ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"17" липня 2014 р. м. Київ К/9991/18335/11
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі суддів:
Чалого С. Я.
Розваляєвої Т.С.
Цуркана М.І.
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м.Донецька на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27 січня 2011 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2011 року у справі за позовом Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м.Донецька до Управління державної реєстрації Донецької міської ради, Державного реєстратора відділу реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності держадміністрації Печерського району м. Києва Хаустової Марії Євгенівни, треті особи - товариство з обмеженою відповідальністю "Агротехцентр Україна", Державна податкова інспекція у Печерському районі м. Києва про визнання неправомірним запису, зобов'язання скасувати реєстраційні дії, внести запис та повернути реєстраційну справу , -
в с т а н о в и л а :
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 27 січня 2011 року залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2011 року відмовлено в позові Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м.Донецька до Управління державної реєстрації Донецької міської ради, Державного реєстратора відділу реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності держадміністрації Печерського району м. Києва Хаустової Марії Євгенівни, треті особи - товариство з обмеженою відповідальністю "Агротехцентр Україна", Державна податкова інспекція у Печерському районі м. Києва про визнання неправомірним запису, зобов'язання скасувати реєстраційні дії, внести запис та повернути реєстраційну справу.
Не погоджуючись з зазначеними судовими рішеннями у справі, позивач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами та підтверджується наявними у справі матеріалами, товариство з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» зареєстроване як юридична особа Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією 6 липня 2005 року за номером 10701200000010583, включено до ЄДРПОУ за номером 32915920, місцезнаходження: м. Київ, вул. Суворова, буд. 9.
Товариством з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» подано реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 9 березня 2006 року, на підставі якої Державним реєстратором відділу реєстрації субєктів підприємницької діяльності держадміністрації Печерського району м. Києва Хаустовою М.Є. здійснено державну реєстрацію змін відомостей про юридичну особу стосовно місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» за адресою: м. Київ, вул. П. Лумумби, буд. 15-А.
Товариством з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» подано реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від3 грудня 2007 року, на підставі якої Державним реєстратором відділу реєстрації субєктів підприємницької діяльності держадміністрації Печерського району м.Києва Хаустовою М.Є. здійснено державну реєстрацію змін відомостей про юридичну особу стосовно місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» за адресою: м. Київ, вул. Академіка Богомольця, буд. 6.
Товариством з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» подано реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від31 липня 2009 року, на підставі якої Державним реєстратором відділу реєстрації субєктів підприємницької діяльності держадміністрації Печерського району м.Києва Хаустовою М.Є. здійснено державну реєстрацію змін відомостей про юридичну особу стосовно місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» за адресою: 83086, м. Донецьк, пр. Павших Комунарів, 7.
Відповідно до листа від 11 серпня 2009 року № 1656/В-07 Печерська районна у м.Києві Державна адміністрація надіслала до Управління державної реєстрації Донецької міської ради реєстраційну справу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» на підставі державної реєстрації змін до установчих документів у звязку зі зміною місцезнаходження юридичної особи.
Державний реєстратор Управління державної реєстрації Донецької міської ради своїм листом повідомив Товариство з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» про те, що з 28 серпня 2009 року реєстраційна справа підприємства взята на облік Виконавчим комітетом Донецької міської ради, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців зроблено запис під номером 126603381949.
З акту виходу за юридичною адресою підприємства ТОВ «Агротехцентр Україна» Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м.Донецька від 16 серпня 2010 року № 837/23-2/31298170 вбачається, що по факту виходу за юридичною адресою 83086, м. Донецьк, пр. Павших Комунарів, буд. 7 встановлено, що підприємство за даною адресою не знаходиться.
12 листопада 2010 року податковим органом до Управління державної реєстрації Донецької міської ради надіслано лист про внесення змін до відомостей юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» та повернення реєстраційної справи до Державного реєстратора відділу реєстрації субєктів підприємницької діяльності держадміністрації Печерського району м. Києва Хаустовій Марії Євгенівні.
Відмовляючи в позові, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відсутність юридичної особи ТОВ «Агротехцентр Україна» за місцезнаходженням не може бути наслідком скасування або визнання неправомірним запису в Єдиному державному реєстрі стосовно місцезнаходження юридичної особи.
Колегія суддів погоджується з такими висновками судів з огляду на їх правомірність та обґрунтованість та вбачає за доцільне зазначити про таке.
Так, відповідно до статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, регулюються Конституцією України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Частиною 1 статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (надалі Закон України № 755) визначено термін місцезнаходження юридичної особи - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України № 755 державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Частиною 3 статті 4 Закону України № 755 передбачено, що зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Згідно з частиною 1 статті 16 Закону України № 755 єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення органів державної влади, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру. Пунктом 6 статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» Єдиний державний реєстр є об'єктом права державної власності.
З частини 1 статті 17 Закону України № 755 вбачається, що відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Відповідно до частини 2 статті 17 Закону України № 755 в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо юридичної особи, зокрема, відомості щодо місцезнаходження юридичної особи.
Згідно частини 3 статті 8 Закону України № 755 установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
У частини 1 статті 29 Закону України № 755 вказано, що для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Частиною 7 статті 29 Закону України № 755 державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті.
Відповідно до статті 30 Закону України № 755 державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за наявності підстав, встановлених частиною першою статті 27 цього Закону.
Частиною 1 статті 27 Закону України № 755 передбачено, що підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема: наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи; невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону; наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися; використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування органу державної влади або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України; встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів. Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається.
Стаття 14 Закону України № 755 регулює порядок передачі реєстраційних справ, а саме передача реєстраційних справ здійснюється в разі, зокрема, зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця, якщо нове місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці.
Судами встановлено, що відповідно до акту виходу за юридичною адресою підприємства ТОВ «Агротехцентр Україна» Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька від 16 серпня 2010 року № 837/23-2/31298170 підприємство за юридичною адресою 83086, м. Донецьк, пр. Павших Комунарів, буд. 7 не знаходиться.
Державною податковою інспекцією у Ворошиловському районі м.Донецька було надіслано повідомлення виконавчому комітету Донецької міської ради від 2 лютого 2010 року № 4040/7/29013 про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням, з якого вбачається, що стосовно юридичної особи ТОВ «Агротехцентр Україна», ЄДРПОУ 32915920, за адресою 83000, м. Донецьк, Ворошиловський район, пр. Павших Комунарів, 7 проведено заходи щодо встановлення фактичного місцезнаходження, за результатами яких встановлено відсутність юридичної особи за місцезнаходженням та фактичне місцезнаходження юридичної особи або адреса, за якою здійснюється зв'язок не встановлено.
02 лютого 2010 року державним реєстратором виконавчого комітету Донецької міської ради надіслано лист № 736 керівнику юридичної особи ТОВ «Агротехцентр Україна» про те, що у зв'язку із отриманням від податкового органу повідомлення про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, керівнику необхідно підтвердити реєстраційні відомості про юридичну особу шляхом надіслання державному реєстратору заповненої картки підтвердження реєстраційних відомостей (форма № 6).
Відповідно до пункту 12 статті 19 Закону України № 755 у разі надходження державному реєстратору від органу державної податкової служби повідомлення встановленого зразка про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням державний реєстратор зобов'язаний надіслати рекомендованим листом протягом п'яти робочих днів з дати надходження зазначеного повідомлення юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки. Відповідно до пункту 13 статті 19 Закону України № 755 державний реєстратор залишає реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу без розгляду, про що повідомляє заявника у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, та у порядку, встановленому частиною сьомою цієї статті. Згідно з пунктом 14 статті 19 Закону України № 755 у разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати надходження їй відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей датою, яка встановлена для чергового подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу. Якщо державному реєстратору повернуто рекомендованого листа, державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.
З урахуванням зазначеного, колегія суддів погоджує висновки судів попередніх інстанцій про те, що відсутність юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Агротехцентр Україна» за місцезнаходженням не може бути наслідком скасування або визнання неправомірним запису в Єдиному державному реєстрі стосовно місцезнаходження юридичної особи. Поряд з цим, відповідачами при виконанні ним своїх посадових обов'язків були дотримані вимоги статті 19 Закону України № 755.
З урахуванням вищезазначеного, колегія суддів дійшла висновку, що судами першої та апеляційної інстанцій оскаржувані судові рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для їх скасування не вбачається. Доводи касаційної скарги висновків судів попередніх інстанцій не спростовують.
Відповідно до частини 1 статті 224 КАС України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 224, 230, 231 КАС України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м.Донецька залишити без задоволення, а постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27 січня 2011 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2011 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута з підстав, у строк та у порядку, визначених ст.ст. 235-244-2 КАС України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2014 |
Оприлюднено | 24.07.2014 |
Номер документу | 39870039 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Чалий С.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні