін:

від прокуратури - Топонар Н.С., посвідчення № 023073 від 21.11.2013 р.;

від позивача І - участі не брали;

від позивача ІІ - участі не брали;

від відповідача І - участі не брали;

від відповідача ІІ - участі не брали;

від відповідача ІІІ - участі не брали.

Прокурором Ульяновського району подано позов в інтересах держави, уповноваженими органами якої виступають Головне управління Держземагентства у Кіровоградській області та Кіровоградська обласна державна адміністрація, у якому прокурор просить суд:

- визнати аукціон з продажу ставки річної суми орендної плати земельної ділянки загальною площею 1,004 га на території Новоселицької сільської ради недійсним;

- визнати незаконним та скасувати розпорядження про затвердження результатів аукціону та укладення договору оренди земельної ділянки від 05.10.2011 № 553-р;

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.03.2012, укладений між Ульяновською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Розношенське";

- зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю "Розношенське" повернути земельну ділянку площею 1,004 га, вартістю 104 992,00 грн. на території Новоселицької сільської ради державі в особі головного управління Держземагентства в Кіровоградській області.

В листі №2-823 вих.14 від 05.05.2014 року прокурор повідомляє суд, що під час друкування позовної заяви в пункті 2 її резолютивної частини здійснена описка, у зв"язку з чим пункт 2 просить вважати викладеним в наступній редакції "Визнати недійсними результати аукціону з продажу ставки річної орендної плати земельної ділянки загальною площею 1,004 га на території Новоселицької сільської ради, які затверджені протоколом земельних торгів від 04.10.2011 року.

В обґрунтування заявленого позову прокурор стверджує, що в ходе проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства прокуратурою Ульяновського району виявлено ряд порушень вимог земельного законодавства в частині повноважень місцевої державної адміністрації щодо прийняття рішень у сфері земельних відносин.

Прокурор зазначає, що Ульяновська районна державна адміністрація провівши аукціон з продажу ставки річної суми орендної плати земельної ділянки загальною площею 1,004 га на території Новоселицької сільської ради та прийнявши розпорядження № 553-р від 05.10.2011 року про затвердження результатів аукціону та укладання договору оренди земельної ділянки перевищила надані їй законом повноваження, що дає підстави для визнання аукціону та відповідного розпорядження райдержадміністрації недійсними, а також недійсним договору оренди земельної ділянки від 01.03.2012 року, укладеного між Ульяновською районною державною адміністрацією та ТОВ "Розношенське".

Свою позицію прокурор доводить, зокрема, тим, що об"єкт дорожнього сервісу, для будівництва якого надана спірна земельна ділянка, не є об"єктом, який пов"язаний з обслуговуванням жителів територіальної громади району, тому повноваження щодо передачі таких земель для таких потреб відноситься до компетенції Кіровоградської обласної державної адміністрації.

Крім того, прокурор вважає, що Ульяновська районна державна адміністрація, передавши спірну земельну ділянку для будівництва та експлуатації комплексу дорожнього сервісу, порушила встановлені законом вимоги щодо використання земельної ділянки за цільовим призначенням.

В листі від 05.02.2014 року прокурор наполягає, що проведення аукціону, винесення розпорядження про затвердження результатів аукціону, та подальше укладання договору оренди земельної ділянки відбулося з порушенням вимог чинного законодавства в сфері земельних відносин (а.с.105-109).

Прокурор звертає увагу суду, що за змістом договору №1/63 від 30.08.2011 року ДП "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", як виконавець проводить земельні торги в порядку передбаченому чинним законодавством України, а також Тимчасовим положенням про порядок продажу земельних ділянок та передачі їх в оренду на конкурентних засадах на території Кіровоградської області, затвердженим рішенням Кіровоградської облради №226 від 31.05.2007 року, що є безпідставним.

Прокурор, посилаючись на позицію Конституційного Суду щодо недопустимості підзаконного нормативного регулювання процедури проведення земельних аукціонів, викладену в рішенні від 11.11.2008 р. №25-рп/2008 у справі №1-46/2008, стверджує, що підготовка до проведення земельних торгів та здійснення публікації про проведення земельних торгів, в якій визначені умови проведення земельних торгів, здійснені за відсутністю порядку проведення земельних торгів, встановлених законом, як цього вимагає пункт 5 статті 137 Земельного кодексу України у редакції до внесення змін, а використання при проведенні торгів (аукціону) Тимчасового положення, яке регулює продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення, порушує наведені вище приписи.

Головне управління Держземагенства у Кіровоградської області в письмових поясненнях від 06.02.2014 року, від 11.02.2014 року підтримала позов прокурора в повному обсязі (а.с.97-98, 117-118).

Кіровоградська обласна державна адміністрація власну позицію щодо заявленого позову до суду не подала.

Ульяновська районна державна адміністрація (відповідач 1) в своїх запереченнях позов не визнала, посилаючись на те, що при передачі спірної земельної ділянки в оренду ТОВ "Розношенське" райдержадміністрація діяла в межах своїх повноважень у відповідності до частини 3 статті 122 Земельного кодексу України. Крім того, відповідач І стверджує, що проведенню аукціону з продажу ставки річної суми орендної плати земельної ділянки загальною площею 1, 004 га на території Новоселицької сільської ради та прийняттю розпорядження "Про затвердження результатів аукціону та укладання договору оренди земельної ділянки" від 05.10.2011 № 553-р передувало прийняття головою Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області розпорядження № 462-р від 31.08.2011 "Про затвердження акта визначення збитків, проекту землеустрою, технічного паспорту земельної ділянки, укладання договору на проведення земельних торгів та умов проведення земельних торгів", яке не скасовані і є обов'язковими до виконання(а.с.85-93).

ТОВ "Розношенське" (відповідач 2) у відзиві на позов зазначає про необґрунтованість вимог прокурора, посилаючись на відсутність порушень вимог чинного законодавства при набутті права оренди на земельну ділянку площею 1,004 га та просить в задоволенні позову відмовити в повному обсязі (а.с.69-72).

Державне підприємство "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (відповідач 3) позов не визнало, зазначивши, що при проведенні земельних торгів інститутом ніяких порушень чинного законодавства України допущено не було (а.с.144 - 146).

Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

31.05.2011 року головою Ульянівської районної державної адміністрації видано розпорядження № 276-р "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою для продажу права оренди земельної ділянки на аукціоні", яким надано дозвіл на розробку проекту землеустрою для продажу права оренди терміном на 49 років, на аукціоні земельної ділянки орієнтовною площею 1, 0 га, у тому числі по угіддях: 1,0 га - пасовища за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають в запасі на території Новоселицької сільської ради Ульяновського району Кіровоградської області, для розміщення та експлуатації об"єкту по наданню комерційних послуг, пов"язаного з обслуговуванням жителів територіальної громади району (а.с.82).

На підставі розпорядження голови Ульяновської РДА від 31.05.2011 року ДП "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" розроблено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на аукціоні строком на 49 років для комерційного використання (під розміщення та експлуатації об"єкту по наданню комерційних послуг, пов"язаного з обслуговуванням жителів територіальної громади району) за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (запасу) на території Новоселицької сільської ради Ульяновського району Кіровоградської області (а.с.26-39).

31.08.2011 року головою Ульяновської районної державної адміністрації видано розпорядження № 462-р, яким затверджено акт визначення збитків власників землі та землекористувачів, пов"язаних з вилученням земельної ділянки для продажу права оренди на аукціоні, терміном на 49 років, загальною площею 1,0040 га, у тому числі по угіддях: 1,0040 га пасовищ за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі на території Новоселицької сільської ради Ульяновського району Кіровоградської області, для розміщення та експлуатації об"єкту по наданню комерційних послуг, пов"язаного з обслуговуванням жителів територіальної громади району (а.с.83).

Організатором торгів з продажу ставки річної суми орендної плати на земельну ділянку державної власності площею 1.0040 га пасовищ, розташованої на території Новоселицької сільської ради Ульяновського району, що передавалась в оренду на 49 років виступила Ульяновська райдержадміністрація, якою 30.08.2011 р. укладено договір на проведення таких торгів з виконавцем - ДП "Кіровоградський науково-дослідний проектний інститут землеустрою"(а.с.21-23).

Земельні торги (аукціон) відбулися 04.10.2011 року. Хід торгів (аукціону) зафіксовано у протоколі земельних торгів. Переможцем торгів (аукціону) стало ТОВ "Розношенське" (а.с. 50).

05.10.2011 року головою Ульяновської районної державної адміністрації прийнято розпорядження №553-р "Про затвердження результатів аукціону та укладання договору оренди земельної ділянки", яким затверджено результати аукціону, який відбувся 28.04.2011 року по продажу ставки річної суми орендної плати земельної ділянки загальною площею 1,0040 га земель, що використовується в комерційних цілях, яка знаходиться на території Новоселицької сільської ради Ульянівського району Кіровоградської області, для будівництва та експлуатації комплексу дорожнього сервісу, переможцем якого визнано ТОВ Розношенське", згідно протоколу. Надано в оренду ТОВ "Розношенське" земельну ділянку загальною площею 1,0040 га земель, що використовуються в комерційних цілях, терміном на 49 років. (а.с.16).

01.03.2012 року між Ульяновською районною державною адміністрацією, як Орендодавцем та ТОВ "Розношенське", як Орендарем укладено договір оренди землі згідно якого Орендодавець надав на підставі розпорядження голови Ульяновської райдержадміністрації від 05.10.2011 № 553-р , а Орендар прийняв в строкове платне користування (оренду) на 49 років земельну ділянку площею 1,0040 га для будівництва та експлуатації комплексу придорожнього сервісу, пов"язаного з обслуговуванням жителів територіальної громади району, яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Ульяновський район, Новоселицька сільська рада. Кадастровий номер земельної ділянки - 3525586000:02:000:7524 (а.с.10-15).

Статтею 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України (тут і надалі в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Пунктом 12 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України визначено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Повноваження органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у користування передбачено статтею 122 Земельного кодексу України.

Пунктом "в" частини 3 цієї статті передбачено повноваження районних державних адміністрацій щодо передачі на їх території земельних ділянок із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо) з урахуванням вимог частини шостої цієї статті, крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.

Відповідно до частини 4 цієї статті обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.

Згідно з частиною 1 статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

За умовами частини 1 статті 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону.

Відповідно до частини 2 статті 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою.

Згідно з частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України рішення органів державної влади чи місцевого самоврядування про надання у користування земельних ділянок у разі зміни цільового призначення приймаються на підставі проектів землеустрою, надання у користування земельної ділянки земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюються на підставі технічної документації із землеустрою. Таким чином, законодавство України пов"язало зміну цільового призначення з розробкою проектів землеустрою.

З матеріалів справи вбачається, що згідно спірних розпорядження та договору оренди землі земельна ділянка загальною площею 1,004 га надана ТОВ "Розношенське" для будівництва та експлуатації комплексу дорожнього сервісу, пов"язаного з обслуговуванням жителів територіальної громади району.

Згідно листа відділу Держземагенства в Ульяновському районі Кіровоградської області № 177 від 27.01.2014 р. земельна ділянка площею 1,004 га надана в оренду відповідачу 2 розташована на території Новоселицької сільської ради, Ульяновського району до проведення аукціону були землями сільськогосподарського призначення, а після проведення аукціону - землі промисловості, транспорту, зв"язку, оборони та іншого призначення (а.с.120).

Господарський суд враховує, що в оренду відповідачу ІІ було передано земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в Ульяновському районі за межами населеного пункту, для будівництва та експлуатації об'єкту комплексу дорожнього сервісу для обслуговування жителів територіальної громади району.

Таким чином, приймаючи спірне розпорядження Ульяновська РДА діяла відповідно до положень частини 3 статті 122 та пункту 12 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, тобто в межах повноважень визначених чинним законодавством.

Доводи прокурора стосовно того, що об'єкт дорожнього сервісу - це об'єкт який не пов'язаний з обслуговуванням жителів територіальної громади району, а тому повноваження щодо передачі земель для таких потреб відноситься до компетенції Кіровоградської облдержадміністрації спростовуються наступним.

Відповідно до пункту "в" частини 3 статті 122 Земельного кодексу України до повноважень районних державних адміністрацій віднесено передачу на їх території земельних ділянок із земель державної власності у власність або у користування за межами населених пунктів для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо).

Тобто перелік об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади не є вичерпним.

Визначення об'єкту дорожнього сервісу дано в статті 1 Закону України "Про автомобільні дороги", це - спеціально облаштовані місця для зупинки маршрутних транспортних засобів, майданчики для стоянки транспортних засобів, майданчики відпочинку, видові майданчики, автозаправні станції, пункти технічного обслуговування, мотелі, готелі, кемпінги, торговельні пункти (у тому числі малі архітектурні форми), автозаправні комплекси, складські комплекси, пункти медичної та технічно-евакуаційної допомоги, пункти миття транспортних засобів, пункти приймання їжі та питної води, автопавільйони, а також інші об'єкти, на яких здійснюється обслуговування учасників дорожнього руху та які розміщуються на землях дорожнього господарства або потребують їх використання для заїзду та виїзду на автомобільну дорогу.

Крім того, визначення поняття об'єкти сервісу дано в чинному, на момент виникнення спірних правовідносин, Порядку видачі дозволів на розміщення, будівництво, реконструкцію та функціонування об'єктів сервісу на землях дорожнього господарства та згод і погоджень на об'єкти зовнішньої реклами вздовж автомобільних доріг загального користування, який затверджено наказом Державної служби автомобільних доріг України від 29.09.2005 № 414 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.10.2005 за №1266/11546, це - станції та пункти технічного обслуговування, пункти миття транспортних засобів, пункти технічного обслуговування (оглядові естакади та ін.), автозаправні та газозаправні станції, придорожні ринки, пункти торгівлі, харчування (споруди побутово-торговельного призначення), у т.ч. влаштовані за допомогою встановлення малих архітектурних форм, стоянки транспортних засобів (стоянки та майданчики для короткочасної зупинки, майданчики для відпочинку, стоянки, що охороняються) та видові майданчики, готелі, мотелі, кемпінги, туалети.

Але ні в Законі України "Про автомобільні дороги", ні у вищезгаданому Порядку не зазначено про те, що об'єкти дорожнього сервісу не пов'язані з обслуговуванням жителів територіальної громади району.

Тому господарський суд прийшов до висновку, що Ульяновською РДА в оренду відповідачу 2 надано земельну ділянку для будівництва об'єкта, пов'язаного з обслуговуванням жителів територіальної громади району. Викладене свідчить, що відповідач 1 діяв в межах компетенції, визначеної статтею 122 Земельного кодексу України.

Крім того, прокурор, як на підставу для задоволення позовних вимог, посилається на те, що спірна земельна ділянка була передана в оренду з порушення земельного законодавства в частині використання земель за їх цільовим призначенням та зміни їх цільового призначення (категорії), оскільки: по-перше, спірна земельна ділянка відноситься до категорії земель сільськогосподарського значення, а згідно частини 5 статті 20 Земельного кодексу України земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33 - 37 цього Кодексу, а інших видів використання земель сільськогосподарського призначення законом не передбачено; по-друге, відповідач І в порушення вимог статей 20, 22 Земельного кодексу України, передав землі сільськогосподарського призначення під розміщення об'єкту дорожнього сервісу без зміни категорії земель на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

За частиною1 статті 18 Земельного кодексу України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії.

Відповідно до частини 1 статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, зокрема, як землі сільськогосподарського призначення, землі житлової та громадської забудови та землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

За умовами частин 1 та 2 статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

В свою чергу, статтею 1 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Отже, з наведених вище норм чинного земельного законодавства вбачається, що зміна цільового призначення земельної ділянки з однієї категорії на іншу з визначенням виду її використання в межах зміненої категорії земель, відбувається шляхом прийняття рішення відповідним органом влади, яким затверджується проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміненим цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до закону та надається земельна ділянка у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, мається на увазі використання земельної ділянки за цільовим призначенням, визначеним на підставі відповідного проекту землеустрою.

Згідно листа відділу Держземагенства в Ульяновському районі Кіровоградської області №177 від 27.01.2014 року категорія земельної ділянки площею 1,004 га, кадастровий номер 3525586000:02:00067524, яка розташована на території Новоселицької сільської ради Ульяновського району до проведення аукціону по продажу ставки річної суми орендної плати земельної ділянки, який відбувся 04.10.2011 р. були землями сільськогосподарського призначення, а після проведення аукціону землями промисловості, транспорту, зв"язку, оборони та іншого призначення (а.с.134).

Господарський суд враховує, що землі, придатні для потреб сільського господарства, в силу вимог частини 1 статті 23 Земельного кодексу України повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання.

Поряд з цим частина 3 цієї статті передбачає можливість надання сільськогосподарських угідь гіршої якості для потреб, не пов'язаних з веденням сільськогосподарського виробництва.

Таким чином, вищевказані положення Земельного кодексу України передбачають правову можливість надання сільськогосподарських угідь для інших потреб, не пов'язаних з веденням сільськогосподарського виробництва.

Однак, надання сільськогосподарських угідь для інших потреб, не пов'язаних з веденням сільськогосподарського виробництва, передбачає необхідність зміни цільового призначення земельної ділянки з категорії земель сільськогосподарського призначення на іншу категорію земель.

Факт зміни цільового призначення спірної земельної ділянки підтверджується листом відділу Держземагентства в Ульяновському районі Кіровоградської області № 177 від 27.01.2014 року.

Викладеним спростовуються висновки прокурора про те, що спірна земельна ділянка була передана в оренду з порушення земельного законодавства в частині використання земель за їх цільовим призначенням та зміни їх цільового призначення (категорії).

Поряд з цим, господарський суд враховує норми частини 5 статті 137 Земельного кодексу України, відповідно до якої земельні торги проводяться у порядку, встановленому законом.

Із матеріалів справи вбачається, що спірний аукціон проведено на підставі розпорядження Кіровоградської ОДА від 23.07.2008 № 637-р "Про порядок проведення земельних аукціонів", яким голів районних державних адміністрацій зобов'язано здійснювати продаж права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та несільськогосподарського призначення державної та комунальної власності відповідно до Тимчасового положення про порядок продажу земельних ділянок та передачі їх в оренду на конкурентних засадах на території Кіровоградської області, затвердженого рішенням Кіровоградської обласної ради від 31.05.2007 №226, і на підставі вказаного Тимчасового положення, зокрема.

Проте Конституційний Суд України виклав свою позицію щодо недопустимості підзаконного нормативного регулювання процедури проведення земельних аукціонів в Рішенні від 11.11.2008 №25-рп/2008 у справі №1-46/2008, яким було визнано неконституційною постанову Кабінету Міністрів України від 17.04.2008 №394 "Про затвердження Порядку проведення у 2008 році земельних аукціонів" в ключовій частині, а саме пункт 1 щодо затвердження Порядку проведення у 2008 році земельних аукціонів.

До прийняття Закону №5077-17, яким внесено зміни в главу 21 Земельного кодексу України, а статті 135-139 цього Кодексу викладено в новій редакції, закону, який би впорядковував процедуру проведення земельних торгів не було, а тому при проведенні торгів Ульяновська РДА, як організатор торгів та державне підприємство "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" керувалися Тимчасовим положенням про порядок продажу земельних ділянок та передачі їх в оренду на конкурентних засадах на території Кіровоградської області, затвердженим рішенням Кіровоградської обласної ради №226 від 31.05.2007.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В той же час, в порушення приписів частини 5 статті 137 Земельного кодексу України при проведенні земельних торгів сторони керувалися Тимчасовим положенням, затвердженим рішенням Кіровоградської обласної ради №226 від 31.05.2007, яке у відповідності до рішення Конституційного Суду України не може регулювати правовідносини щодо проведення земельних торгів.

Частина 1 статті 202 Цивільного кодексу України передбачає, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

З огляду на положення статті 202 Цивільного кодексу України торги (аукціон) за своєю правовою природою є багатостороннім правочином, оскільки в них мають місце всі елементи притаманні правочину. Під час проведення земельних торгів виконавець торгів в особі ліцитатора та учасники торгів у встановленому законом порядку певними діями визначають переможця торгів та ставку річної суми орендної плати на земельну ділянку за визначеним лотом, в результаті чого переможець торгів набуває право на оренду земельної ділянки. Результатом проведення земельних торгів є визначення переможця, який набуває право на оренду земельної ділянки та завершення процедури торгів шляхом підписання протоколу ліцитатором, організатором, переможцем, який одержує право на отримання земельної ділянки в оренду. Факт затвердження протоколу торгів має юридичне значення в аспекті виникнення підстав для подальшої сплати коштів за придбаний лот та оформлення на цій підставі відповідних договірних відносин з власником земельної ділянки або органом розпоряджатися такою земельною ділянкою.

За приписами частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Згідно частини 1 статті 203 цього Кодексу зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

За викладених обставин, при відсутності встановленого законом порядку проведення земельних торгів та недотримання Ульяновською РДА та ДП "Кіровоградський науково дослідний та проектний інститут землеустрою" вимог частини 5 статті 137 Земельного кодексу України, з урахуванням приписів частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України, господарський суд вважає наявними підстави для визнання результатів аукціону з продажу ставки річної суми орендної плати земельної ділянки загальною площею 1,004 га на території Новоселицької сільської ради, які затверджені протоколом земельних торгів (аукціону) від 04.10.2011 року, недійсними.

Відповідно до частини 3 статті 215 Цивільного кодексу України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

На підставі викладеного, позовні вимоги прокурора в інтересах держави про визнання недійсними результатів аукціону, що проведений організатором торгів Ульяновською РДА та виконавцем ДП "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", які затверджені протоколом земельних торгів (аукціону) від 04.10.2011 року є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Оскільки результати земельних торгів (аукціону), які оформлені відповідним протоколом підлягають визнанню недійсними, розпорядження Ульяновської РДА про затвердження результатів аукціону та укладення договору оренди земельної ділянки від 05.10.2011 № 553-р, яке прийнято організатором торгів (аукціону) за наслідками останніх, підлягає визнанню незаконним та скасуванню, як таке, що суперечить законам України, зокрема, приписам статей 116, 124, 135 Земельного кодексу України (у відповідній редакції).

Згідно частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Тобто, підставою для укладення договору оренди є саме земельні торги (аукціон), а визнання їх результатів недійсними тягне за собою визнання недійсним договору оренди землі, укладеного за результатами таких торгів (аукціону).

Як зазначено вище, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (частина 1 статті 215 Цивільного кодексу України). Згідно частини 1 статті 203 цього Кодексу зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Укладений між Ульяновською РДА та ТОВ "Розношенське" 01.03.2012 договір оренди землі суперечить, зокрема, положенням статті 124 Земельного кодексу України.

З огляду на викладене позов прокурора в частині визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, укладеного між Ульяновською РДА та ТОВ "Розношенське" 01.03.2012, підлягає задоволенню господарським судом.

У зв'язку з визнанням недійсними результатів аукціону, визнання незаконним та скасування розпорядження Ульяновської РДА № 553-р від 05.10.2011 про затвердження результатів аукціону та укладення договору оренди земельної ділянки та визнання недійсним договору оренди землі від 01.03.2012, правові підстави для користування відповідною земельною ділянкою відсутні, а тому остання підлягає поверненню власнику землі або землекористувачу на підставі, зокрема, статті 1212 Цивільного кодексу України.

Тому вимога щодо зобов'язання ТОВ "Розношенське" повернути земельну ділянку площею 1,004 га, що знаходиться на території Новоселицької сільської ради державі в особі Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області підлягає задоволенню господарським судом.

На підставі статті 49 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд судовий збір за вимогою немайнового характеру про визнання недійсними результатів аукціону покладає порівну на Ульяновську РДА та ДП "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою"; за вимогою немайнового характеру про визнання незаконним та скасування розпорядження № 553-р від 05.10.2011 покладає на Ульяновську РДА; за вимогою немайнового характеру про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки на Ульяновську РДА та ТОВ "Розношенське" порівну та за вимогою немайнового характеру про зобов'язання повернути земельну ділянку на ТОВ "Розношенське".

Керуючись статтями 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати недійсним результати аукціон з продажу ставки річної суми орендної плати земельної ділянки загальною площею 1,004 га на території Новоселицької сільської ради, який затверджено протоколом земельних торгів від 04.10.2011 року.

Визнати незаконним та скасувати розпорядження про затвердження результатів аукціону та укладення договору оренди земельної ділянки від 553-р від 05.10.2011 року.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.03.2012, укладений між Ульяновською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Розношенське".

Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю "Розношенське" (26422, Кіровоградська обл., Ульяновський р-н, с. Розношенське, вул. Леніна, 21, ідентифікаційний код 31394623) повернути земельну ділянку площею 1,004 га, вартістю 104 992,00 грн. на території Новоселицької сільської ради державі в особі головного управління Держземагентства в Кіровоградській області (25006, м. Кіровоград, вул. Тімірязєва, 84, ідентифікаційний код 38802868).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Ульяновської районної державної адміністрації (26400, Кіровоградська обл., м. Ульяновка, вул. Леніна, 72, ідентифікаційний код 04055179) на користь Державного бюджету України (р/р 31211206783002 в Головному Управлінні Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, МФО 823016, код 38037409, отримувач коштів УК у м. Кіровограді (м. Кіровоград) 22030001) - 2 294,00 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Розношенське" (26422, Кіровоградська обл., Ульяновський р-н, с. Розношенське, вул. Леніна, 21, ідентифікаційний код 31394623) на користь Державного бюджету України (р/р 31211206783002 в Головному Управлінні Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, МФО 823016, код 38037409, отримувач коштів УК у м. Кіровограді (м. Кіровоград) 22030001) - 1 720,50 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з державного підприємства "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (25030, м. Кіровоград, вул. Академіка Корольова, 26, ідентифікаційний код 00700186 на користь Державного бюджету України (р/р 31211206783002 в Головному Управлінні Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, МФО 823016, код 38037409, отримувач коштів УК у м. Кіровограді (м. Кіровоград) 22030001) - 573,50 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.

Повне рішення складено 18.07.14

Головуючий суддя С. Б. Колодій

Суддя М.С.Глушков

Суддя Г.Б.Поліщук

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення15.07.2014
Оприлюднено23.07.2014
Номер документу39814553
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/2032/13

Ухвала від 04.08.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 02.06.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 06.05.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 02.06.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 04.04.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 04.04.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 06.02.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 14.01.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Рішення від 15.07.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 12.12.2013

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні