Ухвала
від 15.07.2014 по справі 826/2106/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 826/2106/14 Головуючий у 1-й інстанції: Шулежко В.П. Суддя-доповідач: Пилипенко О.Є.

У Х В А Л А

Іменем України

15 липня 2014 року м. Київ

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Пилипенко О.Є.

суддів - Романчук О.М. та Шелест С.Б.,

при секретарі - Грабовській Т.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 березня 2014 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрсклотрейд» до Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві про визнання протиправними дії, зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

У лютому 2014 року позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрсклотрейд» звернувся до Окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві про визнання протиправними дії, зобов'язання вчинити дії, в якому просив визнати протиправними дії ДПІ у Святошинському районі м. Києва щодо проведення зустрічної звірки позивача, за результатами якої складено Акт № 1389/26-57-22-06/-09/37962383 від 09.09.2013 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «Укрсклотрейд» (код ЄДРПОУ 27962383) щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.11.2011 року по 31.07.2013 року; визнати протиправними дії ДПІ у Святошинському районі м. Києва щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість ТОВ «Склотрейд» в розрізі контрагентів на підставі Акту № 1389/26-57-22-06/-09/37962383 від 09.09.2013 року про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Укрсклотрейд» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.11.2011 року по 31.07.2013 року; зобов'язати ДПІ у Святошинському районі м. Києва вилучити з Автоматизованої системи «Аудит 2.19» та Автоматизованої системи «Система автоматичного співставлення податкового зобов'язання та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні Державної податкової адміністрації України» інформацію внесену на підставі Акту № 1389/26-57-22-06-09/37962383 від 09.09.2013 року про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Укрсклотрейд» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.11.2011 року по 31.07.2013 року.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 березня 2014 року адміністративний позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 березня 2014 року та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. На думку апелянта, зазначену постанову суду прийнято з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві підлягає залишенню без задоволення, а постанова Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 березня 2014 року - без змін, з таких підстав.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 199 та ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що посадовими особами ДПІ у Святошинському районі м. Києва було порушено вимоги чинного законодавства з питань, що регулюють правовий порядок організації та проведення зустрічних звірок, зокрема Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року № 1232 р. (надалі - Порядок №1232), вимог щодо оформлення результатів проведення звірок за приписами Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок затверджених Наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 р. № 236 (надалі - Методичні рекомендації № 236), а висновки, що викладені в Акті про неможливість проведення зустрічної звірки № 1389/26-57-22-06/-09/37962383 від 09.09.2013 року не відповідають Методичним рекомендаціям щодо взаємодії органів державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів, затверджених наказом Державної податкової адміністрації України від 18 квітня 2008 року №266, а тому не можуть бути підставою для коригування показників податкових зобов'язань суб'єкта господарювання в електронній базі податкової звітності.

Колегія суддів погоджується з такими висновками з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено в суді першої інстанції, Товариство з обмежую відповідальністю «Укрсклотрейд» зареєстроване в Святошинській районній в м. Києві державній адміністрації та перебуває на обліку в ДПІ у Святошинському районі м. Києва.

ДПІ у Святошинському районі м. Києва на виконання вимог п. 73.5 ст.73 Податкового Кодексу України було здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «Укрсклотрейд» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.11.2011 року по 31.07.2013 рік.

Звірку проведено в приміщенні ДПІ у Святошинському районі м. Києва на підставі інформації баз даних.

В результаті проведених заходів складено акт від 09.09.2013 року № 1389/26-57-22-06-09/37962383 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Укрсклотрейд» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.11.2011 року по 31.07.2013 рік. У висновку акту зазначено, що звіркою ТОВ «Укрсклотрейд» документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із платниками податків за період з 01.11.2011 року по 31.07.2013 рік, їх вид, обсяг, якість та розрахунки.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, ТОВ «Укрсклотрейд» оскаржив їх до суду.

Обговорюючи правомірність вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Відповідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України (далі - ПК України) з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок передбачений та деталізований нормами Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року №1232 (далі - Порядок №1232).

Відповідно до пунктів 2-4 вказаного Порядку зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних.

Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.

Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1232 у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.

При цьому, колегією суддів враховується, що відповідно до п. 7 Порядку №1232 за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.

Натомість, як вбачається з матеріалів справи, Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрсклотрейд» у відповідь на запити ДПІ у Святошинському районі м. Києва з дотриманням встановлених податковим законодавством строків було неодноразово надано належну запитувану інформацію та її документальне підтвердження - засвідчені підписом посадової особи платника податків копії документів з метою підтвердження фінансово-господарських відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися.

У відповідь на черговий запит ДПІ у Святошинському районі м. Києва від 11.03.2013 року №2570/10/22/52 Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрсклотрейд» 16.04.2013 року було надіслано лист, яким було проінформовано ДПІ у Святошинському районі м. Києва про неможливість прийняти позитивне рішення стосовно відповідного запиту, мотивуючи це тим, що загальне посилання на ст.20, п.73.3 Податкового Кодексу України не є підставою щодо витребування інформації, яка складає комерційну таємницю суб'єкта господарювання. Аргументуючи свою позицію, ТОВ «Укрсклотрейд» було зауважено, що відповідно до п.73.3 ст.73 Податкового Кодексу України та п.10 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. № 1245 Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами з письмовим запитом, у запиті обов'язково повинні бути зазначені підстави для його надіслання.

У зв'язку із неотримання відповіді на черговий запит контролюючого органу, відповідачем було складено Акт «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Укрсклотрейд» від 09.09.2013 року № 1389/26-57-22-06-09/37962383. Як вже зазначалось, у висновках до акту контролюючим органом було зроблено висновок про не реальність здійснення позивачем господарських відносин із платниками податків за період з 01.11.2011 року по 31.07.2013 рік, їх вид, обсяг, якість та розрахунки.

Колегія суддів вважає такі висновки протиправними та передбаченими з огляду на наступне.

Зі змісту положень п. 73.5 Податкового Кодексу України, а також Порядку №1232 вбачається, що результати проведення зустрічної звірки викладаються у довідці, в той час як згідно п. 4.4 Методичних рекомендацій № 236 складання акту про неможливість проведення зустрічної звірки свідчить про встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.

Згідно з пунктом 2.1 Методичних рекомендацій для проведення зустрічних звірок відбираються суб'єкти господарювання (контрагенти платника податків), щодо яких виникла необхідність у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків, в тому числі відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Необхідність проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання визначається посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби (далі - органи ДПС) за результатами проведеного аналізу даних та встановлених розбіжностей в податкових деклараціях, автоматизованих інформаційних системах органів державної податкової служби України (АІС ДПА України, Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, Єдиний реєстр податкових накладних тощо), а також аналізу податкової інформації та документів, отриманих із внутрішніх (у тому числі від підрозділів податкової міліції тощо) або зовнішніх джерел (у тому числі від платників податків), які свідчать (можуть свідчити) про порушення такими платниками податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС (п. 2.2 Методичних рекомендацій).

З наведених правових норм вбачається, що для встановлення факту реальності/нереальності господарських операцій суб'єкта господарювання, контролюючому органу необхідно перевірити усі первинні документи, що оформлюються суб'єктами господарювання під час вчинення господарських операцій, при цьому, складаючи Акт про неможливість проведення зустрічної звірки, контролюючий орган констатує факт відсутності у нього можливості вчинити дії щодо проведення перевірки у зв'язку із відсутністю суб'єкта господарювання за місцезнаходженням, відсутності необхідного обсягу первинної документації тощо.

Натомість, висновки акта про неможливість проведення зустрічної звірки щодо відсутності документального підтвердження реальності здійснення господарських відносин позивача, зроблені відповідачем без дослідження відповідних розрахункових, платіжних та інших первинних документів ТОВ «Укрсклотрейд», обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку, а тому не можуть визнаватись обґрунтованими.

Враховуючи, що зустрічні звірки не є перевірками платника податків, письмовий документ, який складається після проведення зустрічної звірки не може містити у собі висновки посадових осіб податкового органу про порушення суб'єктом господарювання вимог чинного законодавства, у тому числі висновок про реальність, повноту, достовірність господарських операцій такої особи.

В той же час, як вбачається з матеріалів справи, ДПІ у Святошинському районі м. Києва на підставі акта про неможливість проведення зустрічної звірки здійснено коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту ТОВ «Укрсклотрейд» за період з 01.11.2011 року по 31.07.2013 року шляхом коригування сум податку на додану вартість та податкового кредиту в системах автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні Державної податкової адміністрації України.

Відповідно до п. 66.1 ст. 66 Податкового кодексу України виключними підставами для внесення змін до облікових даних платників податків є: інформація органів державної реєстрації; інформація банків та інших фінансових установ про відкриття (закриття) рахунків платників податків; документально підтверджена інформація, що надається платниками податків; інформація суб'єктів інформаційного обміну, уповноважених вчиняти будь-які реєстраційні дії стосовно платника податків; рішення суду, що набрало законної сили; дані перевірок платників податків.

Як було зазначено, зустрічні звірки не є перевірками, а тому внесення будь-яких змін до облікових даних платників податків на підстави викладених в акті про неможливість проведення зустрічної звірки висновків суперечить положенням чинного законодавства.

З урахуванням того, що висновки Акта про неможливість проведення зустрічної звірки не можуть бути підставою для внесення змін до податкової звітності, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що ДПІ у Святошинському районі м. Києва зобов'язана вилучити з Автоматизованої системи «Аудит 2.19» та Автоматизованої системи «Система автоматичного співставлення податкового зобов'язання та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні Державної податкової адміністрації України» інформацію, що внесена на підставі акту №1389/26-57-22-06-09/37962383 від 09.09.2013 року про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Укрсклотрейд» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.11.2011 року по 31.07.2013 року.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції було вірно встановлено фактичні обставини справи та надано належну оцінку дослідженим доказам. У зв'язку з цим колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві - залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 березня 2014 року - без змін.

Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві - залишити без задоволення.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 березня 2014 року - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий: О.Є. Пилипенко

Судді: О.М. Романчук

С.Б. Шелест

Дата виготовлення та підписання повного тексту рішення - 15.07.2014 року.

.

Головуючий суддя Пилипенко О.Є.

Судді: Романчук О.М

Шелест С.Б.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.07.2014
Оприлюднено24.07.2014
Номер документу39876329
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/2106/14

Ухвала від 15.07.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Пилипенко О.Є.

Ухвала від 15.07.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Пилипенко О.Є.

Ухвала від 14.04.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Пилипенко О.Є.

Постанова від 14.03.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шулежко В.П.

Ухвала від 20.02.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шулежко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні