Постанова
від 22.07.2014 по справі 813/4814/14
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 липня 2014 року № 813/4814/14

Львівський окружний адміністративний суд, у складі судді Ланкевича А.З., розглянувши в порядку скороченого провадження в м.Львові адміністративну справу за позовом Територіального управління Держгірпромнагляду у Львівській області до Державного підприємства «Львіввугілля» в особі відокремленого підрозділу «Шахта «Візейська» про застосування заходів реагування, -

встановив :

Позивач звернувся з позовом, в якому просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме зобов'язати невідкладно зупинити ведення робіт з ліквідації ВП «Шахта «Візейська» ДП «Львіввугілля» до усунення порушень в повному обсязі та отримання у встановленому порядку рішення на відновлення роботи.

Посилається на те, що за працівниками Територіального управління Держгірпромнагляду у Львівській області проведено планову перевірку дотримання вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки під час виконання ліквідаційних робіт на ВП «Шахта «Візейська» ДП «Львіввугілля», за результатами якої складено акт перевірки. При проведенні перевірки встановлено порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю працюючих. У зв'язку з виникненням умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик загрози життю працівників, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю працюючих на ВП «Шахта «Візейська» є передбачені Законом підстави для зупинення ведення робіт з ліквідації ВП «Шахта «Візейська» ДП «Львіввугілля».

Від відповідача надійшла заява про визнання позову в повному обсязі.

Дослідивши подані документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Законом України «Про охорону праці» від 14.10.1996 року № 2694-ХІІ визначено основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров'я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні (далі - Закон України № 2694-ХІІ).

Відповідно до статті 4 Закону України № 2694-ХІІ, державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі, на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року № 877-V (далі - Закон України № 877-V).

Наказом № 186-к Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України від 02.12.2011 року затверджено Положення про територіальне управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Львівській області (далі - Положення).

До повноважень територіального управління, відповідно до частини 7 пункту 4 Положення, віднесено здійснення державного нагляду за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю, у тому числі з питань: будівництва, реконструкції та експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, потенційно небезпечних об'єктів і виробництв; видобування вуглеводнів, їх транспортування, переробки та використання на підприємствах, в установах та організаціях; застосування технологій, технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва; забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; виготовлення, монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження, випробування і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва; облаштування системами автоматичного контролю і управління технологічними процесами та станом виробничого середовища; проведення робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також утилізації зброї, звичайних видів боєприпасів, виробів ракетної техніки та палива, вибухових матеріалів військового призначення, окрім вибухових матеріалів, призначених для військового та спеціального використання.

Відповідно до пункту 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контрою) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерством надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 року № 826 (далі-Положення), загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Пунктом 2.26 Положення передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників.

Відповідно до наказу територіального управління Держгірпромнагляду у Львівській області від 16.05.2014 року № 469 уповноваженою посадовою особою територіального управління Держгірпромнагляду у Львівській області - головним державним гірничотехнічним інспектором Злою Наталією Ярославівною, в присутності уповноваженої особи відповідача - головного інженера ВП «Шахта «Візейська» Ткачука Віктора Йосиповича, у період з 08 год. 27 червня 2014 року до 17 год. 27 червня 2014 року проведено планову перевірку дотримання вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки під час виконання ліквідаційних робіт на ВП «Шахта «Візейська» ДП «Львіввугілля».

Під час проведення перевірки були виявлені порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю працюючих, а саме:

1. Закінчився термін служби копрових споруд головного і допоміжного стволів ВП «Шахта «Візейська» - не вирішене питання щодо подальшої експлуатації копрових споруд головного і допоміжного стволів ВП «Шахта «Візейська» - споруди не обстежені комісією під керівництвом головного інженера шахти із залученням експертних організацій або інститутів, що мають дозвіл Держгірпромнагляду на право виконання робіт щодо експертного обстеження та технічної діагностики з метою встановлення можливості подальшої експлуатації копрів (термін дії експертного висновку НДІГМ ім..Федорова закінчився у жовтні 2011 року), що є порушенням п.1 гл.10 розд.VII «Правил безпеки у вугільних шахтах» НПАОП 10.0-1.01-10 (затверджені наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 22.03.2010 року за № 62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.04.2010 року за № 398/17693), що може призвести до обрушення копрів та загибелі або травмування людей.

Зазначена норма містить наступну вимогу: У разі виявлення відхилень від нормальної експлуатації копрів, а також якщо термін служби металевих і залізобетонних копрів закінчився, вони повинні обстежуватися комісією під керівництвом головного інженера шахти із залученням експертних організацій або інститутів, що мають дозвіл Держгірпромнагляду відповідно до постанови КМУ № 687 (687-2004-п) на право виконання робіт щодо експертного обстеження та технічної діагностики з метою встановлення можливості подальшої експлуатації копра.

2. Не відповідає вимогам чинного законодавства кількість технічних засобів протипожежного захисту (ППЗ), вогнегасних засобів, що вживаються для пожежогасіння на ВП «Шахта «Візейська» - допущено при веденні гірничих робіт використання засобів ППЗ (вогнегасників) термін експлуатації яких відповідно до інструкції з експлуатації закінчився, що є порушенням п.З гл.1 розд.ІХ «Правил безпеки у вугільних шахтах», п.7.5.11. «Правила пожежної безпеки для підприємств вугільної промисловості України» НАПБ Б.01.009-2004 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 12.10.2004р. за №638), що унеможливлює ефективну локалізацію та гасіння пожежі на початковій стадії та може призвести до загибелі людей.

Зазначена норма містить наступну вимогу: Кількість і вид технічних засобів ППЗ, вогнегасні засоби, що вживаються, джерела і засоби подавання води для пожежогасіння, запас спеціальних вогнегасних речовин визначаються НАПБ Б.01.009-2004 (2І533-04) та відповідними вимогами чинного законодавства.

Зарядження і перезарядження вогнегасників усіх типів повинні виконуватися відповідно до інструкцій з експлуатації. Газові і закачні вогнегасники, у яких маса вогнегасного заряду або тиск середовища менше або більше номінальних значень на 5% (за температури 20 +2оС), підлягають дозарядженню (перезарядженню).

3. Не погоджений з командиром загону ДАРС (ДВГРС) план ліквідації аварії шахти (на період з 01.01.2014р. по 30.06.2014р.), що є порушенням п.6 гл. З розд. IV «Правил безпеки у вугільних шахтах», через що не передбачені всі аварійні ситуації, можливі при виконанні робіт на шахті, не визначені засоби та способи спасіння людей, що може призвести, у разі виникнення аварії, до загибелі людей через те, що аварія не буде оперативно ліквідована.

Зазначена норма містить наступну вимогу: Для кожної шахти згідно з чинним законодавством має бути складений ПЛА. ПЛА розробляється кожні 6 місяців головним інженером шахти і командиром гірничорятувального взводу, погоджується з командиром загону ДАРС (ДВГРС) і затверджується технічним керівником гірничого підприємства (шахти).

Всі особи, які опускаються у шахту, мають бути ознайомлені з ПЛА у тій його частині, що стосується їх місця роботи, шляхів пересування та запасних виходів із шахти.

За відсутності затвердженого ПЛА, а також у випадку скасування ДАРС (ДВГРС) узгодження ПЛА у цілому або його окремих позицій ведення робіт у виробках, що відповідають цим позиціям, не дозволяється, крім робіт щодо усунення причин, через які неможливе виконання ПЛА.

4. Відсутній відповідний проект ліквідації ВП «Шахта «Візейська» (складовою частиною якого є Проект затоплення гірничих виробок шахти «Візейська» ДП «Львіввугілля», розроблений Українським державним науково-дослідним і проектно-конструкторським інститутом гірничої геології, геомеханіки і маркшейдерської справи), який має пройти комплексну державну експертизу і затвердження Міненерговугілля, що є порушенням п.1.2 гл. 1 розд.XI, п.18 гл.1 розд. IV «Правил безпеки у вугільних шахтах», п.6 постанови Кабінету Міністрів України №939 «Про затвердження порядку ліквідації збиткових вуглевидобувних та вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості», через що не передбачена при веденні ліквідаційних робіт на шахті екологічна безпека, безпечна технологія виконання робіт та протиаварійний захист, що може завдати шкоди довкіллю та призвести до травмування або загибелі людей.

Зазначена норма містить наступну вимогу: Ліквідація шахт має проводитися за спеціальним проектом, розробленим проектною організацією відповідно до вимог чинного законодавства.

Ліквідація гірничого підприємства проводиться за відповідним проектом (за наявності техніко-економічного обгрунтування - робочим проектом), який пройшов комплексну державну експертизу і затверджений Міненерговугіллям.

5. Допущено ведення робіт з демонтажу обладнання котельні ВП «Шахта «Візейська» без технологічної проектної документації (ТПД), що є порушенням п. 19 гл.1 розд.IV «Правил безпеки у вугільних шахтах», через що не розроблені та не виконуються безпечна технологія виконання робіт і протиаварійний захист, комплекс технічних і санітарно-гігієнічних заходів, що має забезпечити нормальні умови праці та збереження здоров'я працівників шляхом запобігання або обмеження несприятливої дії небезпечних та шкідливих виробничих чинників, що може призвести до травмування або загибелі людей.

Зазначена норма містить наступну вимогу: На усі види робіт та операцій повинна бути ТПД, яка затверджується директором або головним інженером шахти. У ТПД повинен передбачатися комплекс технічних і санітарно-гігієнічних заходів, що забезпечує нормальні умови праці та збереження здоров'я працівників шляхом запобігання або обмеження несприятливої дії НШВЧ, зниження ризику розвитку професійної і виробничо обумовленої захворюваності.

6. Не розроблені, не передбачені технологічною проектною документацією спеціальні заходи щодо безпечного ведення робіт з демонтажу обладнання котельні ВП «Шахта «Візейська» в небезпечній зоні впливу димової труби котельні шахти, яка має понаднормативне відхилення від вертикалі, що є порушенням п.11 гл.1 розд.ІУ «Правил безпеки у вугільних шахтах», що може призвести до руйнування димової труби котельні, яка знаходиться безпосередньо в зоні ведення робіт з демонтажу обладнання котельні, і травмування або загибелі людей.

Зазначена норма містить наступну вимогу: Ведення робіт в небезпечних зонах, а також із усунення НШВЧ і ліквідації наслідків аварій здійснюється за - затвердженими головним інженером шахти спеціальними заходами або заходами, передбаченими ТПД.

За наслідками перевірки складено акт № 07-02-09/07 від 27.06.2014 року, яким відповідача попереджено про необхідність негайного зупинення ведення робіт з ліквідації ВП «Шахта «Візейська» ДП «Львіввугілля».

Згідно з ч.5 ст.4 Закону № 877-V повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону № 877-V орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства.

Матеріалами справи підтверджується порушення ВП «Шахта «Візейська» ДП «Львіввугілля» вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки при проведенні робіт, які можуть спричинити ризик для життя і здоров'я працюючих. Вказані порушення відповідачем визнані повністю.

З урахуванням вищенаведеного, суд вважає, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими, підтверджуються наявними у справі доказами та підлягають до задоволення.

На підставі п.4 ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати здійснені позивачем (суб'єктом владних повноважень) з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст.7-14, 94, 158-163, 183-2, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

постановив:

Позов задовольнити в повному обсязі.

Зобов'язати Державне підприємство «Львіввугілля» в особі відокремленого підрозділу «Шахта «Візейська» (місцезнаходження: с.Сілець, Сокальський район, Львівська область, 80054, код ЄДРПОУ 26307836) невідкладно зупинити ведення робіт з ліквідації ВП «Шахта» «Візейська» до усунення порушень в повному обсязі та отримання у встановленому порядку рішення на відновлення роботи.

Постанову суду допустити до негайного виконання.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова не набрала законної сили.

Апеляційна скарга на постанову подається протягом десяти днів з дня отримання її копії до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Ланкевич А.З.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2014
Оприлюднено23.07.2014
Номер документу39842882
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/4814/14

Постанова від 22.07.2014

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 09.07.2014

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні