ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" липня 2014 р.Справа № 922/1868/14
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Хотенця П.В.
при секретарі судового засідання Васильєві А.В.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Приватного підприємства "АЛЕКСІННА", м. Харків про внесення змін до договору оренди землі за участю представників сторін:
позивача - не з*явився
відповідача - не з*явився
ВСТАНОВИВ:
Розглядається позовна вимога про внесення зміни до договору оренди землі від 03 липня 2003 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі.
Враховуючи, що заяв та клопотань представниками сторін не надано, суд починає розгляд справи по суті.
Представник позивача у судове засідання не з*явився.
Представник відповідача у судове засідання не з*явився, у відзиві на позовну заяву проти заявлених позовних вимог заперечує, просить відмовити у задоволенні позову.
Приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, закріплені пунктом 4 частини 3 статті 129 Конституції України, статтею 4-3 та статтею 33 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом в межах наданих йому повноважень сторонам створені усі належні умови для надання доказів у справі та є підстави для розгляду справи за наявними у справі матеріалами у відповідності до статті 75 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Рішенням Харківської міської ради ХIІІ сесії XXІV скликання від 30 квітня 2003 року № 107/03 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" Приватному підприємству "АЛЕКСІННА" було надано в оренду та постійне користування земельну ділянку площею 0,3000 га. по вул. Автогенній, 10 в оренду строком до 01 березня 2028 року в межах, визначених державним актом на право постійного користування землею від 05 листопада 1999 року № 658 для експлуатації та обслуговування нежитлових приміщень.
На підставі Рішення Харківської міської ради ХIІІ сесії XXІV скликання від 30 квітня 2003 року № 107/03 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" 03 липня 2003 року між Харківською міською радою (позивачем) та Приватним підприємством "АЛЕКСІННА" (відповідачем) було укладено договір оренди землі, який посвідчений приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_1 03 липня 2003 року в реєстрі за № 1989, зареєстрованого 31 липня 2003 року за № 8525/03 у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру.
Згідно пункту 2.1. договору плата за землю вноситься орендарем щомісячно у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 840,00 грн. на рахунок відділення Державного казначейства у Харкові не пізніше п*ятнадцятого числа наступного місяця.
Відповідно до пункту 2.2. договору орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід*ємною частиною цього договору оренди.
Згідно пункту 4.1. договору зміна умов договору оренди землі можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди, спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно статті 3 Закону України "Про оренду землі" об*єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до статті 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договорами оренди землі.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов*язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов*язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1209/13 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року.
Згідно пункту 1.1. рішення Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1209/13 затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн.. яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01 січня 2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1209/13 встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюдення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харькова станом на 01 січня 2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв.м. землі у місті Харкові була визначена станом на 01 січня 2007 року на підставі рішення Харківської міської ради від 25 грудня 2007 року № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27 лютого 2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01 березня 2008 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25 вересня 2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" встановлено (пункти 2, 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" вводиться в дію з 01 січня 2014 року. Зміни до договору оренди землі, пов*язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 рішення Харківської міської ради від 25 вересня 2013 року № 1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов*язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29 грудня 2012 року № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов*язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Всі вищевказані рішення Харківської міської ради є діючими, в судовому чи адміністративному порядку не скасовані, приписи прокурора на дані рішення не вносилися.
Згідно пунктів 2.1. та 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25 вересня 2013 року № 1269/13 Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03 липня 2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторінг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до пунктів 3.1 та 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладення договорів оренди землі у м. Харкові.
На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконано розрахунок розміру орендної плати на земельну ділянку комунальної власності станом на 01 січня 2013 року №690/14 та одержано витяг № 109 від 17 жовтня 2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
На підставі вказаних документів Департаментом земельних відносин Харківської міської ради підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 03 липня 2003 року, який разом із листами-пропозиціями від 07 грудня 2013 року № 4314/0/225-13 та від 07 грудня 2013 року № 4209/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача.
З метою забезпечення здійснення реєстрації додаткових угод шляхом внесення відповідних змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації з реєстру у формі витягу, на підставі положень статті 29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та постанови КМУ від 21 листопада 2012 року № 1204 "Про затвердження розміру і порядку використання плати за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації із зазначеного реєстру", Департаментом земельних відносин було запропоновано відповідачу сплатити кошти: в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та у розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до міської ради.
Відповіді на пропозиції до Харківської міської ради відповідачем надані не були.
Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.
Різниця в розмірі орендної плати на рік, що підлягає сплаті Харківській міській раді за користування зазначеною земельною ділянкою, згідно із визначеним у договорі розміром орендної плати та даних розрахунку розміру орендної плати згідно із нормативною грошовою оцінкою землі, що введена в дію з 01 січня 2014 року становить 57809,7 грн.
Матеріали справи свідчать про те, що на сьогоднішній день, розмір орендної плати за землю, яку сплачує відповідач по договору оренди землі не відповідає положенням статті 289 Податкового кодексу України та вищевказаним рішенням Харківської міської ради.
Згідно частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить: здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.
Згідно пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Отже, земельна ділянка за адресою: м. Харків, вул. Автогенна, 10 знаходиться у віданні Харківської міської ради.
Ухилиння орендаря від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.
Для приведення розміру орендної плати у відповідність з вимогами діючого законодавства в укладений між сторонами договір оренди землі повинні бути внесені відповідні зміни стосовно розміру орендної плати та вартість нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди землі, як то передбачено Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до статті 189 Земельного кодексу України самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.
Загальні умови укладення договорів визначені статтею 179 Господарського кодексу України, частиною 3 якої, зокрема, передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, у випадку, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладання договору для певних категорій суб'єктів господарювання.
Згідно статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 Земельного кодексу України, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
З урахуванням наведених положень чинного законодавства України суд приходить до висновку про те, що взаємовідносини між позивачем та відповідачем щодо оренди землі врегульовані відповідним господарським договором - договором оренди, зареєстрованим в державному реєстрі. При цьому укладення цього договору є обов'язковим у разі використання відповідачем земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Автогенна, 10 в силу наведених вище приписів чинного законодавства.
Відповідно до статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Згідно статті 649 Цивільного кодексу України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.
З урахуванням викладеного, на підставі матеріалів справи суд приходить до висновку про те, що укладення договору оренди землі може відбуватися в судовому порядку (оскільки укладення договору наразі є обов'язковим в силу приписів чинного законодавства України). При цьому наразі вбачається, що позивачем додержаний встановлений досудовий порядок укладання договорів в судовому порядку, запропонована додаткова угода до договору відповідає вимогам чинного законодавства та не порушує прав та охоронюваних законом інтересів сторін.
Всупереч вимог статтей 4-3 та статті 33 Господарського процесуального кодексу України (судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності; сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами; кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень) відповідач доказів на спростування викладених обставин не надав. У зв'язку з цим суд приходить до висновку про наявність у справі достатніх правових підстав для задоволення позовних вимог про зобов'язання відповідача внести зміни до договору оренди землі від 03 липня 2003 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним в редакції позивача, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України та статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Згідно статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі" у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Вказані норми щодо умов зміни договору оренди землі знайшли своє відображення у пункті 4.1 договору оренди землі від 03 липня 2003 року.
Згідно статті 2 Закону України "Про плату за землю" використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі", статті 284 Господарського кодексу України однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до статті 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Так, рішенням Харківської міської ради "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." від 03 липня 2013 року № 1209/13 затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01 січня 2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Також встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року" вводиться в дію з 01 січня 2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 27 лютого 2008 року № 42/08 затверджено Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 року.
Згідно пункту 1.1. Положення регламентує надання підприємствам, установам та організаціям міста, фізичним особам інформації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для обчислення земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та здійснення цивільно-правових угод із земельними ділянками.
Пунктом 2 встановлюються обов'язки суб'єктів процесу встановлення плати за землю.
Юридичні особи - землекористувачі та власники земельних ділянок - на підставі даних державного земельного кадастру щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок самостійно обчислюють земельний податок за встановленою формою та надають її до відповідної податкової інспекції разом з податковою декларацією на поточний рік, сплачують земельний податок згідно з встановленими строками.
З матеріалів справи вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка використовується відповідачем в рамках спірного договору, відповідно до витягу з технічної документації № 109 від 17 жовтня 2013 року складає 2262990 грн. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 690/14 на рік складає 67889,7 грн., або в місяць 5657,48 грн.
Відповідно статті 21 Закону України "Про інформацію" інформація державних органів та органів місцевого самоврядування - це офіційна документована інформація, яка створюється в процесі поточної діяльності законодавчої, виконавчої та судової влади, органів місцевого та регіонального самоврядування. Основними джерелами інформації органів місцевого і регіонального самоврядування є акти органів місцевого та регіонального самоврядування.
Інформація органів місцевого самоврядування доводиться до відома заінтересованих осіб шляхом опублікування її в офіційних друкованих виданнях, опублікування її в інших засобах масової інформації або публічного оголошення через аудіо та аудіовізуальні засоби масової інформації.
Згідно вимог статті 21 Закону України "Про інформацію" рішення Харківської міської ради та її органів розміщуються на офіційному сайті Харківської міської ради, публікуються в газеті "Харьковские известия", Бюлетенях міської ради.
За таких умов, вищевказані рішення Харківської міської ради опубліковані та вважаються такими, що доведені до відома зацікавлених осіб.
Відповідно статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення Харківської міської ради є обов'язковими для виконання на території міста Харкова.
Пунктом 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Так, рішення Харківської міської ради є діючими, в судовому чи адміністративному порядку не скасовані, приписи прокурора на дані рішення не вносилися, відповідачем таких доказів суду не надано, відсутні вони і в матеріалах справи.
В матеріалах справи наявні листи Департаментом земельних відносин Харківської міської ради, якими відповідача було повідомлено про обов'язковість укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.
За таких підстав, відповідачу було відомо про необхідність укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.
Враховуючи вище викладе, оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Згідно частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України та частини 5 статті 188 Господарського кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно статей 55 Конституції України, статей 15, 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно статті 32 Господарського процесуального кодексу України: доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно частини 1 статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими, законними, підтвердженими матеріалами справи і такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 44 та статті 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору, у разі задоволення позовних вимог, покладаються на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись статтями 6, 8, 13, 19, 124, 129, 144 Конституції України, 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статтями 179, 187, 284 Господарського кодексу України, статтями 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, статтями 15, 30 Закону України "Про оренду землі", статтями 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку землі", статтею 2 Закону України "Про плату за землю", статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтями 1, 4, 4-3, 12, 22, 43, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до договору оренди землі від 03 липня 2003 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі у наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди земельної ділянки,
посвідчений приватним нотаріусом
Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_1
03 липня 2003 року в реєстрі за № 1989,
зареєстрованого 31 липня 2003 року за № 8525/03
у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру
"___"
Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "АЛЕКСІННА" (орендар) в особі керівника
I. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішенням 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користуання в місті Харкові (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" доповнити пункти 1.2. словами та розділ 1. "ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ" пунктами 1.3., 1.4., назви і пункти розділу 2. "ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ", розділу 3. "ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ СТОРІН", розділу 4. "ЗМІНА, ПРИПИНЕННЯ, РОЗІРВАННЯ І ПОНОВЛЕННЯ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ ЗЕМЛІ", розділу 5. "ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА НЕВИКОНАННЯ ДОГОВІРНИХ ЗОБОВ'ЯЗАНЬ", розділу 6. "УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ" та розділу 7. "ОСОБЛИВІ УМОВИ" договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого "31" липня 2003 року за № 8525/03 змінити і викласти у такій редакції:
"1.2. (редакція по договору). Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше, ніж за місяць до закінчення строку дії договору повідомити Орендодавця про намір продовжити його дію листом-повідомленням."
"1.3. Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:12:001:0501."
"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 109 від 17.10.2013 становить 2262990 грн. (два мільйони двісті шістдесят дві тисячі дев'ятсот дев'яносто гривень). При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"2. ОРЕНДНА ПЛАТА
2.1. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 690/14 від 18.11.2013 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 67889,70 грн. (шістдесят сім тисяч вісімсот вісімдесят дев'ять гривень сімдесят копійок), або в місяць - 5657,48 грн. (п'ять тисяч шістсот п'ятдесят сім гривень сорок вісім копійок).
2.2. Орендар самостійно здійснює обчислення орендної плати за землю з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, визначеної законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.
2.3. Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця або в строки визначені чинним законодавством.
2.4. Платіжне доручення або квитанція мають містити в кодовому рядку обов'язкову інформацію про номер державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, за яку справляється плата, та строк, за який здійснюється платіж.
2.5. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
є) в інших випадках, передбачених законом.
2.6. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"3. ІНШІ ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ СТОРІН
3.1. Орендодавець має право вимагати:
а) використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно договору оренди;
б) дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості грунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів;
в) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;
г) своєчасного внесення орендної плати;
д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 2.5. договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору укладеною в зміненій редакції.
3.2. Обов'язки Орендодавця:
а) передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;
б) при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;
в) не вчиняти дій, які б перешкоджали Орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою;
г) відшкодувати Орендарю капітальні витрати, пов'язані з поліпшенням стану об'єкту оренди, яке проводилося Орендарем за згодою Орендодавця;
д) попередити Орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об'єкту оренди.
3.3. Права Орендаря:
а) самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди земельної ділянки;
б) за письмовою згодою Орендодавця зводити у встановленому законодавством порядку житлові, виробничі, торгівельні, культурно-побутові та інші будинки та споруди і закладати багаторічні насадження;
в) отримувати продукцію і доходи;
г) звертатися у відповідні органи щодо витребування орендованої земельної ділянки з будь-якого не законного володіння і користування, усунення перешкод у користуванні нею, відшкодування збитків, заподіяних земельній ділянці громадянами та юридичними особами, в тому числі Орендодавцем;
д) в разі належного виконання своїх обов'язків відповідно до умов договору має за інших рівних умов переважне право на поновлення цього договору після закінчення строку його дії у порядку, визначеному у пункті 1.2. договору;
є) передавати земельну ділянку або її частини в суборенду без зміни цільового призначення за письмовою згодою Орендодавця;
Умови договору суборенди земельної ділянки мають бути визначені в межах договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому. Строк договору суборенди не може перевищувати строку дії договору оренди земельної ділянки. У разі припинення або розірвання договору оренди чинність договору суборенди припиняється, що не потребує складання будь- яких угод з цього приводу.
Договір суборенди підлягає державній реєстрації.
є) Орендар, який відповідно до закону може мати у власності орендовану земельну ділянку, має переважне право на придбання її у власність у разі продажу цієї земельної ділянки, за умови, що він сплачує ціну, за якою вона продається, а у разі продажу на конкурсі (аукціоні) - якщо його пропозиція є рівною з пропозицією, яка є найбільшою із запропонованих учасниками конкурсу (аукціону).
3.4. Обов'язки Орендаря:
а) приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди земельної ділянки, зареєстрованим в установленому законом порядку;
б) сплачувати орендну плату в строки та розмірах, встановленими цим договором;
в) в разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки в місячний термін звернутися до Орендодавця щодо перерахунку розміру орендної плати;
г) виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди земельної ділянки;
д) дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;
е) використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням згідно з договором;
є) дотримуватися екологічної безпеки землекористування і зберігання родючості грунтів, не допускати погіршення екологічного стану земельної ділянки в результаті своєї господарської діяльності;
ж) дотримуватися правил добросусідства, державних норм і правил, проектних рішень, правил забудови міста Харкова, чинного законодавства України;
з) дотримуватися санітарних і протипожежних норм, забезпечити зберігання інженерних комунікацій і споруд, що знаходяться на орендованій земельній ділянці та під її поверхнею;
и) при передачі земельної ділянки Орендодавцю до підписання акту прийому-передачі привести земельну ділянку у придатний для подальшого використання стан, у тому числі усунути недоліки, вказані Орендодавцем. Приведення земельної ділянки у придатний стан включає в себе благоустрій території та інші дії за необхідністю, при цьому за Орендарем залишається право власності на всі будівлі, які збудовані на ділянці у відповідності до вимог чинного законодавства України;
і) у разі зміни своїх банківських реквізитів, юридичної адреси, назви, організаційно- правової форми тощо, Орендар у 10-денний строк з моменту настання таких змін повинен письмово повідомити про це Орендодавця та орган, який провів державну реєстрацію цього договору;
ї) у п'ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності надати нотаріально завірену копію договору відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Орендар зобов'язується уточнювати платіжні реквізити отримувача орендної плати перед внесенням платежу;
к) надавати згоду на передачу інформації по платежах за оренду землі органами ДПІ до Департаменту земельних відносин;
л) неповернення земельної ділянки в зазначений термін не звільняє Орендаря від плати за фактичне користування земельною ділянкою. Плата за землю у цьому випадку вноситься у розмірах, визначених цим договором.
3.5. Орендар не має права передавати в заставу або вносити до статутного фонду право оренди земельної ділянки, що є предметом даного Договору."
"4. ЗМІНА УМОВ ДОГОВОРУ І ПРИПИНЕННЯ ЙОГО ДІЇ
4.1. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
4.2. Дія договору припиняється у разі:
а) закінчення строку, на який його було укладено;
б) придбання Орендарем земельної ділянки у власність;
в) викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
г) ліквідації юридичної особи-Орендаря.
Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
4.3. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
а) взаємною згодою сторін;
б) рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, що істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
4.4. Перехід права власності на будівлі та споруди, які розташовані на орендованій земельній ділянці, до другої особи є підставою для розірвання договору та укладення договору оренди з новим власником будинків та споруд.
Перехід прав та обов'язків Орендаря до іншої юридичної особи є підставою для укладання додаткової угоди до цього договору.
Право на орендовану земельну ділянку у разі смерті фізичної особи - Орендаря, засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду, переходить до спадкоємців або інших осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з Орендарем."
"5. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА НЕВИКОНАННЯ АБО НЕНАЛЕЖНЕ ВИКОНАННЯ ДОГОВОРУ
5.1. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
5.2. Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини."
"6. УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
6.1. Після припинення дії договору Орендар за актом приймання-передачі повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду за актом приймання-передачі.
Орендодавець, у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов'язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв'язується у судовому порядку.
6.2. Здійснені Орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
6.3. Питання щодо можливості компенсації поліпшення стану земельної ділянки, проведені Орендарем відповідно до письмової згоди з Орендодавцем землі, вирішуються за окремою угодою.
6.4. Орендар має право яа відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання Орендодавцем зобов'язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
а) фактичні втрати, яких Орендар зазнав у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору Орендодавцем, а також витрати, які Орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
б) доходи, які Орендар міг би реально отримати в разі належного виконання Орендодавцем умов договору.
6.5. Розмір фактичних витрат Орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних."
"7. РИЗИК ВИПАДКОВОГО ЗНИЩЕННЯ АБО ПОШКОДЖЕННЯ ОБ'ЄКТУ ОРЕНДИ ЧИ ЙОГО ЧАСТИНИ
7.1. Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкту оренди чи його частини несе Орендар. У разі прострочення Орендодавцем або Орендарем установлених договором строків передачі об'єкту оренди ризик його випадкового знищення або пошкодження у цей період несе сторона, яка допустила прострочення його передачі."
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_1 03 липня 2003 року в реєстрі за № 1989, зареєстрованого 31 липня 2003 року за № 8525/03 у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру і складена та підписана в чотирьох примірниках, один з яких зберігається в справах нотаріуса, другий залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО
Харківської області "АЛЕКСІННА"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61124, м. Харків,
код 04059243 пр. Гагаріна, буд. 178
код 32030015
В особі міського голови В особі керівника
/ підпис/ /підпис/ /ПІБ/
Стягнути з Приватного підприємства "АЛЕСІННА" (адреса: 61124, м. Харків, пр. Гагаріна, буд. 178, код ЄДРПОУ 32030015) на користь Харківської міської ради (адреса: 61200, м. Харків, м-н. Конституції, 7, реєстраційний рахунок 35417005032986 в ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011, код ЄДРПОУ 04059243) 1218,00 грн. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 17.07.2014 р.
Суддя П.В. Хотенець
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2014 |
Оприлюднено | 23.07.2014 |
Номер документу | 39815005 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Хотенець П.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні